رئیس اتاق بازرگانی ایران: پنج میلیون نفر در ایران جویای شغل هستند+ 12 خبر

سایر خبرها: نعمت زاده در دیدار هیات ژاپنی: ایران برای همکاری های مشترک باکشورها سیاست ثابت و جدی دارد/ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: ایتالیا 40 درصد صادرات ایران به اروپا را جذب کرد/ هند به دنبال شریک ایرانی برای احداث کارخانه کود شیمیایی درچابهار است/ مدیرعامل منطقه آزادکیش: حمایت ازمنافع ملی رویکرد همیشگی ایرناست/ لاریجانی: از شرایط جدید بعد از توافق برای رشد روابط اقتصادی با گرجستان استفاده شود/ سردار نقدی: فکر می‌کردیم تکنولوژی موتور بوئینگ را می‌آورند اما مک‌دونالد آوردند/ کاهش 1 تا 2 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی/ بزرگترین صادرکننده لبنیات جهان خواستار ورود به بازار ایران شد/ نمایندگان از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشدند: طیب نیا "۳کارته" شد/ تعطیلی ۵ واحد هزار سنگ‌بری: ۱۶۰ هزار نفر در سنگ‌بری‌های کشور در آستانه بیکاری هستند/ ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه‌ای در تهران توسط بنیاد مستضعفان/ رئیس اتاق اصناف ایران: مجوزی برای فعالیت مک‌دونالد در ایران صادر نمی‌شود  

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: حدود پنج میلیون نفر در کشور جویای شغل هستند که باید زمینه اشتغال پایدار آنان فراهم شود.

محسن جلال پور روز یکشنبه در دومین نشست ماهانه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق های بازرگانی سراسر کشور که در محل هتل درویشی مشهد برگزار شد، با اشاره به موفقیت دولت در کاهش تورم افزود: دولت یازدهم نرخ تورم را از 40 درصد در دو سال قبل به 15 درصد در شرایط فعلی رسانده اما رکود همچنان بر اقتصاد کشور حاکم است.

وی بیان کرد: برای خروج از رکود باید برنامه ریزی اساسی انجام گیرد و همان طور که در موضوع هسته ای دولت موفق به گرفتن نتیجه شد در حوزه اقتصادی نیز باید همت کرده و کشور را از حالت رکود خارج کند.

وی اظهار کرد: مذاکرات هسته ای نشان داد که می توان دشوارترین مسائل را با گفت و گو حل کرد و این توقع را از دولت ایجاد کرد که برای رفع مشکلات اقتصادی و زیست محیطی نیز می توان همین مسیر را طی نمود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد ایران نیازمند تحول و نگرش جدید می باشد و باید نسخه ای متفاوت از گذشته برای درمان بیماری اقتصاد کشور پیچید و تنفس جدیدی به آن داد.

وی کوچک شدن دولت را امری ضروری دانست و گفت: در وهله نخست باید از بار مشکلات اقتصادی دولت کاست که یکی از این مشکلات پرداخت حقوق به دو میلیون و 700 هزار نفر کارمند است که بار مالی بزرگی بر دوش دولت به شمار می رود و فساد را گسترش می دهد.

وی افزود: ریشه فساد در بزرگی دولتهاست لذا با کوچکتر شدن دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری مسوولیت ها به بخش خصوصی می توان علاوه بر رشد اقتصادی به کاهش فساد نیز امیدوار شد.

جلال پور اظهار کرد: اقتصاد ایران تاکنون متکی به درآمدهای نفتی بوده و بخش تولیدات غیرنفتی آن به پیشرفت دست نیافته است و طی سالهای اخیر نیز با تحریم های اقتصادی و سوء تدبیرها و سوءمدیریت ها با مشکلات متعددی مواجه شده که تورم و رکود را به دنبال داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار مناسب نیست و می توان با کوچک کردن دولت و چابک سازی آن این فضا را بهبود بخشید.

جلالی پور با بیان اینکه فساد و قاچاق در اقتصاد کشور ریشه دوانده است، افزود: این دو مساله فضای رقابتی سالم را تهدید می کند و وقتی فضا ناسالم باشد امنیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین نمی شود.

وی بیان کرد: با باز شدن دروازههای کشور به روی سرمایه گذاران خارجی اگر فضای رقابتی سالم را نتوان ایجاد کرد همین سرمایه گذاری، تولید داخلی را می تواند در معرض خطر و آسیب قرار دهد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی خواهان توسعه فضای رقابتی سالم با نگاه رونق تولید داخل، تکمیل زیرساخت های اقتصادی و صادرات کالا در کشور است اظهار امیدواری کرد مسوولان به این مساله توجه بیشتری نمایند.

 

نعمت زاده در دیدار هیات ژاپنی: ایران برای همکاری های مشترک باکشورها سیاست ثابت و جدی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه بدنبال همکاری های بلندمدت و استراتژیک با سایر کشورها همچون ژاپن هستیم، گفت: برای توسعه و تداوم همکاری های دو جانبه با سایر کشورها، ایران سیاست ثابت و جدی دارد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در دیدار با هیات ژاپنی به سرپرستی دایشیرو یاماگیوا وزیر مشاور اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، اظهار داشت: همکاری ها به نظر می رسد باید به صورت مشترک در زمینه های سرمایه گذاری، تولید، مدیریت، بازاریابی و حضور در بازارهای بین الملل باشد.

وی شرایط کشور را نسبت به یک دهه گذشته متفاوت عنوان کرد و گفت: توانمندی های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی توسعه یافته است، بنابراین با توجه به این شرایط آمادگی شروع و توسعه همکاری های جدید را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تهیه و تدوین مجموعه ای از سیاست های همکاری با کشورهای خارجی خبر داد و افزود: براساس این سیاست ها ایران بدنبال همکاری بلندمدت و استراتژی با کشورهای دوست همچون ژاپن است.

نعمت زاده سپس نفت و گاز را از عمده اولویت های ایران برای توسعه زیربناها و اقتصاد عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین دارنده منابع هیدروکربن جهان است که به طور قطع این بخش می تواند در زمینه زیرسرمایه گذاری و ساخت و طراحی، ادوات و تجارت مورد توجه قرار گیرد.

وی طراحی و ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی را از دیگر اولویت ها برشمرد و افزود: در بخش برق نیز در تولید، انتقال و تجهیزات مربوطه از دیگر اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به دیگر اولویت این وزارتخانه در مشارکت های بین المللی سخن گفت و اظهار داشت: بخش حمل و نقل بویژه ریلی از اولویت بالایی برخوردار است و دولت برنامه هایی برای سرمایه گذاری و توسعه این بخش در دست اقدام دارد.

نعمت زاده سپس خودرو را یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و سایر کشورها دانست و گفت: تولید خودروهای سنگین و سواری از جمله بخش هایی است که برای آن برنامه 10 ساله تدوین کردیم که براساس آن باید حداقل به دو برابر ظرفیت فعال برسیم.

وی افزود: در زمینه تولید خودرو مذاکرات جدی برای سرمایه گذاری مشترک با کشورهای اروپایی انجام دادیم که امیدواریم ظرفت مدت سه ماه آینده در این خصوص به نتیجه برسیم.

به گفته وی، تولید واگن های مسافری و باری، ساخت قطعات خودرو، لکوموتیو، مخابرات، صنایع مختلفی همچون غذایی، شیمیایی، مصالح ساختمانی و همچنین صنایع پیشرفته الکترونیک از دیگر اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکت های ژاپنی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به همراهی 20 شرکت ژاپنی با وزیر مشاور اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اشاره کرد و گفت: این همراهی حاکی از علاقه شرکت های ژاپنی برای توسعه همکاری های اقتصادی و صنعتی دو کشور است.

نعمت زاده افزود: ایران و ژاپن همکاریهای بسیار طولانی و تاریخی با یکدیگر داشته اند و حتی در سال های پس از انقلاب نیز این همکاری ها در سطوح بالایی قرار داشت و در مواقعی با افت و خیزهایی مواجه شد اما امیدواریم آینده خوبی فراروی روابط دو کشور قرار گیرد.

براساس این گزارش، ژاپن پس از آلمان، فرانسه و ایتالیا یکی دیگر از کشورهای قدرتمند صنعتی جهان است که در آستانه لغو تحریم ها علیه ایران خود را برای سهم گیری از بازار برزگ این کشور آماده می کند.

ژاپن تا پیش از اعلام تحریم های گسترده علیه ایران در سال 2012 از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و مبادلات تجاری گسترده ای با این کشور داشت. شراکت در صنایع خودرو سازی یا در برخی از پروژه های نفتی ایران نیز در کارنامه اقتصادی دو کشور ثبت است.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: ایتالیا 40 درصد صادرات ایران به اروپا را جذب کرد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی چهار ماهه نخست سال جاری ایتالیا به میزان 193 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد که بالغ بر 40 درصد صادرات ایران به اروپا را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ولی الله افخمی راد در چهارمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، افزود: ارزش صادرات در دوره چهار ماهه نخست سال جاری 14 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات میعانات گازی نیز طی دوره این گزارش 40 درصد کاهش داشت و موجب افت ارزش کل صادرات کشور در چهار ماهه اول امسال شد.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در چهار ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با چهار ماهه نخست سال 93 رشد 38.5 درصدی داشت ، اما از نظر ارزش ثابت بود و تغییری نداشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مصر در قاره آفریقا با جذب 150 میلیون دلار کالای صادراتی در دوره این گزارش به میزان 60 درصد صادرات ایران به قاره سیاه را از آن خود ساخت.

افخمی راد افزود: طی چهار ماهه ابتدایی امسال صادرات ماشین آلات، سنگ آهن، سیمان و محصولات معدنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

افخمی راد درباره ششمین برنامه توسعه کشور، توضیح داد: تدوین برنامه مزبور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز شده و در 18 شورایی که برای نگارش این برنامه شکل گرفته، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارد و مسئولیت سه شورا را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی می تواند با تعامل مناسب و بالایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، نقطه نظرات خود را به این شوراها ارائه دهد.

به گفته این مقام مسئول، براساس برنامه ششم توسعه هشت سرفصل کلی تعریف شده که تهیه نقشه راه برای مقاصد صادراتی، مرزنشینی و واردات، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین موانع فنی و غیرفنی از جمله آنها محسوب می شود.

افخمی راد افزود: فرصت جمع بندی سیاست گذاری تجاری در قالب برنامه ششم توسعه تا پایان آذرماه امسال تعیین شده و کل برنامه، قبل از اسفندماه 94 باید در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

 

هند به دنبال شریک ایرانی برای احداث کارخانه کود شیمیایی درچابهار است

هند به دنبال یک شریک ایرانی برای سرمایه گذاری 50 میلیارد روپیه ای (783 میلیون دلار) برای احداث کارخانه کود شیمیایی در چابهار است.

به گزارش ایرنا؛ یکی از مقامات دولتی هند در گفت وگویی اعلام کرد: این کشور درنظر دارد با توجه به علاقمندی مقامات ایرانی ، طرح احداث کارخانه کود شیمیایی در ایران را احیاء کند.

هند شرکت دولتی 'راشتریا کمیکالز اند فرتیلایزرز' ، شرکت 'گجرات نارمادا والی فرتیلایزرز اند کمیکالز' و شرکت 'گجرات استیت فرتیلایزرز' را برای ساخت این کارخانه اوره سازی یک میلیون و 300 هزار تنی معرفی کرده بود.

یک منبع مطلع گفت: دولت اکنون بدنبال یک شریک ایرانی برای اجرای این طرح می باشد و در همین راستا یک هیات بلندپایه هند ماه آینده از ایران دیدن خواهد کرد.

قرار است که یک شرکت مشترک اوره در چابهار ایران با استفاده از گاز طبیعی به عنوان مداد اولیه احداث شود.

این منبع گفت که مقامات دولت هند به مقامات ایرانی گفته اند که آنان بدنبال امضای یک قرارداد گاز دراز مدت با قیمت مناسب برای تولید اوره هستند.

گفته می شود ،مقامات ایرانی قبلا قیمت گاز طبیعی مورد نیاز این کارخانه را بطور تلوحی واحدی 2.9 (2 ممیز 9) تعیین کرده بودند.

هند و ایران از سال 2013 تاکنون با یکدیگر در مورد امکان احداث یک کارخانه کودشیمیایی در ایران گفت وگو می کنند ولی این مذاکرات بر سر قیمت گاز متوقف شده است .

مقامات هندی در نظر دارد که کارخانه مشترک بر مبنای شرکت کود شیمیایی عمان-هند (Oman-India Fertiliser Company-OMIFCO) در عمان، جایی که شرکت های هندی بطور اشتراکی با شرکت های محلی در تولید اوره سرمایه گذاری کرده اند احداث شود.

50 درصد از سهام شرکت کود شیمیایی عمان-هند در دست شرکت نفت عمان می باشد و هر کدامیک از شرکت های هندی 'تعاونی کودشیمیایی کشاورزان هندی' (Indian Farmers Fertiliser Cooperative-IFFCO) و شرکت تعاونی کریشاک بهارتی25 درصد از آنرا در اختیار دارند.

دولت هند یک قرارداد درازمدت را با شرکت کودشیمیایی عمان-هند برای خرید اوره امضا کرده است چون هزینه تولید اوره در عمان در مقایسه با آن در هند کمتر می باشد.

هند سالانه به حدود 30 میلیون تن اوره نیاز دارد که حدود 22 میلیون تن از آن در هند تولید می شود.

 

مدیرعامل منطقه آزادکیش: حمایت ازمنافع ملی رویکرد همیشگی ایرناست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ایرنا با پرهیز از بزرگ نمایی و بدون جانبداری از گروه خاص با انعکاس اخبار درست، همواره حامی منافع ملی بوده است .

علی اصغر مونسان روز یکشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در کیش به مناسبت روز خبرنگار با گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا ،به فعالیت حرفه ای این رسانه و اثر گذاری آن اشاره کرد و گفت : ایرنا همواره با ارسال اخبار صحیح ، دقیق و روشن به خوبی توانسته اصل امانتداری را رعایت کند .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش فعالیت خبری ایرنا در جزیره کیش را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت : اطلاع رسانی دقیق و صحیح این رسانه بدون هرگونه جانبداری زمینه توسعه جزیره کیش را فراهم می کند .

مونسان به سابقه درخشان فعالیت ایرنا در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اشاره کرده و گفت : بسیاری از رسانه ها به صحت اخبار ایرنا اطمینان دارند و مردم ، رسانه ها و مسوولان به آن اعتماد زیادی دارند .

وی با تاکید بر اینکه ایرنا در امر اگاهی بخشی خط خبری خاصی را دنبال نکرده و جناحی عمل نمی کند اظهار داشت : این رسانه تلاش کرده از بزرگ نمایی و وارونه ساختن واقعیت ها پرهیز کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از فعالیت خبرنگاران ایرنا و حضور مستمر آنان در برنامه های مختلف قدردانی کرد و افزود: این رسانه همیشه همراه مسوولان جزیره کیش بوده و رویدادهای جزیره به شایستگی منعکس کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها در انعکاس اخبار باید امانتدار باشند و از بداخلاقی ها بپرهیزند گفت : انتشار اخبار منفی ، غیر واقعی و جریان سازی به فضای جامعه لطمه می زند .

مونسان با بیان اینکه رسانه ها در پرداختن به مسائل و مشکلات باید منصف باشند گفت : هرگونه انتقاد منصفانه سازندگی به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان به تعامل خوب ایرنا با مسوولان منطقه آزاد کیش اشاره و تاکید کرد : باید قدر این رسانه را دانست و از ظرفیت خوب آن در توسعه همه جانبه کیش و در راستای حفظ منافع ملی بهره گرفت .

در این نشست مسوول دفتر خبرگزاری ایرنا در کیش به ارائه گزارشی از عملکرد این دفتر در یکسال و نیم اخیر پرداخت و گفت : فعالیت های زیادی در جزیره کیش انجام شده است و ایرنا همواره تلاش کرده تا به نحو شایسته اخبار این فعالیت ها را انعکاس دهد .

امیر برزی توسعه جزیره کیش در سالهای اخیر را بسیار چشمگیر و قابل توجه دانست و افزود : این تغییر حاصل تلاش های مدیریت فعلی است که توانسته با بهره مندی از ظرفیت ها و امکانات موجود ،کیش را در مسیر تحول و توسعه قرار دهد.

وی با بیان اینکه ایرنا همواره مولفه های صحت ، سرعت و دقت را سرلوحه کار خود قرار داده است افزود : این رسانه توانسته به عنوان یک مرجع رسمی درعرصه داخلی و خارجی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

در این بازدید محمد محب خدایی معاون گردشگری ، سیروس عیدی پور معاون پشتیبانی ، ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی و اجتماعی و روح الله مهدی نژاد مدیر کل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش مونسان را همراهی کردند .

در پایان این دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و همراهان از بخش های مختلف این دفتر بازدید کردند.

 

لاریجانی: از شرایط جدید بعد از توافق برای رشد روابط اقتصادی با گرجستان استفاده شود

رئیس مجلس در دیدار با رئیس گروه دوستی-پارلمانی گرجستان و ایران گفت: باید از شرایط جدید بعد از توافق هسته‌ای برای رشد روابط اقتصادی میان ایران و گرجستان استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «گوباز سانیکیدزه» رئیس گروه دوستی-پارلمانی گرجستان و ایران ظهر امروز (یکشنبه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس در ابتدای این دیدار با اشاره به همکاری‌های دیرینه میان دو کشور اظهار داشت: ایران و گرجستان با توجه به عقبه مشترک فرهنگی و نزدیکی مسافت جغرافیایی ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش مراودات و مناسبات خود در زمینه‌های مختلف دارند که با رایزنی و گفت‌وگوی میان مقامات دو کشور باید از این ظرفیت‌ها به نفع دو ملت استفاده کرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از توسعه همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور استقبال می‌کند و گروه‌های دوستی-پارلمانی دو کشور می‌توانند در این خصوص نقش مؤثر و ممتازی ایفا نمایند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن برشمردن زمینه‌های مستعد برای توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گرجستان در بخش‌های مختلف تصریح کرد: افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی‌های فسیلی و نوین، بسط همکاری‌های علمی میان دو کشور، توسعه همکاری‌های اقتصادی، ترانزیت کالا و تبادل تجربیات در زمینه‌ تصویب و تدوین قوانین مربوط به تسهیل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله عرصه‌هایی هستند که بسترهای لازم برای همکاری دو کشور در مورد آنها مهیا بوده و با مساعی مشترک می‌توان به سرعت آنها را اجرایی کرد.

وی در ادامه این دیدار توافق هسته‌ای کشورمان با 1+5 را باب جدیدی برای توسعه همکاری‌های دو کشور توصیف کرد و افزود: در فضای جدید بعد از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، فضای جدیدی پیش روی دو کشور قرار گرفته است که با توجه به رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای رو به رشد میان پارلمان‌ها و دولت‌های دو کشور در سال‌های اخیر، اکنون می‌توان با تسهیل فعالیت‌های تجار، اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های خصوصی ایران و گرجستان شاهد روابط تجاری و اقتصادی گسترده‌تری میان دو کشور باشیم.

رئیس مجلس در پایان این دیدار بر اهمیت ادامه روند افزایش رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط پر التهاب منطقه، تداوم روند مذاکرات سیاسی میان مقامات دو کشور می‌تواند به تقریب بیشتر دیدگاه‌ها و مواضع دو کشور منجر شود.

«گوباز سانیکیدزه» رئیس گروه دوستی-پارلمانی گرجستان و ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: گرجستان از دیرباز روابط و همکاری های دوستانه نزدیکی با ایران داشته است به طوری که دو کشور در ابعاد مختلف از جمله در جنبه فرهنگی مناسبات رو به رشدی داشته‌اند.

وی با اشاره به سفر رئیس مجلس گرجستان در سال گذشته به تهران گفت: پارلمان‌های دو کشور در سطح بالایی با یکدیگر همکاری دارند و در این راستا گروه دوستی پارلمانی گرجستان و ایران آمادگی لازم برای تسهیل و تسریع همکاری‌های میان دو کشور را دارد و سفر حاضر نیز با همین هدف انجام شده است.

«گوباز سانیکیدزه» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توافق هسته‌ای کشورمان با 1+5 گفت: گرجستان از توافق میان ایران و سایر کشورها بر سر مسئله هسته‌ای حمایت کرده و اعتقاد ما بر این است که این توافق علاوه بر تأثیر مثبت بر ارتقای سطح مراودات تجاری و اقتصادی فیمابین به افزایش صلح، ثبات و امنیت در منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی در همین راستا گفت: بدون شک جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، جایگاهی ممتاز است و روند تحولات اخیر نیز ثابت کرده است که بحران‌ها و مشکلات منطقه با همکاری و همفکری جمهوری اسلامی ایران قابل حل خواهد بود.

 

سردار نقدی: فکر می‌کردیم تکنولوژی موتور بوئینگ را می‌آورند اما مک‌دونالد آوردند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید دانش را باید بالا برد و شتاب رشد علمی را افزایش داد ولی اقتصاد عاریتی می‌گوید شتاب علمی کشور اگر کم شد مهم نیست؛ می‌رویم با غربی‌ها رفیق می‌شویم و تکنولوژی می‌آوریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جمع مسئولین بسیج سازندگی استانها در سالن شهید دیالمه طی سخنانی گفت: امروز میدان مهم تلاش و جهاد ما به عرصه اقتصاد رسیده است. جنگ ما نه جنگ نظامی و نه جنگ سیاسی و امنیتی است بلکه اصل جنگ ما جنگ اعتقادی است که هر روزی در شکلی بروز می کند و امروز دشمن در عرصه اقتصادی وارد شده است. لذا همه وظیفه داریم به دور از کارهای اداری و کاغذبازی و با حرکتی جهادی با شناسایی ظرفیت های مناطق گوناگون کشور بهترین الگوی بومی را برای اشتغالزایی و افزایش ثروت و ارزش افزوده در کشور اجرایی کنیم.

نقدی اظهار داشت: جنگ ما و کشورهای مستکبر در این است که ما مدعی هستیم حاکمیت بر جهان متعلق به خداست ولی زورگویانی در عالم هستند که ادعا می کنند ما رهبر جهان هستیم و باید برای تمام دنیا تعیین سرنوشت کنیم.

وی عنوان کرد: در اسناد راهبردی آمریکا از 20 سال پیش به این طرف و بعد از فروپاشی بلوک شرق این ادعا وجود داشته و دعوا بر سر این ادعاست که یا ما باید کوتاه بیاییم و بگوییم که پذیرفتیم شما حاکم جهانید یا آنها را باید سرجای خودشان بنشانیم و به آنها بفهمانیم که خدا حاکم جهان است و باید به حاکمیت خدا تن دهید.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه افزود: در این 36 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در این کش و قوسی که وجود داشت ما همواره جلوتر از آنها بوده ایم و پیش رفته ایم، عراق، لبنان و مناطقی از فلسیطن و یمن و سوریه را از چنگ آنها درآورده‌ایم، در قلب کشورهای زورگو و جنایتکار پایگاه‌های عظیمی از صاحبان این تفکر بنا شده است که به میدان آمده و تلاش و جهاد می کنند و مبارزه می کنند و در مقابل آنها هم سرپل و جای پاهایی از ما گرفته اند و تلاش می کنند، توسعه دهند.

نقدی تصریح کرد: در این جبهه تکلیف و راهبرد ما را رهبری مشخص کرده است. اگر می خواهید موفق شوید باید اقتصاد مقاومتی را پی ریزی کنید. امروز در کشور همه از اقتصاد مقاومتی حرف می زنند و هیچ کسی مخالف نیست.

وی تأکید کرد: براساس اقتصاد مقاومتی نمی توانید به سرمایه های دشمن اتکا کنید زیرا هر لحظه ممکن است از بین برود. ما توافقنامه ای را امضا کرده ایم که تحریم ها با سیستم خودکار و لحظه ای قابل برگشت است و هریک از طرف های متخاصم اراده و طرح شکایت کنند به طور خودکار بعد از 60 روز همه تحریم ها بر می‌گردد. کدام سرمایه دار غربی عاقلی حاضر است در جایی که هر لحظه ممکن است تحریم ها برگردد سرمایه گذاری کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: 700 هزار میلیارد تومان مردم خودمان نقدینگی دارند اما نمی آیند سرمایه گذاری کنند در بخش تولید، در این صورت آیا معنی دارد تصور کنیم که دشمن خونی ما که 36 سال با هم جنگ داریم و خون از هم ریختیم و کینه از هم داریم و پرونده های سنگین علیه هم تشکیل دادیم در نهایت مهربانی بیاید و سرمایه گذاری کند آن هم در شرایطی که تحریم ها با مکانیزم ماشه در لجظه بر می گردد، این اقتصاد عاریتی است که در مقابل اقتصاد مقاومتی قرار دارد.

وی با مقایسه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد عاریتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی می گوید شما باید امنیت غذایی داشته باشید و بتوانید بخش اعظم غذای کشورتان را بدون وابستگی به بیگانه تأمین کنید. اقتصاد عاریتی می گوید کشور ما کم آب است و اشتباه است که زیادی می کاریم و منابع زیرزمینی ما دارد خشک می شود و باید زمین را رها کنیم و نکاریم. اقتصاد مقاومتی می گوید چندین راه برای گریز از مشکل کم آبی وجود دارد از جمله استفاده بهینه از آب، مکانیزه کردن آبیاری، آبیاری قطره ای، تحت فشار، سیستم گلخانه ای و ...

نقدی ادامه داد: می توانیم تمام نهرهای آب روستاها را سیمانی کنیم، مردم را بسیج کنیم و آبیاری را مکانیزه کنیم. راه دیگر برون رفت از مشکل آب، استفاده از شیرین سازی آب و اقتصادی کردن صنعت شیرین سازی آب است. با ساحل طولانی و آفتاب بسیار گرمی که کشور ما در تمام طول سال دارد بومی کردن صنعت شیرین سازی آب و استفاده از آب دریا یکی از راههاست. روش های کشاورزی با آب شور امروز در کشورهایی که میزان باران آنها 5 برابر ماست رایج شده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به ما می گوید دانش را باید بالا برد و شتاب رشد علمی را افزایش داد تا اقتصاد دانش بنیان که ثروت افزوده زیادی برای کشور تولید می کند شکل بگیرد ولی اقتصاد عاریتی می گوید شتاب علمی کشور اگر کم شد مهم نیست می رویم با غربی ها رفیق می شویم و تکنولوژی می آوریم. ما فکر کردیم تکنولوژی موتور بوئینگ را می آورند ولی مک دونالد آورند!

نقدی خاطرنشان کرد: امروز عده ای شعار اقتصاد مقاومتی هم می دهند اما همان کارهای اقتصاد عاریتی را می‌کنند. اقتصاد مقاومتی می گوید اقتصاد را به مردم واگذار کن در حالی که اقتصاد عاریتی می گوید فقط سرمایه دارهای بزرگ و صاحبان سرمایه های بسیار بزرگ که با زد و بند پول های کلان بگیرند و با پول خود مردم کارهایی راه بیاندازند و وبال گردن دولت شوند وارد کار اقتصادی شوند که اقساط را به تعویق بیاندازند و باج بگیرند که ما می خواهیم کارخانه ای را راه اندازی کنیم و تولید را راه بیاندازیم و شما باید با ما کنار بیایید.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در جبهه نباید کم بیاوریم باید حرکت را جدی بگیریم. ما باید تولید کنیم. رهبر معظم انقلاب در کنار حرم رضوی فرمودند کسی که کار اقتصادی می کند و برای تولید کشور اقدام می کند این حرکت او جهاد است. پس لازم است مردم سرمایه و امکانات بیاورند وبسیج در ارائه تسهیلات و آموزش و بازاریابی کمک کند و انگیزه دهد که مردم به میدان بیایند و اصناف را هماهنگ کند تا اقتصاد کشور رونق بگیرد.

وی ادامه داد: اگر بسیج کار اداری کند هنر نیست و گزارش دهیم این میزان تسهیلات دادیم و این میزان اشتغالزایی شده است. لازمه کار اداری التزام به وقت اداری است ولی کار جهادی التزام به هدف است.

نقدی در ادامه به نمونه‌های عملی واحدهای اقتصاد مقاومتی در استانهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در چهارمحال و بختیاری مردم می گفتند که 30 درصد هلوی ما روی زمین می ریزد و از بین می رود چون در فصل فروش قیمت پایین است و زود فساد است لذا با احتساب پول کارگر و ریخت و پاش و فساد میوه صرفه اقتصادی ندارد کیلویی 500 تومان بفروشیم. پیشنهاد دادیم دستگاه خشک کن داشته باشید و 6 ماه وقت برای فروش دارید که در جای خشک و خنک نگهداری کنید و به قیمت مناسب بفروشید که همه موافق بودند و صنایع تبدیلی همین است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با کارهای اداری و بیانیه اجرایی نمی شود. باید رفت و مردم را جمع کرد و طرح ریخت و کشف کرد. فرهنگ سازی مهمتر است. باید خیرین و اصناف را پای کار آورد و دستگاههای صنایع تبدیلی را قسطی و زیر قیمت به کشاورزان تحویل داد.

نقدی به مسئولین بسیج سازندگی استانها گفت: باید فرهنگ سازی کنید و اردوی جهادی یک روزه ویژه کارمندان برگزار شود که با مشکلات مردم آشنا شوند و بتوانند مشکل را حل کنند. از ظرفیت های معنوی و کسانی که مردم به آنها اعتماد دارند مانند امام جمعه، خیرین، خانواده شهدا، بازاری ها استفاده کنید چرا که بایک حرکت کوچک می توان 5 برابر ارزش افزوده ایجاد کرد در حالی که ثروت‌های زیادی در جامعه ما به راحتی از دست می رود.

وی افزود: باید کار انگیزشی کرد و در هر جغرافیایی ظرفیت های خاص منطقه را شناسایی کرد. 15 درصد از خرمای ایران معادل 200 هزار تن با مشقت تولید می شود ولی در خاک از بین می رود. چرا این ثروت عظیم هر سال تولید و نابود می شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور خاطرنشان کرد: سوژه های تولید در کشو زیاد است و باید تسهیلات دهیم و راه بیاندازیم. اگر در هر روستا با دادن تسهیلات بین مردم رقابت ایجاد شود، چون خودشان ثروت دارند در ادامه کار دیگر تسهیلات ما را نمی خواهند و فقط باید آموزش دهیم که از این منابع طبیعی چطور استفاده کنند.

نقدی در پایان اظهار داشت: لازم است الگوها را تعمیم داده و انگیزه ایجاد کنیم تا بهره وری بیشتری از آب و خاک این کشور داشته باشیم و انتظار از بسیج سازندگی این است با مساله اقتصاد مقاومتی اداری برخورد نکند. آدم های با انگیزه و جهادی در شهرهای ما زیادند و لازم است گاهی به آنها بگویید پشت میز ما بنشینید و شما بگویید چکار کنیم. این وسایل و امکانات را داریم، برای افزایش رونق اقتصادی باید مردم را در تصمیم گیری مشارکت دهیم.

 

کاهش 1 تا 2 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی

قیمت خودروهای وارداتی در هفته جاری بین یک تا دو میلیون تومان کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، در این هفته قیمت سوناتا یک میلیون و 500 هزار تومان، توسان یک میلیون تومان، النترا یک میلیون تومان، اسپورتیج یک میلیون تومان، سراتو یک میلیون تومان، اپتیما یک میلیون تومان، تویوتا یاریس هاچ‌بک یک میلیون تومان و تویوتا RAV4 معادل دو میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت باقی خودروها تغییر خاصی نسبت به نرخ آنها در هفته گذشته نداشته است.

به گزارش ایسنا، قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار به شرح زیر است:

نام خودرو

شرکت سازنده

کشور

قیمت

سوناتا

هیوندای

کره جنوبی

167 میلیون تومان

توسان

هیوندای

کره جنوبی

150 میلیون تومان

النترا

هیوندای

کره جنوبی

114 میلیون تومان

اسپورتیج

کیا

کره جنوبی

151 میلیون تومان

سراتو

کیا

کره جنوبی

116 میلیون تومان

اپتیما

کیا

کره جنوبی

152 میلیون تومان

RAV4

تویوتا

ژاپن

208 میلیون تومان

یاریس هاچ‌بک

تویوتا

ژاپن

105 میلیون تومان

کمری

تویوتا

ژاپن

181 میلیون تومان

لکسوسRX

تویوتا

ژاپن

590 میلیون تومان

بنز C200

بنز

آلمان

298 میلیون تومان

بنز E200

بنز

آلمان

420 میلیون تومان

 

بزرگترین صادرکننده لبنیات جهان خواستار ورود به بازار ایران شد

رئیس بزرگترین صادرکننده فرآورده های لبنی در جهان بازار ایران را دارای پتانسیل عظیمی دانست و گفت: ایران بازار بزرگی است و پتانسیل زیادی دارد. مسلما ایران بخشی از برنامه های آینده ما را در برمی گیرد.

به گزارش رسانه های نیوزیلند، رئیس شرکت فونترای نیوزیلند گفت ایران پتانسیل عظیمی برای تولیدات فرآورده های لبنی این کشور دارد.

تئو اسپیرینگ افزود: ایران بازار بزرگی است و پتانسیل زیادی دارد. مسلما ایران بخشی از برنامه های آینده ما را در برمی گیرد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک قرار است طی ماه های آینده تحریم های غرب علیه ایران برداشته شود و بسیاری از شرکت های غربی که طی سه سال گذشته از بازار ایران محروم بوده اند برای فروش تولیدات خود در ایران لحظه شماری می کنند.

ورود حجم عظیم کالاهای مصرفی از خارج که می تواند به تولید داخل ضربه وارد کند یکی از نگرانی هایی است که فعالان اقتصادی و کارشناسان نسبت به آن هشدار داده اند.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه نیوزیلند گفته است توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 راه گسترش بیشتر روابط بین ایران و نیوزیلند را باز می کند.

اسپیرینگ در ادامه گفت: ایران بازار بزرگی برای کره و روغن کره است و همچنین این کشور بازار در حال ظهوری برای پودر شیر است.

شرکت فونترا بزرگترین صادرکننده فرآورده های لبنی در جهان است که با کاهش تقاضا برای تولیدات خود مواجه شده است.

 

نمایندگان از پاسخ وزیر اقتصاد قانع نشدند: طیب نیا "۳کارته" شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با ۸۰ رأی موافق، ۱۰۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند و بدین ترتیب وزیر اقتصاد سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر اقتصاد درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی و واردات کشور قانع نشدند.

بذرپاش در سؤال از وزیر اقتصاد درباره علت عدم اجرای مصوبه گشایش LC با پرداخت 30٪ دولت توسط بانک‌ها چیست، و آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی در سال 1392  سؤال کرده بود که پس از استماع توضیحات وزیر، از پاسخ‌های وی قانع نشد و خواستار رأی‌گیری از نمایندگان در صحن علنی شد.

نمایندگان مجلس نیز با 80 رأی موافق، 105 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در صحن علنی از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند و بدین ترتیب وزیر اقتصاد سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.

 

تعطیلی ۵ واحد هزار سنگ‌بری: ۱۶۰ هزار نفر در سنگ‌بری‌های کشور در آستانه بیکاری هستند

دبیر کانون سنگ ایران گفت: به‌ واسطه عدم رفع مشکلات مالیاتی در رابطه با موضوع ارزش‌افزوده ۵ هزار واحد سنگ‌بری و ۱۶۰ هزار نفر در این واحدها در آستانه تعطیل شدن و بیکاری هستند.

خداداد غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با وضعیت سنگ‌بری‌های کشور، اظهار داشت: بیش از پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیش از هزار واحد معدنی (سنگ ساختمانی) در کشور وجود دارد که نزدیک 160 هزار نفر اشتغال مستقیم دارند.

وی بابیان اینکه در صنعت سنگ کشور بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام‌شده است، افزود: بیش از پنج درصد کل حمل‌ونقل کشور مربوط به صنعت سنگ است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران عنوان کرد: صنعت سنگ علی‌رغم اینکه خیلی نفربر است میزان سرمایه‌گذاری آن در مقایسه با سایر صنایع بسیار پایین‌تر است به‌طوری‌که با رقم کمتری می‌توان شغل بیشتری ایجاد کرد.

وی بابیان اینکه الآن در حال حاضر همه واحدهای سنگ‌بری در اعتراض به ارزش‌افزوده تعطیل هستند، بیان کرد: بیش از دو سال است که واحدهای سنگ‌بری مکلف هستند هر چه در سال قانون بودجه می‌آید درصدی را به دولت پرداخت کنند که امسال نیز 9 درصد است.

غیاثوند بابیان اینکه مالیات ارزش‌افزوده مقررشده توسط مصرف‌کننده پرداخت شود، گفت: در این زمینه چون برای دریافت وصول مالیات دولتی سازوکاری وجود ندارد بنابراین صاحبان واحدهای سنگ‌بری مجبورند اصل سود و جرائم را از جیب خود بدهند که این خود به معنای توقف واحدهای فرآوری و تولیدی است.

وی اظهار داشت: واحدهای سنگ‌بری نمی‌توانند از مشتری مالیات‌بگیرند و از طرفی  دولت نیز مبلغ مالیات، سود و جرائم را به‌صورت تصاعدی از واحدهای سنگ‌بری می‌گیرید.

دبیر کانون سنگ ایران گفت: به‌واسطه عدم رفع مشکلات مالیاتی در رابطه با موضوع ارزش‌افزوده و سایر مشکلات تعطیلی پنج هزار واحد سنگ‌بری و بیکاری 160 هزار نفر کاملاً محتمل است ضمن اینکه تعداد زیادی از استان‌ها اقدام به تعطیلی واحدهای سنگ‌بری خودکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته در این راستا بیش از 20 هزار نفر تعدیل نیرو داشتیم، گفت: اگر این روند این‌طور ادامه یابد صنعت سنگ‌های ساختمانی به‌طور یقین متوقف می‌شود.

 

ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه‌ای در تهران توسط بنیاد مستضعفان

معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان با اشاره به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی فناوری احداث آسمانخراش‌ها از احداث آسمانخراش ۱۲۱ طبقه‌ای در تهران خبر داد، گفت:هم‌اکنون در حال بررسی ۱۱ نقطه برای ساخت این آسمانخراش هستیم.

منوچهر خواجه دلویی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان در حوزه ساختمان سال‌هاست در بخش ساختمان فعالیت دارد و قاعدتا بنیاد تو این حوزه بخواهد فعالیت کند باید رسالت داشته باشد. به عبارت دیگر کاری که شرکت‌های معمولی را انجام دهد، باید در این حوزه کاری کند که هم در جهت فناوری، هم کیفیت کار و مدیریت به صنعت ساختمان کشور کمک شود.

وی تصریح کرد: تصمیم داریم هم در بخش بلند مرتبه سازی در این جهت نسبت به طراحی و ساخت آسمان‌خراش‌ها اقدام کنیم که یک دانشگاه برای دست‌اندرکاران و دانشگاهیان این بخش خواهد بود، ضمن این‌که در حوزه انبوه‌سازی نیز وارد می شویم.

وی با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم از نیروهای متخصص ایرانی داخل و خارج کشور برای طراحی و ساخت آسمانخراش استفاده کنیم، بیان کرد: در اولین قدم در حوزه بررسی تئوری کنفرانس "آموزه‌ها و چالش‌های طراحی و اجرای آسمان‌خراش‌ها" در تهران برگزار شد و در ادامه مطالعات کار ادامه پیدا خواهد کرد تا بتوانیم با تعریف پروژه مناسب قدم‌های بعدی را برداریم.

معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان یادآور شد: در فاز اول روی مکان‌یابی ساخت آسمانخراش‌ها متناسب با ضوابط شهرسازی و طرح جامع کار می‌کنیم و تمامی نکات فنی مطرح شده در کنفرانس را در ساخت رعایت کنیم.

خواجه دلویی با بیان این‌که فکر می‌کنم اوایل سال آینده نقطه قطعی -ساخت آسمانخراش- و مطالعات نهایی جمع‌بندی شود،  گفت: هم‌اکنون 11 نقطه در تهران برای این کار در حال بررسی بوده و پهنه‌هایی است که در طرح جامع امکان ساخت‌های 100 طبقه به بالا در آنها وجود دارد.

وی با بیان این‌که آسمانخراش مذکور 121 طبقه خواهد بود،  تاکید کرد: کاربری این آسمان‌خراش‌ها عمومی، ترکیبی از فرهنگی، تجاری و اداری خواهد بود.

وی در رابطه با فناوری احداث آسمانخراش در کشور نیز افزود: طراحی سازه اساسی‌ترین گام ساخت آسمان‌خراش‌هاست و متخصصان تراز اول دنیا در این بخش ایرانی‌ها هستند، در نتیجه مشکلی در این زمینه نداریم و در اجرا نیز به تدریج از پیمانکاران ایرانی استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، در ساخت این سازه از فناوری‌های روز دنیا و متخصصان ایرانی مقیم خارج استفاده می‌شود.

 

رئیس اتاق اصناف ایران: مجوزی برای فعالیت مک‌دونالد در ایران صادر نمی‌شود

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مک‌دونالد درخواستی برای فعالیت در ایران نداشته است، گفت: قرار نیست که برای فعالیت چنین بنگاه‌هایی در ایران مجوز صادر شود.

رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مک‌دونالد درخواستی برای فعالیت در ایران نداشته است، گفت: قرار نیست که برای فعالیت چنین بنگاه‌هایی در ایران مجوز صادر شود.

علی فاضلی با اعلام این خبر افزود: هیچ مجوزی برای تأسیس مک‌دونالد در ایران صادر نشده  و تمام مواردی که در خصوص تأسیس این شرکت در ایران مطرح می‌شود صرفاً هیاهوی فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست که برای تأسیس این گونه بنگاه‌ها و فعالیت‌ها مجوز صادر شود.

رئیس اتاق اصناف درباره شرایط ورود رستوران مک‌دونالد به ایران ادامه داد:  برای ورود چنین بنگاه‌هایی باید جریان سیاست گذاری نظام تصمیم گیرد که اصلاً این گونه مسائل و صدور مجوز برای این فعالیت آنها مطرح نیست.

وی اظهار داشت: از طرفی نیز هیچ‌ گونه درخواستی از کمپانی مک‌دونالد برای تأسیس  شعبه و فعالیت به دست ما نرسیده است.

گفتنی است که خسرو تاج قائم‌مقام وزیر صنعت نیز اخیراً اعلام کرده است که طبق قانون اصناف کشور، این‌گونه فعالیت‌ها نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران