معاون سازمان مدیریت: تعریف پست جدید در دستگاه‌ها و سازمان‌ها ممنوع شد+ 3 خبر

سایر خبرها: کمیسیون اقتصادی مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی را بررسی می کند/ گزارش فایننشال تایمز از مذاکره شرکت های نفتی «شل» و «انی» در تهران/ مجوز سرمایه گذاری خارجی در آزادراه تبریز- بازرگان صادر شد  

معاون ساختارهای سازمانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: ریاست جمهوری دستور صریح داده که هیچ پست جدیدی برای هیچ دستگاهی ایجاد نشود و استان‌ها هیچ درخواست پست جدیدی به هیات وزیران ارائه نکنند.

به گزارش ایسنا در همدان، رمضانی میر در شورای راهبردی توسعه مدیریت استان همدان با بیان اینکه دولت به شدت بزرگ شده است، اظهار کرد: 70 درصد درآمد جاری کشور را بودجه جاری و کمتر از 30 درصد به بودجه عمرانی تخصیص می‌یابد و تنها از منابع نفت درآمد کسب می‌کنیم.

وی افزود: همه بودجه دولت را بخش‌های اجرایی می‌گیرد و دولت تدبیر و امید با این معضل علاوه بر تحریم‌ها مواجه است، اما رئیس جمهور به فکر افتاده که دولت را کوچک کند.

معاون ساختارهای سازمانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: بدون افق آینده و روزمرگی کشورداری کنیم به همین دردی که هستیم مبتلا خواهیم بود.

وی اضافه کرد: توزیع نامناسب پست ها و درآمدها در سطح کشور و استان ها وجود دارد و مسوولان در جریان مشکلات هستند و رئیس جمهوری متوجه بزرگ شدن دولت است و از نهاد ریاست جمهوری شروع کرده که ساختار نهاد را تغییر دهد برای نمونه معاونت مجلس و حقوقی مستقل هستند که دستور داده با هم ادغام شوند.

رمضانی میر بیان کرد: رئیس جمهور دستور داده که معاونت بانوان با 26 پست سازماندهی شود و میراث فرهنگی درخواستی داشته که یگان حفاظت به ما سرباز نمی دهد و مشکل نیرو دارد اما ریاست جمهور دستور صریح داده که هیچ پست جدیدی برای هیچ دستگاهی ایجاد نشود.

وی افزود: هرگونه توسعه تشکیلاتی نیز در سال 1393 ممنوع شد و برخی از شهرستان ها خصوصا جدیدالتاسیس با مشکل نیروی انسانی مواجه هستند که دستگاه ها در استان برای حل مشکلات ‌شهرستان ها نیروی انسانی از بلا تصدی استفاده کنند.

معاون ساختارهای سازمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در قوانین و روش های کار نیز بازنگری می کنیم به طوریکه باید بخشی از کارها الکترونیکی انجام شود و برخی از کارها را نیز باید ستادها به استان ها و شهرستان ها تفویض کنند.

وی در پایان عنوان کرد: دستگاه های ستادی در سطح استان‌ها نباید در اجرا دخالت کنند بلکه فقط باید به نظارت بپردازند.

 

کمیسیون اقتصادی مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی را بررسی می کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: کمیسیون اقتصادی مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی را بررسی می کند

ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به توصیه‌های اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی، مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید ملی مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: لازمه حمایت از تولید ملی، همراهی مجلس و دولت است. اگر قرار بر این است که تولید کنندگان داخلی مورد حمایت باشد باید مشکلات اولیه آنها توسط مجلس و دولت حل شود.

 

 

 

 

گزارش فایننشال تایمز از مذاکره شرکت های نفتی «شل» و «انی» در تهران

روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: برای نخستین بار شرکت های بزرگ نفتی «رویال داچ شل» و «انی» رسما تایید کردند که مدیران این دوغول نفتی در تهران با مقام های ایرانی در مورد سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران، مذاکره کرده اند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در گزارشی نوشت: مذاکرات این دو شرکت در تهران در حالی برای نخستین بار به صورت آشکار به تایید می رسد که ایران و گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات هسته ای در پیش رو، ممکن است به توافق دست یابند.

روزنامه فایننشال تایمز افزود: این دیدارها که در ماه های 'می ' و ژوئن ' به وقوع پیوسته است، نشانگر رشد علاقه مندی شرکت بزرگ نفتی به ایران که سومین دارنده ذخایر بزرگ نفتی و گاز جهان بشمار می آید، است. اگرچه این کشور برای افزایش دو برابری تولید نفت خام خود تا پایان این دهه نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دارد .

این روزنامه اضافه کرد: یک سخنگوی 'شل' به فایننشال تایمز گفت: در دیدار رسمی مدیران این شرکت بزرگ نفت انگلیسی - هلندی با همتاهای ایرانی شان در تهران، در مورد بدهی های شل به شرکت ملی نفت ایران به علت مقادیر نفت خامی که تحویل گرفته و در قبال آن پولی به ایران پرداخت نکرده و همچنین در زمینه همکاری تجاری احتمالی در صورت لغو تحریم ها، گفت وگو شده است.

فایننشال تایمز نوشت: سخنگوی شل با اشاره به علاقه مندی این شرکت برای همکاری با کشورهایی که علاقه مند به سرمایه گذاری خارجی هستند، گفت: بایستی احتمال کاهش تحریم های ایران در آینده در نظر داشت و ما علاقه مند به یافتن راه های همکاری با ایران و نقشی که شل می تواند در توسعه پتانسیل انرژی این کشور بازی کند، هستیم.

این روزنامه افزود: ایران در حال حاضر در حدود 2.7 میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند و بر اساس گزارش شرکت مشاوره ای 'وود مکنزی'، این کشورقادر است درصورت توافق هسته ای با آمریکا و غرب و لغو تحریم ها، تا پایان سال 2017 میلادی، 600هزار بشکه نفت خام در روز بیشتر تولید کند.

فایننشال تایمز افزود: مذاکرات کنندگان غربی امیدوارند تا ضرب الاجل تعیین شده در پایان ماه ژوئن به یک توافق با ایران دست یابند که دربرگیرنده محدود کردن برنامه هسته ای این کشور، به ازای رفع تحریم های اعمال شده علیه آن است.

این روزنامه اضافه کرد: شرکت مشاوره ای 'وود مکنزی ' معتقد است که دستاوردی تهران از چنین توافقی در طولانی مدت بسیار بیشتر از این چیزها است. ایران قادر است ظرفیت تولید کلی خودش را تا سال 2025 میلادی، تا 4 میلیون و 400هزار بشکه در روز برساند که البته نیازمند صرف 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است.

فایننشال تایمز همچنین مدعی شد: چهارشنبه شب گذشته همچنین آشکار شد که 'کلودیو دسکالزی' مدیر اجرایی شرکت ' انی' ایتالیا ، برای گفت وگو با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، در ماه 'می ' گذشته، به تهران رفته است.

این روزنامه افزود: این شرکت بزرگ نفت گفته که 'کلودیو دسکالزی' در مورد احتمال سرمایه گذاری در بخش نفت وگاز ایران، با طرف ایرانی گفت وگو کرده است.

فایننشال تایمز افزود: به گفته شرکت انی، 'دسکالزی' تصریح کرده که شرکتش علاقه مند به ایران، رفع تحریم ها و مناسب بودن شرایط قراردادهای متقابل است.

این روزنامه همچنین در این گزارش نوشت: هدف جاه طلبانه ایران، افزایش ظرفیت تولید نفت خام خود به حدود 5 میلیون بشکه نفت خام در روز تا پایان این دهه است.

فایننشال تایمز به نقل از دست اندرکاران داخلی صنعت نفت عنوان کرد که تلاشی برای متقاعد کردن شرکت های نفتی خارجی که در سال 2010 میلادی از ایران خارج شدند، در حال صورت گرفتن است و آن ارایه قراردادهای جدیدی است که قرار است جایگزین قراردادهای نفتی قبلی ' بای بک' شود که دارای جذابیت های بیشتری برای گروه های خارجی است .

این روزنامه همچنین نوشت: براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2014 میلادی، صادرات نفت خام و معیانات ایران به طور میانگین 1.4 میلیون بشکه در روز بوده و این درحالی است که در سال 2011 میلادی و قبل از شروع تحریم ها، این میزان، 2.6 میلیون بشکه در روز بوده است .

فایننشال تایمز افزود: مشتری های اصلی ایران در آسیا، اروپا و دیگر جاها، نفت خام سایر اعضای اوپک را جایگزین نفت خام ایران ساخته اند .

این روزنامه در همین حال مدعی شد: بهای نفت خام، در صورتی که تولید نفت خام ایران با کاسته شدن از شدت تحریم ها، به طور کامل وارد بازار جهانی شود ممکن است کاهش یابد.

فایننشال تایمز افزود: اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می زند که در صورت رفع تحریم ها علیه ایران و ورود نفت خام این کشور به بازار جهانی، بهای نفت خام می تواند بین 5 تا 15 دلار در هر بشکه کاهش یابد.

 

مجوز سرمایه گذاری خارجی در آزادراه تبریز- بازرگان صادر شد

مجوز سرمایه گذاری یک شرکت ترکیه ای به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار در پروژه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان از سوی اداره امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی صادر شد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره امور اقتصادی ودارایی آذربایجان شرقی، در اجرای ماده شش قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی به شرکت Bergiz insaat (برقیز انشاعات) ترکیه اجازه داده شد با رعایت کلیه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ازطریق انعقاد قرارداد با وزارت راه و شهرسازی کشورمان آزادراه تبریز - مرند - بازرگان را احداث کند.

برای اجرای این پروژه شرکت سرمایه گذار خارجی یک میلیارد و 249 میلیون و 734 هزار دلار به صورت نقد و غیرنقد به کشور وارد کرده و انتقالات ارزی مربوط به سرمایه گذاری و سایر الزامات مورد نیاز مربوط به نحوه اجرای طرح، ایفای تعهدات قراردادی سرمایه گذاری و شرایط واگذاری برای درج در مجوز سرمایه گذاری خارجی پس از ارائه قرارداد منعقده فیمابین سرمایه گذار و وزارت راه و شهرسازی به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی خواهد رسید.

بر همین اساس، سرمایه گذار خارجی نیز مکلف است از تاریخ ابلاغ مجوز سرمایه گذاری طی مدت شش ماه ضمن انعقاد قرارداد قطعی با وزارت راه و شهرسازی و ارائه آن به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، بخشی از سرمایه مصوب را که حاکی از عزم سرمایه گذار به اجرای طرح باشد، به کشور وارد و با ارائه مستندات مربوط در سازمان سرمایه گذاری ثبت کند.

طرح احداث آزادراه تبریز - مرند- بازرگان به طول 253 کیلومتر با همکاری سرمایه گذار خارجی با وزارت راه و شهرسازی در جریان سفر اخیر دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی به دستور رییس جمهوری آغاز شد.

برای اجرای این طرح شرکت ترکیه ای 65 درصد پروژه را اجرا می کند و 35 درصد کار احداث این پروژه برعهده دولت است.

برآورد هزینه اولیه این طرح 58 هزار میلیارد ریال است که در چهار مرحله و از تبریز به صوفیان، از صوفیان به مرند و سپس به بازرگان اجرا می شود. زمان بندی اجرای این طرح مهم ملی پنج سال اعلام شده است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران