نحوه برقراری مجدد یارانه ها: یارانه ۱۷ هزار نفر از حذف شدگان مجددا برقرار شد+ 14 خبر

سایر خبرها: نشست فوق العاده تیم اقتصادی دولت با رییس جمهوری/ مروری بر درآمدها: نصاب ماهواره ۲۰۰ میلیون تومان، استادیار دانشگاه ۵۰ میلیون تومان/ کارشناس ارشد اقتصادی: تعیین نرخ ارز حدود سه هزار تومان رونق اقتصادی به همراه دارد/ عضو ناظر مجلس در شورای رقابت: فرمول قیمت گذاری خودرو در شرایط پساتحریم تغییر می‌کند/ مدیر عامل ایران خودرو: بنز در ایران خودرو کامیون، اتوبوس و ون تولید می کند/ سفر 10روزه سرمایه گذار آمریکایی به تهران/ بیش از 70 میلیون چینی زیر خط فقر هستند/ اکونومیست: غیبت چین در بزرگترین منطقه آزاد تجاری، به اقتصاد جهان ضربه می زند/20 استان کشور با نرخ بیکاری بالای 40درصد زنان جوان مواجه هستند/71 واحد تولیدی اندیمشک در آستانه ورشکستگی است/ امکان حضور شرکت‌های هوایی خارجی در ایران با مشارکت ۴۹ درصدی/ عضوکمیسیون اقتصادی مجلس: دولت عملکردمناسبی درکنترل رشدنقدینگی داشته است/ نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه: انار ایران پس از 7 سال بار صادراتی داد/ سرپرست سازمان هواپیمایی کشور: ایران به دنبال خرید هواپیماهای روسی است  

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه برقراری مجدد یارانه حذف‌شدگان و معوقات چند ماه گذشته شفاف‌سازی کرد و گفت: افراد معترض با ثبت در سامانه مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرند.

به گزارش ایران اکونومیست،سید ابوالحسن فیروزآبادی ، در پاسخ به این سؤال که برخی از افراد حذف‌شده، کارمند، کارگر و نیازمند جامعه بوده‌اند که بر همین اساس، اعتراضاتی را در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده‌اند. آیا برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت به وجود آمده دارید یا خیر، اظهار داشت: تاکنون 17 هزار نفر مورد بررسی مجدد قرار گرفته‌اند که یارانه آنان مجدداً برقرار شد.

وی افزود: این اقدام که یارانه افراد غیرنیازمند حذف شود، ادامه خواهد داشت و اعتراض افرادی که نیازمند هستند به طور روزانه مورد بررسی قرار گرفته و یارانه آنها مجدداً برقرار خواهد شد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه به تمام درخواست های اعتراضی حذف یارانه پاسخ داده خواهد شد، گفت: افرادی را که تشخیص داده شود  مستحق دریافت یارانه هستند، مجدداً پرداختی یارانه آنها برقرار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا معوقات ماه گذشته هم به معترضان پرداخت می‌شود، تأکید کرد: فعلاً در حال حاضر بنا بر برقراری مجدد یارانه افراد نیازمند حذف شده است و معوقات آن هم در آینده مورد رسیدگی قرار گرفته و حل شود.

 

نشست فوق العاده تیم اقتصادی دولت با رییس جمهوری

سخنگوی دولت از تشکیل جلسه فوق العاده تیم اقتصادی دولت با رییس جمهوری به منظور بررسی شرایط پس از توافق خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران افزود: این جلسه به منظور ارایه برنامه دستگاه ها برای چگونگی سرمایه گذاری در شرایط پس از تحریم بود.‎

سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت: بر اساس گزارش رسمی خزانه داری کل کشور تا پایان روز پنجم مرداد بیش از 2 هزار و 137 میلیارد تومان اعتبارات طرح های عمرانی پرداخت شد.

به گفته نوبخت این رقم در سال 93، 528 میلیارد تومان بود که پرداخت امسال در مقایسه با سال گذشته تا چنین زمانی، بیش از چهار برابر است.

 

مروری بر درآمدها: نصاب ماهواره ۲۰۰ میلیون تومان، استادیار دانشگاه ۵۰ میلیون تومان

درامد سالیانه برخی مشاغل را در کشورمان که از یک پایان نامه دانشگاهی اقتباس شده است از نظر بگذرانید.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازسایت پارسینه، درآمد سالیانه برخی مشاغل را در کشورمان که از یک پایان نامه دانشگاهی اقتباس شده به شرح زیر منتشر شده است:

۱- دکتر مهندس مدیر کارخانه صنعتی: ۶۰۰ میلیون تومان

۲- دکتر فوق تخصص جراحی پلاستیک و قلب ۸ میلیارد تومان

۳- دندانپزشک فوق تخصص جراحی فک و صورت ۱٫۲ میلیارد تومان

۴- فوتبالیست و مربی فوتبال ۳ میلیارد تومان

۵- استاد تمام ممتاز ۱۵۰ میلیون تومان

۶- معلم کنکور درس زیست شناسی ۱٫۲ میلیارد تومان

۷- معلم خصوصی کنکور رشته های ارشد ۶۰۰ میلیون تومان

۸- دکترای عمومی پزشکی ۱۲۰ میلیون تومان

۹- معلم ابتدایی با مدرک کارشناسی ۲۵ میلیون تومان

۱۰- کارگر حرفه ای جوشکار برج ها ۸۰ میلیون تومان

۱۱- سرآشپز حرفه ای ۲۵۰ میلیون تومان

۱۲- خلبان کاپیتان پایه۱ جهانی ۳۰۰ میلیون تومان

۱۳- دندانپزشک عمومی ۴۰۰ میلیون تومان

۱۴- آرایشگر زنانه ۳۰۰ میلیون تومان

۱۵- طراح لباس عروس ۱٫۲ میلیارد تومان

۱۶- استادیار دانشگاه ۵۰ میلیون تومان

۱۷- نصاب ماهواره ۲۰۰ میلیون تومان

۱۸- نویسنده مشهور ۲۵۰ میلیون تومان

۱۹- بازیگر مشهور سینما ۸۰۰ میلیون تومان

۲۰- برنامه نویس کامپیوتر ۳۰۰ میلیون تومان

۲۱- مجری مشهور اخبار ۱۵۰ میلیون تومان

۲۲- تعمیرکار اتوموبیل ۶۰۰ میلیون تومان

 

کارشناس ارشد اقتصادی: تعیین نرخ ارز حدود سه هزار تومان رونق اقتصادی به همراه دارد

رییس اتاق مشترک ایران و عراق رسیدن به یک نرخ تک رقمی در قیمت ارز را کمال مطلوب اقتصاد توصیف کرد و گفت: تعیین نرخ ارز حدود سه هزار تومان موجب نشاط در فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

یحیی آل اسحاق در گفت و گو با ایرنا، افزود: تعیین نرخ ارز در یک دامنه محدود مدیریت شده و با قدرت مانور محدود که از سوی بانک مرکزی دنبال می شود، رونق فعالیت های اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی معتقد است: فیکس و تثبیت کردن نرخ ارز در یک نقطه شدنی نیست، ضمن آنکه این موضوع برای فعالان اقتصادی نیز جذابیت ندارد.

وی با بیان آنکه ترویج چند نرخی کردن ارز که سبب بروز فساد می شود نیز مناسب نیست، تاکید کرد: شرایط جدید اقتصادی کشور امکان رسیدن به سیاست تک نرخی ارز در یک دامنه محدود و مدیریت شده را فراهم خواهد کرد.

رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تهران با اشاره به وجود دو نرخ سه هزار و200 تومانی در بازار و 2950 تومانی مصوب در بودجه، گفت: باید دید برای تک نرخی شدن ارز کدامیک از این دو رقم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان آنکه تک نرخی کردن ارز با این هدف که قیمت مصوب دلار در بودجه به نرخ بازار برسد را نامطلوب دانست و افزود: این موضوع افزایش قیمت کالاهای اساسی را به دنبال خواهد داشت، هرچند قیمت مطلوب حرکت این دو قیمت به سمت یکدیگر و رسیدن به رقم سه هزار تومان است که باعث خواهد شد بازار به یک نشاط اقتصادی دست یابد.

وی با اشاره به تاثیر قیمت ارز بر بخش های مختلف اقتصاد، گفت: هرچه این قیمت افزایش یابد به نفع صادرکنندگان و دولت خواهد بود اما برای واردکنندگان ضرر به همراه خواهد داشت.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: رسیدن به یک نقطه آرامش و ثبات در نرخ ارز اثرات بسیار خوبی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

آل اسحاق افزود: نوسانات قیمت ارز نه به نفع دولت، واردکننده، تولیدکننده و صادرکننده است ضمن آنکه تعیین قیمت در محدوده مدیریت شده تمام فعالان حوزه ارزی را خشنود کرده و موجب رونق اقتصاد کشور خواهد شد.

 

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت: فرمول قیمت گذاری خودرو در شرایط پساتحریم تغییر می‌کند

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت اظهار کرد: فرمول قیمت گذاری خودرو در شرایط پساتحریم از سوی شورای رقابت تغییر خواهد کرد.

مددی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: شورای رقابت در راستای حفظ وضع موجود و پیش از حصول توافق هسته‌ای مصوب کرد که حدود 5 درصد در قیمت خودرو تغییر ایجاد کند، اما بعد از توافق هسته‌ای و تغییر شرایط باید مبتنی بر کاهش قیمت ارز قطعات خودرویی ارزبر می‌تواند با قیمت پایین‌تری وارد کشور شود و از این منظر نیازی به افزایش قیمت نداریم. مسأله بعدی ممانعت دولت برای کاهش قیمت ارز است که به هیچ وجه قصد این کار را ندارد چرا که تمام معادلات اقتصادی را بر مبنای ارز گذشته بسته است و نیاز دارد یک زمان طولانی این سیاست‌ را اعمال و به صورت تدریجی قیمت ارز را کاهش دهد.

وی افزود: وزیر صنعت و معدن نیز در مورد قیمت خودرو عمیقاً معتقد است که قیمت خودرو را بالا ببرد و این روزها شاهدیم علیرغم وظیفه قانونی به دنبال افزایش قیمت خودرو است. در حالی که شورای رقابت به عنوان یک شورای فراقوه‌ای مطالباتی لازم‌الاجرا دارد اما متأسفانه هنوز جایگاه شورای رقابت برای مسئولین تثبیت نشده است و برخی مقاطع در این موضوع دخالات می‌کنند و با مصاحبه‌های غیرکارشناسی بازار خودرو را به هم می‌زنند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور جلسه امروز شورای رقابت، گفت: جلسه امروز اولین جلسه شورا پس از توافق هسته‌ای است که بازتعریف مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو در شرایط پساتحریم و واگذاری شرکت مخابرات در دستور کار قرار دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فشار برخی جریانات به مجلس برای تضعیف شورای رقابت‌، تأکید کرد: نامه رئیس شورای رقابت به رئیس مجلس شورای اسلامی هنوز تعیین تکلیف نشده و رئیس مجلس پاسخ این نامه را نداده است و آن هم ناشی از فشارهای عوامل خارجی و سودجویان بازار قیمت خودروست و وزارت صنعت نیز در این مسیر بی‌تقصیر نیست.

 

مدیر عامل ایران خودرو: بنز در ایران خودرو کامیون، اتوبوس و ون تولید می کند

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تبیین استراتژی ایران خودرو در دور جدیدی از همکاری های بین المللی از امضای قرار داد این شرکت با خودروساز آلمانی بنز در آینده ای نزدیک خبر داد.

مهندس هاشم یکه زارع اظهار کرد: دورانی که ایران خودرو به خاطر مشکلات ناشی از تحریم، شرایط دشواری را می پذیرفت، به سر رسیده و شرکت های بزرگ جهانی از جمله خودروسازان بزرگ آلمانی مشتاق همکاری با ما هستند.

یکه زارع پژو، رنو و سوزوکی را شرکای جاری ایران خودرو ذکر کرد و از برنامه ایران خودرو برای انتخاب یک شریک اروپایی غیر فرانسوی قوی خبر داد و یادآور شد: برای کشورهایی که به حقوق مردم ایران احترام نمی گذارند، فرش قرمز پهن نمی کنیم.

وی حضور شرکای قوی اروپایی را خطری برای حضور چین در ایران دانست و گفت: قیمت خودروهای چینی جذابیت دارد، اما از نظر کیفیت و مشخصات فنی نمی توانند با خودروهای اروپایی رقابت کنند، لذا با آمدن بزرگان جهان به ایران، جای چینی ها تنگ می شود.

وی «بنز» را شریک قدیمی ایران خودرو دانست که به خاطر تحریم قطع رابطه کرد اما تصمیم جدی برای حضور مجدد در ایران دارد و گفت: به زودی دفتر شرکت بنز در تهران باز می شود و یک قرارداد 10 ساله برای تولید کامیون، اتوبوس و ون با ساخت داخل مناسب با این شرکت خواهیم داشت.

یکه زارع همچنین از خرید 30 درصد سهام شرکت ایدم و تولید موتورهای روز جهانی در این شرکت توسط بنز خبر داد و افزود: برای عرضه و تولید سواری بنز نیز یک قرارداد پنج ساله به زودی امضا می شود. همچنین این شرکت تمایل خود را برای خرید 50درصد سهام شرکت ستاره ایران اعلام کرده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خود رو اظهار کرد: 22 درصد فروش جهانی پژو به بازار ایران تعلق داشته که برای هر شرکتی جذاب است. اما پژو بعد از تحریم ها بازار ایران را ترک و ما را با مشکلاتی مواجه کرد. در عین حال مجبور شد هشت هزار نفر از نیروی کار خود را نیز اخراج کند.

وی با اشاره به مذاکرات یک و نیم سال اخیر میان ایران خودرو و پژو، اظهار کرد: برنامه همکاری  آینده با پژو ترسیم و قرارداد مشخص شده که بر اساس آن یک شرکت مشترک در ایران تاسیس می شود که باید 30 درصد تولیدات آن در شبکه پژو صادر شود. این شرکت مرکز تحقیقات مشترک نیز خواهد داشت. اما پژو نه تنها باید برای رفتاری که در گذشته با ما داشته پاسخ گو باشد، بلکه با توجه به شرایط جدید، مطمئن نباشد قراردادی که تنظیم شده حتما امضا می شود و شریک اصلی ما خواهد ماند. با رویدادهای اخیر شرکت های زیادی خواهان همکاری با ما هستند و می توانیم شریکی مقتدر و متعهد به قول و قرار انتخاب کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو فولکس واگن را یک شرکت بزرگ جهانی و بزرگ ترین تولید کننده خارجی در چین ذکر کرد و گفت: فولکس واگن می تواند شریک خوبی برای ایران خودرو باشد.

یکه زارع بیشترین نیاز بازار خودروی ایران را مربوط به خودروهای بین 25 تا 35 میلیون تومان عنوان کرد که موضوع مهمی در مذاکره با شرکای خارجی است و اظهار کرد: با توجه به کیفیت و آپشن های مختلف، این خودروها 30 درصد از سایر محصولات داخلی گران تر خواهد بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تغییر همکاری با رنو گفت: از سال گذشته همکاری ایران خودرو با رنو از قالب رنوپارس خارج شد و به صورت مستقیم با رنو در آمد.  این همکاری برای خودروهای کپچر، کلیو 4 وKwid به نتیجه رسیده و محصول اخیر سالانه 150 هزار دستگاه تولید خواهد شد. همچنین فیس لیفت تندر 90 نیز تا پایان سال عرضه خواهد شد. باید از قالب های گذشته جدا شویم و محصولات جدید بدهیم. رنو در عین حال می تواند یک تامین کننده خوب قطعات و مجموعه های موتوری باشد.

وی سهم محصولات چینی از سبد ایران خودرو را حداکثر پنج  درصد عنوان کرد و گفت: از این پس چین باید نگاه جدیدی به مقوله کیفیت، قیمت و خدمات داشته باشد.

یکه زارع سیاست ایران خودرو در صادرات را بر مبنای سود عنوان کرد و گفت: محصول زیان ده صادر نمی کنیم و تولید در خارج از کشور را تنها در صورتی ادامه می دهیم که شریک بخش خصوصی در آن کشور سرمایه گذاری کند که در آذربایجان یک شریک اعلام آمادگی کرده که با رسیدن به توافق صادرات خوبی به آن کشور خواهیم داشت.

وی از ادامه همکاری با سوزوکی سخن گفت و اظهار کرد: مدل های سویفت، سیاس و سلریو را خواهیم داشت که مورد سوم با تیراژ بالا و ساخت داخل تولید می شود. سوزوکی جزو نادر شرکت هایی است که فعالیت در ایران را قطع نکرد.

 

سفر 10روزه سرمایه گذار آمریکایی به تهران

شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی با اشاره به سفر 10 روزه مدیر یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در نیویورک به تهران به چشم انداز اقتصادی در ایران پرداخت.

به گزارش ایرنا٬ بلومبرگ نوشت: هنگامی که مذاکره کنندگان ایران در وین سرگرم مذاکرات هسته ای با شش کشور قدرتمند جهان بودند، هانس هیومز مدیر یک صندوق سرمایه گذاری مستقر در نیویورک به تهران سفر کرد تا امکان سرمایه گذاری در ایران را ارزیابی کند.

بلومبرگ در ادامه می نویسد: هانس هیومز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گری لاک، در طول سفر ده روزه اش به تهران با نیروی کاری آگاه، تحصیل کرده و با اقتصادی در حال رشد مواجه شد که بسیار وی را تحت تأثیر قرار داد.

هیومز پس از سفر به تهران گفت آماده است پس از برداشتن تحریم های اروپا و آمریکا بویژه برداشتن تحریم از وام دهندگان بین المللی، اوراق قرضه دولت را خریداری کند.

براساس این گزارش، صندوق های بزرگ سرمایه گذاری با ریسک بالا، موسوم به 'هج فاندز' همانند مدیریت سرمایه گذاری گری لاک، می گویند که خشکسالی مالی در ایران سپری خواهد شد.

این پایگاه خبری ادامه داد: امیر زاده مدیر شرکت سرمایه گذاری اکسوتکس در لندن می گوید شرکت های سرمایه گذاری عمده جهان آماده هستند تا به محض عرضه اوراق قرضه در تهران، آنها را خریداری کنند.

این پایگاه خبری در ادامه این گزارش افزود: شرکت های مالی باسف، بزرگترین کارخانه سازنده مواد شیمیایی آلمان نیز اعلام کرده است که در نظر دارد به بازار ایران بازگردد.

مدیر عامل این شرکت، پس از سفر اخیرش به تهران، با اشاره به ذخایر سرشار نفت و گاز طبیعی کشور و صنعت پیشرفته پتروشیمی، بازار ایران را برای سرمایه گذاری بسیار توانمند خواند.

شرکت باسف از سال 1959 تاکنون یعنی 56 سال است که در ایران فعالیت دارد و حتی پس از اعمال تحریم های آمریکا، گروه کوچکی از کارمندان خود را در ایران نگه داشت.​

دنبال توافق اولیه ایران و گروه پنج به علاوه یک در حدود دو سال گذشته بسیاری از هیات های اقتصادی کشورهای جهان بویژه اروپا به ایران سفر و برای سرمایه گذاری در این کشور اعلام آمادگی کرده اند.

23 تیرماه امسال به دنبال توافق نهایی ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین و اعلام نتایج جمع بندی مذاکرات، زمینه ها برای ورود این هیات ها به ایران افزایش پیدا کرده است.

هفته گذشته تهران میزبان مقام های سیاسی و هیاتی اقتصادی از آلمان بود و این هفته نیز هیاتی، وزیرخارجه فرانسه را در سفر به تهران قرار است همراهی کند

 

بیش از 70 میلیون چینی زیر خط فقر هستند

با اینکه تلاش دولت چین برای فقرزدایی، سال گذشته 10 میلیون نفر را از زیر خط فقر خارج کرد، اما تازه ترین آمارها نشان می دهد که در این کشور پهناور بیش از 70 میلیون نفر همچنان از شرایط زندگی نامناسبی برخورداند.

به گزارش ایرنا، انتشار این آمار در حالی صورت می گیرد که دولت تاکید کرده است نمی گذارد این وضعیت باقی بماند و فقر را ریشه کن خواهد کرد.

اداره آمار ملی چین ارقامی را منتشر کرده است که بر اساس آن 70 میلیون و 170 هزار نفر در این کشور همچنان زیر خط فقر بسر می برند.

اگرچه این رقم در یک سال گذشته بیش از 12 میلیون نفر کاهش یافته است اما همچنان رقم اعلام شده بسیار بالا بوده و از جمعیت بسیاری از کشورهای اروپایی نیز فراتر رفته است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، 17 اکتبر سال 2014 میلادی - 25 مهرماه سال 1393- را «روز ملی حمایت از فرودستان» نامید و از همه مسوولان اجرایی کشورش خواست ضمن به رسمیت شناختن واقعیتی به نام «فقر»، شناسایی ریشه ای دو مفهوم «فقر جمعی» و «فقر فردی» را در دستور کار قرار دهند.

بعد از این فرمان بود که کارگروهی به همین منظور تشکیل شد و بیش از 125 هزار تیم کارشناسی مبارزه با فقر به 128 هزار روستای چین اعزام شدند تا از نزدیک وضعیت روستاییان را بررسی و گزارش کنند. بعد از آن بود که دولت چین اعلام کرد با اجرای برنامه رفاه همه جانبه، تمامی افراد تهی دست این کشور تا سال 2020 میلادی از زیر خط فقر بیرون خواهند رفت.

آنان تلاش دارند تا درآمد خانواده های فقیر را از طریق ایجاد مدل توسعه اقتصادی صنعت محور که بر پایه ایجاد صنایع و فناوری های جدید در این روستا ها متکی است، افزایش دهند.

تارنمای «یی سی ان» چین از قول «وانگ یانگ» معاون نخست وزیر این کشور آورده است: تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که اطمینان می دهد دیگر در چین فقیری وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت فقر را ریشه کن خواهد کرد، افزود: ما باید از رفتن بچه ها به مدرسه اطمینان حاصل کنیم، درآمد سرانه مردم را ارتقا دهیم و نظام بهداشتی و پزشکی را گسترده تر سازیم به این ترتیب نظام رفاه همه جانبه شکل خواهد گرفت.

وانگ که ریاست کمیته فقرزدایی کشور چین را بر عهده دارد، می گوید: به همه نهادها دستور داده ایم فقیران را در سراسر کشور شناسایی و معرفی کنند.

وی گفت که هیچ نهادی نباید از مسوولیت فقرزدایی شانه خالی کند. ایجاد جامعه نسبتا مرفه برنامه ای درازمدت است که باید محقق شود.

این مقام چینی همچنین ایجاد فضاهای لازم اشتغال برای خانواده های فقیر را گوشزد کرد و گفت : سرمایه گذاری برای فقرزدایی در کنار اشتغال زایی مد نظر قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در سال 2012 بیش از 82 میلیون نفر از مردم چین درآمد روزانه کمتر از یک دلار داشتند که بر اساس تعریف بانک جهانی کسانی که درآمد روزانه آنان یک دلار و 25 سنت باشد، زندگی زیر خط فقر را تجربه می کنند.

اما با اجرای برنامه هایی که به دستور مقامات چینی صورت گرفته این کشور توانست با ارائه طرح های امنیت شغلی و درآمدی، نقش مهمی در کاهش این پدیده اجتماعی داشته باشد.

کارشناسان، ثبات اقتصادی و تاثیرات مثبت آن را یکی از دلایل مهم کاهش فقر می دانند.

مقامات و مسوولان حزب کمونیست در آخرین نشست حزب در اواخر سال گذشته میلادی (2014)، بار دیگر مبارزه با فقر و کمک به توسعه اجتماعی را شعار اصلی خود در سال 2015 میلادی اعلام کردند.

گفتنی است، بهبود چشمگیر شرایط اقتصادی چین طی سال های اخیر که به ثروتمند شدن بخش قابل توجهی از مردم این کشور و تغییر محسوس وضعیت زندگی آنها منجر شده، علاوه بر ایجاد شرایط رشد و توسعه جمعی؛ در مواردی باعث بروز گسست های اجتماعی حاصل از اختلافات طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه شده است.

 

اکونومیست: غیبت چین در بزرگترین منطقه آزاد تجاری، به اقتصاد جهان ضربه می زند

نشریه اقتصادی انگلیس در گزارشی نوشت: بزرگ ترین منطقه آزاد تجاری جهان در اقیانوس آرام، بدون حضور چین در حال شکل گیری است و این نقیصه بالقوه بزرگ ترین ضربه را به اقتصاد جهان وارد خواهد ساخت.

به گزارش روز سه شنبه نشریه «اکونومیست» چاپ انگلیس، بزرگ ترین و مهمترین منطقه آزاد تجاری جهان در دو سوی اقیانوس آرام که بازارهای تجاری 12 کشور جهان از ویتنام تا آمریکا را به یکدیگر متصل می سازد، در قالب پیمانی با نام «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» با نام اختصاری «TPP» در مذاکراتی که در جریان است، در شرف شکل گیری است.

چنانچه این پیمان مهم تجاری به تصویب برسد، بزرگ ترین توافق تجاری منطقه ای در طول تاریخ بشر خواهد بود چرا که اعضای مشارکت کننده در آن نزدیک به40 درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

به استناد ارزیابی های صورت گرفته، «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» اقتصادهای 12 کشور عضو را تا سال 2025 به میزان 285 میلیارد دلار رونق خواهد داد.

این کشورها مترصد آن هستند که این پیمان استانداردهای جدیدی را در زمینه تجارت آزاد به آنها عرضه کند.

به دنبال پنج سال مذاکره، تاکنون 29 فصل از مقررات و قوانین سخت گیرانه این توافق به همراه صدها خطوط و سرفصل های تعرفه ای این پیمان مورد موافقت و تصمیم گیری قرار گرفت، اما همچنان بحث و مشاجره بر سر متن این مشارکت تجاری جریان دارد.

یک سری موانع آیین نامه ای در خصوص قواعد و مقررات، مذاکرات در زمینه تصویب این پیمان را در باتلاق فرو برده است. از جمله این اشکالات، قوانین بومی کشورهای عضو پیمان در خصوص این است که چه مقدار از یک محصول باید از منابع داخلی تولید شود تا مشمول تعرفه قرار گیرد. این مقررات از موانع اصلی جریان آزاد انتقال کالا در آن سوی مرزها است.

نشریه اکونومیست نوشت: سازمان تجارت جهانی سالیان متمادی است که عاجز از تصویب توافق های بزرگ تجاری جهانی است و بر همین اساس محوریت دستور کار خود را بر صنایعی مشخص متمرکز ساخته است و این امر برایش امکان پذیر نیست که توافق هایی جامع مانند «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» که شانس زیادی برای موفقیت دارد را به تصویب برساند.

وزیران اقتصادی و بازرگانی کشورهای مشارکت کننده در این طرح از روز سه شنبه - امروز تا 9 مرداد در «مائویی» یکی از جزایر مجمع الجزایر «هاوایی» تشکیل جلسه می دهند تا آخرین مراحل مذاکرات برای دستیابی به مهمترین توافق تجاری جهان را پشت سر گذارد.

از این بابت که گفت وگوهای این پیمان تجاری محرمانه است، نمی توان به درستی مزیت های پیمان «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» را اندازه گیری کرد. منتقدان طرح معتقدند که محرمانه بودن مذاکرات، عامل تخریب آن خواهد بود.

با نهایی شدن توافق، دولت های مشارکت کننده در طرح، چندین ماه زمان خواهند داشت تا به مرور دقیق توافق و همه الزامات و اصول آن بیاندیشند و پس از آن نظر نهایی خود را اعلام کنند.

حتی چنانچه همه جزییات توافق مشخص شود، باز هم سنجش و ارزیابی دقیق ثمرات و ارزش های مثبت و منفی آن کاری دشوار است.

از نمونه مشکلات این توافق، وجود استثناهایی در تعرفه نویسی است. به عنوان نمونه کشور ژاپن که یکی از کشورهای مشارکت کننده در این پیمان است، سخت مصمم است غذای مقدس خود شامل برنج، گندم و گوشت گاو را از گزند محو شدن زیر فشار واردات حفظ کند.

در عوض کشورهایی مانند ویتنام از قبال این توافق بسیار سود می برند، چرا که صنایع آن می توانند به سرعت رشد کنند.

اندازه گیری دقیق ابعاد شکست ها و موفقیت های این طرح نیز میسر نیست. این پیمان هنوز به مقصد نهایی خود نرسیده است. قرار است این توافق گسترده تر شود و کشورهای بیشتری را به درون خود بگنجاند. کشورهای فیلیپین، کره جنوبی، تایوان و تایلند برای ملحق شدن به این توافق ابزار علاقمندی کرده اند.

امید می رود این توافق در انتهای مسیر خود چین را هم جذب خود کند. اگر تعداد 12 عضو اولیه این توافق به 17 کشور افزایش یابد، مزایای طرح غیرقابل تصور خواهد بود.

آمریکا با خارج ساختن چین از این مشارکت تجاری، در واقع افق گفت و گوها را به نفع خود تغییر داده است. اگر این پیمان در میدان عمل موفق شود، شاید چین هم ترغیب شود به این توافق ملحق شود و یا حداقل با پیمان هایی با استانداردهای مشابه موافقت کند.

مسوولان وزارت بازرگانی چین می گویند که اگر چین ایده های تجاری خود را دنبال نکند، زیر بار نفوذ دیگران خواهد رفت.

ضوابط و مقرراتی که آمریکا برای این توافق تعیین کرده با انتقادهایی بسیار مواجه شده که برخی وارد و برخی ناصیحح است. برخی اقتصاددانان می گویند که این توافق عمدتا یک دستور کار سیاسی است تا یک توافقنامه تجاری، چرا که تمرکز توافق «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» بر مالکیت معنوی و مکانیزم آن، سرمایه گذاران را مجبور می سازد تابع دولت های عضو پیمان باشند.

نویسنده «اکونومیست» نوشت: تهور و جسارت این پیمان در به چالش کشاندن موانع دست و پاگیر تجارت جهانی، ستودنی است. گفت و گوهای مربوط به این پیمان از سال 2010 میلادی آغاز شد و هفته های پایانی خود را سپری می کند.

بسیاری احتمال می دهند که کانادا از این گروه تجاری خارج شود. اگر کشاورزان و دامپروران تولید کننده محصولات شیری کانادا احساس بهره مندی از این توافق تجاری نکنند، کانادا آن را ترک خواهد کرد.

مالزی هم امکان دارد از این پیمان خارج شود چون آمریکا نسبت به پدیده قاچاق انسان در مالزی ناراضی است. در آمریکا هم امکان اینکه کنگره این توافق را ملغی اعلام کند، وجود دارد. هرچند این توافق واجد مزایایی برای کشاورزان تولید کننده گوشت گاو، خودروسازان و شرکت های داروسازی است.

ژاپن هم در اگر درهایش را به روی تجارت کشاورزی بگشاید، در داخل با اعتراضاتی روبرو خواهد بود. ژاپن در مقام قطب نوآوری در جهان، منافع قوی در پیمان «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» دارد. این کشور متحد آمریکا خواهان اجرای قوانین هرچه سخت تر تجاری است.

نشریه انگلیسی «اکونومیست» نتیجه گیری کرد: در مجموع برای آنکه پیمان «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» بتواند تاثیر گذار باشد باید وسعت خود را توسعه بخشد. دور نگاه داشتن چین از این توافق یک مصلحت اندیشی است، اما نکته مهم آن است که غیبت چین در این پیمان تجاری، یک خلاء عظیم است.

چین بزرگ ترین تولید کننده و سازنده در جهان است و محور زنجیره عرضه در آسیا است. هر منطقه تجاری در آسیا بدون حضور چین، بلا شک باید در انتظار سرنوشتی محتوم بماند. این توافق به حدی آکنده از معایب و کاستی است که بی تردید از بیخ و بن بی ارزش نشان می دهد.

اگر این منطقه آزاد تجاری، جذابیت هایی ایجاد کند اما بدون حضور شرکت های چینی که از قضا بسیار هم با کفایت و کارساز هستند، این جذابیت ها تبدیل به دافعه خواهد شد و اصولا غیبت چین در این توافق، آسیبی جدی به اقتصاد جهانی می زند.

ظاهرا پیمان «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» از هر دو سوی حضور و یا غیبت چین در این تشکل، دچار مشکل است. در قسمت منسوجات به عنوان نمونه ویتنامی ها و مالزیایی ها انتظار دارند مستقل باشند و منابع اولیه خود را از کشورهایی مانند چین و یا هند تهیه کنند، چون کشورهای داخل مجموعه قادر به تولید این مواد اولیه نیستند.

استثناها در خصوص این توافق تجاری فراوان است. اما در عین حال تولید کنندگان پوشاک در ویتنام و مالزی دور ماندن وفور تولیدات چینی از این مجموعه، آنها را از گزند بازار رقابت سنگین با محصولات چینی در امان نگاه می دارد.

این دیگر یک تجارت آزاد نخواهد بود. البته در سایر عرصه ها «مشارکت آن سوی اقیانوس آرام» موجهای خوبی تولید می کند. قوانین و ضوابطی که این پیمان تجاری معرفی می کند شامل قوانین دفاع از حقوق کارگر، تحکیم پادمان های زیست محیطی و محدود ساختن سوبسیدها برای شرکت های دولتی، مترقی ترین قوانین در مقایسه با توافق های تجاری پیشین است.

مقامات رسمی چین در ابتدای امر بی میل به پیوستن به این پیمان نبودند و می گفتند که این پیمان چین را منزوی ساخته است، اما پکن امروز اعلام می کند که هرگز تمایلی به پیوستن به آن ندارد.

جایانت منون از اعضاء بانک توسعه آسیا در این باره گفت: این یک توافق با استانداردهایی طلایی نیست، بلکه اعضای آن باید بروند دعا کنند که این توافق در حد یک توافق نقره ای باشد، تصور خوش بینانه این است که این معاهده تجاری یک توافق برنزی باشد.

اکونومیست نوشت: در شرایطی که سایر توافقنامه های تجاری را غبار پوشانده است، توافقی حتی اگر هم برنزی باشد، عاری از درخشندگی نخواهد بود.

 

20  استان کشور با نرخ بیکاری بالای 40درصد زنان جوان مواجه هستند

در حال حاضر زنان جوان در 20 استان کشور با بیکاری بالای 40 درصد مواجه هستند، 9 استان دارای نرخ بیکاری بیش از 40 درصد، 6 استان با بیش از 50 درصد، سه استان دیگر با بالغ بر 60 درصد و 2 استان هم دارای نرخ بیکاری زنان جوان بالای 70 درصد هستند.

براساس گزارش نتایج آمار گیری زمستان 93 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری بالای 70درصد مواجه هستند.

همچنین استانهای ایلام، فارس و مازندران با نرخ بیکاری بالای 60 درصد زنان جوان 15تا 24 ساله مواجه می باشند.

بالا بودن نرخ بیکاری زنان جوان در کشور در حالی است که وقتی وارد مناطق شهری می شویم شرایط بازار کار برای زنان بدتر می شود به طوری که سه استان ایلام، چهارمحال و بختیاری و همچنین لرستان با نرخ بیکاری بالای 80 درصد زنان جوان مواجه می باشند.

بیکاری معضلی است که وقتی به لایه های مختلف اجتماعی و مکانهای متفاوت رجوع می کنیم ابعاد سنگین آن بیشتر احساس می شود.

نرخ بیکاری جوانان همواره از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کار برای جوان به مثابه زندگی و نبود کار به مثابه گسست با جامعه است. در جامعه ای که جوانان آن نرخ بیکاری بالا را تجربه می کنند باید شاهد ظهور آسیب های اجتماعی نه در سطح خرد بلکه در سطح بسیار وسیع بود.

در مناطق روستایی، یک خانواده به مثابه یک واحد اقتصادی عمل می کند و همه اعضای خانوار در این واحد تا حدود زیادی به کار اشتغال دارند اما در مناطق شهری به طور عام به این گونه نیست و اعضای خانواده هرکدام به تنهایی عهده دار یک مسئولیت اجتماعی هستند.

به دلیل یادشده نرخ بیکاری در مناطق روستایی همواره کمتر از مناطق شهری است و بالطبع این نرخ برای زنان در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری است.

نرخ بیکاری زنان جوان در مناطق شهری 54.5 و در مناطق روستایی 24.8 درصد است. زنان جوان در شهرها در شرایط نامطلوبی به لحاظ اشتغال قرار دارند.

آنچه مسلم است، توسعه ابعاد گوناگونی دارد اما یک وجه مهم توسعه یافتگی زنان هستند. جامعه ای که بستر را برای حضور زنان در بازار کار فراهم نکند توسعه در آن رویایی بیش نیست که فقط بر قلم ها جاری می شود.

جامعه ای که به تولید ثروت بپردازد نیاز به نیروی انسانی توانمند دارد و در صورت تحقق ایجاد ثروت است که ابعاد توسعه خود را نمایان می کند.

ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ مشارکت اقتصادی زنان را 12.7 اما همین نرخ را برای زنان تحصیلکرده 30درصد عنوان کرد.

وی بیان داشت: تفاوت این دو نرخ نشان می دهد سرمایه گذاری بر تحصیل تا چه میزان پاسخگو بوده است.

هم اکنون ورودی های دانشگاههای کشور دارای نسبت 60 به 40 به نفع زنان است اما با توجه به اینکه متاسفانه با برنامه ریزی بیگانه هستیم این گونه می شود، نیروی انسانی تربیت می کنیم اما آنان را بکار نمی گیریم و به قولی در جامعه رها می کنیم.

زهرا کریمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران معتقد است: کار نکرده در ایران بسیار است و زنان در مناطق مختلف کشور می توانند در عرصه های گوناگون از جمله حفاظت از محیط زیست نقش ارزنده ای ایفا کنند.

متاسفانه آنچه باعث نافرجامی می شود کاهش قیمت نفت نیست. نافرجامی از نبود برنامه ریزی ناشی می شود، از استفاده نکردن از سرمایه های عظیم انسانی که هر روز به هرز می روند و ما در انتظار آن می مانیم که با افزایش سن گروههای مختلف اجتماعی از سنین فعالیت خارج شوند تا زمانی برسد که نرخ بیکاری دیگر افزایش نیابد.

دختران و زنان کشور از توانایی بالایی بهره مند هستند و شاید در بسیاری از موارد در مقایسه با نیروی کار مردان قانع تر و پرکارتر باشند اما ما چه می کنیم با این نیروی پرتوان؟

دختر جوانی که در یکی از شهرهای استان کردستان در عرصه خبرنگاری فعالیت داشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: علیرغم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاههای دولتی هم اکنون با دستمزد ماهانه 160 هزار تومان کار می کند.

لیلی دانشمند رئیس یکی از کاریابی های خصوصی در تهران در گفت و گو باخبرنگار ایرنا، بیان داشت: زنان بیش از مردان شغل های پیشنهادی را علیرغم دستمزد پایین و راه دور می پذیرند و پایداری آنها در شغل بیشتر از مردان است.

بازار کار کشور دچار رکود است و این رکود برای زنان بیش از مردان می باشد.

توسعه از دل چاههای نفت بیرون نمی آید. توسعه اجتماعی، اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی در دستان توانمند نیروی انسانی است که زنان یکی از بازوان توانمند آن محسوب می شوند.

 

71  واحد تولیدی اندیمشک در آستانه ورشکستگی است

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اندیمشک گفت:71 واحد تولیدی در بخش کشاورزی و دامداری در شهرستان اندیمشک به دلیل مشکلات مالی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.‏

محمدجعفر آفرین روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در این واحدهای تولیدی 410 نفر به صورت مستقیم و یک هزار و 200 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول بکار هستند.

وی افزود:با تعطیلی این واحدها 850 هزار تن از ظرفیت سالانه تولید بخش کشاورزی و دامداری شهرستان کاهش خواهد یافت.‏

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اندیمشک این واحدهای تولیدی و اشتغالزا را شامل پروار بندی گاوشیری ، کارخانه ذرت خشک کنی ، صنایع جانبی بخش کشاورزی ، واحدهای فعال در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و نیز پرورش دام نام برد.

وی اظهار کرد:کمبود سرمایه در گردش، خشکسالی،تورم همراه با رکود اقتصادی،افزایش هزینه های جانبی،عدم حمایت سیستم بانکی و قوانین دست و پا گیر موجب غیر فعال شدن این ‏واحدها و کاهش فعالیت آنان شده است.‏

آفرین گفت:اگر این کارگاه های تولیدی نتوانند مشکل نقدینگی و مسائل سیستم بانکی خود را حل کنند به طور کلی تعطیل خواهند شد.‏

وی افزود:سیستم های بانکی در صورت حمایت از این تولید کنندگان و واحدهای اشتغالزا به رونق تولید و اشتغال در سطح شهرستان کمک زیادی خواهند کرد.‏

سرپرست جهاد کشاورزی اندیمشک افزود: 75 هزار نفر در این شهرستان از طریق بخش کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.

سالانه 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در اندیمشک تولید و بخشی از ان صادر می شود‎.‎

گندم ، کلزا و ذرت دانه ای شاخص ترین محصولات تولیدی در شهرستان اندیمشک می باشند‏.

 

امکان حضور شرکت‌های هوایی خارجی در ایران با مشارکت ۴۹ درصدی

سرپرست سازمان هواپیمایی با اشاره به پیشنهادات روزانه شرکت‌های هوایی دنیا با ایران، در مورد فعالیت این شرکت‌ها در ایران گفت: اگر شرکتی بخواهد وارد عرصه فعالیت هوایی در ایران شود حتماً باید 51 درصد سهام آن ایرانی باشد.

محمد خداکرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی‌های برای حضور در بازار حمل و نقل هوایی ایران خبر داد و افزود:‌ البته این موضوع که سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث شرکت هواپیمایی وارد کشور شوند، مشمول قوانین کلی تجارت است.

وی ادامه داد: وقتی شرکتی‌ احداث شود موضوع قوانین تجارت مطرح خواهد شد که در این صورت باید‌ 51 درصد سهام این شرکت ایرانی بوده و 49 درصد آن خارجی باشد.

خداکرمی اظهار داشت:‌ البته برخی شرکت‌های هواپیمایی دنیا هم خود هواپیما خریداری کرده و به سایر خطوط هوایی اجاره می‌دهند؛ این شرکت‌ها به صورت کوتاه‌مدت امکان فعالیت بیشتری دارند اما به هر حال اگر شرکتی بخواهد وارد عرصه فعالیت هوایی در ایران شود باید 51 درصد سهام آن ایرانی باشد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درباره استقبال کمپانی‌های اصلی سازنده هواپیما از فروش هواپیما به ایران گفت: در این باره پیشنهاداتی دریافت کرده‌ایم اما این شرکت‌ها هم منتظر نهایی شدن ‌توافق‌ هستند تا به صورت جدی‌تر وارد همکاری شوند.

خداکرمی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت‌ها و کمپانی‌های سازنده مقدمات تعاملات را اجرا کرده‌اند و به صورت به‌روز با ما در ارتباط هستند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بسته‌های پیشنهادی کمپانی‌های صنعت حمل و نقل هوایی دنیا‌ به ایران بیان کرد: ممکن است شرکت‌های هواپیمایی بخواهند در قالب این بسته‌ها و با توجه به نوع پیشنهادات، هواپیماهای مورد نیاز خود‌ را در قالب‌ اجاره، اجاره به شرط تملیک و فروش قطعی تأمین کنند و البته این ‌غیر از سرمایه‌گذاری‌های کمپانی‌‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش فارس خداکرمی پیش از این گفته بود: اخیراً تقاضا و تماس‌هایی از طرف کشور کانادا برای همکاری با ایران در بحث حمل و نقل هوایی داشته‌‌ایم و تلاش می‌کنیم پس از دریافت بسته پیشنهادی آنها بر اساس مصلحت خود نوع ناوگان پیشنهادی و انواع مدل هواپیمای پیشنهادی را انتخاب کنیم.

بنا به گفته سرپرست سازمان هواپیمایی تقاضاهایی مبنی بر ورود شرکت‌های خارجی برای تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی کشور و فروش رادار داشته‌ایم؛ ‌برخی شرکت‌های خارجی پیشنهاد ورود به عرصه تعمیر و نگهداری را به ما ارائه داده‌اند که بسته به مصلحت خود انتخاب می‌کنیم، البته کارشناسان و تجهیزات تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور به‌روز هستند.

خداکرمی این را هم گفته بود که از درخواست کشورها و شرکت‌های خارجی برای برقراری خط پرواز به ایران استقبال می‌کنیم.

 

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس: دولت عملکردمناسبی درکنترل رشدنقدینگی داشته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که دولت عملکرد مناسبی در کنترل رشد نقدینگی داشته باید به این مهم استمرار بخشد.

ایرج ندیمی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر دلایل رشد حجم نقدینگی در اقتصاد کشور، افزود: افزایش سطح نقدینگی در جامعه دلایل متعددی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به استقراض دولت از حساب بانک مرکزی، سیاست های پولی انبساطی، کسری بودجه دولت، تزریق درآمدهای نفتی به جامعه، افزایش نقدینگی از سوی بانک مرکزی، اعتبارات و پرداخت های بانک مرکزی و کنترل نکردن نرخ ارز اشاره کرد.

وی گفت: کنترل این شاخص اقتصادی از وظایف بانک مرکزی است که متناسب با سیاست های اقتصادی کشور انجام می شود و عدم کنترل صحیح آن به طرق مختلف می تواند منجر به جاری شدن سیل نقدینگی شود که تبعات و هزینه های زیادی را برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

ندیمی افزود: تاثیر این فاکتور در اقتصاد همچون تیغ دو لبه است که اگر به درستی مدیریت شود تبدیل به فرصت شده و در غیر این صورت به تهدید تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم شاهد بوده و هستیم که کنترل خوبی بر حجم نقدینگی صورت گرفته و رشد آن کنترل شده و کاهش داشته است و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

ابراهیم نکو دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به ایرنا، گفت: افزایش حجم نقدینگی در جامعه علل و عوامل مختلفی دارد، اما علتی که تاکنون از نظرها دور مانده و کمتر به آن پرداخته شده، مذاکرات هسته ای است.

وی بیان داشت: طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای ایران با گروه موسوم به 1+5 موجب شد تا اقدام برخی دستگاه ها و مسئولان که در حوزه کاهش نقدینگی عمل می کردند، به سمت و سوی دیگری منعطف شود و شاهد افزایش این شاخص اقتصادی باشیم.

نکو گفت: به رغم زحماتی که دولت یازدهم در جهت معکوس کردن روند تورم متحمل شده، افزایش حجم نقدینگی می تواند به مرور افزایش سطح عمومی کالاها و خدمات را به همراه داشته باشد و مقوله تولید را با چالش های اساسی مواجه کند.

وی هشدار داد: عدم کنترل نقدینگی های سرگردان مردم و هدایت نکردن آن به سمت تولید، در نهایت می تواند به شکل گیری بازار های غیرقانونی، تورم زا و کاذب منجر شود که استمرار در بی نظمی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید با استفاده از اصول فنی و ابزارهای اقتصادی، این نقدینگی سرگردان را به سمت تولید و صنعت هدایت کند تا اقتصاد را رونق داده و به توسعه و اشتغالزایی کمک کند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت قبل به دلایل مختلف از جمله ضعف مدیریت، یک بیماری را در اقتصاد کشور حاکم کرد که با وجود نرخ رشد منفی اقتصادی و تورم بالا، به تعادل رسانیدن آن زمانبر خواهد بود.

نکو با بیان اینکه تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی کشور بیشتر به عملکرد دولت قبل برمی گردد، افزود: البته زحمات دولت تدبیر و امید در این زمینه شایان تقدیر است که شاهد بودیم با در پیش گرفتن سیاست های مختلف، رشد افسارگسیخته نقدینگی متوقف و مهار شده است.

وی بیان کرد: در گذشته شاهد بودیم به دلیل برخی اقدامات و تصمیمات غیرعقلایی و آنی دولت، مردم با ترس و لرز و نااطمینانی به آنها نگاه می کردند که در نهایت به بلوکه شدن پول ها و افزایش نقدینگی در دست مردم انجامید و یا حداکثر آنها را در مشاغل کاذب و غیرمولد به کار بستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: متاسفانه این جو بی اعتمادی کماکان در جامعه و در بین مردم وجود دارد و یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید باید شکستن این دیوار بی اعتمادی باشد.

گفتنی است؛ مطابق آمارها نقدینگی موجود در سطح جامعه به 700هزار و 622 میلیارد تومان رسیده است. میزان نقدینگی از زمان آغاز به کار دولت روحانی 300 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

 

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه: انار ایران پس از 7 سال بار صادراتی داد

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه‌ از آغاز صادرات انار خبر داد و گفت: پس از هفت سال صادرات انار از اواخر شهریور ماه دوباره آغاز می‌شود.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با ایسنا‌، با بیان اینکه سال‌های پیش صادرات انار به کشورهای کره و ژاپن با شرایط بسیار خوب صورت می‌گرفت، اظهار کرد: به دلیل سرمازدگی در هفت سال پیش و خشک شدن درختان انار، قیمت این میوه به قدری بالا رفت قادر به صادرات آن نبودیم و حتی میزان آن پاسخگوی نیاز داخل هم نبود.

وی با اشاره به رشد درختان انار پس از پنج سال گفت: اکنون به شرایط حدود 10 سال پیش رسیدیم و تولید انار به سطح قابل توجهی رسیده است؛ به گونه‌ای که می‌توان این میوه را صادر کرد چراکه عرضه بیش از تقاضای داخل خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگاه میوه با بیان اینکه می‌توانیم بازارهای کره و مالزی را داشته باشیم، اظهار کرد: صادرات انار از اواخر شهریور امسال آغاز می‌شود.

نیاورانی با تاکید بر این‌که از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم که بازار را کنترل کند و از کارشناسان بخش خصوصی نیز کمک بگیرد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی از کارشناسان بخش خصوصی برای تنظیم بازار که می‌تواند رایگان بهره‌ ببرد، کمک فکری هم نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که ورود تمام میوه‌های خارجی به جز موز و آناناس ممنوع است، تاکید کرد: در بازار شاهد فروش انگور شیلی و آفریقای جنوبی، سیب فرانسوی و دیگر میوه‌های خارجی هستیم که توسط قاچاقچیان به صورت یخچالی وارد می‌شود. با توجه به این‌که میوه در هوای گرم خراب می‌شود و اکنون نیز تابستان است قاچاقچیان امکان حمل‌ محصولات با کانتینرهای یخچالی را دارند و بدین صورت شاهد عرضه میوه‌های خارجی در بازار هستیم.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگاه میوه با بیان این‌که میوه‌های خارجی باید در سطح فروشگاه‌های خرده‌فروشی کنترل شوند، گفت: میوه‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، هیچ‌گونه مجوز بهداشتی ندارند؛ لذا باید از فروش آنها جلوگیری شود.در حالی که مشاهده می‌شود که سازمان تعزیرات حکومتی برای هر کالایی فاکتور خرید تحویل می‌گیرد اما جای سوال است که چرا برای میوه فاکتور نمی‌خواهند که بتوان با فروش میوه‌های خارجی غیرمجاز برخورد کرد.

وی با اشاره به این‌که برخی میوه‌ها که بدون نظارت و قاچاق وارد کشور می شوند می‌توانند آلوده به بیماری‌ها و امراض گیاهی باشند، گفت: لازم است دولت اجازه میوه‌هایی که در فصل تولید، عرضه داخلی ندارند، وارد شوند، چراکه امکان نگهداری میوه‌های داخلی برای فصول مختلف در سردخانه نیست و وزارت بازرگانی سابق این کار را می‌کرد اما اکنون به بهانه حمایت از تولید اجازه واردات قانونی را نمی‌دهند. درحالی که شاهد فروش میوه‌های قاچاق هستیم؛ به گونه‌ای که قاچاقچیان منافع زیادی می‌برند و حتی ممکن است میوه‌های قاچاق شده بیماری‌های گیاهی داشته باشد.

 

سرپرست سازمان هواپیمایی کشور: ایران به دنبال خرید هواپیماهای روسی است

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران امیدوار به تقویت ناوگان هوایی خود با هواپیماهای ساخت روسیه است.

به گزارش ایسنا محمد خدا کرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خبرگزاری روسی اسپوتینک گفت: ایران در حال برنامه ریزی برای گفتگو با روسیه در زمینه خرید هواپیمای مسافربری است.

خداکرمی افزود: ما آماده همکاری با تمام شرکتهای سازنده هواپیما در جهان از جمله شرکتهای روسی هستیم. گفتگوهایی بین تهران و مسکو در این زمینه برگزار خواهد شد.

وی گفت: ما امیدواریم ناوگان هوایی خود را با هواپیماهای ساخت روسیه تقویت کنیم.

ابراز امیدواری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری به خرید هواپیما از روسیه در شرایطی است که با توجه به آمار بالای سقوط هواپیماهای روسی در کشور، مردم ذهنیت خوبی نسبت به هواپیماهای این کشور ندارند.

با توجه به چشم انداز لغو تحریمها و بازار بکر ایران برای شرکتهای سازنده هواپیما که رقابت آنها را برای حضور در ایران درپی خواهد داشت، به نظر می‌رسد بهتر است همکاری در این بخش با برندهای معتبرتر صورت بگیرد.

پیشتر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ایسنا اعلام کرده بود که با توجه به عملکرد نه چندان مثبت هواپیماهای روسی در ناوگان ایران شرکت‌های هواپیمایی داخلی هیچ علاقه‌ای به خرید هواپیما‌های این کشور ندارد.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به بهبود فضای مبادلات صنعت هوایی ایران با دیگر کشور‌های دنیا اظهار کرد: در چنین شرایطی ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند برای خرید هواپیماهای جدید حق انتخاب داشته باشند که در این بین بسیار بعید است هواپیما‌های روسی جایگاهی در خرید‌های جدید پیدا کنند.

وی ادامه داد: عملکرد نه چندان مثبت هواپیما‌هایی مانند توپولف و سابقه‌ی ثبت چند سقوط دردناک باعث شده است هواپیماهای روسی در آینده ناوگان ایران هیچ نقشی نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره‌ی آخرین خبرها از مذاکرات ایرلاین‌ها برای خرید هواپیماهای جدید اظهار کرد: قطعا با توجه به بحث لغو تحریم‌ها ایرلاین‌های ایرانی تلاش خود را برای مذاکرات با شرکت‌های هواپیماسازی دست اول جهان آغاز کرده‌اند و امید این وجود دارد که در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی هواپیمای جدید به آسمان ایران اضافه شود.

اسعدی سامانی اضافه کرد: البته این موضوع منوط به رسیدن منابع اعتباری لازم خواهد بود که امیدواریم این مساله با افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و البته حمایت‌های دولتی چه از طریق تسهیلات بانکی و چه منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران