پرونده سه قنات استان کرمان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد

معاون میراث فرهنگی استان کرمان: پرونده قنات جوپار کرمان و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات که بیش از یک سده از عمر آنها می گذرد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد/ قنات مخصوص مناطق خشک است که در تاریخ هنگام خشکسالی برای تامین آب از آن بهره می بردند/ در حال حاضر حدود 27 هزار رشته قنات در ایران وجود دارد  

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: پرونده قنات جوپار کرمان و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات که بیش از یک سده از عمر آنها می گذرد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، محسن موحدی افزود: کرمان جزء استان های تاریخی کشور محسوب می شود که دارای قنوات ارزشمند تاریخی است.

وی بیان کرد: قنات جوپار و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات به لحاظ دارا بودن شرایط ثبت جهانی، پرونده آنها به یونسکو ارسال شد.

وی گفت: قنات، میراث ارزشمند جهانی محسوب می شود که پایه و بنیانگذار آن ایران است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان افزود: قنات مخصوص مناطق خشک است که در تاریخ هنگام خشکسالی برای تامین آب از آن بهره می بردند، بنابراین اگر به این تکنولوژی ارزشمند بها داده نشود با حفر چاه های غیر مجاز و عدم مراقبت از آنها، این میراث ارزشمند به خطر خواهد افتاد.

وی گفت: استخراج آب های زیرزمینی به صورت قنات یکی از شگفت انگیزترین ابداعات بشری است که از دیرباز تاثیر بسزایی در سرنوشت کشاورزی فلات ایران داشته است.

موحدی تصریح کرد: اکثر صاحبنظران، تاریخ نویسان و محققان، فن قنات سازی را به ایرانیان نسبت داده اند و فلات ایران را زادگاه قنات می شناسند.

وی گفت: در حال حاضر حدود 27 هزار رشته قنات در ایران وجود دارد و استان کرمان سهم عمده ای در این میراث ارزشمند ایفا کرده است.

وی بیان کرد: نظر به اینکه این استان جزء استان های کوهستانی و کویری است بنابراین بواسطه همین خصوصیات اقلیمی و نیاز فراوان به آب، قنوات زیادی احداث شده و آب و آبادی های زیادی در مناطق کویری به وجود آمده اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: قنوات نه فقط در شهرهایی مانند کرمان، ماهان، جوپار و شهرهای دیگر استان احداث شده بلکه در فواصل بین شهری نیز دایر و موجب سرسبزی روستاهای زیادی شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی کافی و لاروبی قنوات، بسیاری از آنها دچار تخریب و به مرور بایر شده اند، البته قنواتی که هنوز ساختار آنها سالم است با لاروبی اصولی قابل احیا شدن هستند اما قنواتی که ساختار آنها تخریب و مسیر آنها مسدود شده است امکان احیای آنها وجود ندارد.

موحدی گفت: برخی قنوات شهر کرمان به دلیل ساخت و سازهای مسکونی جدید و آپارتمان سازی به کلی مسدود شده و به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز با تغییرات اقلیمی که بتدریج در حال وقوع می باشد ضروری است به حفظ قنوات بطور جدی توجه شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران