همایش ملی کارآفرینی با پیام آیت الله جوادی آملی در کرمان برگزار شد+ 5 خبر

سایر خبرهای استان: گردشگران خارجی در فرودگاه کرمان ویزا می گیرند/ سفیر ژاپن: گردشگران ژاپنی به کرمان بیایند/ 110 طرح صنعتی و معدنی در جنوب کرمان به بانک معرفی شد/ مدیرعامل لاستیک بارز: دادن یارانه گنج بدون رنج است/ حدود 50 درصد خرمای صادراتی کشور در کرمان تولید می شود  

همایش ملی کارآفرینی در نظام اقتصادی اسلام روز چهارشنبه با پیام آیت الله جوادی آملی در کرمان برگزار شد.

به گزارش ایرنا پیام آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید به صورت ضبط شده برای شرکت کنندگان در این همایش پخش شد.

وی در بخشی از این پیام کار را گوهر وجود انسان توصیف کرد و گفت: انسان باید با کار و کوشش مواد اولیه مورد نیاز زندگی را از هستی فراهم کند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اگر کسی در جامعه ای بخواهد از نفت فروشی ارتزاق کند خام خوری کرده است اما اگر از این مواد اولیه با فناوری های دقیق و نوین بهره های فراوان ببرد ارتزاق صحیح انجام داده و جهاد انجام می دهد.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان نیز در این همایش گفت: یکی از مشکلات فرهنگی جامعه ما فرهنگ کار قبل از کارآفرینی است.

حجت الاسلام حمید انصاریان افزود: به دلیل وابستگی به نفت، گاز و منابع زیرزمینی فرهنگ کار در جامعه جا نیفتاده و ساعت کار مفید ما بسیار پایین است.

وی اظهار کرد: یک بخش از کار اساتید، دانشگاهیان و فرهنگیان ترویج فرهنگ کار است.

وی با اشاره به آیات و روایات مختلف در مورد کار کردن گفت: کار به عنوان عبادت و کار کردن برای تامین هزینه های زندگی جهاد در راه خداست که اگر فرد جان خود را در این مسیر از دست دهد، شهید محسوب می شود.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان با اشاره به این که کار کردن بهترین تفریح است بیان کرد: فرهنگ کار را باید در جامعه بویژه برای جوانان توسعه دهیم و محبوب ترین افراد نزد خداوند کارآفرینان هستند.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی در فرهنگ اسلام بسیار با ارزش است.

حجت الاسلام انصاریان در این همایش کتاب 'سنگ فرش هر خیابان از طلاست' نوشته کیم وو چونگ رییس شرکت دوو کره جنوبی با ترجمه محمد سوری زرندی را در رابطه با کار معرفی کرد.

وی افزود: در مقدمه این کتاب به جوانان ایرانی توصیه شده اگر می خواهید ایران را بسازید باید یک نسل مانند ما تلاش کنید.

وی گفت: نویسنده کتاب عنوان کرده ما 15 سال دو برابر کار کردیم تا کره را ساختیم کره ای که جنگ زده و بدون منابع طبیعی خدادادی مانند نفت بود.

این همایش با حضور شماری از مسوولان استانی و کشوری در تالار همایش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار شد.

 

گردشگران خارجی در فرودگاه کرمان ویزا می گیرند

نماینده وزارت امور خارجه در استان کرمان گفت: به منظور تسهیل در ورود گردشگران خارجی برنامه ریزی شده تا دفتر نمایندگی برای صدور ویزای گردشگری در فرودگاه کرمان راه اندازی شود.

علی اکبر اعتمادی روز چهارشنبه در حاشیه ورود سفیر ژاپن به کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان یک سال قبل راه اندازی شد و از بدو تاسیس، رایزنی برای ورود سفرا به استان صورت گرفت.

وی بیان کرد: در راستای توسعه استان و رفتن به سمت بین المللی شدن بحث تایید اسناد را در دستور کار قرار دادیم که در این زمینه تمامی اسناد برای خارج از کشور و برای ورود به داخل ترجمه و مهر می شود و نیازی ارسال اسناد به تهران نیست.

وی تصریح کرد: دفتر وزارت امور خارجه در فرودگاه کرمان برای صدور روادید برای جهانگردان خارجی راه اندازی می شود و امید است که در آینده شاهد وصل شدن پروازهای خارجی از فرودگاه بین المللی کرمان به یک نقطه در خارج از کشور باشیم و آماده هستیم در همین جا ویزای 2 هفته ای برای گردشگران داده شود.

اعتمادی اظهار داشت: که خوشبختانه امروز شاهد امنیت خوبی در استان هستیم که امید است این مساله باعث افزایش ورود گردشگران به استان شود.

وی تاکید کرد: پیرو تاکید استاندار کرمان برای سفر سفرای سایر کشورها به استان با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی و صنعت گردشگری، برنامه ریزی برای این کار انجام شد و پارسال سفرای هند و افغانستان به استان سفر کردند و 12 خرداد ماه امسال سفیر آلمان و 18 خرداد هم سفیر روسیه به استان کرمان سفر خواهند کرد.

اعتمادی ادامه داد: هدف از ورود سفرای کشورهای خارجی به کرمان ، آشنایی با ظرفیت های گردشگری، معدنی و نظایر آن است و امیدواریم ورود سفیر ژاپن به کرمان هم بابی برای توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری بین دو کشور باشد.

سفیر ژاپن امروز (چهارشنبه) به منظور بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری استان و نشست با مسوولان استانی وارد کرمان شد.

 

سفیر ژاپن در ایران: گردشگران ژاپنی به کرمان بیایند

سفیر ژاپن که به منظور بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری استان کرمان روز چهارشنبه وارد این استان شد، به هموطنان گردشگر خود توصیه کرد که به استان کرمان سفر کنند.

به گزارش ایرنا، کوجی هانه دا سفیر ژاین در جمهوری اسلامی ایران در پاویون فرودگاه کرمان در جمع برخی از مسوولان و خبرنگاران گفت: خوشحالم که پس از چند سال وقفه ایجاد شده، به عنوان اولین ژاپنی به کرمان می آیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هشت سال پیش اتفاق ناگواری برای مسافر ژاپنی در جنوب شرق کشور رخ داد، ژاپنی ها نمی توانستند، به اینجا بیایند.

کوجی هانه دا تصریح کرد: اکنون با توجه به بهبود وضع امنیت، از نظر ما این مناطق بی خطر است و امیدوارم که مسافران ژاپنی بتوانند راحت به این استان سفر کنند.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک ژاپنی به اینجا آمدم و می خواهم از استان کرمان بازدید کنم و پس از بازگشت به تهران، به ژاپنی هایی که در تهران زندگی می کنند و یا آنهایی که در توکیو هستند دستاوردهای این سفر را اعلام می کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این خصوص گفت: هر ساله 20 هزار گردشگر خارجی به استان کرمان سفر می کنند و در سال های اخیر شاهد افزایش گردشگران خارجی هستیم و جای گردشگران ژاپنی در استان کرمان خالی است.

محمد جهانشاهی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کرمان 11 درصد از خاک ایران اسلامی را در بر می گیرد دارای آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی همانند باغ شاهزاده ماهان و ارگ تاریخی بم است که ثبت جهانی شده اند.

وی تاکید کرد: هشت سال پیش به علت برخی نا امنی هایی که از سوی گروهک های معاند در جنوب شرق کشور ایجاد شد، یک اتفاق گروگانگیری برای گردشگران خارجی صورت گرفت که در پی آن سفر این گردشگران به مناطق جنوب شرق متوقف شد.

جهانشاهی از استان کرمان به عنوان سرزمین شگفتی های پنهان یاد کرد و اظهار داشت: ما اطمینان داریم که با حسن نیت سفیر ژاپن، امروز باب جدیدی برای ورود گردشگران ژاپنی به استان باز می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح که میزبانی خوبی از سفیر ژاپن و همراهان وی در سفر به استان کرمان به عمل می آید.

به گزارش ایرنا، سفیر ژاپن سفر دو روزه خود به استان کرمان از جاذبه های گردشگری شهر کرمان، باغ شاهزاده ماهان، ارگ تاریخی راین و ارگ تاریخی بم بازدید می کند و با مسوولان استانی هم نشست دارد.

 

110 طرح صنعتی و معدنی در جنوب کرمان به بانک معرفی شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: به منظور تکمیل طرح های صنعتی و صنایع معدنی در جنوب کرمان 110 طرح برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

محمود اسکندری نسب روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با معرفی این تعداد طرح، زمینه پرداخت 61 هزار دلار تسهیلات ارزی و شش هزار و 170 میلیارد ریال تسهیلات ریالی فراهم شده و هم اکنون بخشی از این تسهیلات در حال پرداخت است.

وی بیان کرد: پیش از این 80 طرح برای دریافت 575 میلیارد ریال تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده بود که این تسهیلات هم در دست پرداخت است.

وی گفت: در راستای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و صنایع معدنی 50 میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار به 14 طرح پرداخت شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: این میزان تسهیلات یارانه دار از محل کمک های فنی و اعتباری وزارت صنعت، معدن و تجارت به این واحدها پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: جنوب استان کرمان سال گذشته در زمینه جذب کمک های فنی و اعتباری وزارت صنعت، معدن و تجارت، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.

اسکندری نسب گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و صنایع معدنی به منظور توسعه صنعت و ایجاد اشتغال یکی از اولویت های سال جاری سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: 555 طرح صنعتی و صنایع معدنی در جنوب استان کرمان وجود دارد که 177 طرح آن در یک سال و نیم گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به اشتغالزایی طرح های صنعتی گفت: به طور متوسط هر طرح زمینه اشتغال هفت نفر را در منطقه فراهم کرده است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می کند و هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج را زیر پوشش دارد.

70 درصد از کرومیت کشور از این منطقه استخراج می شود و رتبه سوم ذخایر مواد معدنی کشور به جنوب کرمان اختصاص دارد.

 

مدیرعامل لاستیک بارز: دادن یارانه گنج بدون رنج است

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان گفت: دادن یارانه در مساله کار، گنج بدون رنج است و آنچه در آموزه ها و در عمل داریم، دوتاست.

به گزارش ایرنا علی اکبر مشرفی در همایش ملی کارآفرینی در نظام اقتصادی اسلام در تالار همایش های دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) غیر از اینکه کار چوپانی، کشاورزی و دامداری را تمام کرد و یارانه ها نیز همین یک ذره کشاورزی ما را از بین برد.

وی با اشاره به اینکه امروز تمام کشاورزی و پسته ما روی دست افاغنه می چرخد گفت: تمام کارهای سخت ما را افاغنه انجام می دهند و در واقع بدون رنج، گنج حاصل شده است.

وی اظهار کرد: اینکه بهره وری در کشور ما بالا نیست به دلیل دولتی بودن سیستم است و در دنیا کشورهای انگشت شماری هستند که سیستم های دولتی مشابه ما دارند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان خاطرنشان کرد: اقتصاد ما هنوز بیش از 85 درصد دولتی است که به همین دلیل رهبری تاکید بر اجرای اصل 44 قانون اساسی دارند تا دولتی کوچک و ملتی بزرگ داشته باشیم.

وی گفت: خصوصی سازی اتفاق نیفتاده، هنوز نظام ما دولتی است و یک آب باریکه مستمر داریم.

مشرفی افزود: اگر می خواهیم بهره وری را بالا ببریم باید بخش خصوصی را افزایش دهیم و باید زیرساخت ها و سیستم بانکی قوی در این رابطه وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید سرمایه های سیستم بانکی افزایش یابد و با پول متمرکز، کمک به خصوصی سازی می شود.

وی گفت: بیشتر صنعت در یک مملکت ماشین سازی است که رشد کرده و اوضاع بسامانی داریم و در کرمان هم اینگونه است.

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان بیان کرد: اگرچه تحریم ها به اقتصاد ما فشار وارد کرد اما در بسیاری از موارد راهگشا بود.

وی گفت: تحریم ها ما را مجبور کرد که در راستای کار و خودکفایی برویم، روی پای خود ایستادیم و آمریکا و کشورهای غربی دیدند که با فشار تحریم ها از پای در نمی آییم.

مشرفی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ وزیر امور خارجه ای این همه با وزیر امور خارجه ایران مذاکره نکرده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارآفرینان سال 89 گفت: ایشان سرمایه گذاری و کارآفرینی را نوعی عبادت و کاری بزرگ برشمردند.

وی افزود: واژه کارآفرینی سیصد سال پیش به فرهنگ کار اضافه شده است و باید بین بهره وری، کارآفرینی و کار تفکیک قائل شویم.

دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمان تاکید کرد: فرد کارآفرین باید خلاقیت و نوآوری داشته باشد که ما ایرانی ها در این زمینه بسیار خوب هستیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های ما در زمینه ارائه طرح، ایده و مقاله کار می کنند، گفت: خلاقیت و نوآوری باید کاربردی باشد، کارآفرین باید ریسک پذیر باشد و سیستم کارآفرینی باید بیمه شود.

وی بیان کرد: در ایران بسیاری از افراد خطرآفرین و ریسک آفرین نیستند و شاید مقداری حق دارند زیرا برای ریسک پذیری نیاز به سرمایه های بسیار است.

مشرفی افزود: هنگامی که اکثر کارآفرین ها سرمایه دارها نیستند، سرمایه دارهای ما سود را در تجارت و خدمات می بینند نه در تولید، اینجا باید سیستم بیمه ای به کمک کارآفرین بیاید و کار او بیمه شود تا اگر ایده اش جواب نداد فرد کارآفرین زمین نخورد.

وی گفت: بسیاری از دانشگاه ها نیروی انسانی را تربیت می کنند که در راستای نیازهای ما در استان نیست و آموزش ها در دانشگاه ها در راستای منافع و نیازهای استانی دیده نشده است.

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان بیان کرد: بعضی اوقات یکسری لیسانس غیرمرتبط داریم و اگر هم مرتبط باشند عناوین درسی که خوانده اند متناسب با نیازها نیست.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما سطح توقع دانشجویان را بالا می برند و اگر فرد مدرک دیپلم داشته باشد می تواند در یک کار صنعتی کنار دستگاه کار می کند اما اگر مدرک آنها لیسانس باشد، میز می خواهند.

مشرفی گفت: وضعیت بهره وری مدتی در کشور ما بسیار خراب بود اما امروز بهره وری در صنعت و کارخانجات ما رشد بسیار بهتری یافته، در همایش های خارجی شرکت می کنیم و در همایش های داخلی عنوان می گیریم.

وی اضافه کرد: سال گذشته نخستین سال در کشور صادرات غیرنفتی با واردات برابری کرد که ناشی از زحمات مسوولان دولتی بود و امسال حدس می زنند که صادرات غیرنفتی با واردات دقیقا برابر یا حتی بیشتر شود.

مشرفی گفت: درآمدهای حاصل از نفت 40 درصد کاهش یافته اما برنامه ریزی درستی وجود دارد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه دلار سه هزار تومان شود درآمد ناشی از تولید ناخالص ملی 900 میلیارد دلار بود که بعد از اینکه دلار سه هزار تومان شد درآمد ناخالص ملی به 450 میلیارد دلار کاهش یافت و رتبه ما در دنیا نزول پیدا کرد.

وی اظهار کرد: درآمد ناخالص ملی امروز 600 میلیارد دلار است و رشد داشته است.

مشرفی گفت: کارخانه لاستیک بارز کرمان بین هزار و 400 شرکت ایرانی رتبه اول بهره وری را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: با یک برنامه ریزی می توانیم بهره وری را بالا ببریم و بعد از 30 سال سابقه مدیریت در صنعت اکنون شاهدیم که بهره وری نیروی انسانی بسیار شرایط بهتری دارد.

دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمان گفت: معادل هشت میلیون تن طرح فولادی در استان کرمان در دست اجراست که یک میلیون و 500 تن طرح فولاد در سفر رییس جمهوری به کرمان افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: کرمان در زمینه صنعت و معدن رشد داشته و در زمینه اشتغال کمترین بیکار را در کشور داریم اما نیروهای مرتبط با صنایع را نداریم.

 

حدود 50 درصد خرمای صادراتی کشور در کرمان تولید می شود

رییس انجمن خرمای استان کرمان گفت: حدود 50 درصد تولید خرمای صادراتی کشور از استان کرمان تامین می شود و فعالان عرصه صادرات خرمای کرمان، کشورهایی را که بیشتر ذائقه شیرین دارند، پوشش می دهند.

محسن رشیدفرخی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یک سوم خرمای کشور در استان کرمان تولید می شود افزود: استان کرمان با تولید سالانه 300 هزار تن خرما رتبه اول کشور را از آن خود کرده است که حدود 25 درصد آن صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید سالانه خرمای کشور به مرز یک میلیون تن می رسد که از این مقدار حدود 150 هزار تن در بخش صادرات استفاده می شود.

وی با بیان اینکه مالزی بزرگترین مقصد صادارت خرمای ایران است، اظهار کرد: بازارهای آمریکای شمالی و اروپا بعد از مالزی، مقاصد صادرات خرمای ایران هستند.

وی عنوان کرد: فعالان عرصه صادرات خرما دنبال راهی برای ورود به بازارهای چین و هند هستند و صحبت هایی در این زمینه با مقامات کشورهای مورد نظر صورت گرفته است.

رشیدفرخی یادآور شد: چین برای صادرات خرمای ایران بسیار مهم است که از علت های آن می توان به جمعیت زیاد مسلمان در این کشور اشاره کرد.

وی گفت: خرمای صادراتی ایران به اروپا با خرمای تونس و عربستان رقابت می کند و تاکنون در این زمینه مشکلی به وجود نیامده است.

وی یکی از راهکارهای مهم رونق صادرات را افزایش کیفیت بسته بندی دانست و تاکید کرد: خرمای ایران دارای کیفیت بالایی است و می بایست در زمینه نوع بسته بندی و افزایش کیفیت آن دنبال راهکار بود و انجمن خرمای استان کرمان بر روی این مسئله کار می کند.

وی به صادرکنندگان خرما توصیه کرد برای شروع فعالیت خود بلافاصله مالزی را انتخاب نکنند زیرا تراکم این محصول بخصوص در ماه مبارک رمضان در بازار این کشور، به آنان ضرر و زیان وارد می کند و در بعضی مواقع باعث برگشت محصول می شود.

رییس انجمن خرمای استان کرمان از فعالین صادرات خرما خواست تا قبل از شروع صادرات، حتما هماهنگی لازم را با انجمن های خرما داشته باشند تا بتوانند محصول خود را در کشور مقصد، بهتر و با کیفیت بیشتر عرضه کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری مشکلاتی همچون خرمای مانده را تجربه نخواهیم کرد.

رییس انجمن خرمای استان کرمان از راهکارهای مبارزه با آفت زنجره خرما را داشتن برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت دانست که زمینه برنامه ریزی اثر بخش را فراهم می کند.

رشیدفرخی افزود: برنامه های کوتاه مدت برای رفع مشکل فعلی کشاورزان، کارآمد است و برنامه های بلندمدت می تواند زمینه مبارزه کلی با این آفت را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال آنچنان عملکردی در زمینه سم پاشی مشاهده نشده است و با وجود این آفت، مقداری از محصول سالجاری از بین خواهد رفت.

وی فرهنگ سازی و آموزش در زمینه مبارزه با آفات از جمله آفت زنجره خرما را مهمترین مسئله در جهت رفع این معضلات دانست.

وی همچنین گفت: انجمن خرمای استان کرمان بعد از انجمن پسته یکی از موفق ترین انجمن های استانی می باشد.

رشیدفرخی اظهار کرد: انجمن خرمای کرمان اولین انجمن کشوری است که انجمن های محلی و مستقل را شکل داده و هر 45 روز یکبار در کرمان جلسه انجمن خرمای استان برگزار می شود تا راهکارها، مسایل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: انجمن خرمای استان کرمان دارای چهار کمیته باغبانی، صادرات، خدمات و استاندارد می باشد که حدود پنج سال از فعالیت آنها می گذرد و در این مدت چند کار اساسی در زمینه ها و ابعاد مختلف خرمای کرمان صورت گرفت.

وی بیان کرد: مبارزه با آفاتی همچون خشکیدگی و زنجره خرما در بخش باغبانی انجمن خرمای استان کرمان مورد بررسی قرار می گیرند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران