معاون بازرگانی صنعت و تجارت استان: صادرات گلیم شیرکی پیچ از کرمان به صفر رسیده است+ 5 خبر

سایر خبرهای استان: برداشت ذرت قرمز نخستین بار در ارزوئیه/ معاون صنایع دستی کرمان: 180 هزار صنعتگر در استان فعالیت دارند/ ورزش آغازین در مدارس کرمان اجرایی می شود/ حمایت نمایندگان کرمان از مقابله با حاشیه نشینی و زمین خواری/ 5500 محدوده معدنی در استان کرمان وجود دارد  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: صادرات گلیم شیرکی پیچ از این استان به صفر رسیده است و بیشتر توسط گمرکات تهران و شیراز صادر می شود.

به گزارش ایرنا، مصطفی زریسفی روز دوشنبه در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان در محل نمابشگاه های دایمی بین المللی جنوب شرق افزود: زمینه گرایش به سمت صنایع دستی در کرمان معروف است و زمینه 400 ساله دارد.

وی گفت: صنایع دستی بنگاه های کوچک و زود بازده هستند که نیاز به مجوز خاصی ندارند و محیط زیست را آلوده نمی کنند.

وی تصریح کرد: صنایع دستی فرآیندی است که با حداقل منابع، فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: سیرجان و بافت در مناطق ایلی و عشایری به صورت خاص اقدام به بافت گلیم شیرکی پیچ می کنند.

وی ادامه داد: این گلیم جزء صنایع برتر کشور و دنیاست و خاص استان کرمان است.

وی بیان کرد: در بافت این گلیم 15 هزار نفر در سطح استان اشتغال دارند.

زریسفی گفت: میزان مصرفی این گلیم در استان کرمان 5 درصد، 25 درصد در کشور و 70 درصد در خارج کشور است.

وی اظهار کرد: کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، سنگاپور و ترکیه بیشتر خریدار این گلیم هستند.

وی گفت: در بخش فرش نسبت به سال گذشته جهش و امسال 242 میلیارد تومان ارزش افزوده در فرش داشته ایم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: گلیم شیرکی پیچ ارزش افزوده بالایی دارد و باید تاجر صادر کننده گلیم و فرش در کرمان تربیت کنیم.

وی گفت: برای صادرات در استان کرمان هیچ عوارض و محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: 79 درصد اشتغال صنایع دستی مربوط به بانوان و 21 درصد آقایان است.

زریسفی از کرمان به عنوان استان صادراتی نام برد و افزود: در یک سال گذشته در کرمان یک میلیارد و 102 میلیون دلار صادرات داشته ایم که نسبت به سال گذشته 58 درصد رشد داشته است.

 

برداشت ذرت قرمز نخستین بار در ارزوئیه

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: عملیات برداشت ذرت قرمز در شهرستان ارزوئیه از اواخر دی ماه سال جاری آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مجید حبیبی افزود: ذرت قرمز نخستین بار در شهرستان ارزوئیه در سطح سه هکتار و از رقم رابی کویین کشت شده است.

وی گفت: با کشت این رقم به طور متوسط از هر هکتار 6.5 تن محصول برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه اظهار کرد: رقم رابی کویین ذرت دارای مصارف صنعتی و کشاورزی است و در مرغداری ها برای تغذیه مرغ های تخم گذار استفاده می شود.

 

معاون صنایع دستی کرمان: 180 هزار صنعتگر در استان فعالیت دارند

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: 180 هزار هنرمند صنعتگر در استان کرمان در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، غلامرضا فرخی روز دوشنبه در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه صنایع دستی کرمان در محل نمایشگاه های دایمی جنوب شرق افزود: برگزاری این نمایشگاه و همایش گلیم شیرکی پیچ در جهت احیای رشته های شاخص، تاثیر بسزایی دارد.

وی بیان کرد: تاکنون 12 هزار صنعتگر را زیر پوشش بیمه قرار داده و همچنین 42 میلیارد ریال تسهیلات ارایه کرده ایم.

وی گفت: هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کرمان با 120 غرفه، صنایع دستی استان های مختلف کشور را به نمایش گذاشته است.

فرخی اظهار کرد: 90 غرفه برای سایر استان ها و 30 غرفه این نمایشگاه در اختیار شهرستان ها و مناطق مختلف استان کرمان قرار دارد.

وی گفت: یکی از غرفه های موجود در نمایشگاه سراسری صنایع دستی کرمان در زمینه پاسخ به هتک حرمت ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) است به طوری که آثار صنایع دستی همراه با تولید زنده در این غرفه در پاسخ به این هتک حرمت چیدمان و طراحی شده است.

وی افزود: سه سیاه چادر از استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی نیز با ارایه غذا و خوراکی های سنتی در محل ورودی این نمایشگاه برپا شده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان کرمان گفت: مسوولان برپایی نمایشگاه صنایع دستی در استان کرمان به منظور تسهیل در عبور و مرور بازدیدکنندگان سرویس رایگان عبور و مرور به این نمایشگاه را در مسیرهای میدان شهدا و آزادی به سمت نمایشگاه و برعکس طراحی و اجرا کرده اند.

وی افزود: این نمایشگاه از 13 تا 17 بهمن و از ساعت 10 صبح تا 20 آماده بازدید علاقه مندان است.

فرخی گفت: همچنین در اختتامیه این نمایشگاه از پژوهشگران صنایع دستی کرمان تجلیل می شود.

 

ورزش آغازین در مدارس کرمان اجرایی می شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ورزش آغازین (صبحگاهی) در مدارس سراسر استان کرمان اجرایی می شود.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، ابراهیم جهانگیری روز دوشنبه در آیین آغاز این طرح، ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: ایجاد زمینه رشد و بالندگی جوانان و نوجوانان یکی ارزنده ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه باید دستاوردهای انقلاب اسلامی به جوانان و مردم یادآوری شود، اظهار کرد: پیشرفت ایران اسلامی بعد از انقلاب در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی و ورزشی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.

وی ایجاد نشاط و شادابی بین دانش آموزان و آماده سازی آنها برای فرایند یادگیری را از مهمترین اهداف ورزش آغازین برشمرد و بر اجرایی شدن آن در تمامی مدارس استان تاکید کرد.

بر پایه این گزارش آیین افتتاح ورزش آغازین مدارس استان کرمان با حضور جمعی از مسوولان با حرکات ورزشی دانش آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه شهدای فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان در سالن 22 بهمن کرمان برگزار شد.

 

حمایت نمایندگان کرمان از مقابله با حاشیه نشینی و زمین خواری

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان، گفت: اقدام استاندار کرمان و سایر مسوولان در مبارزه با پدیده حاشیه نشینی و زمین خواری مورد تایید و حمایت نمایندگان این استان است.

محمدمهدی زاهدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: گسترش حاشیه نشینی منجر به بروز مشکلاتی در تامین آب سالم، بهداشت، آموزش، امنیت و بخش های دیگر می شود.

وی رشد مناطق حاشیه نشین در جوار شهرها را موجب تحمیل بار هزینه ای بر دوش دولت دانست و تاکید کرد: خدمات دهی در ابعاد مختلف به این مناطق برای دولت دشوار است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مناطق حاشیه نشین سهم بسزایی در رشد ناامنی در شهرها دارند، گفت: حاشیه شهرها مکان های مناسب و امنی برای انجام جرایم و تخلفات مجرمان می شود.

وی افزود: بروز فسادهای اخلاقی در مناطق حاشیه نشین شهرها بیشتر از سایر نقاط است.

وی تصریح کرد: حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در مناطق حاشیه نشین موجب بروز ناامنی می شود.

زاهدی زمین خواری را در بروز حاشیه نشینی موثر دانست و گفت: گسترش حاشیه نشینی با توجه به مشکلات عدیده ای که به بار می آورند به مصلحت نیست.

وی اظهار کرد: ایجاد ساخت و سازها در روستاها نیز خارج از محدوده طرح هادی و حریم مشخص شده نباید انجام شود.

وی از دستگاه های متولی در مقابله با حاشیه نشینی در شهر و استان کرمان قدردانی کرد.

مبارزه جدی با زمین خواری و مقابله با حاشیه نشینی از سیاست های محوری مدیریت استان کرمان است و اقدامات عملی طی یک سال گذشته در این زمینه انجام شده است.

آزاد سازی بیش از 600 هکتار اراضی دولتی تصرفی یا تغییر کاربری یافته بطور غیرمجاز در شهر کرمان نمونه ای از این اقدامات است.

 

5500 محدوده معدنی در استان کرمان وجود دارد

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: پنج هزار و 500 محدوده معدنی در استان ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی حسینی نژاد روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: استان کرمان به عنوان بهشت زمین شناسی ایران با 181 هزار کیلومتر مربع وسعت و با پنج هزار و 500 محدوده معدنی ثبت شده برای انجام فعالیت های معدنی شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد نزدیک به یکهزار و 490 محدوده درخواست انجام فعالیت های معدنی است و نزدیک به 790 مورد مربوط به پروانه های اکتشاف در حال انجام است.

وی گفت: تقریبا 151 هزار کیلومتر مربع از وسعت استان توسط متقاضیان انجام فعالیت های معدنی درخواست شده و به ثبت رسیده است که در حال انجام مراحل کار خود هستند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: تعداد دو هزار و 390 محدوده معدنی مربوط به درخواست هایی بوده است که متقاضیان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و پروانه آنها باطل شده است و می بایست از طریق مزایده به اشخاص دیگری واگذار شود.

وی گفت: 293 پروانه اکتشاف هم وجود دارد که صاحبان آنها هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و می بایست واگذار شوند و مابقی 112 گواهی کشف است که باید از طریق مزایده واگذار شود.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: 98 پروانه بهره برداری هم باطل شده است و می بایست از طریق مزایده واگذار شوند.

وی گفت: نظر بر این است که بیش از سه هزار محدوده از طریق مزایده تعیین تکلیف شود.

وی افزود: از سال 89 طرح مزایده در استان بطور جدی شروع و تا امروز نزدیک به 450 محدوده از طریق مزایده به اشخاص جدید واگذار شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: در روش مزایده متاسفانه ضعفی وجود دارد و به هر حال محدوده هایی که درخواست ثبت شده است را می بایست قبل از مزایده توسط کارشناسان بتوان ارزش ریالی برای آنها تعیین کرد و باید معادنی را به مزایده گذاشت که ذخیره آنها مشخص شده باشد.

وی گفت: در استان مجوزی مبنی بر اینکه 20 درصد از سطح استان را به عنوان پهنه اکتشافی واگذار کرد اخذ شده است و باید ابتدا کار اکتشاف و در گام بعدی واگذاری انجام شود.

حسینی نژاد افزود: این کار یکی از اقدامات موثری است که شرکت های توانمند کار اکتشاف را انجام دهند و بعد مرحله واگذاری انجام شود.

وی گفت: 13 پهنه در استان تعریف شده است و با برنامه ریزی های انجام شده قرار است در آینده نزدیک این عدد به 20 برسد.

وی درباره برای پروانه های بهره برداری که در استان استخراج را انجام می دهند، افزود: نزدیک به 70 میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می شود و عمده مواد آن مربوط به شرکت های بزرگ است.

حسینی نژاد گفت: نزدیک به 99.6 درصد استخراج مربوط به شرکت های بزرگ و فقط چهار دهم درصد برای سایر معادن است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران