انتخابات سازمان نظام مهندسی معدن در کرمان برگزار شد+ 2 خبر

معاون استاندار کرمان: خرید چاه های کشاورزی برای تامین آب آشامیدنی کرمان در دست اقدام است/ کرمان و 4 استان دیگر مجوز چاپ و نشر کتاب دریافت کردند  

انتخابات سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان روز پنجشنبه همزمان با سراسر کشور در کرمان برگزار شد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در حاشیه برگزاری این انتخابات گفت: اعضای جدید سازمان نظام مهندسی از سال آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.

مهدی حسینی نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: انتخابات نظام مهندسی معدن هر چهار سال یکبار در سراسر کشور برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: پنج نفر اعضای هیات مدیره و دو نفر عضو علی البدل با رای اعضای سازمان انتخاب می شوند.

وی تعداد نامزدها در استان کرمان را 30 نفر اعلام کرد و گفت: افرادی که عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند و کارت خود را تمدید کرده اند می توانند در این رای گیری شرکت کنند.

حسینی نژاد بیان کرد: بیش از دو هزار نفر در استان می توانند رای خود را برای انتخاب اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن به صندوق بیندازند.

وی گفت: هیات نظارت و اجرایی که اعضای آنها از قبل مشخص شده اند بر این انتخابات نظارت دارند و امور مربوط به آن را انجام می دهند. کرمان از استان های معدنی کشور است.

 

معاون استاندار کرمان: خرید چاه های کشاورزی برای تامین آب آشامیدنی کرمان در دست اقدام است

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: خریداری چاه های آب کشاورزی یکی از اقدامات کوتاه مدت برای رفع مشکل آب آشامیدنی در این استان است.

محمدجواد کامیاب روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان کرمان علاوه بر آب کشاورزی در تامین آب آشامیدنی هم مشکل دارد که در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری به استان این مساله مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل در کوتاه مدت 240 میلیارد ریال اعتبار در سفر معاون اول رییس جمهوری برای خریداری چاه های کشاورزی اختصاص یافت تا این چاه ها پس از تجهیز برای تامین آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت: هم اکنون پیگیری ها برای خرید چاه های آب کشاورزی در دست اقدام است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: برای بلند مدت نیز باید انتقال آب از سد صفا رود شهرستان رابر و دشت بهشت آباد شهرکرد صورت گیرد.

وی گفت: به منظور سرعت بخشیدن به روند تکمیل عملیات اجرایی سد صفا رود و خطوط انتقال آب از رابر به شهر کرمان در سفر معاون اول رییس جمهوری 260 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.

کامیاب تصریح کرد: علاوه بر این اعتبار که در سفر دکتر جهانگیری اختصاص یافت، سد صفا رود نیز ردیف اعتباری دارد که از آن طریق هم اعتبار دریافت می کند.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری نیز برنامه هایی برای تامین آب آشامیدنی شهر کرمان دارد که یکی از این برنامه ها خرید چاه های آب کشاورزی است.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به نزدیک شدن به فصل بهار و تابستان افزود: گرم شدن هوا موجب افزایش مصرف آب می شود که امید است شهروندان با صرفه جویی در مصرف مسوولان را در تامین آب مورد نیاز کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای 17 مصوبه شورای آب استان کرمان برای مقابله موثر با بحران آب، 31 درصد صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

کامیاب گفت: با اجرای این مصوبات شش هزار و 380 میلیون متر مکعب آبی که در کشاورزی و شرب استفاده می کنیم به یکهزار و 980 میلیون متر مکعب می رسد.

وی ادامه داد: البته این صرفه جویی به شرطی حاصل می شود که بتوانیم دو هزار و 959 میلیارد تومان از بخش دولتی، دو هزار و 708 میلیارد تومان از تسهیلات بانکی و 502 میلیارد تومان از بخش خصوصی کمک بگیریم.

وی با اشاره به سه طرح انتقال آب به کرمان گفت: انتقال آب از بهشت آباد قرار است عملیاتی می شود، همچنین انتقال آب از خلیج فارس که عملیات اجرایی آن آغاز شده و همچنین شیرین کردن آب دریای عمان در حال مطالعه است.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: با اجرای این سه مصوبه در مجموع 554 میلیون متر مکعب آب منتقل می کنیم که 17 هزار و 700 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید از صرفه جویی غافل شد گفت: با صرفه جویی در مصرف آب می توانیم بیشتر از اجرای طرح های انتقال آب از این نعمت خدادادی برخوردار شویم.

کامیاب ادامه داد: 20 شهر استان از جمله کرمان دارای وضعیت بحرانی در آب هستند و همچنین 941 روستا آبرسانی سیار دارند و 70 درصد روستاها با بحران آب روبرو هستند.

وی گفت: همسو کردن نهادهای اجرایی، قضایی و انتظامی، تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها و ارایه گزارش آب ماهیانه از دیگر مصوبات شورای آب استان است.

وی استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت موجود، لوله گذاری در سطح مزارع و باغات، حذف کشت های با مصرف آب زیاد و راندمان پایین تولید محصول، اصلاح و بهبود روش های به زراعی، خاموشی و عدم بهره برداری از موتور پمپ های کشاورزی، بررسی کاهش سطح زیر کشت، برقی کردن چاه های کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمامی چاه ها، قطع انشعاب های غیر مجاز و تعویض کنتورهای خراب را از دیگر مصوبه های 17 گانه شورای آب استان کرمان برشمرد.

کامیاب گفت: ما در بخش کشاورزی بیشترین آب را در سطح دنیا مصرف می کنیم و در 15 سال گذشته بهترین دشت استان دشت صوغان بوده که امروز 35 متر افت آب دارد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها در استان افزود: خیلی از استان ها می توانند از آب های سطحی استفاده کنند ولی در استان کرمان باید از آب های زیر زمینی برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود.

معاون وزیر نیرو روز گذشته - جمعه - اعلام کرد که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

منابع آب استان کرمان متکی به آب های زیرزمینی است که به علت برداشت بی رویه و همچنین خشکسالی های متوالی دست کم در 16 سال گذشته با افت شدید مواجه شده اند.

95 درصد آب استحصالی استان کرمان در بخش کشاورزی و عمده آن بصورت غرقابی مصرف می شود که مدیریت مصرف در این بخش یکی از دغدغه های مسوولان و در راس برنامه های مقابله با بحران آب است.

طرح همیاران آب (پلیس آب) به منظور حفاظت از منابع آب استان یکی از مصوبات مهم و اساسی شورای آب استان بوده که در دست اجراست. استان کرمان 23 شهرستان و حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد.

 

کرمان و 4  استان دیگر  مجوز چاپ و نشر کتاب دریافت کردند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفویض برخی اختیارات توسط این وزارتخانه به استانها گفت: صدور مجوز چاپ و تمدید پروانه نشر کتاب به پنج استان واگذار شد.

به گزارش ایرنا عباس صالحی روز شنبه در جمع ناشرین استان یزد افزود: از این پس استان های قم، تهران ، مشهد، اصفهان و کرمان می توانند بطور مستقل و بدون نیاز به مجوز این وزارتخانه مجوز چاپ و نشر کتاب صادر کنند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با کاهش تمرکزگرایی در مرکز و صدور مجوزهای چاپ به استانها بتوانیم در ارتقای فرهنگی این مناطق موثر باشیم.

صالحی در ادامه از برگزاری 28 نمایشگاه کتاب در سالجاری در سطح کشور خبر داد و گفت: همچنین امسال حداقل 18 میلیارد تومان کتاب از ناشران خریداری شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 12 میلیارد تومان آن از طریق بن در نمایشگاه های یاد شده خریداری شد و مابقی بصورت غیر بن بود، کیفیت افزایی به محتوا ، گسترش شبکه توزیع و رعایت عدالت فرهنگی در حوزه خرید و مصرف کتاب را از سیاست های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه نشر و چاپ بیان کرد.

وی تعداد ناشران کشور را 15 هزار نفر ذکر کرد و برتقویت اتحادیه های ناشران در سطح کشور تاکید کرد.

پرداخت وام و تسهیلات بانکی، تعریف فضای فرهنگی برای هر استان، ایجاد بازارچه دائمی کتاب، حمایت دولت از ناشران و الکترونیکی شدن مجوز های نشر کتاب از جمله خواسته های اصحاب چاپ و نشر استان یزد در این نشست بود.

هم اکنون 80 ناشر در استان یزد در زمینه های مختلف فعال هستند که از این تعداد شش ناشر دانشگاهی و مابقی در زمینه های عمومی فعالیت می کنند.

امسال 290 هزار عنوان کتاب در استان یزد چاپ و منتشر شد و رتبه دهم کشوری را کسب کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران