گزارش ایرنا از کرمان: مثلث توسعه اقتصادی؛ از شکل گیری تاکنون

نکات برجسته گزارش: استاندار کرمان در ابتدای پذیرش استانداری، در نشست با جمعی از صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی به صراحت گفت که 70 درصد وقت خود را صرف مسائل اقتصادی استان می کند/ مثلث توسعه اقتصادی می تواند استان را از عقب ماندگی های چند ساله نجات دهد و هم افزایی برای مبارزه با فقر و محرومیت باشد/ سه راس این مثلث را سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت تشکیل می دهند که بی شک شرط تحقق آن ایجاد وحدت بین این رئوس در استان و حضور معنوی نماینده ولی فقیه در استان به عنوان ناظر عالی این طرح است  

مثلث توسعه اقتصادی ایده ای بود که از سوی استاندار کرمان مطرح و بسرعت عملیاتی شد، ایده و طرحی که روند توسعه و آبادانی استان را با مدلی جدید شتاب بخشید.

به گزارش ایرنا، پس از آن که علیرضا رزم حسینی آذر 1392 به عنوان یک فعال بخش خصوصی استاندار کرمان شد در صحبت های روزهای ابتدای مسوولیتش به اهمیت اقتصاد و توجه به فعالیت های اقتصادی به عنوان یک نیاز مهم و اساسی در استان تاکید کرد.

چنانکه انتخاب وی به عنوان استاندار کرمان در فضای سیاسی آن زمان استان و از سوی دیگر نیاز کرمان به توسعه در بخش اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردمانش، انتخابی همراه با تدبیر و امید بود.

استاندار کرمان در نشستی که با جمعی از صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی داشت موضع خود را بیان و به صراحت گفت که 70 درصد وقت خود را صرف مسائل اقتصادی استان می کند.

این جمله رزم حسینی ضمن اینکه فعالان اقتصادی را در همه بخش ها خوشحال کرد مورد اقبال مردم عادی جامعه به دلیل وجود تورم و افزایش قیمت ها در سال های اخیر قرار گرفت و احساس امیدواری کردند که با وجود چنین دیدگاهی از سوی نماینده عالی دولت در کرمان مشکلات اقتصادی آنها کمتر شود.

استاندار کرمان تصمیم جدی گرفت که طرحی را پایه ریزی کند تا بر اساس آن توسعه همه جانبه استان را در حوزه های مختلف با مشارکت همه ارکان موثر در توسعه شاهد باشیم. او ابتدا مثلث توسعه اقتصادی استان را مطرح کرد.

به نظر می رسد این طرح با توجه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و اینکه ما باید رتبه نخست منطقه را در همه حوزه ها در سال مذکور از آن خود کنیم بسیار کارگشاست و می تواند به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد و در رابطه با موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، عدم وابستگی به درآمد نفت، بومی کردن تولید، اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش مصرف آب و انرژی، تولید صادراتی و موارد دیگر جامه عمل بپوشاند.

از سوی دیگر تعریف مثلث توسعه اقتصادی استان ضمن پیشبرد اهداف ملی می تواند استان را از عقب ماندگی های چند ساله نجات دهد و به گفته استاندار کرمان هم افزایی برای مبارزه با فقر و محرومیت باشد.

جوانان استان را از مشکل بیکاری برهاند، توسعه و عمران شهری را ایجاد کند، تولید بومی و صادراتی را افزایش دهد، سطح زندگی مردم را بالا ببرد و در مجموع نگاه جامعی به رفع مشکلات اقتصادی مردم داشته باشد.

گام اول: تهیه طرح و تبیین اجزای آن

اما این مثلث توسعه اقتصادی با هدف مردمی کردن اقتصاد و ارتقای معیشت جامعه در قالب یک الگوی تعاملی چیست و چه مفهومی دارد؟

مثلت توسعه اقتصادی یکی از ابزارهای شکل گیری خلق ثروت و افزایش رفاه عمومی، بسیج همه نیروهای موثر و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود مادی و معنوی است که استراتژی توسعه استان در این طرح بر مبنای رویکرد مشارکتی و مردمی کردن فعالیت های اقتصادی است و بی شک مدیریت جهادی را می طلبد.

جالب است بدانیم که سال 1385 حدود 42 درصد از جمعیت در سن کار استان از نظر اقتصادی فعال بوده اند در حالی که این رقم با یک روند نزولی به زیر 34 درصد در سال 91 رسید و استان رتبه بیست و ششم کشور را از نظر نرخ مشارکت اقتصادی داشت.

برای رهایی از این شرایط و تامین و تهیه زیرساخت ها توسط دولت برای انجام فعالیت های اقتصادی مردمی و همچنین جذب سرمایه گذار و وجود روحیه کار و تلاش، اجرای طرح مثلث توسعه که ابتکار خلاقانه استاندار کرمان بود ضروری به نظر می رسد.

سه راس این مثلث را سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت تشکیل می دهند که بی شک شرط تحقق آن ایجاد وحدت بین این رئوس در استان و حضور معنوی نماینده ولی فقیه در استان به عنوان ناظر عالی این طرح است.

هر یک از این عوامل نقش آفرین در مثلث توسعه اقتصادی استان وظایفی را بر عهده دارند که قرار دادن تولید به عنوان اولویت اول در برنامه ریزی، شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری، رفع موانع و تسهیل سرمایه گذاری و آموزش از جمله وظایف نمایندگان دولت در این طرح عنوان شده است.

تلاش برای رفع محدودیت های قانونی، پیگیری در مورد افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه استان در قانون بودجه کشور، همکاری در جذب و شناسایی سرمایه گذاران و کارآفرینان از جمله وظایف نمایندگان مجلس در این طرح است.

ائمه جمعه نیز ناظر بر عملکرد مثلث توسعه هستند. بنابراین با چنین رویکردی علاوه بر پرهیز از منازعات بیهوده سیاسی و منطقه ای در استان نوعی همگرایی سیاسی برای توسعه بین افراد و گروه های مختلف شکل می گیرد و از این رهگذار توان ها هم افزا می شود.

گام دوم: جمع آوری موانع توسعه در بخش قوانین و مقررات

استاندار کرمان برای اینکه بتواند این طرح را سریعتر و با مشکلات کمتری اجرا کند گروهی را برای تهیه قوانین و مقررات مزاحم در مسیر توسعه و فعالیت های اقتصادی استان مامور کرد و خوشبختانه توانستند با همکاری خوب این قوانین را جمع آوری کنند و به مجموعه های مختلف از جمله دولت و مجلس انتقال دهند.

بر این اساس در تمامی دستگاه های ذیربط استان قوانین بررسی و مشکل اجرایی برخی از آنها استخراج شد و گروه کارشناسان این طرح با توجه به تجربه ای که داشتند پیشنهاد اصلاحی آن قانون را مطرح کردند که بر رفع آنها تاکید شده است.

 

بی شک رفع این قوانین مزاحم دیدگاه سرمایه گذاران داخل و خارج استان و کشور را تغییر می دهد و حضور آنها را در کرمان پر رنگ تر می کند، زیرا وقتی سرمایه گذار به این موضوع پی می برد که می تواند در کمترین زمان ممکن و با کمترین بروکراسی اداری و کمترین مشکلات مرتبط سرمایه گذاری و کار خود را آغاز کند، استقبال بیشتری خواهد شد.

گام سوم: دستاوردهای مثلث توسعه

دستاورد این مثلث، حضور سرمایه گذاران از بخش های مختلف کشور و حتی کشورهای مختلف در استان کرمان است که آینده خوبی را ترسیم می کند.

از بهمن ماه سال گذشته استاندار کرمان در یک رویکرد نوین اقدام به عقد تفاهم نامه با هلدینگ های خصوصی و غیر دولتی کرده است.

براساس آخرین اعلام استانداری کرمان، میانگین پیشرفت فیزیکی تمامی 264 طرح در قالب این تفاهم نامه ها 29 درصد و پیش بینی سرمایه گذاری آنها 75 هزار میلیارد تومان است که تاکنون 17 درصد آن به مبلغ 12 هزار و 772 میلیارد تومان تامین مالی و شش درصد به مبلغ چهار هزار و 916 میلیارد تومان هم هزینه شده است.

برگزاری جلسات مثلث توسعه در شهرستان های مختلف استان و همچنین دوره های آموزشی مرتبط با اجرای این طرح از سایر دستاوردها بوده است.

اجرای این طرح با جدیت و پشتکار در استان در حال پیگیری است که پرداختن به ابعاد مختلف آن می تواند اقدامات دولت و سایر بخش ها را نشان دهد.

پیگیری و پرداختن به تفاهم نامه ها و پروژه های سرمایه گذاری در استان از سوی رسانه ها نیز مورد تاکید استاندار کرمان است که جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد. / گزارش از سودابه سرلک

منبع خبر:

دیدگاه کاربران