یک سرمایه‌گذار هیچ وقت با شعار، وارد میدان نمی‌شود، اما چون واقعا قصد عملیاتی کردن کاری ‏را دارد، ضروری است که مدیران دولتی بهترین تعامل را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشته باشند و اطمینان ‏خاطر آنها را جلب کنند‏

 

دیدگاه: محمدرضا شه بخش ‏
رئیس هیئت مدیره سازمان عمران کرمان و
‏ معین منطقه3‏‎ ‎اقتصاد مقاومتی‎ ‎استان کرمان

 

 

 

 

در اجرای برنامه‌های منطقه 3 اقتصاد مقاومتی استان کرمان در فاز اول، توسعه صنایع ‏خودروسازی در دستور کار قرار گرفته است، چرا که این صنعت هم اکنون یک مزیت برای توسعه اقتصادی بم و ‏شرق استان است، با این مزیت و اعتبار جهانی، ما می‌توانیم صنایع خودروسازی و صنعت قطعه‌سازی را توسعه دهیم.‏

برای مثال، در ایجاد اشتغال مستقیم در کارخانه‌های ارگ جدید در بخش خودرو‌ و قطعه‌سازی در ‏فاصله سال های ( 92تا95) از حدود 4500 نفر شاغل به 10000 نفر شاغل رسیده ایم و اشتغال یعنی توسعه، ‏سلامت جامعه و زندگی بهتر برای مردمی که از نظام مطالبه دارند. بویژه  این که در 4 سال گذشته ‏متأثر از فعالیت‌های گروه خودروسازی در ارگ جدید، درآمد‌هایی که به عنوان حقوق ‏گمرکی، مالیات برارزش‌افزوده، شماره‌گذاری و عملکرد شرکت‌های مرتبط از طریق خودروسازان ‏به حساب دولت واریز شده، بالغ ‌بر 3300 میلیارد تومان بوده است و پیش بینی می شود در صورت استمرار همین روند حدود 350 تا 500 هزار ‏خودرو در سال های آینده در بم تولید شود که با تحقق این برنامه، در ‏حوزه اشتغالزایی و تامین منابع و منافع دولت و نظام، گام های اساسی ‏برداشته خواهد شد.‏

 باید پذیرفت اقتصاد مقاومتی، فرصتی مناسب و مطلوب را برای افراد و نهادهای مختلف که دارای ایده‌ و توانمندی‌های خرد و کلان برای خلق ثروت هستند، فراهم کرده است. البته استراتژی‌های کلان اقتصادی را باید مدیران ارشد تعریف کنند تا حضور مردم را برای پشتیبانی از دولت در بخش‌های اقتصادی داشته باشیم و این همان مردمی کردن اقتصاد است که رهبری بارها به آن اشاره داشته اند.  کما این که برای تقویت بنیان اقتصادی خانواده‌ها، می توان از طریق تاسیس یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری عام برای مردم چهار شهرستان شرق استان کرمان اقدام نمود، به نحوی که این شرکت سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که در آینده و در سطح منطقه به ویژه در بحث صنعت خودرو تعریف می‌شوند، سهامدار باشد.

ما به این نتیجه رسیده ایم که در بخش اقتصاد، مشارکت اساسی مردم ضروری است، ضمن این که برای رسیدن به توسعه نباید توقع داشته باشیم که دولت برای ما کاری کند. باید باور کنیم که دولت با این عائله بزرگ و دغدغه های  موجود،       نمی تواند در اسرع وقت مشکلات را ‏برطرف کند و خوشبختانه این موضوع از قبل در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است. یعنی این هنر کارآفرینان و سرمایه گذاران کرمانی بوده ‏است که بدون هیچ کمک دولتی و صرفاً با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت های اقتصادی بزرگی را ‏آغاز کرده اند و اکنون که در شرایط بحران و تحریم سنگین و همه جانبه اقتصادی قرار داریم،  فرصت آن رسیده است که دیگر بار از ظرفیت ‏های موجود صاحبان سرمایه و متخصصین به روش     مناسب تری استفاده کنیم.‏

پیشنهاد مشخص بنده این است که برای جذب سرمایه گذاران و حمایت های مردم، ظرفیت های منطقه را ‏شناسایی کنیم و با کاهش تشریفات و مشکلات اداری و هزینه های سربار، سرمایه داران را برای ‏سرمایه گذاری بیشتر در منطقه تشویق و جلب کنیم.‏ در بم هم ما باید برنامه داشته باشیم و مشکلات سرمایه‌گذاران را واکاوی کنیم. یکی از این مشکلات سود بالای وام‌های بانکی است. یک سرمایه‌گذار هیچ گاه با شعار، وارد میدان نمی‌شود، اما چون با اخلاق و نیت پاک قصد عملیاتی کردن پروژه هایی را برای توسعه کسب و کار دارد، ‏ضروری است که مدیران دولتی به میدان بیایند و بهترین تعامل را با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشته باشند تا اطمینان آنان را جلب کنند‏. چنانچه پیشنهاد می شود در پروژه بورس خرما مشابه بورس گل در هلند، یک کار زیربنایی صورت پذیرد.  برای این قبیل پروژه ها باید وسعت دید داشت. یقیناً بورس خرما که پیچیدگی‌های خاصی دارد، در آینده تبدیل به یک فرصت و ظرفیت بزرگ می‌شود و در این راستا نقش منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، گمرک، فرودگاه، راه آهن بم و همچنین سردخانه‌های نگهداری خرما بسیار موثر و حیاتی خواهد بود. به همین دلیل، اگر شرکت یا سرمایه‌گذاری قصد مشارکت در مسیر راه‌اندازی بورس خرما را دارد، ما باید به طور جدی از وی حمایت و پشتیبانی کنیم.

برای تحقق اهداف مشروحه، باید بنگاه‌های خصوصی کوچک و بزرگ با تجاربی که دارند، به کمک و یاری تحقق شعارهای اقتصاد مقاومتی بیایند. توجه داریم که سال‌ها پیش سومین قطب خودروسازی کشور در شهرستان بم یعنی منطقه‌ای که تنها مزیت آن کشاورزی بود، پایه‌گذاری شد که این حرکت اشتغال آفرین،  نتیجه همدلی و افق وسیع دید مدیران استان در آن سال‌ها بود. باید امروز نیز این تجربیات به اقتصاد مقاومتی در استان و توسعه آن کمک کند.

اقتدار جمهوری اسلامی و قدرت‌نمایی در برابر دشمنان خارجی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اما در شرایط تحریم هرگونه واکنش که به فرار سرمایه گذاران و کارآفرینان منجر شود خلاف منویات رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی است. ما باید به دنبال ایجاد یک همدلی و همراهی برای توسعه  استان و مناطق محروم  باشیم و نباید اجازه دهیم که کسانی با نفود و امکانات تبلیغاتی که از بودجه مردم در اختیار دارند، در مسیر پیشرفت منطقه سنگ اندازی کنند، چون حرکت آنها ندانسته خلاف مصالح نظام و جامعه و رهبری است و هیچ ثمری به بار نمی آورد که هیچ، موجبات سرمایه گریزی را هم فراهم می کند و این به نفع جامعه ی تحت فشار تحریمگران جهانی ضد مردم انقلابی ما نیست.

به عنوان مثال، در شرایطی که طرح ابتکاری استاندار سابق کرمان (جناب آقای مهندس رزم حسینی که در حال حاضر مسئولیت استانداری خراسان رضوی ‏را دارند) تحت ‌عنوان "مثلت توسعه" به دنبال ایجاد همدلی و همراهی و یک وفاق ملی برای پیشرفت منطقه ‏بود و یک امنیت محلی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایجاد می کرد، جایز نبود که عده ای با ‏تحرکات هدفدار و شعارهای احساسی، فضای ‏کار و خدمت را مسموم و مجریان خدمت را منصرف کنند؟

بارها یادآوری نموده ام مناطق ویژه اقتصادی سیرجان و بم با نیت ایجاد اشتغال ‏برای مردم رنج دیده این دو منطقه حساس و محروم، هدف گذاری و برای سایر نقاط کشور هم الگو سازی شد. کدام سرمایه گذار حاضر بود با این همه مشکلات، یک صنعت مادر و بزرگی همچون خودرو سازی را به جای گوشه ای در اطراف تهران بزرگ، به دل کویر بکشاند و بار همه ی تهمت ها و رنج های این اقدام شجاعانه را به جان بپذیرد و منتظر قدردانی دولت و نظام و صدا و سیما هم نباشد و باز قطار کارآفرینی را بدون چشمداشتی، برای کرمان محروم مانده،  با قدرت و صلابت و همراهی ‏کارآفرینان کاردان و دلسوز و متعهد ادامه دهد و با مدیریت مدبرانه و دلسوزانه، در دوران جنگ و سازندگی،  همت خود و همراهانش را برای ایجاد صدها فرصت شغلی، صرف آبادگری و ایجاد قطب‌های بزرگ اقتصادی و خدمت رسانی ازجمله احداث صنایع خودروسازی کرمان، مناطق ویژه اقتصادی، هواپیمایی ماهان و قطار کویر(جوپار) و... برای کرمانیان کند. مجموعه های عظیمی که ‏از هیچ بودجه دولتی و رانتی استفاده نکردند، در حالی که هرکدام به سهم خود، منافع ملی و استانی برای کشور و مردم منطقه به وجود آورده اند و به توسعه و رفاه ملی و استانی خدمات شایانی کرده اند. وقتی دهها بلکه صدها از چنین مدیرانی داشته باشیم، حتما مملکتمان آباد و آسیب ناپذیر خواهد بود.

بدیهی است راهبرد کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی تنها در سایه امنیت و حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. بنابراین ما به عنوان مجموعه ای موفق که مسیر توسعه را تجربه کرده ایم، همچنان از هرگونه سرمایه گذاری در استان کرمان استقبال می کنیم. باشد که آنچه از ما به یادگار می مان،  بهتر از هر سرای زرنگار باشد.

   تاریخ ثبت: 1397/12/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |