همکاری ایران و آلمان برای کاوش باستانی در جیرفت+ 4 خبر

سایر خبرهای استان: 500 هزار سند جنگی در کرمان جمع آوری شد/ سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی در کارخانه تیتانیوم کهنوج آغاز شد/ پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان گشایش یافت/ دو نیروگاه 160 مگاواتی برق تابستان آینده وارد مدار می شوند  

مسوول پایگاه باستان شناسی جیرفت گفت: تفاهم نامه همکاری بین پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه توبینگن آلمان برای بررسی و کاوش های باستان شناسی در جیرفت و حوزه هلیل رود منعقد شده است.

به گزارش ایرنا نادر علیدادی سلیمانی شامگاه دوشنبه در دیدار با فرماندار جیرفت افزود: بر این اساس همکاری مشترک با این دانشگاه به مدت پنج سال صورت می گیرد که مرحله نخست آن بررسی و شناسایی باستان شناسی آثار حوزه هلیل رود، تهیه نقشه و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از بررسی است.

وی گفت: هدف از این همکاری بررسی حوزه فرهنگی هلیل رود و آگاهی از روابط فرهنگی بین حوزه هلیل رود با تمدن میان رودان (بین النهرین یا عراق امروزی) در دوره های مختلف پیش از تاریخ و دوره تاریخی بویژه عصر مفرغ می باشد.

وی تصریح کرد: استقرار کارگاه از روستای حاجی آباد جیرفت آغاز می شود و از سمت منطقه بلوک به شهرستان فاریاب و گلاشکرد تا منطقه زیارت علی ادامه دارد.

مسوول پایگاه باستان شناسی جیرفت گفت: در فصل های آینده بنا داریم دشت جیرفت را موازی با هلیل رود به سمت دشت رودبار، قلعه گنج، کهنوج تا منوجان به سمت دشت جغین و در ادامه به سمت کناره های خلیج فارس مطالعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعضای خارجی این تیم هشت نفر و همین تعداد هم اعضای ایرانی هستند که من به عنوان سرپرست تیم ایرانی و پیتر فلزلر سرپرست آلمانی تیم است.

علیدادی سلیمانی گفت: بررسی میدانی حوزه مورد نظر شامل شناسایی محوطه تپه های باستان شناسی، سایت های فلز کاری در مناطق کوهستانی، مستند سازی آثار یاد شده و تهیه نقشه توپوگرافی و عکس های هوایی است.

محوطه های باستان شناسی جیرفت و تمدن حوزه هلیل رود یکی از تمدن های مطرح در دنیاست که نگاه جهانیان را به خود دوخته است.

ایرنا روز گذشته (دوشنبه) گزارشی از وضعیت تپه های باستانی در جیرفت و کم توجهی به آنها منتشر کرد.

 

500 هزار سند جنگی در کرمان جمع آوری شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمان گفت: تاکنون حدود 500 هزار سند جنگی جمع آوری شده است.

سرهنگ محمد مهدی ابوالحسنی روز دوشنبه در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: 120 هزار رزمنده در استان کرمان شناسایی شده اند و اگر بخواهیم با آنها مصاحبه بگیریم ظرفیت بالایی می خواهد که نیاز به حمایت نمایندگان مجلس داریم.

وی بیان کرد: نزدیک به 12 هزار والدین شهدا در استان داریم که با تمام والدین شهدایی که در قید حیات هستند مصاحبه گرفته ایم و سه هزار و 500 ساعت مصاحبه شده است.

وی گفت: هنوز 120 هزار نفر از یادگاران جنگ هستند که با آنها مصاحبه گرفته نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمان تصریح کرد: دو سال پیش قرار بود موسسه ای با محوریت حاج قاسم سلیمانی در کرمان راه اندازی شود که موسسه حماسه ثارالله با مدیریت حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت.

وی افزود: این موسسه در منزل حاج قاسم سلیمانی در کرمان راه اندازی شده است.

ابوالحسنی بیان کرد: یکی از کارهایی مهمی که انجام داده ایم تدوین نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس است.

وی گفت: این کار از سال 1385 شروع و 150 پروژه تحقیقاتی در آن تعریف شده است.

وی افزود: تدوین نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس در چهار محور نقش نیروی انتظامی در جنگ، نقش اقشار، نقش شهرستان ها و نقش ادارات استان در جنگ است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمان گفت: حدود 30 پروژه تاکنون انجام و دو کتاب چاپ شده است.

وی بیان کرد: از شهرستان ها نیز شهرستان سیرجان را به سرانجام می رسانیم ولی در دیگر شهرستان ها هنوز کاری انجام نشده است.

ابوالحسنی گفت: گنجی که در سیرجان جمع کرده ایم استثنایی است و این کتاب اوایل سال آینده چاپ می شود.

وی با بیان این که 300 تا 400 میلیارد ریال هزینه این پروژه است افزود: مشکلات ما در تدوین نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس مدیریتی نیست بلکه در هزینه است.

وی گفت: 51 محل شهید گمنام در استان کرمان داریم که نیاز به بازسازی و زیباسازی دارند.

 

سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی در کارخانه تیتانیوم کهنوج آغاز شد

فرماندار کهنوج گفت: پس از حدود 30 سال فعالیت آزمایشی کارخانه تیتانیوم سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی در این کارخانه در دولت تدبیر و امید آغاز شد.

سید محسن صمدانی شامگاه دوشنبه در آیین معارفه رییس اداره امور مالیاتی شهرستان کهنوج افزود: سرمایه گذاری در معدن تیتانیوم کهنوج می تواند بخشی از مشکل اشتغال را در این شهرستان برطرف کند.

وی گفت: با توجه به وضعیت اشتغال در شهرستان های جنوب کرمان امروز این منطقه بیشتر از گذشته نیاز به سرمایه گذاری است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این میزان سرمایه گذاری در کارخانه تیتانیوم بیش از 2 هزار میلیارد ریال موافقت نامه سرمایه گذاری در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی در این شهرستان صورت گرفته است.

فرماندار کهنوج گفت : در کنار سرمایه گذاری های کوچک باید به سمت سرمایه گذاری های کلان و ایجاد کارخانه های بزرگ گام برداریم و زمینه را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنیم.

در این آیین از تلاش منصور کوارویی تقدیر و عبدالله مرسلپور به عنوان رییس جدید اداره امور مالیاتی کهنوج معرفی شد.

 

پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان گشایش یافت

پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری روز سه شنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت.

دبیر کنگره ادبیات پایداری در آیین گشایش این کنگره با اشاره به دو نوبت فراخوان مقاله در سال جاری گفت: 133 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 92 مقاله به چرخه داوری راه یافتند.

دکتر احمد امیری خراسانی اضافه کرد: در نهایت 35 مقاله برگزیده شد.

وی گفت: 25 داور از دانشگاه های مختلف کشور در این کنگره حضور دارند.

وی افزود: بیش از 10 سال است که کنگره سراسری ادبیات پایداری برگزار می شود و تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است.

دبیر کنگره ادبیات پایداری گفت: راه اندازی رشته ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان از اثرات این کنگره است و مقدمات راه اندازی این رشته در مقطع دکترا نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: حدود 30 دانشگاه مانند تبریز، اصفهان و شیراز نیز این رشته را راه اندازی کرده اند.

امیری خراسانی گفت: از مقالات بدست آمده در کنگره به عنوان منابع درسی نیز استفاده می کنیم.

پنجمین کنگره ادبیات پایداری با حضور استادان و پژوهشگران حوزه ادبیات پایداری و مسوولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در تالار اندیشه واقع در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر تا فردا ادامه دارد.

 

دو نیروگاه 160 مگاواتی برق تابستان آینده وارد مدار می شوند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: در تابستان سال آینده دو نیروگاه 160 مگاواتی برق وارد مدار می شود.

منصور شهبا روز دوشنبه در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: در حال حاضر چندین نیروگاه برق در استان کرمان با پیشرفت های فیزیکی متفاوت در دست احداث هستند.

وی خاطرنشان کرد: در ایده آل ترین شرایط، حداقل چهار سال برای ایجاد نیروگاه و وارد مدار شدن آنها زمان نیاز است.

شهبا افزود: با توجه شرایط کنونی در تابستان سال آینده مشکل خاصی در تولید برق نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ادامه داد: در بخش فوق توزیع برق در برخی مناطق استان از جمله رفسنجان، رباط، شهربابک و کرمان مشکل داریم که راه های رفع این مسایل نیز بررسی شده است.

وی افزود: احداث شش پست فوق توزیع تک ترانسه در رفسنجان، شهربابک و کرمان مصوب شده و در انتظار تامین اعتبار است.

شهبا بیان کرد: تابستان آینده در بخش توزیع در برخی مناطق استان با مشکل افت ولتاژ روبرو خواهیم بود.

وی میانگین درآمد فروش هر انشعاب برق در سال در شهر کرمان را شش میلیون و 300 هزار ریال ذکر کرد و گفت: این در حالی است که حداقل 20 میلیون ریال برای اجرای تاسیسات هر انشعاب باید هزینه شود.

وی تاکید کرد: بحث توسعه انرژی های پاک را نیز فراموش نکرده ایم و در حال پیگیری آن هستیم.

شهبا بیان کرد: مشکل ما در رابطه با فرسودگی تجهیزات است که در حال حاضر هزینه ای برای تعمیر این تجهیزات وجود ندارد.

وی بر آماده بودن زیرساخت های مورد نیاز صنایع تاکید کرد و ادامه داد: اگر زیرساخت توسعه صنایع در استان آماده نباشد، سرمایه گذاری ها موجب خواب سرمایه افراد در یک نقطه می شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران