تولد 100 دختر به ازای 105 پسر در استان کرمان+ 3 خبر

سایر خبرهای استان: کارآفرین باید ابتکار و ایده جدید داشته باشد/ کارشناس اقتصادی: استاندار کرمان گفتمان جدیدی را رقم زد/ عضو کمیسیون صنایع مجلس: «پژو» نهایت بهره را از انحصار بازار ایران می‌‌برد  

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: سال گذشته به ازای هر 105 پسر، 100 دختر در استان متولد شد.

حسین زین الصالحین روز پنجشنبه در آیین تجلیل از سادات و رونمایی از سند هویتی مادر سه شهید (شهیدان سیف الدینی) افزود: جمعیت استان کرمان تا پایان سال گذشته سه میلیون و 148 هزار و 323 نفر بوده است.

وی اظهار کرد: مهندسی فرهنگ نام از کارهای بزرگی است که در حوزه ثبت احوال شکل گرفته است.

به گفته وی در کرمان بیشترین نام ها بر اساس تدبیر و عقلانیت و فرهنگ عاشورایی بوده است.

وی به رشد 1.3 درصدی متولدان در استان کرمان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد متوفیان در سال گذشته 12 هزار و 877 نفر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان تصریح کرد: سال گذشته 23 هزار و 465 فقره ازدواج و سه هزار و 755 فقره طلاق در استان ثبت شده است.

وی افزود: نزدیک به 40 هزار کارت هوشمند ملی در استان کرمان صادر شده است.

زین الصالحین گفت: امسال در سطح کشور 20 میلیون کارت هوشمند ملی صادر خواهد شد که سهم استان کرمان کمتر از یک میلیون کارت ملی هوشمند نخواهد بود.

وی با اشاره به این که جایگاه کارت هوشمند باید در جامعه هرچه بیشتر معرفی شود افزود: کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک و پایه و اساس کار در حوزه الکترونیک و زیرساخت است.

وی تصریح کرد: امضای دیجیتال و اثرانگشت بیومتریک از جمله مواردی است که با کارت هوشمند ملی محقق می شود.

زین الصالحین سال 93 را سالی پرکار و پر برنامه برای اداره کل ثبت احوال دانست و گفت: سال گذشته پنج میلیون سند هویتی مردم استان کرمان الکترونیکی شده که یکی از کارهای بزرگ همکاران ثبت احوال بوده است.

وی اظهار کرد: افزایش بیش از 30 درصدی خدمت و رشد قریب صد درصدی صدور شناسنامه مکانیزه از دیگر اقدامات اداره کل ثبت احوال استان کرمان بوده است.

وی گفت: در راستای برون سپاری خدمات ثبت احوال، دفاتر پیشخوان در مرکز استان راه اندازی شده و این دفاتر در سال جاری در تمامی نقاط استان کرمان راه اندازی می شود.

زین الصالحین افزود: ثبت ولادت در کمتر از 15 روز و ثبت فوت کمتر از 10 روز باید انجام شود که سال گذشته به میانگین کشوری در این زمینه دست یافته ایم.

وی بیان کرد: ثبت احوال مجموعه ای فرهنگی و اجتماعی است و تحلیل های حوزه آمار و اطلاعات که از سوی اداره کل ثبت احوال ارایه می شود زمینه برنامه ریزی بهتر را برای مدیران فراهم می کند.

وی گفت: کشور ما نیاز به فرهنگ سازی و هدابت مردم به افزایش جمعیت دارد زیرا کشوری در حال توسعه هستیم و حرکت جامعه از سنتی به توسعه چالش های فراوانی دارد و دشمن برنامه ریزی می کند که ما را در مسیر فرهنگ زدگی قرار دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی بیان کرد: رسیدن به کشوری آباد و توسعه یافته نیازمند کمک همگانی است.

وی گفت: امسال تلاش می کنیم در استان کرمان که به لحاظ کرامت مردمان خود به نام دیار کریمان نامگذاری شده در راستای توسعه همه جانبه گام برداریم.

وی با اشاره به این که زنان ایران اسلامی دین مدار و فرهنگی هستند ادامه داد: در این روز از کارکنان زن اداره کل ثبت احوال و نیز بانوان سیده تقدیر می شود.

زین الصالحین گفت: بیش از 73 هزار نفر سادات در استان کرمان حضور دارند که مایه افتخار هستند.

وی عنوان کرد: این افراد بر اساس نامشان بزرگوار و ذریه پیامبر (ص) هستند.

در این آیین از سند هویتی مادر سه شهید (شهیدان سیف الدینی) رونمایی شد.

 

کارآفرین باید ابتکار و ایده جدید داشته باشد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: کارآفرین باید ابتکار و ایده جدید داشته باشد و مقلد ایده دیگران در حوزه کارآفرینی نباشد.

حسن رحمانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: کارآفرینی یک فرآیند محسوب می شود که در این فرآیند فردی که می خواهد خلق ثروت و ایده ای داشته باشد نقش آفرین است.

وی گفت: در واقع در این فرآیند و پروسه، تغییرات سریع، مسائل رقابتی مختلف، فرصت های جدید و چالش های جدیدی بوجود می آید که فرد کارآفرین در یک فرآیندی چالش ها را به فرصت تبدیل می کند تا بتواند کار خلاقانه ای را ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه به کسی که این خلاقیت را دارد، کارآفرین می گویند، افزود: یکی از ویژگی های مهم کارآفرین خلاقیت و نوآوری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: ممکن است فردی ایده داشته باشد اما باید این توانایی را نیز داشته باشد تا ایده را به محصول تبدیل کنند که این ویژگی بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: فردی که بخواهد کارآفرین باشد باید برخی ویژگی های دیگر را هم داشته باشد که یکی از آنها مشارکت پذیری و مشارکت جویی است و فرد باید اهل مدیریت مشارکتی باشد.

وی بیان کرد: کارآفرین باید از تفکر دیگران و توانمندی دیگران استفاده کند تا بتواند از آن برای ساماندهی سرمایه و تشویق افکار، ارائه ایده و استفاده از تخصص، نظر و مجموعه مواردی که ذکر شد، استفاده کند.

رحمانی افزود: کارآفرینان موفق کسانی بودند که این ویژگی را داشته اند.

وی گفت: ویژگی دیگری که باید در ذات یک کارآفرین باشد خستگی ناپذیر وی است؛ در هر صورت ورود به عرصه کارآفرینی مشکلات عدیده ای دارد، مشکلات بروکراسی، تامین مواد اولیه و قوانین مزاحم وجود دارد و کسی که بخواهد در این حوزه وارد شود نباید فردی باشد که به محض رویارویی با مشکلات، از کوره در رود، ناامید شود و کار را رها کند.

وی اضافه کرد: فرد کارآفرین باید آینده پژوه و آینده نگر باشد و همیشه متناسب با آینده برای بازاریابی، تامین مواد اولیه و برای نیروی انسانی و همه اینها برنامه ریزی داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: یکی از مشکلاتی که گاهی با آن مواجه می شویم وجود چالش ها و تهدیدهاست؛ فرد کارآفرین باید آنقدر قدرتمند باشد که از تهدید و چالش، فرصت بسازد.

وی افزود: همانطور که در کشور ما امروز از تحریم ها به عنوان یک فرصت استفاده کردیم و روز به روز باعث توانمندی اقتصاد کشور ما می شود.

وی بیان کرد: برای رسیدن به هر کاری در عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روش ها، مسیرها و راه های مختلفی وجود دارد و کارآفرین کسی است که همه این راه ها را بررسی و راه میانبر را انتخاب می کند.

رحمانی افزود: فرد توانمند کسی است که کوتاهترین و بهترین روش را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کند.

وی گفت: اگر بخواهیم در عرصه تولید، اقتصاد و پیشرفت های مختلف که مورد نیاز کشور است موفق باشیم باید تفکر استفاده از بهترین و کوتاه ترین راه و ایده خلاقانه وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: در این حوزه هم نظام و هم مسوولان بایستی بستر را فراهم کنند که البته در سال های اخیر یکسری کمک های معنوی در مورد این بحث وجود داشته است که ما هر سال شاهد به ظهور رسیدن عرصه های جدیدی در این حوزه هستیم.

رحمانی خاطرنشان کرد: هر سال جشنواره کارآفرینان برتر برگزار می شود که در سال جدید نیز از افراد در این حوزه نام نویسی می کنیم و بین آنها ارزیابی دقیقی انجام می دهیم و برترین ها انتخاب خواهند شد.

وی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته از استان کرمان کارآفرین برتر کشوری داشته ایم که هر سال از دست رییس جمهوری لوح دریافت کرده اند و در واقع تشویق و ترغیب معنوی افرادی است که در این حوزه گام برداشته اند و به نوعی تفکر و کار آنها مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: البته بایستی با برنامه ریزی هایی که مد نظر است بتوانیم در تقویت حوزه کارآفرینی اقدامات اساسی انجام دهیم که شاید یکی از این اقدامات مباحث مربوط به آموزش این حوزه است.

وی افزود: ما در حوزه کسب و کار و کارآفرینی باید در زمینه های مختلف آموزش های لازم را داشته باشیم و افراد مهارت های لازم را برای کسب و کار فرا گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک کارآفرین باید با قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار، قانون کار، قوانین تامین اجتماعی و قانون مالیات ها و قوانین گمرک در بحث صادرات و واردات آشنا باشد.

رحمانی گفت: اگر فرد کارآفرین این مقررات را بلد نباشد به یقین در پروسه کارآفرینی با مشکلاتی روبرو می شود.

وی افزود: بایستی کشور، دولت و مسوولان زیرساخت های اینگونه را فراهم کنند به عنوان مثال آموزش طرح نویسی باید وجود داشته باشد تا کارآفرین بداند چگونه طرح بنویسد که منطبق با واقعیت ها باشد، مسائل توجیهی و فنی و همچنین استفاده از مشاوران ذیصلاح را بداند.

رحمانی با اشاره به اینکه کارآفرین باید با مباحث مربوط به بازاریابی آشنا باشد گفت: باید بداند که چگونه در این فضای رقابتی و مشکلات عدیده ای که در بحث بازار داریم و چالش های عرصه بازاریابی ورود کند.

وی تاکید کرد: ایجاد خلاقیت تکنیک هایی دارد که اگر فرد حداقل از نظر تئوری این خلاقیت ها را بداند می تواند در بسیاری از جاها ایده های خلاقانه و مبتکرانه داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان افزود: در استان کرمان کارآفرینان دور هم جمع شدند و کانون کارآفرینان را تشکیل دادند و در کنار این کار به حدود هشت مرکز مشاوره راهنمایی کارآفرینی مجوز دادیم که کار خوبی در این زمینه در یکسال گذشته انجام شد.

وی در مورد راه اندازی این مراکز مشاوره کارآفرینی گفت: افراد ذیصلاح دارای توان لازم و کافی، تحصیلات دانشگاهی و تجربی مجوز قانونی راه اندازی این دفاتر را گرفتند و با یک تیمی که مورد ارزیابی قرار می گیرند به افرادی که می خواهند وارد عرصه کارآفرینی شوند، مشاوره می دهند.

رحمانی تصریح کرد: در حوزه های مشاوره ای در بسیاری از جاها ضعیف عمل کرده ایم اما امیدواریم بحث مشاوره جا بیفتد اگرچه در گذشته ممکن است افرادی مشاوره های خوبی داده باشند اما به صورت رسمی نبوده است.

وی به بحث آموزش در کارآفرینی اشاره کرد و گفت: سال گذشته برنامه خاصی برای آموزش ها در حوزه کارآفرینی ابلاغ نشد و منتظر ابلاغ های سال جدید و مرتبط با حوزه آموزش در این رابطه هستیم.

وی افزود: اقداماتی در حوزه های مختلف آموزش های کسب و کار و اشتغالزایی باید در بودجه دیده شود و امسال مجلس و دولت اعتباراتی را برای این زمینه ها گذاشته اند.

رحمانی خاطرنشان کرد: امیدواریم برنامه ها و دستورالعمل های اجرایی آن با فوریت، تدوین و ابلاغ شود که به یقین در آن برنامه ها نحوه اجرای آموزش ها مشخص می شود.

وی گفت: اعتقاد داریم اگر بتوانیم دوره های آموزشی مهارتی و دوره های کارورزی را برگزار کنیم می توانیم موفقیت هایی در حوزه کارآفرینی شکل بگیرد.

وی یکی از ویژگی های کارآفرین را قدرت ریسک پذیری بالا عنوان کرد و گفت: فرد کارآفرین باید ریسک پذیر باشد که اگر اینگونه نباشد شاید جرات ورود به عرصه کارآفرینی را نداشته باشد.

 

کارشناس اقتصادی: استاندار کرمان گفتمان جدیدی را رقم زد

کارشناس ارشد اقتصادی با تحلیل تغییرات انجام شده در دولت تدبیر و امید و بر مبنای آن در استان کرمان گفت: استاندار کرمان گفتمان جدیدی را رقم زده است.

محمدرضا دهقان پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از اقدامات مهم علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در بدو ورود خود و در اولین سخنرانی ها قرارگیری معاد در کنار معاش بود.

وی بیان کرد: استاندار کرمان طرحی نو در فرآیند توسعه استان شکل داد و بر انداختن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران پافشاری می کند.

وی با اشاره به مطرح شدن تکریم سرمایه گذاران و حفظ حرمت کارآفرینان از سوی مدیریت استان گفت: اگر استاندار کرمان هیچ اقدام اجرایی در استان انجام ندهد می توان مطرح کردن همین صحبت ها که باعث بررسی دوباره بسیاری از معادله ها می شود را کار بزرگی از طرف وی دانست.

کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: بررسی دوباره بسیاری از معادله ها باعث تغییر تفکر نسبت به سرمایه گذار می شود که این تغییرات نیاز به فردی مانند رزم حسینی دارد.

وی گفت: اما وقتی بحث انداختن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران مطرح می شود متناسب ترین کار این است که همراه با شعار حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تفکر کهنه موجود در دستگاه های دولتی نسبت به سرمایه گذاران بار سنگینی است که قدرت پرواز را از بین می برد و هر وقت سرمایه گذران و فعالان اقتصادی به یک سازمان مراجعه می کنند آن قدر گرفتار پیچ و خم ها و بروکراسی های اداری می شوند که عطای کارشان را به لقایش می بخشند.

دهقان پور افزود: تبعات هر یک روز ناتمامی کار سرمایه گذار دامن همه را می گیرد و متاسفانه برخی افراد در دستگاه های دولتی متوجه این موضوع نیستند.

وی گفت: مثلث توسعه که از سوی استاندار کرمان مطرح شد طرحی است که در آن سعی شده بین اضلاع حاکمیت یک وحدت رویه ایجاد شود.

وی عنوان کرد: سعی شده بخش خصوصی به عنوان محور این مثلث قرار گیرد و ارکانی که تاکنون اهمیتی به این بخش نمی دادند در کنار این عضو قرار گیرند و آن را بپذیرند.

کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه در استان کرمان واژه ها به خوبی معرفی نمی شوند گفت: معنای لغوی توسعه خروج از لفاف به معنای خروج از یک جامعه سنتی به سمت یک جامعه مدرن است نه به این معنای که از تمامی امکانات بهره مند باشیم.

دهقان پور افزود: معنای لغوی درست توسعه به این معناست که تفکری نو داشته باشیم و این موضوع تنها برای جامعه انسانی امکان پذیر است.

وی گفت: اگر قرار است مثلث توسعه شکل بگیرد می بایست حلقه مفقوده در این مثلث نمایان شود و آن حلقه مفقوده آموزش است.

وی اظهار کرد: متاسفانه این آموزش کمرنگ است و باید از پایین ترین رکن جامعه یعنی دانش آموزان شروع کنیم.

کارشناس ارشد اقتصادی گفت: دیدگاه استاندار کرمان این است که اگر سرمایه گذاری کلان در استان انجام شود ناخودآگاه به سمت توسعه پیش خواهیم رفت اما ممکن است این اتفاق نیفتد.

وی مثال زد: اگر یک خودرو گرانقیمت داشته باشیم و کمربند نبندیم نشان می دهد ما انسان توسعه یافته نیستیم.

وی گفت: سرمایه گذاری های متعدد و متنوع لزوما عاملی برای توسعه نخواهند بود اما مطمئنا به رشد اقتصادی کمک خواهند کرد و به تبع آن مشکلات اجتماعی را به حداقل می رسانند.

دهقان پور به انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری در استان اشاره و بیان کرد: زمانی می توان به قراردادها فکر کرد که آنها را متناسب با برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت در نظر بگیریم و بعد آنها را قائم به شخص نبندیم.

وی گفت: نکته سوم تصمیمی گیری ها این است که بستن قراردادها متناوب و قائم با بانک اطلاعات مهندسی باشد که در حال حاضر این بانک اطلاعاتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بهترین اقدام دولت تدبیر و امید در زمان آغاز بکارش این بود که توانست فضای پرالتهاب و روانی را تبدیل به فضای ساکن و ثابت کند و بزرگترین استفاده را از این حیث مردم بردند.

این کارشناس گفت: دولت گذشته پروژه های نیمه تمامی را که نیاز به 800 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد باقی گذاشت.

وی افزود: سال 94 بودجه کشور نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان بسته شده است یعنی اگر تا پنج سال بودجه کشور را صرف این پروژه های نیمه تمام کنیم باز پروژه های دیگری باقی خواهد ماند که یکی از دلایل آن به هم ریختن نظام برنامه ریزی بود.

وی بیان کرد: دولت قبل با وجود اینکه پروژه های بسیار زیاد نیمه تمامی را کلید زد به بخش خصوصی به عنوان مولد هم توجهی نکرد و گواهی این بی اعتنایی را می توان در عدم اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دید.

دهقان پور گفت: انتخاب رییس دفتر رییس جمهوری از میان بخش خصوصی یعنی محمد نهاوندیان یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید بود که بر اساس آن حسن نیت دولت را به بخش خصوص نشان داد.

وی اضافه کرد: بهترین و موثرترین ابزار تجربه شده در دنیا استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است و البته می بایست بخش خصوصی این فرصت را غنیمت بداند.

وی گفت: ظرفیتی در کرمان به وجود آمده که یک فرصت بی نظیری را در اختیار اتاق بازرگانی به عنوان بخش خوصی قرار داده است و در صورت استفاده نکردن از این فرصت ممکن است تبعات حاصل از آن را نتوان جبران کرد.

کارشناس ارشد اقتصادی خاطرنشان کرد: توجه به مسوولیت اجتماعی لازمه فعالیت و تحرک بخش خصوصی است زیرا امروز بخش خصوصی هرچه بیشتر به پیشتیبانی مردم نیاز دارد.

وی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی موفق ترین شرکت ها به مسوولیت اجتماعی توجه دارند البته در آن کشورها این موضوع به نوعی اجبار است و آنها می دانند که اگر کالایی را بدون کیفیت و هزینه گزاف در اختیار مردم قرار دهند گروه هایی علیه آن ها تجمعاتی را به وجود می آورند.

دهقان پور گفت: آنها در نتیجه این کار سود اقتصادی خود را از دست خواهند داد.

وی تصریح کرد: در بسیاری مواقع تصور بخش خصوصی این است که منشاء وجود مشکلاتشان از ناحیه دولت می باشد اما ناکامی بالغ بر 60 درصد واحدهای صنعتی بخش خصوصی ناشی از مدیریت آنهاست.

وی گفت: بخش خصوصی باید بداند یک کارخانه دار خوب و یک صنعتگر خوب لزوما مدیر خوب نیست.

دهقان پور تاکید کرد: بخش خصوصی از این فرصت بدست آمده در استان کرمان برای بالا بردن جایگاه خود استفاده کند.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس: «پژو» نهایت بهره را از انحصار بازار ایران می‌‌برد

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: وجود انحصار در قرارداد با شرکت‌های خودروسازی خارجی باعث شده پژو فرانسه نهایت سوءاستفاده را از این وضعیت داشته باشد و این در حالی است که طبق مستندات شرکت‌های زیادی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران بودند.

علی علیلو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به قراردادهای شرکت‌های خودروسازی کشورمان با پژو فرانسه، گفت: شواهد و قرائن بیانگر این موضوع است که افرادی سعی دارند تا این انحصار در قرارداد با شرکت پژو انجام شود و این در حالی است که طبق مستندات موجود شرکت‌های خودروسازی زیادی آمادگی خود را برای همکاری در بحث تکنولوژی خودرو و همکاری در این بخش با ایران اعلام کرده‌اند.

وی افزود: در تحقیق و تفحصی که از شرکت‌های خودروسازی انجام شد مشخص شد که به رغم وجود گزینه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران و وجود انحصار برای شرکت پژو فرانسه بالاترین سواستفاده خود را از این وضعیت انحصاری صورت داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین اظهار داشت: وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور ما را به این واقعیت می‌رساند تا زمانی که صنعت به صورت دولتی مدیریت شود وجود رانت در آن امری طبیعی و عادی است.

علیلو خاطرنشان کرد: صنعت باید به طور خصوصی اداره شده و از دست دولت خارج شود و در چنین شرایطی است که بازار صنعت خودرو جنبه رقابتی به خود گرفته و ما شاهد بهبود شرایط در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به استفاده از قطعات چینی در خودروهای داخلی اظهار داشت: برخی از قطعه‌سازان داخلی قطعات ساخته شده در کشور چین را با بسته‌بندی ایران به شرکت‌های خودروساز تحویل می‌دهند و با این کار اصالت و هویت و استقلال خود را نگه نداشته و به این فعالیت ضربه می‌زند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان گفت: یکی از قطعه‌سازان کشورمان که از مدیران انجمن خودروسازان نیز هست با سرمایه‌گذاری در کشور چین و احداث کارخانه، قطعات یدکی‌ خودروها را در آنجا تولید و به کشور وارد می‌کند و کسی که باید از هویت صنعت کشور صیانت کند اولین نفری بوده که در کشور چین کار قطعه‌سازی را به راه انداخته است و این قطعات را به کشور وارد می‌کند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران