وزیر نفت: تا اواخر آبان ماه یا اواسط آذرماه تحریم های بین المللی علیه صنعت نفت ایران به طور کامل لغو می شود

زنگنه: افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران از آذرماه تحقق می یابد/ مدیرعامل شرکت ملی نفت: میزان تولید نفت خام ایران پیش از تحریمها سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بود که در حال حاضر به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته است/ اوپک: تقاضای جهانی نفت امسال به 92.70 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد/ برج تقطیر ساخت ایران به مقصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس هرمزگان بارگیری شد  

سازوکار در نظر گرفته شده در توافق هسته ای در آبان یا آذرماه به رفع تحریم ها منجر شده و از آن مقطع زمانی، افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران، آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به توافقات هسته ای، هرگونه افزایش رسمی صادرات نفت ایران که از سقف یک میلیون بشکه در روز (یک میلیون و 100 بشکه با اغماض) فراتر رود، با محدودیت مواجه خواهد بود، بنابراین میزان تولید نیز تا آن تاریخ افزایش قابل توجهی نخواهد یافت.

بیژن زنگنه وزیر نفت در این خصوص اظهار داشته است: پیش بینی می شود تا اواخر آبان ماه یا اواسط آذرماه سال جاری تحریم های بین المللی علیه صنعت نفت ایران به طور کامل لغو شود. این تحریم ها شامل فروش و صادرات نفت ایران، مقدار فروش، حمل و نقل و بیمه کشتی های نفت کش و جابه جایی ارز حاصل از فروش نفت می شود.

براین اساس، شرکت ملی نفت، مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره و نفت مرکزی نیز با دستور وزیر نفت، خود را برای آن تاریخ، آماده می کنند.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری محدودیت در فروش نفت تا زمان لغو رسمی تحریم ها، می گوید: میزان تولید نفت ایران تا برداشته شدن تحریم ها تغییری نخواهد کرد.

وی درباره اخباری مبنی بر افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران ظرف یک هفته آینده، اظهار کرد: افزایش تولید نفت ایران منوط به برداشتن شدن تحریم ها است و تولید نفت تا برداشته شدن تحریم ها تغییری نخواهد کرد.

جوادی تاکید کرد: هر گونه افزایش تولید نفت ایران منوط به برداشته شدن تحریم ها است.

تا پیش از لغو تحریم ها، میزان تولید نفت خام ایران پیش از تحریمها سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بود که در حال حاضر به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

هم اکنون برای صادرات نفت ایران نیز سقف یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است که به کشور های چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر می شود.

مقامات وزارت نفت اعلام کرده اند که بلافاصله پس از لغو تحریم ها میزان فروش نفت ایران روزانه 500 تا 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت پیش از این به ایرنا گفته بود: در صورت لغو تحریم ها و در میان مدت، قادرخواهیم بود که روزانه 500 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کنیم. در حال حاضر ترکیه، تنها مشتری اروپایی نفت ایران به شمار می رود که روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند.

علاوه بر اروپاییان، کشورهای آسیایی و آفریقایی نظیر اندونزی، سریلانکا و افریقای جنوبی نیز برای خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم اعلام آمادگی کرده اند.

با لغو تحریم ها، ایران می تواند تک محموله های نفتی را روانه بازارهای جهانی کرده و به فروش برساند، اما عقد قراردادهای بلندت مدت فروش نفت، زمانبر خواهد بود.

با توجه به اینکه قراردادهای خرید نفت توسط پالایشگاه ها به صورت سالانه امضا می شود، ایران برای تضمین فروش بلند مدت نفت پس از لغو تحریم ها باید منتظر بماند تا قراردادهای موجود پالایشگاه ها با سایر کشورها به پایان برسد.

تقاضای جهانی نفت امسال به 92.70 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد

اوپک در گزارش ماه اوت خود پیش بینی کرد، تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی با 1.38 میلیون بشکه در روز افزایش، به 92.70 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، اوپک در گزارش این ماه خود، پیش بینی ماه گذشته این سازمان از تقاضای جهانی نفت در سال 2015 را تغییر و آن را 90 هزار بشکه در روز افزایش داد.

بنابه پیش بینی اوپک در گزارش ماه اوت این سازمان، تقاضای جهانی نفت در سال میلادی آینده با 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش، رکورد زده و به سطح 94.04 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

رشد تقاضای نفت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.ایی.سی.دی) در سال 2016 در حدود 0.18 میلیون بشکه در روز خواهد بود و بیشتر رشد تفاضای نفت در سال 2016 ناشی از افزایش تقاضای کشورهای غیر او.ایی.سی.دی است. در سال آینده میلادی، رشد تقاضای نفت کشورهای غیر او.ایی.سی.دی معادل 1.16 میلیون بشکه در روز است.

براساس گزارش ماه اوت اوپک، رشد تقاضای نفت اوپک در سال 2015 معادل 0.96 و در سال 2016 معادل 0.27 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که علت این کاهش، افزایش تولید نفت در آمریکا است.

قیمت نفت اوپک در ماه ژوییه با 6.02 دلار کاهش به 54.19 دلار، نفت برنت دریای شمال با 6.99 دلار کاهش به 56.76 دلار و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 8.90 دلار کاهش به 50.93 دلار در هر بشکه رسید.

همچنین، قیمت نفت ایران در ماه ژوییه به 54.86، نفت عربستان سعودی به 54.95 و قیمت نفت کویت به 53.86 دلار در هر بشکه رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: رفع تحریم ها نقش مهمی در به روزرسانی و رشد شتابان صنعت نفت خواهد داشت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تاثیر جمع بندی مذاکرات هسته ای در وضعیت صنعت نفت کشور، گفت: تحریم ها مانع رسیدن به دانش و امکانات بین المللی بود و رفع آنها نقش مهمی در به روز رسانی و رشد شتابان صنعت نفت خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، رکن الدین جوادی روز چهارشنبه در حاشیه رونمایی از هشت پروژه جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و گاز در مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی در کرج، در جمع خبرنگاران، افزود: هرچند بخش زیادی از این محدودیت ها با همت جوانان ایرانی به فرصت تبدیل شد، اما توافق هسته ای نقش تاثیرگذاری در به روز رسانی و رشد شتابان صنعت نفت خواهد داشت.

وی ادامه داد: توافق هسته ای و رفع تحریم ها به طور قطع در دستیابی ایران به دانش روز و منابع فنی بین المللی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جوادی درخصوص همکاری شرکت نفت با جهاد دانشگاهی در پروژه های نفت و گاز نیز گفت: همکاری و همیاری نفت و جهاد دانشگاهی در حال شتاب گیری و توسعه است و امیدواریم با حفظ روند فعلی اثرات قابل قبولی از خود برجای بگذاریم.

وی درباره گسترش فعالیت های دانش بنیان در صنعت نفت، گفت: در این زمینه هم بودجه تخصیص داده ایم و هم برای کارهای دانش بنیان مصوبات و کارگروه های تخصصی درنظر گرفته ایم.

حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی نیز به خبرنگاران، گفت: هم اکنون 20 درصد از توانمندی های جهاد دانشگاهی در حال بکارگیری است و با ایجاد بسترهای مناسب و همکاری سازمان های مختلف این روند رشد چشمگیرتری پیدا خواهد کرد.

وی درخصوص هشت طرح رونمایی شده با همکاری شرکت ملی نفت ایران، گفت: طرح های رونمایی شده مهم و تاثیر گذار است و نمی توان گفت که یکی بر دیگری ترجیح داشته است.

وی خاطرنشان کرد: دانش طراحی و انتخاب تجهیزات در این طرح ها ایرانی بوده و در داخل ساخت شده است و به این واسطه از لحاظ قیمت تمام شده 60 تا 70درصد کمتر از نمونه های خارجی بوده است.

طیبی درخصوص همکاری با شرکت نفت نیز گفت: ما از دهه 60 همکاری بسیار خوبی با نفت داشتیم و درحوزه پژوهشی نیز از چند سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی را آغاز کرده ایم.

بارگیری برج تقطیر ساخت ایران به مقصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس هرمزگان

مدیر سایت گروه صنعتی انرژی های فرآیندی نوین (راکتورساز) در بندرعباس گفت: برج تقطیر cc-1804 ساخته شده توسط این شرکت به مقصد پالایشگاه درحال ساخت ستاره خلیج فارس بارگیری شد.

مسعود نوری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این برج با 70 متر طول، 700 تن وزن و 11و نیم متر قطر، به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

وی ادامه داد: هر چند فاصله محل ساخت این برج تقطیر تا محل نصب در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 15 کیلومتر است؛ اما جابه جایی آن حدود 15ساعت به طول می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: برج تقطیری cc-1804 با این ابعاد و وزن اولین بار است که در داخل کشور آن هم توسط متخصصان ایرانی در زمان تحریم بویژه در زمینه واردات برخی انواع فولاد و مواد خام اولیه، ساخته می شود.

وی از گروه صنعتی انرژی های فرآیندی نوین (رآکتورساز) به عنوان بزرگ ترین تامین کننده تجهیزات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نام برد و ادامه داد: 98 تاور (برج)، راکتور و دیگر قطعات پالایشگاهی در مجموع به وزن 10هزارتن با ظرفیت های مختلف توسط این شرکت در اهواز و بندرعباس درحال ساخت است.

نوری با بیان اینکه عملیات ساخت 80 قطعه با وزن چهار هزارتن در کارخانه اهواز رو به پایان است؛ افزود: 18مورد دیگر نیز در بندرعباس درحال ساخت است که چهار برج بزرگ تقطیر تحویل و دو برج تقطیر نیز درحال بارگیری به مقصد پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است.

به گفته نماینده گروه صنعتی انرژی های فرآیندی نوین (رآکتورساز) در بندرعباس 12برج دیگر نیز با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است که تا پایان امسال، تحویل پالایشگاه ستاره خلیج فارس می شود.

با ساخت و نصب برج راکتور مخازن پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس طبق برنامه اعلام شده، فاز اول پالایشگاه تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهد شد.

گـروه صنعتـی انرژی های فرآیندی نوین (راکتورساز) با 44سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در بخش های ساحلی و فراساحلی فعالیت دارد.

شرکت راکتورساز با استفاده از نرم افزارهای روز دنیا، امکان طراحی و محاسبات و همچنین تهیه نقشه های اجرایی را براساس آخرین ویرایش استانداردهای جهانی داراست.

بلومبرگ: رکورد تولید نفت ایران، عرضه اوپک را به بالاترین سطح 3ساله رساند

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد: با افزایش تولید نفت ایران در ماه ژوییه (10 تیر تا 9 مرداد)به بالاترین سطح از سال 2012، تولید نفت اوپک به بالاترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته رسید.

به گزارش ایرنا از بلومبرگ، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، در ماه گذشته، تولید نفت این سازمان در ماه ژوییه با افزایش روزانه 100 هزار و 700 بشکه، به سطح 31 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید.

این افزایش در حالی اتفاق افتاد که عربستان سعودی اعلام کرد، تولید ماه گذشته این کشور، بیشترین کاهش در تقریبا یک سال گذشته را تجربه کرده است.

در ماه ژوییه، افزایش تولید نفت ایران، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و نگرانی از اینکه کاهش تقاضای نفت چین موجب تداوم مازاد عرضه در بازارها شود، بهای نفت در بازار لندن را هفته گذشته به کمتر از 50 دلار در هر بشکه یا کف قیمت شش ماهه رساند.

تولید نفت ایران احتمالا در آینده افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

ابهیشک دشپند تحلیلگر شرکت ناتیکسیس در لندن از طریق پست الکترونیکی به بلومبرگ گفت: تولید نفت ایران افزایش آرامی داشته است و این افزایش ملایم برای مدتی ادامه دارد. این افزایش به سرمایه گذاری نیاز ندارد، لیکن انتظار می رود پس از توافق جامع هسته ای، قطعی شدن لغو تحریم ها و افزایش سرمایه گذاری ها در بخش نفت ایران، تولید نفت این کشور افزایش چشمگیری پیدا کند. اوپک 40 درصد نفت موردنیاز جهان را تولید می کند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران