رییس اتاق استان کرمان: حلقه مفقوده کارآفرینی تبدیل نشدن علم به ابداع است

جلال پور: معمولا ما تعریف اشتباه از کارآفرین داریم و مجموعه کسب و کار، فعال اقتصادی، کارآفرین و کارفرما را در هم ادغام کرده ایم/ کارآفرین به کسی گفته می شود که از هیچ، همه چیز بسازد/ اگر کارآفرین را در فعالیت های اقتصادی تعریف کنیم یعنی اینکه فرد می آید بدون امکانات و ظرفیت کارخانه ای را ایجاد و اشتغالزایی می کند  

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: حلقه مفقوده ما در کارآفرینی این است که نمی توانیم علم را به ابداع تبدیل کنیم.

محسن جلال پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در واقع این همان نقطه ای است که باید در کشور برای آن فضایی ایجاد شود.

وی گفت: معمولا ما تعریف اشتباه از کارآفرین داریم و مجموعه کسب و کار، فعال اقتصادی، کارآفرین و کارفرما را در هم ادغام کرده ایم.

وی بیان کرد: کارآفرین به کسی گفته می شود که از هیچ، همه چیز بسازد، اصلا بحث این نیست که کارآفرین تولید کند از دید من کارآفرین یعنی کسی که کار علمی می کند و یک تولید علمی را بوجود می آورد و بر اثر آن ده ها، صدها و میلیون ها نفر بهره می برند و برای آنها ایجاد اشتغال، کار و فعالیت می شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: کارآفرین از نبودها بود می سازد، اگر کارآفرین را در فعالیت های اقتصادی تعریف کنیم یعنی اینکه فرد می آید بدون امکانات و ظرفیت کارخانه ای را ایجاد و اشتغالزایی می کند.

وی افزود: بخشی از این کارآفرینی ذاتی است؛ ژاپن کارآفرینانش را از دوران کودکستان جدا می کند و به آنها بها و اهمیت می دهد و گاهی آنها نیاز به تعلیم و آموزش و خیلی وقت ها به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارند و در شرایط ویژه قرار می گیرند و اتفاقی که باید بیفتد می افتد.

جلال پور بیان کرد: اینکه ما در عرصه امروز کشور به دنبال تربیت کارآفرین هستیم از نظر من به عنوان فردی که مسائل کارآفرینی و اقتصادی را لمس کرده ام معنایی ندارد؛ نمی شود گفت که ما کارآفرین را با آموزش ایجاد می کنیم.

وی گفت: این یک قدرت ابتکار و خلاقیتی است که به مرور زمان که طرف جلو می آید در آن ایجاد می شود که بخش عمده ای از آن ذاتی است، بخشی از آن در کسب تجارب، مهارت ها، دانش ها و جلو آمدن اتفاق می افتاد و روزی خود به خود، خود را بروز و ظهور می دهد.

وی ادامه داد: در مجموع باید به دنبال این باشیم و نظر استاندار کرمان هم همین است که کارآفرین و استعدادهای کارآفرینی را کشف کنیم و به دنبال تربیت کارآفرینان نباشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کارآفرینی در جامعه بروز و ظهور دارد اما متاسفانه در این زمینه حرف تا عمل با یکدیگر فاصله دارد.

وی افزود: کارآفرینان ما باید از مراکز تحقیقی و مراکزی که در مجموعه مدارس، دبیرستان ها و دانشگاه ها که به عنوان مراکز ابداع بوجود می آیند، شکل بگیرند.

وی تصریح کرد: کارآفرینان جز نخبگانی هستند که در مجموعه خود علم، دانش، تخصص و ایده ای را ارایه می دهند اما کسی نیست آنها را تبدیل به ابداع کند.

جلال پور بیان کرد: اینکه رهبری می فرمایند ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم، همین حلقه مفقوده است.

وی گفت: ما در تولید علم جزء 20 کشور اول دنیا اما در ابداع جزء 20 کشور آخر دنیا هستیم زیرا علم را تولید می کنیم اما نمی توانیم آن را به ابداع تبدیل کنیم این در حالی است که کره در تولید علم جزء 50 کشور آخر اما در ابداع جزء 20 کشور اول دنیاست.

وی افزود: اتاق بازرگانی باید در شناسایی کارآفرینان و ایجاد فضای مناسب برای ظهور آنها و به عمل آوردن ایده ها و خلاقیت ها در بخش اقتصادی فعال باشد که در این زمینه خیلی قصور داریم.

جلال پور اظهار کرد: فکر می کنم یکی از بخش های مغفول ما تعامل صنعت و دانشگاه است زیرا صنعت و دانشگاه هر کدام راه خود را می روند.

وی گفت: اگر یک اتفاق در کشور بیفتد بسیاری از مسائل حل و تعامل بین صنعت و دانشگاه ایجاد می شود، ابداع شکل می گیرد، اختراع خواهیم داشت و علم به ابداع تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این اتفاق این است که اگر در کشور مراکز تحقیقاتی ما پشت در وزیر بنشینند و منتظر بودجه های دولتی باشند تحقیق آنها نیز یک کتاب و نوشته می شود که در کتابخانه ها می ماند و خاک می خورد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اما اگر این تقاضا را از بخش خصوصی بگیرند و پولش را از جیب بخش خصوصی طلب کنند تبدیل به یک کار عملی می شود.

وی افزود: زیرا بخش خصوصی پول اضافی ندارد که آن را در قفسه کتابخانه بگذارد و دولت است که پول اضافی دارد و از منابع نفتی اش بر می دارد و همه جا خرج می کند.

جلال پور گفت: این راه را اشتباه می رویم، در کشور ما تحقیق، نظارت و استفاده کننده از تحقیق هر سه دولتی هستند و بودجه هر سه را نیز نفت می دهد در حالی که در کشور باید بخش تحقیق را علما و دانشمندان انجام دهند و بخش استفاده کنندگان را به بخش خصوصی بدهد و هزینه را نیز بخش خصوصی بپردازد.

وی بیان کرد: برای اینکه این اتفاق بیفتد بخش خصوصی باید ابتدا 20 درصد هزینه و بقیه آن را دولت دهد، بعد 30 درصد و بیشتر، سپس بتدریج به این سمت برویم که این ذهنیت را از بین ببریم.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد آن هنگام بخش خصوصی شروع به گرفتن ایده های درست می کند و کارآفرینان در این جریان جذب می شوند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران