• میزهای کالایی از حرف تا عمل

 

برگــزاری میزهای کالایــی می تواند گامی مؤثر در توســعه صادرات باشد اما نباید از یاد برد که افزایش صادرات نه فقط با طراحی رویدادهای تجاری بلکه با اجرای دقیق قوانین و برنامه ها میســر می شــود.

 

توســعه صادرات غیرنفتی از جمله عوامل مؤثر در نجات اقتصاد رنجور ایران اســت اما این مهم محقق نمی شــود مگر با حمایت از تولید ملی، توســعه صــادرات و فراهم آوردن فضای مطلوب بــرای فعالیت بازرگانان و ممانعت از رانت خواری.

 

واقعیت این اســت که اخبار پرداختن به دغدغه های اقتصادی، افزایش تولید و توســعه صادرات همواره از جلسات گوناگون به گوش می رسد اما متأسفانه عملکرد موفق و قابل توجیهی در پس آنچه که بر کاغذها نقــش می بندد، شــکل نمی گیرد. کاهش وابســتگی به صادرات نفت و تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی با تکیه بر ظرفیت های متنوع و متعدد موجود، همواره مورد تاکید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته، اما تحقق این امر نیازمند عزمی همه جانبه و راسخ است. ظهور پدیده جدید اقتصادی »میزهای کالاهایــی» یکی از موضوعاتی اســت که در ماه هــای اخیر شــاهد بروز و ظهورش لابــه لای اخبار و گزارش های اقتصادی هســتیم.

 

ســوم آذر ماه امسال رئیس ســازمان صمت گیلان در جلسه ای تحت عنوان میز کالایی زیتون که در فرمانداری رودبار تشــکیل شد، گفت: میز کالایی بادام زمینی و چای در گذشــته برگزار شــده و برای نخســتین بار میز کالایی زیتون را نیز در گیلان تشــکیل دادیم. فرهاد دلق پوش در این جلســه اظهار داشت: توجه ویژه به ظرفیت های استان و حمایت از کالاهای دارای ارزش اقتصادی همچون زیتون از جمله اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان است. میزی برای توسعه صادرات کالا و خدمات و اما اهداف تشــکیل میزهای کالایی مبحثی اســت که با رئیــس اداره بازرگانی خارجی ســازمان صمت گیلان در میــان نهادیــم و وی در گفت و گــو با خبرنــگار مهر اظهار داشــت: میزهای کالایی و میزهای کشــوری یکی از رویدادهای تجاری اســت که توسط ســازمان توسعه تجارت ایران جهت توســعه صــادرات کالا و خدمات در مقیاس کشــوری و استانی برگزار می شود.

 

محمد فیض ادامه داد: دستورالعمل برگزاری میزهای توسعه صادرات محصولات مختلف کالا و خدمات توسط سازمان توسعه تجارت ایران به ســازمان های صمت اســتان ها به عنوان استان معین تفویض اختیار و ابلاغ شده است. شر ح میزهای کشوری و استانی وی در شرح میزهای کشوری و استانی گفت: میزهای کشــوری با هدف شناســایی مشــکلات کلان تجاری کشــور در حوزه های کالایی و خدماتی در درون کشور و یا حوزه بازارهای هدف نظیر رفع مشکلات و تسهیل امــور مربوط به صــادرات کشــور در بخش های بانک، بیمه گمرک، حمل و نقل، قیمت تمام شــده، موافقت نامه هــای دو جانبــه، مســائل کنســولی، تعرفه های ترجیحــی، تراز تجــاری و ... در وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توســعه تجارت ایران) تشکیل می شود.

 

رئیــس اداره بازرگانی خارجی ســازمان صمت گیلان ادامه داد: میزهای استانی نیز با هدف بررسی مسائل مرتبــط با کالا، خدمات یا بازار مشــخص تشــکیل و معطوف به شناســایی بازارهای هدف صادراتی و رفع مشــکلات در فرایندهــای تولید صادراتی در ســطوح استانی و ارائه پیشنهاد به مبادی تصمیم گیرنده است. اهداف و وظایف میزهای کالایی وی ســاماندهی و ضابطــه منــد کــردن فرآیندهای تصمیم ســازی میزهای کشوری و استانی درحوزه های کالا، خدمــت و بازارهای صادراتــی؛ ایجاد هماهنگی میان نهادهــای خدمات دهنده در حوزه صادرات؛ ارائه پیشــنهادات جهت اصلاح ســاختارهای فرآیند کالا و خدمات و تســهیل حضور در بازارهــای هدف و انتقال آن بــه نهادهای تصمیم گیرنــده را عمده ترین اهداف میزهــای کالایی برشــمرد.

 

فیض در ادامــه افزود: در ایــن زمینه موضوعات مربوط با تولید و زنجیره ارزش، دستگاه ها، ســازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی پیشنهاد دهنده صادرات، بازارهای هدف کالا و خدمات صادراتی و بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. ضرورت توجه به ظرفیت های بومی کشــاورزی و شیلات از جمله عناصری مؤثر در اقتصاد گیلان است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان در مسیر توســعه اســت.

 

فیض در این باره اظهار داشت: توجه به توانمندی ها و اســتعدادهای منطقه ای در برگزاری میزهای کالایی به اســتان ها ابلاغ شــده است. وی با اشــاره به اینکه در همین راســتا برگزاری میز کالایی چای و بادام زمینی به استان گیلان واگذار شده است، افــزود: در گروه کالایی آبزیان و خــوراک دام و طیور سه میز با عنوان میز کالایی میگو، میز کالایی ماهیان ســرد آبی و همچنین میز کالایی خوراک دام و طیور و آبزیان تعریف شده که مسئولیت برگزاری آن به ترتیب به ســازمان های صمت هرمزگان، چهارمحال بختیاری و اســتان تهران به دبیری انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران واگذار شده است. ضرورت اجرای طر ح ها و امــا فعالیت هایی چــون برگزاری میزهــای کالایی چگونــه می توانند بــه التیام زخم های ناســور اقتصاد بیانجامند،

 

مبحثی اســت که با «ســید جلیل جلالی فر» فعال اقتصادی و عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روســیه در میان گذاشــتیم و او در گفت وگو با خبرنــگار مهر گفــت: کلیات عنوان شــده در میزهای کالایی زیباســت اما این بســتگی دارد چقدر موارد در نظر گرفته شــده در این طرح، عملی شود.وی با بیان اینکه نوشــتن برنامه هــا روی کاغذ، مشــکلی را حل نخواهد کرد، افزود: با مطالعه شــرح وظایف سازمان توســعه تجارت کشور متوجه می شوید همه موارد بیان شــده در میزهای کالایی به صورت کلی در این شــرح وظایــف آمده و در واقع وقتــی متولیان ذیربط چنین طــرح و ضوابطی را در قالب میز کالایی می نویســند، معنا و مفهومش این اســت که در گذشته هیچ ساز و کار حمایتی از صادرات و بررســی آثار هدفی نداشتند.

 

جلالی فر بیان کرد: با توجه به اینکه در شــرح وظایف ســازمان توســعه تجارت، همه موارد مطرح شده در برنامــه میزهای کالایی، به طور کلی آمده، این ســؤال مطرح می شــود که چرا تاکنون نتوانســته اند صادرات کشور را توسعه دهند؟ شبکه مویرگی عمده فروشی کالاهای ایرانی این فعال اقتصادی با اشــاره به طرحی که با عنوان شــبکه مویرگی عمده فروشــی کالاهــای ایرانی نوشته است، گفت: در مواجهه با طرحی که نوشتم مکاتبــات در گیلان صــورت گرفت امــا زمانی که راهی تهران شــد از سوی رئیس ســازمان توسعه تجارت ایران کشــور هیچ گونه همکاری صورت نگرفت.

 

جلالی فر تصریح کرد: بــی تردید اگر هزاران برگ از این کاغذها نوشــته شود اما به دنبال آن عملکرد مناســبی وجود نداشته باشــد، نتیجه ای نخواهیم گرفــت. به عنوان مثال اتحادیه اقتصادی اوراســیا یکی از فرصت های خوبی اســت که از آن می توان برای توســعه عملکرد صادرات اســتفاده کرد ولی چون عملکرد مناســبی وجود ندارد، نتوانســتیم از مزایای آن بهره مند شویم. علت همه عقب ماندگی های صادراتی وی با بیان اینکه معتقدم مطالب در نظر گرفته شــده در میزهــای کالایی تا زمانی که اقدامات مؤثری بر این اساس شکل نگیرد، مشکلی حل نمی شود، ادامه داد: علت همه عقب ماندگی های صادراتی کشــور به قطعا ســبب نبود مدیریت خوب و قوی در این عرصه است.

 

جلالــی فر اظهاراتش را با طرح یک پرســش به پایان رســاند و گفت: مــوارد بیان شــده در میزهای کالایی، سال ها قبل در قالب اساسنامه و شرح وظایف سازمان توســعه تجارت ایران تدوین و به قانون تبدیل شــده است، حال باید ســؤال شود چرا ســازمان توسعه تجارت ایران تا امروز به قانون عمل نکرده است؟

 

«برگرفته از روزنامه اقتصاد برتر - چاپ 15  آذر 99»

   تاریخ ثبت: 1399/09/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |