رئیس مجمع نمایندگان کرمان: بحران خشکسالی در کرمان جدی است+ 6 خبر

زاهدی: استان کرمان بزرگترین استان کشور است اما میزان بارندگی در این استان در سالهای اخیر کاهش یافته است / پیش بینی شده است اعتبار انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در بودجه سال آینده تامین شود / تقدیر امام جمعه کرمان از اقدامات استاندار کرمان درحل بحران آب/ بیشترین هدر رفت آب در کرمان در بخش کشاورزی است/مدیرعامل آب استان: کیفیت آب کرمان کاهش یافته و ۶۲۸ روستا با کمبود آب مواجه اند  

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی از خشکسالی به عنوان یک بحران در کرمان یاد کرد.

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان بزرگترین استان کشور است اما میزان بارندگی در این استان در سالهای اخیر کاهش یافته است به همین دلیل برداشت ها از منابع زیر زمینی در کرمان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این یک حقیقت است که در سالهای اخیر در کرمان خشکسالی وجود داشته است و حداقل ۱۳ سال ما از نعمت بارندگی کمترین بهره را برده ایم و باید فکری اساسی برای حل این مشکل کنیم و خوشبختانه با تلاشهای نمایندگان مجلس و استاندار کرمان گشایش هایی در خصوص انتقال آب به کرمان انجام شده است.

زاهدی گفت: ایجاد کانال بزرگ آب از سد صفا رود به شهر کرمان و همچنین ایجاد توافق برای انتقال آب بهشت آباد به کرمان از جمله این طرحها است.

زاهدی افزود: پیش بینی شده است اعتبار انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در بودجه سال آینده تامین شود.

وی خواستار صرفه جویی مردم در کوتاه مدت شد و افزود: باید در حال حاضر از منابع آبی موجود نهایت استفاده و بهره وری را داشته باشیم تا بحران آب در کرمان را به حداقل کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بیشترین برداشت آب در کرمان در بخش کشاورزی انجام می شود و بیشترین هدر رفت نیز به دلیل کشاورزی سنتی در همین زمینه روی می دهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامیخواستار ترویج روشهای آبیاری نوین در کرمان شد و افزود: نمی توان توقع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را داشت اما نظاره گر روشهای آبیاری سنتی نیز باشیم.

تقدیر امام جمعه کرمان از اقدامات استاندار کرمان درحل بحران آب

نماینده ولی فقیه در استان کرمان از اقدامات استاندار کرمان برای حل مشکل کمبود آب در این استان قدرانی کرد.

به گزارش مهر، آیت الله سید یحیی جعفری در خطبه های نماز عید فطر با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) گفت: بر طبق این روایت همه کمال در سه مسئله خلاصه می شود مسئله اول این است که همه افراد به اندازه قدرت، وسع و توانشان در دین تفقد کرده و دین را بشناسند.

امام جمعه کرمان ادامه داد: اگر انسان دین را شناخته و کسب معرفت کند به دستورات و وظایف الهی هم عمل خواهد کرد و همه اقشار جامعه باید متوجه باشند که خدواند چه تکالیفی را در دین بر عهده آنها قرار داده است.

وی همچنین از اقدامات استاندار کرمان در زمینه حل بحران آب در این استان قدیر کرد وافزود: رزم حسینی زحمات فراوانی برای حل بحران آب کرمان تحمل می کند.

وی به مسئله انتقال آب به کرمان اشاره کرد و گفت: اقدامات در این خصوص در حال انجام است.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: بنده از روز اول به امامت جمعه کرمان منصوب شدم بارها مساله کمبود آب در کرمان را متذکر شدم اما کاری در این خصوص صورت نگرفت.

وی گفت: در حال حاضر مسئولین بیدار شده و می دانند که بسیاری از استان های کشور به دلیل خشکسالی مشکل کمبود آبد دارند که کرمان یکی از این استان هاست.

کاهش کیفیت آب کرمان: ۶۲۸ روستا با کمبود آب مواجه است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان از کاهش کیفیت آب کرمان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۲۸ روستای این استان با کمبود آب مواجه است.

به گزارش مهر، مهاجرت ها و خالی شدن روستاها از سکنه به دلیل کمبود آب و به وجود آمدن روستاهای متروکی که نتیجه این مهاجرت است، بحث کمبود آب را بحرانی تر کرده به طوری که این مسئله یکی از بزرگترین مشکلات موجود در جنوب شرق کشورها محسوب می شود و برای مدیریت شرایط موجود باید یک برنامه ریزی دقیق و عزمی همگانی داشت.

خشکیدگی منابع آبی و کمبود آب طی سال های اخیر در این روستاها بر اثر خشکسالی، کاهش بارندگی و استفاده برخی کشاورزان از آب شرب برای مصارف کشاورزی محسوس تر شده است. روستاهایی که مهم ترین منبع تامین آب آن ها در کرمان قنات ها و چشمه ها بوده است امروز  به مرور زمان بر اثر خشکسالی خشک و یا بسیار کم آب شده اند و  این خود عاملی بوده که مهاجرت را به سمت شهرها افزایش داده و حتی بحث حاشیه نشینی را نیز به وجود آورده است. بنابراین  دیگر نمی شود دست روی دست گذاشت زیرا امکان فرصت سوزی هم از دست رفته است.

علی رشیدی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان در رابطه با کاهش آب در روستاها و مدیریت مصرف آن گفت: در استان کرمان بیش از پنج هزار و ۱۷۸ روستا وجود دارد  که از این تعداد دو هزار و ۴۸۲ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

از این روستاها ۷۳۷ روستا فاقد آب هستند که با اعتبارات سال ۹۳ قرار به تامین آب بیش از ۱۳۰ روستا بود که متاسفانه تخصیص اعتبارات ما کمتر از ۵۰ درصد شد. در حال حاضر بیش از ۹۰۶ روستای استان کرمان یا فاقد آب بوده یا با کمبود آب مواجه هستند و یا کیفیت منابع آب آن ها مناسب نیست و با تانکر آبرسانی می شوند. اگر تخصیص اعتبارات مناسب باشد تعداد زیادی از روستاهای فاقد آب در برنامه آبرسانی سال ۹۴ قرار دارند.

رشیدی افزود: پیش بینی ما این است حدود ۳۰۰ روستا در سال ۹۴ تامین آب شود که در این راستا مجتمع های آبرسانی که نیمه تمام بوده یا دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری هستند در اولویت آبرسانی قرار گیرند.

کیفیت آب در استان کرمان به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی رو به کاهش است و در حال حاضر ۶۲۸ روستای استان با کمبود آب مواجه است که این میزان کمبود آب در این شبکه ها حدود ۷۸۰ لیتر در ثانیه است. کهنوج، نرماشیر، کرمان، سیرجان، زرند، راور و بم در کرمان با کمبود آب مواجه بوده و برای رفع نیاز میان مدت و بلندمدت مشکل آب این مناطق بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

۵۴ مناقصه عمومی در سال ۹۳ توسط شرکت آبفار برگزار شده است که بیش از ۴۰ پیمانکار به صورت همزمان در حال اجرای پروژه ها هستند. بسیاری از پروژه ها به مرحله نهایی و اتمام رسیده است و تعدادی نیز پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند.

با کاهش تخصیص اعتبارات مشکلاتی برای شرکت، فروشندگان، پیمانکاران و مشاورین به وجود آمده است؛ اما سهم قابل قبولی را از محل صندوق توسعه ملی از محل اعتبارات مجتمع های آبرسانی برای سال ۹۴ برای کرمان گرفته ایم که در این راستا فکر می کنیم دومین اعتبار کشور از اعتبارات ملی در بحث آب و فاضلاب روستایی  به کرمان تخصیص یافته است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران