معاون وزیر صنعت و تجارت: قوانین دست و پاگیر اداری زیادی درفرآیند صادرات و واردات کالا وجود دارد+ 4 خبر

سایر خبرها: پوتین: روسیه برای افزایش تولید نفت ایران آماده است/ یک کارشناس صنایع غذایی؛ جای صنایع تبدیلی در کشاورزی استان ها خالی است/ مدیرکل صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت: فهرست کالاهای تولید داخل هر شش ماه به روز رسانی می شود/ رییس سازمان میراث و گردشگری: کانون های گردشگری و صنایع دستی روستایی دایر می شود  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز قوانین دست و پاگیر اداری سنگینی در فرآیند صادرات و واردات کالا وجود دارد و این در حالیست که سازمان توسعه تجارت ایران نیز برای حذف مجوزهای غیرضروری، حریف دستگاه های صادرکننده این مجوزها نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تهران، ولی الله افخمی راد در سومین نشست کمیسیون تسهیل کسب و کار در محل اتاق تهران، اظهار داشت: کسی که می خواهد کالایی را وارد کشور کند، در دو مرحله، یکبار پیش از ورود کالا به کشور باید کالای موردنظر را ثبت سفارش کند و یک بار هم، در زمان ترخیص کالا از گمرک باید اقدام به دریافت مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه کند.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت نیز تاکنون در زمینه حذف مجوزهای غیرضروری که برخی دستگاه ها نسبت به صدور آن اقدام کرده اند، موفق نشده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ریشه های افزایش قاچاق در ایران پرداخت و گفت: افزایش قاچاق به دلیل رشد هزینه ورود قانونی کالاها است و با ایجاد این موانع مردم به سوی واردات غیرقانونی سوق پیدا کرده اند.

به گفته وی، اکنون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تمدید کارت بازرگانی را منوط به دریافت مجوزهای لازم از سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کرده است.

افخمی راد اضافه کرد: ضروری است به سمت کاهش ضوابط و مجوزها حرکت کرد تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

برپایه این گزارش، سعید تقی ملایی از دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در نشست مزبور گفت: این ذهنیت در وزارت اقتصاد وجود داشت که ظرفیت قانونی برای حذف موانع حوزه کسب و کار وجود ندارد، اما در بررسی ها مشخص شد که این ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: براساس قانون رفع موانع تولید، تصمیم گیری در مورد قوانین و مجوزهای مخل کسب و کار به این وزارتخانه و هیات مقررات زدایی واگذار شده است.

ملایی اضافه کرد: سامانه ای طراحی شده که از دستگاه ها درخواست شده، آن دسته از مقررات و مجوزهایی را که مخل می دانند، معرفی کنند.

به گفته وی، اکنون در مرحله انعقاد قرارداد با دانشگاه ها برای طبقه بندی و اصلاح ضوابط مربوط هستیم و در بررسی ها به این نتیجه رسیده ایم که حدود دو هزار مجوز از طریق دستگاه ها صادر می شود.

ملایی اظهار داشت: امروز وارد فرایند اصلاح این مجوزها شده ایم و انجام اصلاحات بر روی 650 مجوز با کمک دانشگاه تربیت مدرس آغاز شده است.

 

پوتین: روسیه برای افزایش تولید نفت ایران آماده است

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش برای افزایش تولید نفت ایران و تاثیرات احتمالی آن بر بازار نفت جهانی آمادگی کامل دارد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، پوتین روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان خاطرنشان کرد: روسیه افزایش تولید نفت ایران را پس از لغو تحریم های بین المللی در مورد این کشور امری طبیعی می داند.

وی افزود: بدیهی است که ایران پس از لغو تحریم ها تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و حجم صادرات نفت این کشور احتمالا افزایش خواهد یافت.

رییس جمهوری روسیه گفت: اقتصاد جهانی با این مساله (افزایش تولید نفت ایران) خود را وفق خواهد داد. اقتصاد روسیه نیز همین وضعیت را خواهد داشت و ما برای افزایش تولید نفت ایران کاملا آمادگی داریم.

ایران و گروه 1+5 بیش از دو هفته است که برای دستیابی به توافق جامع با یکدیگر در وین مذاکره می کنند و به گزارش رسانه های خبری به احتمال زیاد این توافق در روزهای آینده به دست خواهد آمد.

مقامهای کشورمان اعلام کرده اند که با دستیابی به توافق جامع و لغو تحریم ها، تولید نفت ایران و میزان صادرات آن بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از اظهارات چندی پیش 'رکن الدین جوادی' مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران ممکن است تولید نفت خود را پس از لغو تحریم ها به دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند.

 

یک کارشناس صنایع غذایی؛ جای صنایع تبدیلی در کشاورزی استان ها خالی است

یک کارشناس صنایع غذایی با اشاره به اینکه جای صنایع تبدیلی در کشاورزی استان ها خالی است، گفت: بخش زیادی از محصولات کشاورزی که با مشکلات و هزینه های زیادی تولید می شوند به دلایل متعددی از بین می روند و تبدیل به ضایعات می شوند.

فرخنده همافر در گفت و گو با ایرنا، افزود: این در حالیست که با بازیافت ضایعات محصولات کشاورزی می توان سرمایه های عظیمی را وارد چرخه تولید و اقتصاد کشور و استانهای مختلف تزریق کرد.

وی با تاکید بر استفاده از روش های جدید برای بهره وری بیشتر از ضایعات موادغذایی در بخش صنعت غذایی، اظهار داشت: تکنولوژی های جدید باعث حفظ بخش زیادی از ضایعات می شوند و از طرفی آنها را به موادی مفید و قابل مصرف برای صادرات تبدیل می کنند.

وی تصریح کرد: توجه به توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی علاوه بر نقش مؤثر در افزایش اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت تولید کنندگان به شـهرها، می تواند در افزایش ارزش افزوده بخش های صنعت و کشاورزی نیز موثر باشد.

همافر با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد استان خوزستان در بخش کشاورزی، گفت: توجه بیش از پیش به ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از فناوری های روز در این بخش برای استان خوزستان یک ضرورت تلقی می شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان به عنوان قطب مهم کشاورزی کشور به منظور نقش آفرینی بیشتر در زمینه تولید محصولات غذایی نیازمند رونق صنایع تبدیلی، تکمیلی و کارخانه های صنایع غذایی مرتبط با محصولات کشاورزی استان است.

وی اضافه کرد: در برخی موارد مشاهده می شود کمبود صنایع تبدیلی در برخی از محصولات کشاورزی خوزستان سبب ارسال محصولات کشاورزی و باغی به دیگر مناطق می شود و بخشی از محصولات نیز دچار ضایعات می شوند.

این کارشناس صنایع غذایی گفت: تنوع و گستردگی تولیدات کشاورزی در خوزستان، یک نعمت است که در صورت وجود صنایع و کارخانجات تبدیلی محصولات کشاورزی به راحتی می توان محصولات تولیدی را با بهره وری بیشتر وارد بازار کرد.

وی براین باور است که ساخت و توسعه واحدهای صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مزایایی همچون کاهش ضایعات، رشد اشتغالزایی، دسترسی به محصولات کشاورزی در خارج از فصل تولید، افزایش ارزش افزوده در محصول و ارزآوری را به دنبال خواهد داشت.

همافر رونق و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را مستلزم سرمایه گذاری در این صنعت برشمرد و گفت: با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می توان به رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه بخش کشاورزی امیدوار بود.

این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده صنایع غذایی به دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی، عدم تنوع در تولید، فرسودگی دستگاه ها، پایین آمدن کیفیت و فعالیت های زیرزمینی از عمده مشکلات صنایع غذایی و عامل بازدارنده صادرات تولیدات این صنعت است.

 

مدیرکل صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت: فهرست کالاهای تولید داخل هر شش ماه به روز رسانی می شود

مدیرکل صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فهرست کالاهای تولید داخل با همکاری انجمن های تولیدی هر 6 ماه یکبار به روز رسانی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، کیومرث فروتنی افزود: طبق ماده 3 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، فهرست کالاهای تولید داخل در پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان فهرست توانمندی های ساخت داخل قرارداد شده و قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: طبق قوانین کشور موانع غیرتعرفه ای برای تجارت خارجی وجود ندارد و واردات کالاها منوط به اخذ مجوز نیست و تنها در صورتی که شرکت ها یا دستگاه های دولتی بخواهند اقدام به واردات کنند باید از وارد کردن کالاهایی که تولید مشابه داخل دارد و فهرست آن اعلام شده خودداری کنند.

به گفته وی، حتی یکپارچه کردن سفارشات خرید توسط واحدهای دولتی هم مانعی برای رجوع به تولیدکننده نخواهد بود و اتفاقا در آن صورت مزیتی برای تولید کننده محصولات در داخل کشور است.

فروتنی با اشاره به استفاده از پول های بلوکه شده ایران در برخی کشورها، ادامه داد: اجرای طرح ها منوط به رعایت قوانین از جمله قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور است و طرح برخی از اخبار مبنی بر اختصاص بخشی از منابع بلوکه شده به واردات محصولات مشابه تولید داخل صحیح نیست.

 

رییس سازمان میراث و گردشگری: کانون های گردشگری و صنایع دستی روستایی دایر می شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح ایجاد کانون های گردشگری و صنایع دستی روستایی با اهتمام ویژه دولت و سازمان میراث فرهنگی و با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت و حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستاها در کشور اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، مسعود سلطانی فر با اشاره بر اهمیت مناطق کمتر برخوردار و روستاهای دارای ظرفیت های گردشگری، صنایع دستی و حتی میراث فرهنگی در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری که باید روستاها را به مرکز تولید در کشور تبدیل کرد، گفت: برای دستیابی به این مهم باید تلاش شود تا نقش آفرینی در تولید را در روستاها داشته باشیم و پیوندی میان دو بخش اجرایی و پژوهشی ایجاد کرد تا بتوان برنامه ها را رو به جلو پیش برد.

وی در نشست مشترک با سیدابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: با توجه به برنامه ریزی ها و تحقیقات صورت گرفته باید در مدت برنامه پنج ساله ششم بتوانیم روستاهای مورد نظر را در حوزه های مورد بحث به سرانجام برسانیم و به ویژه در حوزه فرش نیز باید اهتمام ویژه ای انجام شود، چرا که فرش و فرشبافی در روستاها حرف اول را می زند و جزو مهمترین مشاغل روستایی محسوب می شود.

وی درباره لزوم تسریع در اجرای طرح کانون های گردشگری و صنایع دستی روستایی در کشور گفت: باید کار را به لحاظ کمی تعریف کرد برای نمونه تا پایان امسال باید تعدادی از روستاهای کشورهدف گذاری شود و به عنوان حوزه های فعال گردشگری و صنایع دستی روستایی و بوم گردی برای رونق گردشگری درکشور به بهره برداری برسد.

بر اساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، سلطانی فر ادامه داد: خوشبختانه ورود گردشگران غربی به کشور روند رو به رشد دارد که به همین منظور نیز ارتقای امکانات مربوط به گردشگری در حال توسعه و با افزایش این موج آینده بسیار خوبی در انتظار گردشگری کشور است.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در طرح 14 معصوم که با تامین اعتبار اجرایی می شود، 14 نقطه دارای ظرفیت گردشگری از جمله مناطق کویری انتخاب شدند.

سلطانی فر افزود: با ایجاد هتل هایی که ظاهر کپر مانند دارند اما در داخل امکانات هتل 5 ستاره را دارا هستند به گردشگران داخلی و خارجی ارائه خدمات می شود، نام 14 معصوم نیز به دلیل قداست این نام و نیز ایجاد انگیزه برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین امسال بین 300 تا 500 روستا را با توزیع جغرافیایی هدف گذاری می کنیم تا درحوزه طرح های مورد نظر گردشگری کانون های گردشگری، صنایع دستی روستایی ایجاد شود که خود مولد اشتغال پایدار روستایی در کشور است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران