بررسی تفاهم نامه های سرمایه گذاری در چارچوب مثلث توسعه کرمان

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری: در اجرای مثلث توسعه اقتصادی از بهمن 92 تاکنون طرح های بسیاری (سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد تومان) تفاهم شده است که استانداری کرمان در بخش اقتصادی در 40 طرح با سرمایه گذاران به تفاهم رسید و 38 هزار میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری برای اجرای آنها در نظر گرفته شده است/ این طرح ها تاکنون در مجموع با یکهزار و 600 میلیارد تومان هزینه، 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند/ در بحث سرمایه گذاری ها در طول یک سال گذشته همه ارکان سیستم و طرح مثلث توسعه به دنبال کار سرمایه گذار هستند و همه همصدا شده اند تا مشکلات حل شود  

اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان دستاوردهای گوناگونی داشته که مهمترین آن انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری مبتنی بر نیازها و ظرفیت های استان است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری کرمان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: مثلث توسعه اقتصادی استان معرفی امور مربوط به همه سرمایه گذاری های استان اعم از روال قانونی صدور مجوز، پیگیری مسائل بانکی، تامین زیر ساخت ها و ساماندهی و پیگیری مشکلات احتمالی سرمایه گذار حین انجام پروژه را بر عهده دارد.

رضا سنجری افزود: در این الگو نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دولت و بانک ها و سرمایه گذار سه راس این مثلث هستند و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظر فرهنگی عمل می کنند.

وی بیان کرد: پیگیری طرح های تعریف شده در مثلث توسعه شهرستان ها توسط فرمانداران هر شهرستان صورت می گیرد و استانداری در این رابطه نظارت کلان دارد و اگر مشکلی بود در رفع آن کمک خواهد کرد.

سنجری، تصریح کرد: بخشی از تفاهم نامه های منعقد شده با سرمایه گذاران در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی توسط استاندار و بخش دیگر توسط فرمانداران منعقد شده که سرمایه گذاران نیز شامل دو بخش غیر دولتی و بخش خصوصی هستند.

استانداری کرمان تفاهم نامه 87 طرح را امضا کرد

وی افزود: در اجرای مثلث توسعه اقتصادی از بهمن 92 تاکنون طرح های بسیاری (سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد تومان) تفاهم شده است که استانداری کرمان در بخش اقتصادی در 40 طرح با سرمایه گذاران به تفاهم رسید و 38 هزار میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری برای اجرای آنها در نظر گرفته شده است.

سنجری خاطرنشان کرد: این طرح ها تاکنون در مجموع با یکهزار و 600 میلیارد تومان هزینه، 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی گفت: استانداری تفاهم نامه های عمرانی نیز با سرمایه گذاران به امضا رسانده که شامل 47 طرح با پیش بینی سرمایه گذاری 24 هزار میلیارد تومان است و این طرح ها نیز در مجموع با 600 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

قرارداد 167 طرح از سوی فرمانداران منعقد شد

سنجری تصریح کرد: از سوی دیگر فرمانداران شهرستان های مختلف نیز به تفاهم هایی با سرمایه گذاران رسیدند و آنچه به ما اعلام کرده اند تاکنون 167 طرح متوسط و بزرگ بوده که حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مربوط به آنهاست و برای این طرح ها تاکنون 200 میلیارد تومان هزینه شده و 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی بیان کرد: در مثلث توسعه اقتصادی استان مشکل بدهی بانکی، مشکل مالیاتی و بدهی تامین اجتماعی مربوط به واحدهای مختلف بررسی می شوند و طبق قانون و تا جایی که در اختیارات استان باشد این مشکلات برطرف و مواردی را که اختیار نداده به مرکز ارسال می شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری کرمان گفت: همچنین به طرح هایی که اکنون تولید دارند اما ظرفیت آنها کامل نیست، کمک می شود تا با جذب تسهیلات سرمایه در گردش، تولید به میزان مجوز صادر شده برسد.

وی ادامه داد: طرح های نیمه تمامی وجود دارد که پیگیری برای تکمیل و بهره برداری از آنها را دنبال می کنیم و همچنین یکسری طرح های جدید نیز تعریف شده است.

 75 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تعریف شد

سنجری اظهار کرد: در مجموع 75 هزار میلیارد تومان پیش بینی سرمایه گذاری در استان در قالب 264 طرح پیش بینی شده که به طور میانگین 29 درصد پیشرفت دارند و تاکنون برای این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: از این مبلغ کل شش درصد هزینه شده و 17 درصد تامین مالی شده است.

وی بیان کرد: حدود 10 طرح بسیار بزرگ اقتصادی در استان وجود دارد که به پروژه های فولاد، تولید کنستانتره و گندله مربوط می شود و اجرای آنها از دو سال پیش تاکنون آغاز شده اما نیمه تمام هستند که در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حداکثر تا سال 95 به بهره برداری می رسند.

سنجری خاطرنشان کرد: این طرح های بزرگ با مشکلات دست و پاگیری مواجه بودند که پیگیری و در رفع مشکلات تسریع شده و سرمایه گذاری مربوط به آنها سه هزار میلیارد تومان است که تاکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی گفت: در مجموع از این طرح ها به صورت میدانی و تک تک بازدید به عمل می آید و گزارش مصور تهیه شده و قرار است هر سه ماه یک بار میزان پیشرفت آنها را بررسی و اطلاع رسانی کنیم.

تفاهم نامه های عمرانی

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری کرمان گفت: این تفاهم نامه ها شامل 14 پروژه عمران شهری است که در این بخش باید چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود و تاکنون 25 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: این طرح ها شامل پارکینگ طبقاتی، بلوار 45 متری کوثر، زائرسرای ماهان، سرمایه گذاری در بافت قدیم شهر، ساختمان شهرداری، بازار بزرگ بیرم آباد، ترانوا شهر کرمان، آزاد راه سیرجان - بندرعباس، پایانه و باند فرودگاه کرمان، کمربند سبز و بازار بزرگ کرمان است.

سنجری خاطرنشان کرد: 19 پروژه گردشگری نیز تعریف شده که سه هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده و تاکنون 96 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: این طرح ها شامل فرش، هتل چهار ستاره سیرجان، بازسازی حمام ظهیرالدوله، تله کابین، دریاچه تفریحی جنگل قائم، هتل پنج ستاره در کرمان، مجتمع فرهنگی، مجتمع تجاری گودال خشت مال ها، دهکده فرهنگی ورزشی آدینه، بازسازی بیمارستان نوریه، بازسازی باغ فتح آباد و منطقه گردشگری خبر بافت است.

وی ادامه داد: 9 طرح در بخش انرژی تعریف شده که شامل شش نیروگاه با پیش بینی سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که 35 میلیارد تومان آن هزینه شده و سه طرح انتقال آب با پنج هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده که 233 میلیارد تومان هزینه شده است.

سنجری تصریح کرد: همچنین در بخش اکتشاف پهنه های معدنی شش طرح تعریف شده که سه هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری آن در حال انجام است و در حال اکتشاف و تکمیل آن هستند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین المللی استانداری کرمان گفت: در بخش صنعت نیز 21 طرح با 22 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده در نظر گرفته شده است که تاکنون دو هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: سه طرح کشاورزی شامل گلخانه های هیدروپونیک با پیش بینی سرمایه گذار سه هزار و 300 میلیارد تومان تعریف شده که اکنون در حال انجام کارهای اخذ مجوز و زیرساخت های آن هستند.

وی تصریح کرد: در بخش زیرساخت ها نیز دو طرح با 9 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که تاکنون در این موارد کاری انجام نشده است.

وی تاکید کرد: بودجه مالی برخی از این طرح ها از خارج از کشور و در بعضی موارد کرمانی های مقیم کشورهای مختلف تامین می شود و تامین مالی اغلب طرح ها از داخل کشور است.

پیگیری اجرای این طرح ها

وی افزود: اجرای این طرح ها و تفاهم نامه های منعقد شده در طرح مثلث توسعه، در طرح های بزرگ مانند فولادها، کنستانتره ها و گندوله ها اینگونه است که در شرایط مطلوب پس از 36 ماه پس از صدور مجوز تولید خود را آغاز کنند اما در سایر طرح ها این زمان حداکثر دو سال است.

وی بیان کرد: پیگیری پیشرفت این طرح ها به صورت هفتگی و تلفنی صورت می گیرد و استاندار کرمان به صورت ماهانه موضوع را بشخصه پیگیری می کند، بعضی از مشکلات مربوط به این طرح ها در سطح ملی است و باید پیگیری شود که استاندار با وزیر مربوط این مشکلات را پیگیری می کند.

سنجری اظهار کرد: برطرف کردن بسیاری از مشکلات، تصمیمات کلان کشوری و اصلاح قوانین مزاحم را می خواهد که برای سرعت بخشیدن به عملیات سرمایه گذاری ها صدور مجوز و رفع موانع سرمایه گذاری لازم است اختیارات استان افزایش یابد.

وی گفت: در بحث سرمایه گذاری ها در طول یک سال گذشته همه ارکان سیستم و طرح مثلث توسعه به دنبال کار سرمایه گذار هستند و همه همصدا شده اند تا مشکلات حل شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران