نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران: رونق تولید نیاز به پول ارزان‌قیمت دارد+ 3 خبر

سایر خبرها: یک مقام آلمانی: روابط اقتصادی با ایران احیا می شود/ مدیرعامل صانیر: شبکه انتقال برق ایران و ارمنستان امکان انتقال برق به کشورهای جنوب خلیج فارس را فراهم می کند/ رییس کل گمرک: وجود 47 مجوز و 14 رویه تجاری موانع بهبود فضای کسب‌وکار است  

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید مراقب بود شرایط پس از تحریم را با قوانین مخل دست‌وپاگیر از دست ندهیم و مدیریت واردات و رصد هیأت‌های تجاری به کشور باید به اتاق بازرگانی سپرده شود.

مهدی جانگیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد شرایط جدید به‌وجود آمده برای اقتصاد کشور پس از تحریم به این نکته اشاره کرد: شرایط اقتصادی امروز کشور به گونه‌ای است که تصمیماتی که در حالت فوق العاده گرفته شده باید لغو شود، اما این بدان مفهوم نیست که اقتصاد مقاومتی را جدی نگیریم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما در سی و چند سال گذشته مراحل خاصی از جمله اقتصاد جنگ،‌ اقتصاد پیش از تحریم و زمان تحریم را تجربه کرده و توانسته‌ایم با تمام شرایط خود را اداره کنیم. امروز نیز در برهه حساسی قرار گرفته‌ایم که هم برای ما یک فرصتی ایجاد شده و هم تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران باز شدن فضای کشور و درهای بازارهای جهانی به اقتصاد ما را اگر چه یک فرصت برشمرد، اما بر این نکته هم تأکید کرد که دیگر وقتی برای آزمون و خطا نداریم و چه دولت و چه بخش خصوصی باید برای هر کاری برنامه کارشناسی‌شده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما قوانین را در حوزه سرمایه‌گذاری، حمایت از تولید، صادرات و بخش‌های مختلف اقتصادی داشته‌ایم که متناسب با شرایط تحریم بوده و حتی بنا به اعلام مقام‌های دولتی ستاد تدابیر ویژه در حوزه ریاست جمهور قوانین خاصی را در دوران تحریم اعمال می‌کرد.

جهانگیری با اذعان به اینکه زمان استفاده از اقتصاد سنتی منسوخ شده است، گفت: راهی جز این نداریم که سازوکار اقتصاد جهانی را بلد باشیم و شرکت‌هایی که نتوانند در این راستا خودشان را به اقتصاد جهانی متصل کنند، طبیعتاً از گردانه حذف می‌شوند و ادامه کار برایشان غیر ممکن است.

وی با بیان اینکه اگرچه دولت طی دو سال اخیر توانست تورم 40 درصدی را به 15 درصد برساند، اما رکود همچنان در بازار حاکم است، اظهار داشت: تا زمانی که چرخه مالی و پولی در فضای کسب و کار وجود نداشته باشد، هزینه پول در چرخه اقتصاد بالاست و قاعدتاً تولید را غیراقتصادی می‌کند، اما اگر بتوانیم ظرف چند ماه آینده منابع ارزان‌قیمت خارجی در فضای تولید وارد کنیم، هزینه پول هم کاهش می‌یابد؛ چرا که اکنون امروز انحصار در فضای پولی و جزیره‌ای کشور وجود دارد.

وی اصلاح یک سری قوانین و مقررات مخل بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی را ضروری دانست و افزود: اگرچه دولتمردان ما مدعی هستند که قانون سرمایه‌گذاری خارجی جزء قوانین خوب ما محسوب می‌شود، اما یک سری تفاسیر در حوزه اجرا برای سرمایه‌گذاری خارجی چالش ایجاد می‌کند.

جهانگیری از تشکیل کمیته‌هایی در اتاق بازرگانی برای بررسی چالش‌های قانون سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: بندهایی که نیاز به اصلاح یا حذف دارند، شناسایی شده و برای تغییر به دولت و مجلس ارائه خواهد شد.

وی بر این نکته هم تاکید کرد: برخی فرآیندهای موجود در کشور طولانی است که مطلقا با سازوکار تجارت امروز هم‌خوانی ندارد و پیشنهاد داده‌ایم که برای رصد بازار واردات که پس از لغو تحریم‌ها ممکن است برای بسیاری از کشورها جذاب باشد، مدیریت اقتصاد کلان کشور به‌دست بخش خصوصی سپرده شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: اتاق‌ها باید کانون توجه سرمایه‌گذرای شده تا هیأت‌های تجاری بدانند که طرف حساب آنها بخش خصوصی و بازرگان و نه صرفا بخش دولتی هستند.

 

یک مقام آلمانی: روابط اقتصادی با ایران احیا می شود

رییس اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان گفت: آلمان می خواهد ارتباط اقتصادی با ایران بویژه استان اصفهان را مانند گذشته نه چندان دور احیا کند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان روز چهارشنبه از دیدار اعضای اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریای آلمان با نمایندگان این اتاق خبر داد.

رییس اتحادیه اقتصاد باواریای آلمان در این دیدار با اشاره به تاریخچه روابط اقتصادی آلمان و ایران افزود: دو کشور می توانند شرکای خوبی برای هم باشند و باید از فرصت پیش آمده موفقیت در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 نهایت بهره برداری صورت گیرد.

« برترام ماریا بروسارت » ( Bertram Brossardt ) با اشاره به اینکه ارزش صادرات کالا به ایران از استان باواریا 250 میلیون یورو در سال است، افزود: صادرات ایران به آلمان مانند سال 2002 بسیار اندک است.

وی اضافه کرد: بیش از 50 درصد تولیدات صنعتی ایالت باواریا صادر می شود که سهم آمریکا 12 درصد و سهم چین 10 درصد است. وی ارزش صادرات این ایالت به آمریکا را سالانه 20 میلیارد یورو اعلام کرد.

بروسارت با اشاره به تشکیل کمیسیون آینده پژوهی در اتحادیه اقتصاد و صنعت ایالت باواریا نیز گفت: این کمیسیون با حضور دانشمندان برجسته توانسته است جهت یابی صحیحی به شرکت های کوچک و متوسط این ایالت ارائه دهد.

وی دیجیتالی شدن بخش های اقتصادی را یکی از لازمه های هر کشور در دنیای امروز برشمرد و افزود: اگر نتوانیم هوشمندی را به همه بخش ها بویژه صنعت خودروسازی ببریم، آلمان از میدان رقابت حذف خواهد شد.

وی توجه به خواسته مشتریان را مهمتر از تولید انبوه در اقتصاد هزاره سوم دانست و تاکید کرد: به جای تولید انبوه باید به سلیقه تک تک افراد توجه داشت.

وی با اشاره به انرژی های مورد مصرف در آلمان گفت: استفاده از انرژی نیروگاههای هسته ای به شدت در آلمان کاهش یافته است و توجه ویژه ای به انرژی های تجدید پذیر و ذخیره سازی آنان می شود.

رییس اتحادیه اقتصاد ایالت باواریا با اشاره به تغییرات اقلیمی در دنیا بویژه در کشور آلمان نیز تصریح کرد: کشورهایی که دامنگیر تغییرات اقلیمی می شوند باید پیش بینی کنند که چه مواد غذایی را بر اساس شرایط آینده تولید کنند.

مدیر عامل هلدینگ آموزشهای اقتصاد و صنعت ایالت باوریای آلمان نیز در این دیدار از آمادگی این ایالت در راه اندازی دوره های آموزشی ویژه و تخصصی برای صنایع استان اصفهان خبر داد و گفت: آموزش بعنوان اصلی ترین عامل موفقیت در واحدهای صنعتی به شمار می آید و این هلدینگ آموزشی می تواند نیروی انسانی واحدهای صنعتی استان را در سطوح مختلف آموزش دهد.

« آنا آنگل کوهلر » ( Anna Engel Kohler) خاطر نشان کرد: این هلدینگ آموزشی در کشورهای چین، برزیل، مکزیک و کشورهای آفریقایی دوره های آموزشی برگزار کرده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار از آمادگی استان اصفهان در انتقال فناوری از آلمان و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای بر اساس استانداردهای آن کشور خبر داد.

مصطفی رناسی آلمان را انتخاب اول صنعتگران استان اصفهان در بهره برداری از فناوری خواند و گفت: پیش از انقلاب، آلمان نقش موثری در آموزش فنی و حرفه ای ایران داشت و بسیاری از دانش آموختگان این مرکز امروز دارای یک واحد تولیدی هستند.

بایرن ( Bayern ) که در انگلیسی به آن باواریا ( Bavaria) می گویند بزرگترین و جنوبی ترین ایالت در میان ایالات شانزده گانه کشور آلمان با جمعیت 12 میلیون نفر و مرکزیت شهر مونیخ است.

خودرو سازی بی ام و ( BMW) و آئودی (Audi)، لوازم الکتریکی والکترونیکی زیمنس و صنایع انتشاراتی، بیمه و گردشگری از مهمترین صنایع این ایالت بشمار می آید.

 

مدیرعامل صانیر: شبکه انتقال برق ایران و ارمنستان امکان انتقال برق به کشورهای جنوب خلیج فارس را فراهم می کند

مدیرعامل صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) گفت: شبکه انتقال برق ایران و ارمنستان یک خط راهبردی است و با تکمیل این شبکه و تکمیل زیرساخت ها، امکان انتقال انرژی در آینده از همسایگان شمالی ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس نیز فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، بهمن صالحی پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه امضای قرارداد احداث خط سوم انتقال برق دو مداره 400 کیلوولتی بین ایران و ارمنستان، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هم اینک فقط 25 درصد ظرفیت خط انتقال گاز ایران به ارمنستان در خاک این کشور در دست بهره برداری است و ارمنستان در مقابل توانایی تغذیه هزار مگاوات برق انتقالی به ایران را دارد.

وی گفت: شرکت صانیر با کشورهای همسایه ایران نظیر ارمنستان، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان قرارداد همکاری دارد و احداث شبکه های انتقال برق در این کشورها در دستور کار است و اخیرا امارات عربی متحده نیز برای توسعه مسیر شبکه برق خود با این شرکت وارد مذاکرات اولیه شده است.

مدیرعامل صانیر ابراز امیدواری کرد که با عنایت به اینکه خط شبکه انتقال برق منعقد شده در این قرارداد یک خط راهبردی است و با توجه به دیدگاه مثبت و مدیریت بسیار خوب رییس جمهور ارمنستان و شرکت 'های ون' این کشور، خط انتقال برق ایران تا گرجستان نیز به این شرکت واگذار شود و علاوه بر آن در حال مذاکره برای تامین مالی و اجرای یک پروژه مشترک نیروگاه بادی با این کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اوج بار برق همسایگان شمالی ایران در فصل زمستان و اوج بار کشورمان در فصل تابستان است و براین اساس، احداث و راه اندازی این خط می تواند در شکستن اوج بار مؤثر باشد.

صالحی تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران اسلامی، کشورمان می تواند نقش هاب انرژی منطقه را بازی کند و با توسعه خطوط انتقال به سمت روسیه و شرق اروپا به بازارهای اروپای غربی نیز ورود کند.

وی گفت: با تکمیل این شبکه انتقال برق، امکان انتقال انرژی در آینده از همسایگان شمالی ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می شود و بر این اساس، تکمیل این شبکه از اهمیتی خاص برخوردار است.

مدیرعامل صانیر در پایان گفت: متاسفانه طی سال های گذشته خط انتقال شبکه برق ارمنستان به دلایل جزئی و کم اهمیت متوقف شده بود که با تلاش های انجام شده مجددا به مسیر خود بازگشت و قرارداد مجددی منعقد شد.

گفتنی است؛ در این قرارداد دو طرف موافقت کردند شرکت صانیر با هزینه 107 میلیون و 900 هزار یورویی این خط انتقال برق را توسط پیمانکاران ایرانی احداث کند.

با احداث این خط ظرفیت تبادل برق بین ایران و ترکمنستان از 300 مگاوات به یکهزار مگاوات افزایش یافته، هرچند شبکه برق ایران در آینده از طریق ارمنستان به خطوط برق کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه متصل می شود. مدت اجرای این پروژه از سوی شرکت ایرانی 24 ماه تعیین شده است. ایران با صادرات گاز به کشور ارمنستان، در مقابل از این کشور برق وارد می کند.

 

رییس کل گمرک: وجود 47 مجوز و 14 رویه تجاری موانع بهبود فضای کسب‌وکار است

 رییس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پنجره واحد یکی از پیش‌نیازهای رویه‌های جدید گمرکی است، خاطرنشان کرد: این سامانه اکنون در 95 درصد گمرکات کشور اجرا می‌شود.

مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، گفت: بعد از سال 1384 سیاست‌های مدیریت گمرک به کلی تغییر کرد و دوباره به سیستم سنتی و نرم‌افزارهای پراکنده‌ای برگشتیم که به صورت سامانه جامع نبود اما با روی کار آمدن دولت جدید سامانه پنجره واحد طراحی و اکنون در 95 درصد گمرکات کشور اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان تجارت را با 9 هزار نفر پرسنل و انواع رویه‌های واردات، صادرات، ترانزیت و... از طریق سیستم‌های قدیمی و سنتی انجام داد، افزود: تقریبا کار استقرار پنجره واحد در گمرک به اتمام رسیده است و آن فضایی که فرد بتواند اظهار از راه دور کند، اسناد را به صورت الکترونیکی ارائه کند، ایستگاه‌های مختلف گمرک حذف شود، ارتباط با سایر سازمان‌ها بر اساس تبادل الکترونیکی اسناد باشد و... فراهم شده است یعنی در گمرک تقریبا به یک فضای بدون کاغذ رسیده‌ایم.

کرباسیان با بیان اینکه سامانه پنجره واحد تجاری از سوی قشر دانشگاهی کشور طراحی شده است، گفت: پیش از این 80 کشور دنیا از سامانه‌ای به اسم آسیکودا استفاده می‌کردند و آنکتاد آخرین نسخه‌ این برنامه به اسم آسیکودای جهانی را نیز در اختیار ایران قرار داده بود اما به دلیل اینکه در دولت نهم و دهم ارتباط ایران با آنکتاد قطع شد، استفاده از سیستم آسیکودا غیرممکن شد.

رئیس کل گمرک با انتقاد از نحوه عملکرد دو دولت گذشته، تشریح کرد: قطع ارتباط ما با آنکتاد از یکسو به دلیل عدم انجام تعهداتمان بود و از سوی دیگر به دلیل از دست دادن نیروهایی که آنکتاد در اختیارمان قرار داده بود؛ به همین دلیل احیای آسیکودا غیرممکن شد البته علاوه بر این در دهه گذشته آنقدر به قوانین و مقررات و سیستم و نرم‌افزارهای موجود حاشیه زده شده بود که مقررات باید از اول بازنویسی می‌شد، یعنی هم زمینه ارتباط با آنکتاد قطع شده و هم سیستم گمرک تنزل یافته بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بسیاری از قوانین و مقررات زائد حذف شده است، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و زیر مجموعه‌های ایشان در حذف مقررات و قوانین زائد ایستادگی و شهامت داشته‌اند زیرا متاسفانه در کشور ما کسانی که با حذف یا وضع قانون، متضرر می‌شوند، برای عدم اجرای آن مقاومت‌های جدی‌ می‌کنند و ایستادگی در برابر آنها و پیش بردن اهداف ملی جسارت و شهامت می‌خواهد.

وی با انتقاد از تعدد و تکثر مجوزهای تجاری در کشور تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات ایران در بهبود فضای کسب‌وکار به تعداد مجوزها برمی‌گردد؛ حدود 47 قانون برای یک کالا باید رعایت شود. کدام کشور 47 مجوز دارد؟ ما در تجارت، 14 رویه را اجرا می‌کنیم، در هیچ کجای دنیا 14 رویه وجود ندارد اینها همان عوامل کندی تجارت در ایران است که باید به درستی شناسایی وحذف شود.

کرباسیان ادامه داد: الان که مشکلات تحریم در حال حل شدن است باید در قوانین و مقررات کشور بازنگری و بسیاری از آنها حذف شود. وجود دو نوع گمرک در کشور؛ گمرک رسمی و گمرک منطقه آزاد، دخالت 12 سازمان در واردات و ترخیص کالا و علاوه بر آن لزوم رعایت 65 نوع ردیف معافیت از دیگر عوامل کندی تجارت است.

کرباسیان در پایان افزود: وجود این همه قانون و فرایند در تجارت کشور، باعث آشفتگی و سردرگمی خواهد شد؛ سهم کشور ما در تجارت دنیا فقط سه دهم درصد است، قطعا نوع و تعداد مقررات از عوامل اصلی نقش کمرنگ ایران است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران