در صورت تحقق شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند بومی کاربران فضای مجازی دیگر نیازی به استفاده از سرورهای خارجی برای مشاهده سایتهای ایرانی ندارند و تنها برای مشاهده وبسایتهای خارجی نیاز به استفاده از اینترنت بینالمللی است و این باعث افزایش قابل ملاحظه سرعت اینترنت در کشور خواهد شد.
کُندی اینترنت یکی از مسائل اینترنت در ایران است؛
طبق آمار سایت اسپیدتست درباره سرعت دانلود اینترنت موبایل میان کشورهای مختلف جهان در نوامبر 2020، ایران با 4 رتبه سقوط، در رده 88 دنیا قرار داشته است.
این در حالی است که رتبه ایران در اینترنت ثابت در فوریه 2021 به رتبه 134 رسیده است.
رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه فوریه 2021، به ترتیب ذیل بوده است:
- امارات متحده عربی (177.16 مگابیتبرثانیه)،
- قطر (171.15 مگابیتبرثانیه)،
- کره جنوبی (166.41 مگابیتبرثانیه)،
- چین (148.62 مگابیتبرثانیه)
- عربستان سعودی (119.06 مگابیتبرثانیه)
یکی از عواملی که می تواند سرعت اینترنت در ایران را حداقل تا ده برابر افزایش دهد، تولید پهنای باند داخلی با تحقق شبکه ملی اطلاعات است؛ یکی از دلایلی که همواره در خصوص کُند بودن سرعت اینترنت در چند سال گذشته از سوی مسئولان مطرح شده، میزبانی محتوای فارسی سایتهای ایرانی در خارج از کشور است.
مسئولان وزارت ارتباطات همواره تاکید کردهاند که اگر محتوای مورد نیاز کاربران فارسی در داخل کشور میزبانی شود دیگر نیازی نیست تا کاربران برای دسترسی به این محتوا، پهنای باند بینالملل را اشغال کنند و در نتیجه موجب فراگیری خدمات الکترونیک شامل خدمات عمومی مانند دولت الکترونیک، افزایش بهرهوری شده و همچنین موجب افزایش سرعت اینترنت با توجه به تمرکز و نزدیکی سرورها در داخل کشور میشود و پهنای باند اینترنت موجود صرفاً بابت استفاده از فضای سایبری خارج از کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
لذا در صورت تحقق شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند بومی کاربران فضای مجازی دیگر نیازی به استفاده از سرورهای خارجی برای مشاهده سایتهای ایرانی ندارند و تنها برای مشاهده وبسایتهای خارجی نیاز به استفاده از اینترنت بینالمللی است و این باعث افزایش قابل ملاحظه سرعت اینترنت در کشور خواهد شد.
اگر بخواهیم مثالی برای این قضیه بزنیم این است که فرض کنید تنها یک اتوبان برای حرکت تمامی خودروها از مسیر تهران تا قم وجود دارد و تمامی خودروها شامل خودروهای باربری و سواری مجبورند از این اتوبان استفاده کنند.
تعداد زیاد خودروها و ایجاد عوارضیها و پایانههای بسیار زیاد در مسیر برای خودروهای باربری موجب ایجاد ترافیک و سرعت حرکتی کم خودروها و همچنین تصادفهای زیاد و شدید میشود.
حال فرض کنید دولت تصمیم به ایجاد یک اتوبان دیگر در کنار همان اتوبان برای خودروهای سواری بگیرد. با راهاندازی این اتوبان هم تعداد خودروها در هر اتوبان بسیار کاهش مییابد و هم دیگر در اتوبان جدید برای کنترل خودروهای سواری نیاز به ایجاد پایانه نیست.
همین نکته در بکارگیری شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.
با راهاندازی این شبکه، سرعت اینترنت با افزایش حدود 10 برابری به دلیل نزدیکی سرورها به محل مصرف مواجهه خواهد شد و هزینه فعلی اینترنت که حدود 8 برابر متوسط جهانی است کاهش چشمگیری خواهد داشت، چرا که دیگر نیاز به پرداخت دلاری اینترنت برای کشور نیست.
فارغ از این آمار افزایش سرعت اینترنت و کاهش قیمت آن خود موجب توسعه فضای مجازی در کشور شده و خدمات الکترونیکی که در دنیا از خدمات حضوری پیشی گرفته است را توسعه میدهد.
نکته پایانی آنکه اگر سرعت اینترنت در کره جنوبی، هنگکنگ، ژاپن، کشورهای اسکاندیناوی، کانادا، امریکا و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا بسیار بالاتر و هزینه آن حدود یک دهم پایینتر از ایران است تنها و تنها به علت پیادهسازی صحیح شبکه ملی اطلاعات خودشان است.
در تمامی این کشورها صرفاً برای بازدید از سایتهای خارجی از اینترنت بینالمللی استفاده میگردد که این خود موجب افزایش چشمگیر سایتهای داخلی و حرفهای شدن فضای مجازی شده است.
الزامات قوی شدن در فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات مهمترین اقدام است;
بدون تردید یکی از مهمترین الزامات قوی شدن در فضای مجازی، ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین امنیت آن و مدیریت دروازه های وردی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند و سازماندهی است.
همچنین از سایر الزامات و عوامل قوی شدن در فضای مجازی می توان به این موارد اشاره کرد:
- ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی اطلاع رسانی رایانه ای
- اعمال تدابیر و نظارت های لازم به منظور صیانت از امنیت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اقجتماعی و جلوگیری از جنبه ها و پیامدهای منفی شبکه های اطلاع رسانی
- ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی متناسب با توسعه شبکه های اطلاع رسانی به ویژه در جهت مقابله کارآمد با جرائم سازمان یافته الکترونیکی
- توسعه فناوری اطلاعات و آینده نگری در خصوص آثار تحولات فناوری اطلاعات در سطح ملی و جهانی
- گسترش مطالعات و تحقیقات فضای مجازی و دانش سایبرنتیک
- تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه فضای مجازی (سایبری) و دانش سایبرنتیک
- ساماندهی نظام ملی قوانین و توسعه فناوری و نیروی انسانی متناسب تحولات جهانی و نیازهای کشور
- تحقق پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گردد
- احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه اینترنت(به طوری که 50 درصد آن داخلی می باشد)
- فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل(در بخش فضای سایبری کشور) در بخش دولتی و غیردولتی، پیش بینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزشی و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل
- فرهنگ سازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت عمومی در حوزه افتا
- برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها در زمینه های علمی، تولیدی و تجاری کالاها و خدمات دفاعی و امنیتی برای دستیابی به اهداف سیاست های کلی خودکفایی دفاعی و امنیتی در فضای مجازی
- گسترش هوشمندانه و مصون سازی با اجرای کامل پدافند غیرعامل در مراکز حیاتی و حساس کشور
- افزایش ظرفیت های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت های کشور در چارچوب سیاست های کلی مصوب
- توسعه تولید محتوی در فضای مجازی بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و بومی سازی شبکه های اجتماعی
- ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین امنیت آن
- بهره گیری از موقعیت ممتاز کشور با هدف تبدیل ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه و گسترش حضور در بازارهای بین المللی
- حضور موثر و هدفمند در تعاملات بین المللی فضای مجازی و دیپلماسی فضای مجازی
- افزایش سهم سرمایه گذاری زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه
- مقابله موثر و بازدارنده با هرگونه تهاجم سایبری به سرمایه های ملی سایبری جمهوری اسلامی ایران
«خبرگزاری تسنیم - هشتم اردیبهشت 1400»