رییس جمهوری: فرزندان این مرز و بوم به متن توافق هسته ای افتخار خواهند کرد

روحانی : با تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل فصل هفت، قوی ترین کشورهای دوست ایران هم پس از این قطعنامه ها حاضر نبودند با ما همکاری کنند/ قدردانی روحانی و ظریف از رهبر انقلاب/ رئیس کل بانک‎مرکزی: ۲۸میلیارد دلار از اموال بلوکه شده با لغو تحریم ها آزاد می شود/ وزیر نفت: صادرات نفت ۶ماه بعد از لغو تحریم یک‌میلیون بشکه افزایش می یابد/ نوبخت: تحریم، فضای کسب و کار را نا امن کرده بود/ انتقاد نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا از توافق هسته ای وین/ اوباما در گفتگو با نیویورک تایمز: قادر به ادامه تحریم ایران نبودیم  

رییس جمهوری مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی را در تاریخ دیپلماسی دنیا اقدامی بی سابقه و کم نظیر دانست و با اشاره به دستاوردهای بزرگ در عرصه های مختلف اظهار داشت: توافقی که انجام شد در تاریخ ماندگار شد و فرزندان آینده این مرز و بوم به متن این توافق افتخار خواهند کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به این که امروز روز ویژه و بی نظیری برای هیات وزیران محسوب می شود، گفت: قضاوت من این است که با این توافق، تاریخ ایران ورق خورده و تصور غلطی که از اول انقلاب تا امروز در سطح افکار عمومی غرب و مسئولان بلندپایه سیاسی آن به جمهوری اسلامی ایران مطرح بود، تغییر کرده است.

روحانی با بیان این که آن ها همواره جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک تهدید و کشوری غیرقابل پیش بینی مطرح می کردند و نگاه آن ها به ایران نگاه تهدید بود نه فرصت، افزود: نگاه آن ها این نبود که از توانمندی ایران به عنوان قدرت منطقه ای می توان برای حل و فصل مسایل و بحران های منطقه ای و جهانی استفاده کرد و صرفا به دنبال آن بودند که ایران چه فعالیت هایی انجام می دهد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه افکار، اندیشه ها و برنامه های آن ها در دنیا به این صورت بود که ایران کشوری است که برای صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان تهدید است که البته بی تردید اخبار دروغ و تحلیل های کذب بدخواهان و دشمنان نیز به این مساله دامن می زد تا جایی که پرونده هسته ای کشورمان را به شورای امنیت کشانده و تحت فصل هفت، به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت جهانی قرار دادند.

خسارت های ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

روحانی ادامه داد: درست است که این گونه اقدامات، تحت فشار قدرت های بزرگ و بدخواهان ایران انجام شد اما با تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل فصل هفت، قوی ترین کشورهای دوست ایران هم پس از این قطعنامه ها حاضر نبودند با ما همکاری کنند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مقطع سال 82 که از یک طرف طالبان و از طرف دیگر صدام از بین رفت و حامیان آن ها در منطقه تضعیف شدند، بهترین فرصت تاریخی برای ایران فراهم شد که می توانست بزرگترین و مؤثرترین قدرت منطقه باشد اما تحت عنوان ساخت سلاح هسته ای و با اتهامات و پرونده سازی هایی ما را وارد ماجرایی خسارت بار کردند و درست در زمانی که می شد به این پرونده سامان بخشید دومرتبه، حوادثی اتفاق افتاد که تا امروز ادامه پیدا کرده و 12 سال خسارت دیدیم.

حل مساله هسته ای در کنار پیگیری وعده های دیگر

روحانی گفت: سال 92 که سال رقابت های انتخاباتی بود مردم به خوبی تشخیص دادند که در میان مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین المللی، مهم ترین مساله آنها موضوع هسته ای است و به دنبال آن بودند که در میان نامزدها کسی را پیدا کنند که بتواند این پرونده را به سرانجام برساند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مردم در خرداد 92 رأی دادند که باید پرونده هسته ای در چارچوبی عزتمندانه حل و فصل شود و دولت یازدهم هم از روز اول این مسئولیت سنگین را احساس کرده و آن را در اولویت اقدامات خود قرار داد و بدون این که سایر امور و وعده های خود را کنار گذاشته باشد در کنار آنها این موضوع را هم پیگیری کرد.

روحانی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تورم بالای 45 درصد زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده بود و باید برای آن چاره اندیشی می شد، اظهار داشت: لازم بود در موضوع هسته ای و سیاست خارجی فعالانه عمل کنیم و آن را حل و فصل نماییم.

تمجید از حرفه ای بودن تیم مذاکره کننده

رییس جمهوری تیم مذاکره کننده کشورمان را بسیار متعهد، مجرب و فنی توصیف کرد و با قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر آنان ضرورت وجود تیم مجرب برای مذاکرات را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری در بالاترین سطح و بهترین دولت هم روی کار باشد و اراده قوی رییس جمهوری هم وجود داشته باشد اما تیم مذاکره کننده، حرفه ای نباشد، بی تردید نمی توان به مقصد رسید.

روحانی با بیان این که قدرت های جهانی نیز به این نتیجه رسیده بودند که فشار و تحریم های اقتصادی بی فایده است و به جایی نمی رسد، افزود: آن ها نیز به خوبی می دانستند که راهی که انتخاب کرده اند تبعات و خطرات زیادی علیه منافع شان دارد، بنابراین راهی جز مذاکره نداشتند و از نظر ما هم بهترین راه مذاکره بود و از ابتدا آن را مورد تاکید قرار دادیم.

رییس جمهوری با اشاره به تخصص و تجربه های ارزنده دانشگاهی و علمی ظریف و صالحی در موضوع و مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: برای مذاکره داشتن تخصص، ادب، ابتکار، شهامت و اتکا به خدا مهم است و آقای ظریف هم خودشان و هم تیمشان از چنین روحیه ای برخوردار هستند.

قدردانی از حمایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

روحانی همچنین با قدردانی از حمایت ها و رهنمودهای دقیق مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات اظهار داشت: حضرت آقا با دقت مساله را پیگیری می کردند و به طور دقیق بر آن نظارت داشتند و انصافا مسئولیت سنگین تری در این زمینه بر دوش گرفتند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: وحدت و انسجامی که در جامعه مشاهده می شود تنها با حضور و حمایت ایشان شدنی است و اگر هدایت، کمک و ارشادات ایشان نبود، امروز بی تردید در این نقطه قرار نداشتیم.

روحانی تصریح کرد: همواره ولی امر در همه مقاطع و در روزهای سخت پناه مردم بودند و توانسته است گره ها را باز و راه ها را گشوده و وحدت و انسجام را حفظ و تقویت کنند.

مذاکره یک قدرت منطقه ای با 6 قدرت مدعی

وی با اشاره به حساسیت و سختی مذاکرات هسته ای گفت: مذاکره حتی با یک کشور معمولی هم دشوار است و ما با 6 قدرت بزرگ و مدعی گفت و گو کردیم و در تاریخ جهان کمتر سابقه دارد این قدرت ها با یک قدرت منطقه ای، حدود 23 ماه مذاکره جدی داشته باشند. ضمن این که امروز هیچ کسی در دنیا چنین نمی گوید که ایران در این مذاکرات تسلیم شد بلکه این اطمینان را پیدا کردند که ایران کشوری است که به خوبی مذاکره کرده و مسایل خود را حل و فصل می کند.

رییس جمهوری ادامه داد: به فرض اگر این توافق هیچ دستاوردی هم نداشته باشد فی نفسه انجام این مذاکرات یک پیروزی حقوقی، سیاسی و فنی برای ایران محسوب می شود و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی می تواند به مذاکره بپردازد.

روحانی اضافه کرد: به فضل الهی تا امروز موفق بودیم و روزهای آینده و در ادامه مسیر نیز موفق و پیروز خواهیم بود.

به آن چه در توافق آمده متعهدیم مگر این که طرف مقابل پایبند نباشد

رییس جمهوری با بیان این که وفای به عهد یکی از اصول دینی و اخلاقی ملت ایران است، اظهار داشت: تصمیم ما این است که به آن چه در این توافق آمده متعهد باشیم مگر اینکه طرف مقابل نخواهد به آن پایبند باشد.

روحانی در ادامه، ماه رمضان را ماه برکت برای همه مردم دانست و اظهار داشت: دولت فعالیت خود را از ماه مبارک رمضان آغاز کرد و دیروز نیز به برکت همین ماه و دعای خیر مردم این موفقیت بزرگ به دست آمد.

در ابتدای این جلسه محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی گزارشی از روند مذاکرات هسته ای کشورمان در وین ارایه کردند.

 

قدردانی ظریف از رهبر انقلاب، رییس جمهور و مردم شریف ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی، از حمایت ها و پشتیبانی مستمر مقام معظم رهبری ، ریاست جمهوری و مردم شریف ایران از تیم مذاکره کننده هسته ای تشکر کرد و مراتب قدرشناسی خود و تیم مذاکره کننده را از حمایت های مستمر کلیه ارکان نظام بویژه مردم شریف ایران اعلام داشت.

 به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه و اعضای تیم مذاکره کننده همچنین

ادای دین به شهدا بویژه شهدای هسته ای را تکلیف و وظیفه کلیه دست اندرکاران دستگاه سیاست خارجی و بویژه تیم مذاکره کننده هسته ای درصیانت از منافع و امنیت ملی کشورمان عنوان کرد.

وزیر امور خارجه در این پیام قدردانی عنوان کرد: موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای در برابر قدرت های جهانی برای احقاق حقوق مردم ایران مرهون رهنمودها، هدایت ها و پشتیبانی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری وحمایت مستمر کلیه ارکان نظام بویژه مردم شریف ایران بوده است.

وی موفقیت مذاکره کنندگان هسته ای در احقاق حقوق مردم ایران را مرهون همدلی ، همزبانی وهمبستگی کلیه ارکان نظام و مردم دانست.

 

رئیس کل بانکمرکزی: ۲۸میلیارد دلار از اموال بلوکه شده با لغو تحریم ها آزاد می شود

 رئیس کل بانک‎مرکزی تاکید کرد: از محل فروش نفت ۶ میلیارد دلار در دست هند قرار دارد و ۲۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در ژاپن، کره و امارات است که پس از رفع تحریم‎ها آزاد می شود.

به گزارش مهر، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک‌مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر که تحت‌تاثیر اخبار قرار گرفته، ممکن است در چند روز آینده این کاهش ادامه پیدا کند، اما به خاطر تعادل در عرضه و تقاضا، این مسئله اثر بلندمدت ندارد.

وی با بیان اینکه ۵ تا ۶ ماه زمان برای یکسان سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی نیاز است، گفت: در حال حاضر مدیریت نرخ ارز شناور و مدیریت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران بعد از رفع تحریم‌ها، گفت: ۲۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در ژاپن، کره و امارات و ۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در دست هند قرار دارد که بعد از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار نیز بدهی به خارج از کشور دارد.

وی همچنین گفت: سوئیفت می تواند عملیات خود را از هم اکنون آغاز کند.

 

وزیر نفت: صادرات نفت ۶ماه بعد از لغو تحریم یک‌میلیون بشکه افزایش می یابد

 وزیر نفت تاکید کرد: ما بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می‌کنیم و بعد از ۵-۶ ماه به یک‌میلیون بشکه نفت خام خواهیم رسید.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۵-۶ ماه طول می‌کشد تا تحریم‌ها برداشته شود، اظهار کرد: ما از امروز اقداماتی که به افزایش تولید نفت منجر می شود را آغاز می کنیم.

وی افزود: ما بلافاصله بعد از لغو تحریم ها ۵۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه می کنیم و بعد از ۵-۶ ماه به صادرات نفت یک میلیون بشکه نفت خام اضافه خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: ما برای توسعه میدان های نفتی و گازی هم برنامه خواهیم داشت چه با ظرفیت های داخلی و چه با ظرفیت های خارجی؛ البته شرکت های خارجی راغب هستند که در ایران کار کنند که ما در حال مذاکره با آنها هستیم.

وزیر نفت تاکید کرد: در بخش پتروشیمی نیز امیدواریم آن جهشی که طراحی کردیم بعد از لغو تحریم ها بتوانیم به آن سرعت دهیم و به تولید سالانه ای که برای آن برنامه داریم یعنی ۷۰ میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در داخل ایران اعلام آمادگی کردند یا خیر، گفت: دوشنبه هفته آینده معاون صدراعظم آلمان به دعوت وزارت نفت به ایران سفر می کند و علاوه بر مذاکراتی که ما با او خواهیم داشت، در خصوص توسعه روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور نیز رایزنی هایی صورت خواهد گرفت.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان پولی که از فروش نفت بلوکه شده است چه مقدار است، خاطرنشان کرد: تقریبا ۴ میلیارد دلار رقم پول های بلوکه شده ناشی از فروش نفت است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که امروز میزان فروش نفت ما چه میزان است، تصریح کرد: من در این خصوص نمی توانم اطلاع رسانی کنم.

وی در خصوص میزان فروش نفت بعد از رفع تحریم ها اضافه کرد: این میزان پس از اجرایی شدن توافق به ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خواهد رسید.

زنگنه اضافه کرد: قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل مشکلات بازار بورس چین یک مقدار پایین آمد ولی تاکید می کنم ما مسئول حفظ قیمت نفت نیستیم. جمهوری اسلامی صرفا بازار خود را حفظ خواهد کرد و همچنین مسئول بازگرداندن بازار از دست رفته خود است.

وزیر نفت تاکید کرد: قیمت نفت را کسانی باید تنظیم کنند که سهم بازار ما را بردند.

 

نوبخت: تحریم، فضای کسب و کار را نا امن کرده بود

سخنگوی دولت گفت: بعد از توافق هسته ای انجام شده، منابعی در اختیار نظام قرار می گیرد که همچنان با آزادشدن این منابع، صرفه جویی در هزینه های جاری را ادامه خواهیم داد.

 به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به رفع تحریم ها منابع قابل توجهی در اختیار اقتصاد ایران قرار می گیرد که بخشی از این منابع مربوط به بانک مرکزی، بخشی ناشی از فروش نفت و بخشی نیز مربوط به فرصت های سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: تحریم، فضای کسب و کار را نا امن کرده بود که با رفع تحریم ها این فرصت ایجاد می شود که سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشور سرمایه گذاری داشته باشند.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که قرار است همچنان صرفه جویی در هزینه های جاری مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: در دسترس قرار گرفتن این منابع مانع صرفه جویی هزینه های جاری نیست و مصمم هستیم این منابع را در جهت تولید به کار ببریم؛ بنابراین همه سرمایه گذاری ها در حوزه تولید خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه هیات دولت امروز جزییاتی از مذاکرات به ویژه در روزهای آخر مذاکرات را ارایه کردند.

نوبخت ادامه داد: ما این رخداد بزرگ ملی را تبریک می گوییم. اکنون همه ایرانیان چه در داخل کشور و چه خارج از کشور به این موفقیت مباهات می کنند و پس از این که جزییات این مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده بیان شود، مردم اطلاعات بیشتری را در مورد مذاکرات به دست می آورند.

وی شایستگی دانشمندان ایرانی، حمایت مردم، هدایت های رهبری، توانایی تیم مذاکره کننده و مدیریت شخص رییس جمهوری را مولفه هایی عنوان کرد که در به موفقیت رسیدن مذاکرات تاثیر گذار بودند و گفت: نخست شایستگی های دانشمندان هسته ای ایران است که با شایستگی های خود توانستند چرخه سوخت هسته ای را به طور کامل در کشور ایجاد کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: همچنین اگر حمایت های مردم از روند مذاکرات نبود، این موفقیت به دست نمی آمد؛ علاوه بر این، هدایت های رهبری هم با جهت گیری های کلی راه را به ما نشان دادند که شجاعت و درایت ایشان قابل ستودن است و ما از حمایت های ایشان تقدیر می کنیم.

نوبخت توانایی تیم مذاکره کننده هسته ای را مولفه ای دیگر در این مذاکرات عنوان کرد و گفت: اگر انتخاب درست رییس جمهوری در خصوص انتخاب آقای ظریف و آقای صالحی نبود، شاید با همه حقانیتی که داشتیم موفقیتی به دست نمی آوردیم.

وی افزود: رییس جمهوری نیز به درستی مشکل کشور را متوجه شد و آن را در زمان انتخابات ریاست جمهوری با مردم در میان گذاشت و مردم هم راه مذاکرات را تعیین کردند؛ رییس جمهوری با مدیریت لحظه ای مذاکرات، موجب موفقیت مذاکرات شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که رفع تحریم ها فرصت زیادی برای کشور ایجاد می کند، گفت: برای استفاده از این فرصت ها به برنامه ریزی نیاز داریم که در این زمینه دولت پیش از این سه برنامه بدبینانه، خوشبینانه و روال جاری را تهیه کرده بود و اکنون می توانیم برنامه خوشبینانه را اجرا کنیم.

نوبخت در ادامه این گفت و گو از انتخاب استانداران فارس و قم هم خبر داد و اظهار داشت: در جلسه هیات دولت امروز، محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس و سیدمهدی صادقی به عنوان استاندار قم منصوب شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی تاثیر توافق در شرایط اقتصادی مردم، گفت: مردم می دانند که طی ماه هایی ما فرایندی را باید طی کنیم تا تحریم ها کاملا برطرف شود و این منابع در اختیار قرار گیرد و برای این که این منابع منجر به رفاه شود نیاز به برنامه ریزی صحیح است که آن برنامه ها هم یک شبه اجرا نخواهد شد

معاون رییس جمهوری ادامه داد: قطعا دوره معقولی لازم است که به صورت نهادینه آثارش را در زندگی مردم بگذارد؛ البته برخی رخدادها می تواند به صورت انتظارات ایجاد شود و تاثیری روی قیمت ها بگذارد، اما تلاش دولت این است که بجای نوسان کوتاه مدت برخی قیمت ها، به ثبات آرامش بخش و اثر بخش برای توسعه و رفاه مردم دست پیدا کند.

نوبخت در مورد کاهش قیمت ارز نیز گفت: مساله نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت می تواند ناشی از انتظاراتی باشد که موجب افزایش عرضه یا تقاضا شود؛ شاید کسانی که متقاضی در بازار ارز هستند تحلیل و پیش بینی شان این باشد که قیمت ارز ممکن است در آینده کاهش پیدا کند و پیرو این انتظار به بازار مراجعه می کنند و به جای تقاضا، عرضه می کنند.

وی ادامه داد: دولت در حال تلاش است که همواره با سیاست هایی که حتی در شرایط تحریم بود، ثباتی به قیمت ارز بدهد که این ثبات بیش از هر چیز می تواند رشد و رفاه مردم را به همراه داشته باشد ؛ قطعا در نرخ مناسبی، ارز تثبیت خواهد شد.

این مقام دولت یازدهم در مورد اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای نیز گفت: دولت آمریکا در شرایطی این توافق را انجام داد که سخت تحت فشار رقبای سیاسی خود بود و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم از هیچ کاری برای به نتیجه نرسیدن این توافق فروگذار نکرد؛ در چنین شرایطی اگر عمده توضیحات دولت آمریکا برای قانع کردن رژیم صهیونیستی و رقبای سیاسی خود باشد، باید درک کنیم اما در عین حال اصل توافق هم مکتوب شده و به زودی منتشر می شود.

 

انتقاد نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا از توافق هسته ای وین

نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، ضمن انتقاد از سیاست های خارجی باراک اوباما رییس جمهوری این کشور، توافق هسته ای وین را برای آمریکا فاجعه بار توصیف کرد.

 به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست'، سناتور «مارکو روبیو» از ایالت فلوریدا گفت: متاسفانه باید بگویم که این توافق، به هیچ وجه مورد انتظار ما نبود، زیرا یک توافق بد است.

این نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: اوباما همواره از موضع ضعف مذاکره کرده است و کنگره 60 روز مهلت در اختیار دارد تا بند بند این توافق را بررسی کند.

روبیو گفت: گرچه روز گذشته رییس جمهور اوباما نمایندگان کنگره را به نوعی تهدید کرد، اما من بعید می دانم جمهوری خواهان و دوستان دمکراتم درباره این توافق سکوت کنند.

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا نیز روز چهارشنبه گفت که توافق با ایران قدرت و دارایی این کشور را به طور گسترده ای افزایش می دهد.

وی افزود: ایران با توافقی که روز گذشته (سه شنبه) حاصل شد، بسیار ثروتمند و نیرومند می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد: تمایل اوباما برای رسیدن به توافق با ایران، بر منافع امنیت ملی آمریکا غلبه کرده است.

«تام کاتن» سناتور تندرو آمریکا نیز روز سه شنبه توافق هسته ای را اشتباهی دردناک و خطرناک خواند که میلیاردها دلار پول برای سرمایه گذاری به منظور به خطر انداختن منافع آمریکا و متحدان غربی آن در اختیار ایران قرار خواهد داد.

این سناتور جمهوری خواه ایالت آرکانزاس آمریکا مدعی شد که لغو تحریم ها علیه ایران، نشانه یک شکست تاریخی برای آمریکا به حساب می آید.

سناتور جمهوریخواه آمریکا باب کورکر نیز روز سه شنبه با ابراز نگرانی گذشتن کاخ سفید از خط قرمز ها در توافق هسته ای گفت: در طول این مذاکرات همواره در مورد عبور از خط قرمزها به رییس جمهوری این کشور هشدار داده است.

وی که از تنظیم کنندگان لایحه موسوم به ماده بازنگری توافق هسته ای ایران است، افزود: با اینکه هنوز متن توافق هسته ای را نخوانده، اما همچنان نسبت به درست بودن این توافق مردد و مشکوک است.

این سناتور آمریکایی گفت که در این گفت و گو ها آمریکا از هدف اصلی مذاکرات که از میان بردن توانمندی های هسته ای ایران و مهارکردن گسترش سلاح ها بوده، منحرف شده است.

به گفته این سناتور جمهوریخواه، سیل پول هایی که درپی این توافقنامه به سوی ایران روانه خواهد شد ایران را قادر خواهد ساخت منافع آمریکا را بیشتر به خطر بیاندازد.

نمایندگان ایران و 6 کشور بزرگ جهان روز سه شنبه پس از 12 سال مذاکره به توافق نهایی درباره تداوم برنامه هسته ای تهران دست یافتند.

 

اوباما در گفتگو با نیویورک تایمز: قادر به ادامه تحریم ایران نبودیم

رئیس جمهوری آمریکا حل اختلافات از راه های غیر نظامی را به نفع منطقه توصیف کرد و گفت: در صورت عدم حصول تفاهم توانایی ادامه تحریم ها را نداشتیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در طول مصاحبه ۴۵ دقیقه ای که بلافاصله پس از حصول تفاهم هسته ای وین با روزنامه «نیویورک تایمز» داشت بیش از همه بر یک نکته تاکید کرد: من را بر مبنای این موضوع قضاوت نکنید که این تفاهم به تغییر ایران و سیاست های این کشور در قبال کشورهای عرب خلیج فارس منجر خواهد شد. به تفاهم به منزله تسکینی بر اختلافات فرقه ای منطقه نگاه نکنید. مرا از جنبه دیگری مورد قضاوت قرار دهید و بپرسید که آیا این تفاهم مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی طی یک دهه آتی خواهد شد. آیا این تفاهم بیش از هر گزینه دیگر موجود بر روی میز مذاکره، به نفع آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عرب تمام نشد؟

اوباما در این باره مدعی شد: ما این تفاهم را بر این مبنا ارزیابی می کنیم که ایران توان دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داشت. این تنها مسئله مورد بحث بوده است و در آینده ثابت خواهد شد که این بهترین راه حل موجود است تا به مدد جامعه بین الملل و بدون نیاز به تحمیل جنگ دیگری بر خاورمیانه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه بار دیگر مدعی شد که با توجه به رفتارهای گذشته ایران تنها قول مساعد آنها به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای برای ما کفایت نمی کند و تهران باید این مسئله را برای ما اثبات کند. اوباما در این باره گفت: در مجموع سیستم ما نه بر مبنای اعتماد که بر پایه مکانیزم راستی آزمایی بنا خواهد شد.

اوباما تاکید کرد که رویکردش در مواجهه با ایران از همان منطق راهبردی الهام می گیرد که ریچارد نیکسون و رونالد ریگان رؤسای جمهور پیشین آمریکا در مواجهه با اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین در پیش گرفتند. وی در این باره گفت: این یک راهکار کاربردی و معقول است و به هیچ وجه ساده لوحانه نیست. تا وقتی که می توانیم به نفع ما و منطقه خواهد بود که برخی اختلاف نظرها را بدون توسل به نیروی نظامی حل کنیم.

هدف اصلی دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای بود که ما به این مقصود مهم رسیده ایم

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مخالفان داخلی این کشور را مورد نکوهش قرار داد و گفت: آنچه که مایه تعجب من می شود آن است که چندی است انتقاد آنها از مسئله هسته ای فاصله گرفته و بر مواردی چون باز شدن دست ایران در حمایت از تروریسم در صورت رفع تحریم ها متمرکز شده است. البته این احتمال وجود دارد و ما به کمک متحدانمان در خلیج فارس برای توقف آنچه که آنها خارج از محدوده هسته ای انجام می دهند، تلاش می کنیم اما هدف اصلی دست نیافتن آنها به سلاح هسته ای بود که ما به این مقصود مهم رسیده ایم.

اوباما در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای رعایت مفاد تفاهم از سوی ایران وجود دارد مدعی شد: آنها از عدم تمایل من به استفاده از نیروی نظامی آگاهند، اما به توانمندی و سرعت عملکرد ارتش آمریکا هم واقف هستند. من بر این باورم که ایران در عین حال که با توسل به نیروهای نیابتی و از راه های مخرب به عملیات خود در سطح منطقه ادامه می دهد، علاقه‌مند به برخورداری از مزایای حاصل از مشروعیت جامعه بین الملل، تجارت و کاهش تحریم ها نیز هست. این الگوی ایرانی هاست و من فکر می کنم این خیلی مهم است که پیگیر عملکرد نیروهای نیابتی آنها باشیم و آنها را وادار به مسئولیت پذیری کنیم. این موضوع بخشی از گفتگوی ما با کشورهای عرب خلیج فارس نیز بوده است.

اوباما با توجه به نامعلوم بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رفتار یک رئیس جمهور احتمالا جمهوری خواه در قبال تفاهم هسته ای وین گفت: تمام تلاشم را برای برد دموکرات ها در انتخابات پیش رو به خرج خواهم داد اما اگر جانشین من یک جمهوری خواه باشد وی برای مهار برنامه هسته ای ایران از موقعیت بسیار قدرتمند تری نسبت به من برخوردار خواهد بود. وی در شرایطی خواهد بود که ۹۸ درصد از اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور منتقل شده و اکثر سانتریفیوژها نیز غیر فعال شده است.

اوباما در ادامه به ناتوانی آمریکا در تمدید تحریم های ایرانی اذعان کرد و گفت: آنچه مرا خسته می کند آن است که باید مدام به همه از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی توضیح بدهم که در صورت عدم حصول تفاهم توانایی ادامه تحریم ها را نداشتیم. به خاطر داشته باشید که تنها ایران نبود که بهای این تحریم ها را پرداخت. چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و از همه بیشتر تمامی کشورهای وارد کننده نفت در سراسر جهان که از پیش با ایران داد و ستد داشتند نیز از این بابت متضرر شدند. آنها از ناحیه تحریم های ایران میلیاردها دلار خسارت دیدند.

اوباما نگرانی اعراب از نفوذ ایران در منطقه را ناشی از ضعف داخلی این کشورها دانست و گفت: آمریکا به درد دل همپیمانان عرب گوش می دهد اما به انها اجازه نمی دهد که هر سرزنشی را متوجه ایران کنند.

وی افزود: فکر می کنم عرب ها در برخی موارد مثل یمن در باره تقش آفرینی ایران غلو کرده اند. با رجوع به منابع اطلاعاتی متوجه می شویم که این ایران نبود که حوثی ها را به «صنعاء» برد بلکه ضعف حکومت یمن بود که چنین سرنوشتی را ترسیم کرد. من به متحدانمان در منطقه توصیه می کنم که به فکر تقویت جوامع خود باشند. اگر همه اقشار جامعه را مشارکت بدهند، اقلیت شیعه فکر نمی کنند که نادیده گرفته می شوند.

رئیس جمهور آمریکا در نهایت مصاحبه خود را اینگونه خاتمه داد: گمان می کنم این یک موضوع اثبات شده است که حتی در برخی موارد باید خود را در جایگاه دشمنان و مخالفانتان قرار دهید. اگر به تاریخ ایران نگاه کنید، این حقیقت وجود دارد که آمریکا به نوعی در سرنگونی یکی از حکومت های دموکراتیک ایران (مصدق) دخیل بوده است.

وی در ادامه اذعان کرد: در گذشته، ما علیرغم استفاده «صدام حسین» از سلاح های شیمیایی از وی در جنگ علیه ایران حمایت کردیم. در نتیجه، عجیب نیست که ایرانی ها هم دغدغه های امنیتی خودشان را داشته باشند.

وی در ادامه مدعی شد: البته این حمایت آنها از تروریسم را توجیه نمی کند. اما، فکر می کنم زمانی که قادر به درک کشور و فرهنگ ایرانی از زوایای ویژه و تاریخی باشیم حداقل از توانایی انجام برخی اقدامات نیز برخوردار می شویم.  

منبع خبر:

دیدگاه کاربران