مشاور عالی رییس جمهوری: بانک ها دارایی های خود را برای رونق تولید و اقتصاد کشور بفروشند+ 7 خبر

سایر خبرها: وزیرکشور: ورود به موضوع پدیده شاندیز صیانت از حقوق سهامداران است/ وزیر بهداشت: همسایگان منتظر دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند/ فایننشنال تایمز: ایران در صدد جذب 100میلیارد دلارسرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز است/ ارائه وام 300 میلیون تومانی از صندوق نوآوری شکوفایی به شرکت‌های نوپا/ افزایش 1.9 درصدی بیکاری زمستان ۹۳ نسبت به ۹۲/ بیکاری 27 درصدی جوانان/ در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: «مجمع وزرای ادوار» تشکیل شد / کواکبیان: مذاکرات تا بیستم تیرماه به نتیجه می‌رسد  

مشاور عالی رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: بانک های خصوصی ودولتی کشور باید در راستای تولید و رونق اقتصادی دارایی ها خود را بفروشند.

به گزارش ایرنا اکبرترکان چهارشنبه شب در آیین دهمین جشنواره استانی تجلیل از کارآفرینان برتر مازندران که در آمل برگزارشد، گفت: فروش دارایی بانکها در راستای رونق بخش تولید و افزایش نقدینگی در کشور به عنوان یک راهکار در قانون آمده و تعیین تکلیف هم شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکنون حدود 50درصد از نقدینگی کشور به نوعی حبس شده و به صورت آشکار و ناآشکار است، افزود: بخش زیادی از این نقدینگی حبس شده کشور به صورت معوقات بانکی است.

مشاورعالی رییس جمهوری ادامه داد: بخشی هم به عنوان بدهی های دولت به بانک ها است ، حدود 50 هزارمیلیاردتومان آن در بخش مسکن مهر اختصاص داده شده که دوره بازپرداخت آن در فرایند 15 ساله است که این امر باعث شده در مجموع حدود 50 تا 55درصد منابع بانکی ونقدینگی کشور دارای شرایط غیرجاری داشته باشد.

ترکان با تاکید براینکه تنها راهکارپیشنهاد شده که درقانون هم آمده فروش دارایی های بانک ها است، اضافه کرد: براساس قانون بانک ها باید دارایی های خود را به هر قیمتی که نرخ گذاری شده بفروشند تا منابع به چرخه رونق کشور بازگردد.

وی ادامه داد: البته برخی واحدهای تولیدی هم هستند که تسهیلات بانک ها را دریافت کرده ودر فرایندی غیر از تولید سرمایه گذاری کرده اند و برخی دیگر هم تسهیلات دریافت کرده و در مراحل کار با مشکلات پیش بینی نشده مواجه واکنون تعطیل شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در عین حال با بیان اینکه پول های درشت با چمدان جابه جا نمی شوند ودربانک ها هستند، تصریح کرد: انتظار است بانک ها با فشارآوردن به برخی افرادی که معوقات خود را پرداخت نمی کنند احساس مسوولیت بیشتری داشته تا منابع دریافتی هرچه سریعتر به چرخه تولید کشور به جریان آید.

ترکان اظهار کرد: تا وقتی منابع بانک ها آزاد نشود ، دارایی ها به فروش نرسد و جریان پیدا نکند نمی توان کمکی به بخش تولید ورنق اقتصادی کشور کرد.

وی درعین حال با تاکید براینکه درحوزه بانک باید بخش ناسالم آن را کنارگذاشت تا بخش سالم آن آسیب نبیند، گفت: واقعیت این است که اکنون در کشور با کمبود تقاضا مواجه هستیم.

ترکان با اشاره به اینکه اکنون کارخانه های سیمان وفولاد با وجود تولید مناسب با کمبود تقاضا برای فروش محصولات خود مواجه هستند، افرود: قبول داریم که فروش فعلی واحدهای تولیدی کشور درمقایسه با گذشته کم شده و از سوی دیگر هم قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است.

مشاورعالی رییس جمهور با بیان اینکه تحریک تقاضا و پرداخت منابع اعتباری تشویقی به مردم می تواند قدرت خرید را برای آنان افزایش دهد، ابراز امیدواری کرد: فروش های اعتباری وانواع روش های قابل تحریک برای خروج از رکود در شرایط حساس کنونی در کشور نیاز است.

ترکان دربخش دیگری با بیان اینکه کارآفرینان در صحنه واقعی اقتصاد کشور هستند، راهکارهای مناسب و آسیب شناسی درست برای کم شدن مشکلات این بخش را مستلزم همکاری های بین بخشی سایر دستگاه های اجرایی در سطح استانها دانست.

در آیین دهمین جشنواره استانی تجلیل از کارآفرینان برتر مازندران از 15 نفر از آنان تجلیل شد.ک/3

 

وزیرکشور: ورود به موضوع پدیده شاندیز صیانت از حقوق سهامداران است

وزیر کشور گفت: ورود دولت و وزارت کشور صرفا با هدف صیانت حقوق سهامداران و شهروندان و حمایت از سرمایه گذاری قانونی و مولد است و گرنه این ره که می رفت منزلی جز ناکجا آباد نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وزیر کشور در دومین مطلب اینستاگرامی خود درخصوص پدیده شاندیز رویکرد وزارت کشور را بطور شفاف اعلام کرد.

بنابر این گزارش متن کامل این یادداشت به این شرح است:

هنگام خواندن یادداشت های سراسر مهر و گاهی قهر هموطنان عزیز درباره پدیده شاندیز خاطره ای از دوران نمایندگی در خاطرم مجسم شد؛

در بازدید از پروژه ای، کارآفرینی از روزگاری شکایت داشت که هفت خوان رستم را گذرانده و همه داشته را انباشته تا زندگی شرافتمندانه بسازد و می گفت هیچ مسوولی را با درد وی آشنایی نیست ... باز می گفت روزگار تلخ وی از شوری ناملایمی ها شیرین شده است !! با کلام معصوم (ع) به آن پاسدار جهاد اقتصادی پاسخ دادم که 'اندازه هر مرد به میزان همت اوست '

پس یقین بدارید صیانت از انباشته شرافتمندانه را وظیفه خود می دانم و همه دستگاه های اجرایی و نظارتی، قوه قضائیه نیز به اندازه خود موظف به حمایت و معرفی الگوی سالم کارآفرینی و پیراستن نابسامانی های به ارث رسیده از گذشته اند؛ مگر نه این است که باز معصوم (ع) می فرماید 'اندکی کار کنید تا بسیار متنعم شوید '

اما درباره پدیده فقط به یک نکته بسنده می کنم که ورود دولت و وزارت کشور صرفا با هدف صیانت حقوق سهامداران و شهروندان و حمایت از سرمایه گذاری قانونی و مولد است و گرنه این ره که می رفت منزلی جز ناکجاآباد نداشت .

و ... ذهنم پر است از شما و خالی از دیگران.

 

وزیر بهداشت: همسایگان منتظر دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: همسایگان دور و نزدیک منتظرند تا بازار دارو و تجهیزات پزشکی ایران به خارج از مرزها گسترش پیدا کند و بهترین راه رسیدن به این هدف بازسازی و نوسازی صنایع دارویی کشور است.

به گزارش ایرنا، حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح خط تولید اشک مصنوعی یکبار مصرف گفت: متاسفانه در حوزه صادرات دارو خیلی کاربلد نیستیم و شرکت های داخلی رقابت نامناسبی را در این عرصه دارند که امیدواریم با کمک پیشکسوتان و صاحب نظران هم دارو و هم تجهیزات پزشکی ایرانی را به خارج از مرزها ببریم .

وی ادامه داد: در حال حاضر صادارت محدودی به کشورهای همسایه و برخی کشورهای دور مانند آفریقای جنوبی و روسیه داریم که کافی نیست که باید گسترش پیدا کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر هدف گسترش صادرات دارو، تجهیزات پزشکی محقق شود این اقلام با کیفیت بالاتری در اختیار مردم کشور خودمان هم قرار می گیرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: بهترین راه رسیدن به این هدف بازسازی و نوسازی صنایع دارویی کشور است ما باید دورتر را نگاه کنیم به جای اینکه فقط در داخل رقابت کنیم .

وزیر بهداشت گفت: دو سال پیش که وارد کار شدیم با همکاران مشکلات ناشی از تحریم را بررسی می کردیم دوستان پیش بینی می کرند که به خاطر این مشکلات 6 ماهه تولیدات کشور متوقف می شود.

اما امروز شاهد هستیم که در همین شرایط تحریم شرکت های مثل سینا دارو توانستند اشک مصنوعی یکبار مصرف را که یک محصول جدید است وارد بازار کنند واین نشان می دهد خداوند مردم را به حال خودشان رها نمی کند.

وی با بیان اینکه وعده خدا نزدیک است و ما تلاش می کنیم مشکلات هر چه زودتر برطرف شود ابراز امیدواری کرد: دکتر ظریف هم موفق شوند تا فرصت های جدیدی برای تولید کنندگان و صنعت گران فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اگر محصولات ایران در خارج از مرزها عرضه شود قطعا به رشد صنعت دارویی و ارتقای کیفیت داروهای داخلی هم می رسیم .

 

فایننشنال تایمز: ایران در صدد جذب 100میلیارد دلارسرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز است

روزنامه انگلیسی 'فایننشنال تایمز' روز پنجشنبه نوشت: ایران در حال نهایی کردن یک سیستم قرارداد جدید به منظور تضمین جذب یکصد میلیارد دلار توافق در زمینه نفت و گاز با شرکت های غربی، در صورت لغو تحریم ها است.

این روزنامه انگلیسی افزود: این حرکت نشانه ای از تغییر بزرگ برای دولتی است که به طور سنتی نگران از مشارکت گروه های خارجی در بخش انرژی اش است.

فایننشنال تایمز اضافه کرد: 'مهدی حسینی' یک مشاور وزارت نفت ایران که پیش نویس قرارداد جدید انرژی در دو سال گذشته را تهیه کرده است، می گوید: انتظار دارد دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران آن (قرارداد) را در ماه های آینده تایید کند.

این روزنامه با اشاره به مشکلات سیستم جاری (قراردادها) در زمینه امکان رزرو کردن ذخایر نفتی و میزان مشارکت با شرکت های ایرانی، افزود: این وضعیت سبب شده که حتی پیش از سخت تر شدن تحریم ها، شرکت های نفتی چند ملیتی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته باشند.

فایننشنال تایمز اضافه کرد: تولید کنندگان بزرگ نفتی آمریکا که از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی در بخش انرژی ایران حضور نداشته اند، در صورت توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، قادر خواهند بود برای قراردادهای نفتی ایرانی ها پیشنهاد ارایه کنند.

این روزنامه نوشت: جمهوری اسلامی ایران که بزرگترین ذخایر گازی دنیا را دارد و چهارمین کشور بزرگ بلحاظ ذخایر نفتی است، تصمیم دارد که ظرفیت تولید نفت خام خود را تا پایان دهه کنونی به 5 میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی است که از سال 2012 میلادی به دنبال اعمال تحریم ها، تولید نفت خام این کشور در حدود یک میلیون بشکه در روز است.

فایننشنال تایمز افزود: جزییات قرارداد جدید نفتی ایران همچنان مبهم باقی مانده است، اما آقای حسینی می گوید این قرارداد بلحاظ هزینه ای دارای انعطاف بوده و خطرات ناشی از هر پروژه و نوسانات بازار را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه به نقل از حسینی افزود: تحت برخی شرایط می توان ذخایر را رزرو کرد اما شرکت های خارجی هنوز نمی توانند صاحب میادین نفتی شوند.

به نوشته فایننشنال تایمز، حسینی به این روزنامه گفته که ارزش این قراردادهای نفتی ممکن است به بیش از یکصد میلیارد دلار برسد.

وی افزود: کنفرانس لندن (مربوط به رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران) با جزییات ده ها طرح فلات قاره و بالادستی نفت و گاز به تاخیر افتاد و احتمال این تاخیر تا ماه دسامبر به دلیل ادامه مسایل مرتبط با تحریم ها، ادامه خواهد داشت.

یک مشاور شرکت های غربی می گوید که هر کسی فکر کند که مذاکرات با ایران در مورد طرح های نفتی آسان تر از مذاکرات هسته ای است، کاملا در اشتباه بسر می برد.

این روزنامه افزود: ایران اصرار دارد که سهم خودش را در بازار که از دست داده است، با لغو تحریم ها بار دیگر به دست آورد حتی اگر این مساله منجر به مازاد نفت خام در بازار جهانی شود.

 

ارائه وام 300 میلیون تومانی از صندوق نوآوری شکوفایی به شرکت‌های نوپا

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت‌های نوپا تا 300 میلیون تومان وام می‌توانند از صندوق نوآوری شکوفایی و شرکت‌های تولیدی ضمن امتیازاتی مانند معافیت گمرکی تا سقف 20 میلیارد تومان وام دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود شیخ زین‌الدین چهارشنبه شب در مراسم افتتاح تونل باد صبا مجتمع گردشگری سپاد اظهار کرد: خوشبختانه در دولت جدید توجه به شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازار اقتصادی به شکل قابل توجهی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه در صورت وجود شرایط لازم صندوق نوآوری شکوفایی علمی از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان حمایت می‌کند، افزود:شرکت‌های نوپا تا 300 میلیون تومان وام می‌توانند از صندوق نوآوری شکوفایی و شرکت‌های تولیدی ضمن امتیازاتی مانند معافیت گمرکی تا سقف 20 میلیارد تومان وام دریافت می‌کنند.

شیخ زین‌الدین با تاکید بر اینکه طرح‌ها برای حمایت باید منحصر به فرد و دارای توجیه اقتصادی باشند، عنوان کرد: ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های اقتصادی از اهداف ما است و در این زمینه از تمامی شرکت‌های دارای طرح‌های فناورانه حمایت می‌شود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: سپاد مجموعه پیشرو و با ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند تمام طرح‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار مجتمع‌های تجاری به وجود آورد و به آورده‌های اقتصادی نیز کمک می‌کند.

شیخ زین‌الدین با بیان اینکه کشور ما همواره به نفت اتکا داشته و از دیگر حوزه‌های اقتصادی باز مانده است، گفت: گرفتاری در اقتصاد نفتی سبب وابستگی ما به واردات شده به طوری که مجبور شدیم حتی بازار سوغات مشهد را به چینی‌ها واگذار کنیم.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد یا نه راه رهایی از اقتصاد وابسته به نفت تکیه بر اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تونل هوای باد صبا از طرح‌های کلان گردشگری فناورانه است، اظهار کرد: حدود 60 درصد استفاده از این تونل‌های هوا تفریحی است و حدود 40 درصد استفاده نظامی و حرفه‌ای می‌شود.

شیخ زین‌الدین، خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان از کشورهایی که پول و منابع زیرزمینی فراوان دارند تولید نمی‌شود، کشورهایی که نفت و الماس دارند نیازی به توجه به اقتصاد دانش بنیان ندارند اما کشور‌های که به تولید داخلی و دانش بومی تکیه کرده‌اند اقتصاد دنیا را در دست دارند و در کشور ما برای ارتقا دانش‌های بومی تمام ظرفیت‌ها مانند وجود نیرو متخصص و جوان و همچنین صدور آن به کشور‌های همسایه وجود دارد.

وی به اقدامات اساسی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در حوزه حمایت از فناوری اشاره کرد و گفت: جهت بومی سازی ساخت قطار شهری تهران با شهرداری تهران تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم همچنین با توجه به اهتمام ویژه دولت به تولید داخلی هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص اعتبار صندوق شکوفایی علمی است که به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که توجیه اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح هایی که هنوز به مرحله اقتصادی نرسیده‌اند مانند طرح های فناورانه در حوزه گردشگری مورد حمایت معاونت علم و فناوری رئیس جمهور قرار دارد، همچنین بیش از 3 هزار شرکت در مراحل بررسی برای صدور مجوز دانش بنیان هستند که در همین راستا هزار و 500 شرکت در سال گذشته توانستند تأیید کارگروه ارزیابی معاونت علم و فناوری را دریافت کنند.

 

افزایش 1.9 درصدی بیکاری زمستان ۹۳ نسبت به ۹۲/ بیکاری 27 درصدی جوانان

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری فصل زمستان 11.5 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 1.9 درصد افزایش دارد.

به گزارش مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان 1393، ارائه شد.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 37.7 درصد جمعیت در سن کار  ( 10 ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به پاییز 1393 ثابت، ولیکن نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1392) 1.9 درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 11.5 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند، بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر  بوده است، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل گذشته (پاییز 1393) و همچنین نسبت به فصل مشابه در سال از (زمستان 1392) 1.0 درصد افزایش داشته است.

بررسی نتایج جمعیت 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 11.5 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 10.8 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده‌است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 49.8 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 34.1 و کشاورزی با 16.1 درصد قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 24-15 ساله حاکی از آن است که 27.4 درصد از جمعیت فعال 29-15 ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل قبل 1.4 درصد و نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 1.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد. 36.4 درصد شاغلان به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کنند، این شاخص که یکی از نمادگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد که در کشور سهم زیادی از شاغلان بیش‌تر از استاندارد کار می‌کنند.

 

در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: «مجمع وزرای ادوار» تشکیل شد

«مجمع وزرای ادوار» با حضور برخی وزرا و معاونان دولت‌های قبلی و فعلی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مجمع وزرای ادوار» با حضور برخی وزرا و معاونین دولت‌های قبلی و دولت فعلی تشکیل شد.

برپایه این خبر جلسات مجمع وزرای ادوار در «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» برگزار می‌شود و در حال حاضر نیز هیأت موسس این مجمع با برگزاری جلسه‌ای اساسنامه مجمع وزرای ادوار را تهیه کرده است.

در همین زمینه یحیی آل‌اسحاق رئیس پیشین اتاق بازرگانی که در این مجمع حضور دارد،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، ضمن تایید تشکیل مجمع وزرای ادوار با حضور وزیران دولت‌های مختلف، اظهار داشت: این مجمع، مجموعه‌ای غیرحزبی است که وزرای دوره‌های مختلف در آن حضور دارند.

آل‌اسحاق با اشاره به برگزاری جلسات مجمع وزرای ادوار در «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی»، تصریح کرد: قرار است در این مجمع وزرای ادوار دور یکدیگر جمع شوند و به دولت‌ها مشاوره داده و درباره مشکلات اظهار نظر کنند، چراکه هرکدام از این وزرا در دوره خود دارای تجربیات بسیار خوبی بودند و توانسته‌اند در دوره‌های خود با مشکلات برخورد و چالش‌ها را مدیریت کنند بنابراین این مجموعه تجربیات می‌تواند در اختیار دولت قرار گیرد.

عضو حزب موتلفه با بیان اینکه رویکرد این مجموعه اقتصادی و فرهنگی خواهد بود درباره حضور وزرای دولت نهم و دهم در این مجمع خاطر نشان کرد: علی‌القاعده تفاوتی درباره دوره اول، دوم و سوم وجود ندارد و در حال حاضر نیز هیات موسس این مجمع با برگزاری جلسه‌ای اساسنامه مجمع وزرای ادوار را تهیه کرده است.

وی درباره حمایت دولت از این مجمع گفت: علی‌القاعده دولت نیز باید از این مجمع حمایت کند البته همه وزرا می‌توانند در این مجمع حضور داشته باشند.

از سوی دیگر غلامرضا شافعی معاون نظارت راهبردی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با بیان اینکه این مجمع ارتباط تشکیلاتی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندارد، درباره حضور وزرا اظهار داشت: اساسنامه‌ای نوشته خواهد شد که وزرای سابق و معاونین در دوره‌های مختلف می‌توانند عضو آنجا باشند و برای حضور وزرای فعلی نیز منعی وجود ندارد البته اساس‌نامه باید تصویب و ثبت شود تا رسمیت یابد.

وی درباره اینکه آیا از وزرای دولت نهم و دهم کسی در این مجمع حضور دارد یا خیر؟ گفت: خیر نیستند، از دولت قبل تنها آقای سعیدی‌کیا حضور دارد که قبلا هم وزیر بوده اما زمانی که اساسنامه تصویب شود منعی برای حضور وزرا نیست اما نمی‌خواهیم دولتی باشد.

به گفته شافعی این یک مجموعه مردم نهاد است و همانطور که نمایندگان و استانداران ادوار جلساتی دارند، برای وزرا و معاونین رئیس‌جمهور نیز قرار است چنین مجموعه‌ای تشکیل شود.

معاون نظارت راهبردی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درباره حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مجمع وزرای ادوار خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان وزیر سابق می‌تواند عضو باشد اما به خاطر معاون اولی خیر، لذا حضور ایشان نیز منعی ندارد اما هنوز اساس‌نامه تنظیم نشده است.

وی تصریح کرد: اساسنامه مجمع وزرای ادوار به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که همه وزرایی که در دوره‌های قبلی بودند می‌توانند خودشان در صورت علاقه در این مجمع حضور داشته باشند.

شافعی درباره اینکه گفته می‌شود محوریت جلسات این مجمع برعهده وی قرار دارد یادآور شد: من از افراد دعوت کردم و جلساتی نیز برگزار می‌شود که این امر به صورت شخصی بوده و با سازمان برنامه و بودجه مرتبط نیست.

 

کواکبیان: مذاکرات تا بیستم تیرماه به نتیجه می‌رسد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: نباید سطح توقعات از مذاکرات خیلی بالا برود که نتوانیم انتظارات را کنترل کنیم چراکه با این توافق ایران گل و بلبل نمی‌شود.

مجتبی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری دیشب (چهارشنبه)‌در ضیافت افطاری و ششمین کنگره جبهه متحد مستقلین در تالار ملاصدرای تهران به حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌آی پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری تعبیری داشتند که برای سیاسیون پیام خاص خود را داشت و آن نرمش قهرمانانه بود.

وی افزود: مفهوم واقعی نرمش قهرمانانه ایستادگی بر سر اصول و کوتاه آمدن از فروع است اما ما هرگز از حد هسته‌ای و خطوط قرمز کوتاه نخواهیم آمد.

کواکبیان همچین به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام اشاره کرد که ایشان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کردند.

 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر امام حسن (ع) صلح را پذیرفت به خاطر حفظ اسلام و مکتب اهل بیت و قرآن بود بنابراین اگر ما امروز به دنبال توافق با 5+1 هستیم به خاطر مصلحت جامعه است.

وی تأکید کرد: من معتقدم ما در بیستم تیرماه سال جاری بعد از ایام لیالی قدر جشن بزرگ هسته‌ای را برپا خواهیم کرد اما همه باید بدانند که این جشن متعلق به اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم نیست بلکه مربوط به کلیت نظام است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه نباید سطح توقع از مذاکرات را بالا ببریم گفت: همه باید به این نکته توجه کنند که نباید سطح توقعات از مذاکرات بالا برود اینکه اینگونه برداشت شود بعد از این توافق همه چیز گل و بلبل می‌شود البته 30 الی 40 درصد از مسائل حل می شود مثلاً از نظر ثبات اقتصادی و تأثیر روانی بسیار مثبت خواهد بود.

کواکبیان با بیان اینکه نباید سطح توقعات بالا برود که ما نتوانیم انتظارات را کنترل کنیم، گفت: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم اگر طرف مقابل زیر میز زد ما هم بتوانیم زیر میز بزنیم هیچ کس حق ندارد حقوق هسته‌ای ما را نادیده بگیرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران