استاندار کرمان: میراث فرهنگی در صورت رها شدن از بین می رود + 4 خبر

سایر خبرهای استان: آستان قدس رضوی در کرمان و یزد شش باب کتابخانه دارد/ 146 کیلومتر راه در استان کرمان بهره برداری می شود/ اهدای اعضای 103 نفر به بیماران نیازمند در کرمان / ییس کل دادگستری کرمان: جلوگیری از تصرف اراضی با جدیت دنبال می شود  

استاندار کرمان گفت: میراث فرهنگی و آثار تاریخی با ارزشی در استان داریم که اگر رها شود از بین می رود.

به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در آیین معرفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دفتر امام جمعه کرمان افزود: به دلیل پیشینه تاریخی و صنایع دستی و مقاصد مهم گردشگری استان کرمان، این استان از اهمیت بالایی در زمینه میراث فرهنگی برخوردار است.

وی گفت: به همین دلیل وسواسی که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان داشتند درست بوده است.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کارهای زیادی کرده و این حرکت ادامه خواهد داشت.

استاندار کرمان گفت: همانگونه که دولت در دو سال گذشته یک حرکت جهادی انجام داده مطمئن هستم که آقای وفایی و همکارانشان نیز این حرکت را ادامه خواهند داد تا دوران طلایی و خوبی را در این سازمان داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم گفت: داستان سازمان میراث فرهنگی بین همه نهادها جداست و کرمان نیز جایگاه اول مشکلات اداری را بین ادارات میراث فرهنگی استان ها دارد.

محمود وفایی افزود: حقیقتا در حوزه میراث فرهنگی آنچه حق استان کرمان است به آن نرسیده و این سازمان در شان استان کرمان نیست.

وی بیان کرد: در این سازمان همه کارها باید به بخش خصوصی واگذار شود و ما در خدمت بخش خصوصی باشیم که این رویکرد استاندار کرمان هم می باشد.

وی گفت: مجموعه سیستم اداری دچار مشکلات عدیده ای است و این چرخه متناسب با اهداف عالیه شهدا، شان مردم و منویات مقام معظم رهبری نمی چرخد.

وفایی با اشاره به اینکه هیچ تعلق و عشقی به میز و پست ندارد خاطرنشان کرد: بنده به عشق خدمت در دورانی که مردم به این دولت اعتماد کردند و رای دادند، آمده ام.

وی با تشکر از اصحاب رسانه گفت: من دست عزیزان رسانه ای را می بوسم و می خواهم کمک کنند تا در کرمان به جایگاهی متناسب با نامش برسیم.

در این آیین از خدمات علی مهاجری مدیرکل پیشین و محمدعلی کدوری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تقدیر شد.

 

آستان قدس رضوی در کرمان و یزد شش باب کتابخانه دارد

سرپرست سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی گفت: شش باب کتابخانه با بیش از 62 هزار عضو و بیش از 300 هزار جلد کتاب زیر نظر سازمان موقوفات یزد و کرمان به مرکزیت رفسنجان وجود دارد.

رضا رضوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کتابخانه ها شامل کتابخانه علی ابن موسی الرضا (ع) در امین شهر انار، کتابخانه های جواد الائمه و مرتضوی در رفسنجان، کتابخانه مروج در یزد و کتابخانه های هرندی و امام رضا (ع) در کرمان است.

وی تصریح کرد: این سازمان علاوه بر فعالیت های فرهنگی در زمینه قرآنی هم فعالیت می کند که در همین راستا مهدالرضا (ع) در نعیم آباد یزد، مهدالرضا (ع) ناجی در امین شهر انار و دو مهدالرضا (ع) نیز در رفسنجان وجود دارد که یکی از آنها در احمد آباد رضوی در حال فعالیت است و دیگری نیز در خیابان مفتح شهر رفسنجان مهر امسال فعالیت خود را آغاز می کند.

وی با بیان اینکه کلاس های قرآنی و پیش دبستانی برای کودکان در این مهدها دایر است افزود: در زمینه آموزشی نیز می توان به فعالیت های آموزشی در هنرستان های امام رضا (ع)، هنرستان مرتضوی و دبستان احمدآباد رضویه در شهرستان رفسنجان و هنرستان باقرالعلوم در امین شهر انار اشاره کرد که با همکاری آموزش و پرورش اداره می شوند.

رضوی بیان کرد: در ایام دهه کرامت یعنی از روز میلاد حضرت معصومه (س) در مناطق مختلف زیر نظر سازمان شامل شهرستان های کرمان، یزد، سیرجان، راور و جیرفت برنامه های جشن در حال اجراست و بزرگترین جشن در شب میلاد با سعادت امام رضا(ع) در دفتر مرکزی سازمان موقوفات یزد و کرمان در رفسنجان برگزار می شود.

وی سخنرانی و مداحی، تواشیح، شعرخوانی و اهدای جوائز به 8 نفر از کسانی که به نام رضا هستند را از برنامه های این شب برشمرد و گفت: در روز ولادت امام رضا (ع) با حضور مداح و واعظ حرم مطهر رضوی با اهدای بسته های متبرک در زندان و بیمارستان های رفسنجان از بیماران و زندانیان دلجویی می شود.

رضوی، عمده فعالیت سازمان را کشاورزی با محوریت تولید محصول پسته عنوان کرد و گفت: در شهرستان های سیرجان، رفسنجان، کرمان، شهربابک و راور در زمینه کشت و برداشت پسته فعالیت می شود.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر در عنبرآباد و جیرفت در زمینه مرکبات از سوی سازمان موقوفات سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به فعالیت این سازمان در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی گفت: به دلیل اینکه بیشترین موقوفات و رقبات سازمان موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی در رفسنجان است و از طرفی دیگر از لحاظ جغرافیایی بین دو استان قرار گرفته است لذا عامل اصلی انتخاب رفسنجان به عنوان سازمان بود که در سال 1345 فعالیت خود را آغاز کرد.

 

146 کیلومتر راه در استان کرمان بهره برداری می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: 146 کیلومتر راه در حوزه ساخت و توسعه راه ها هفته دولت در استان کرمان به بهره برداری می رسد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان خداداد مقبلی افزود: این راه ها با صرف یکهزار و 524 میلیارد و 166 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی احداث شده است.

وی بیان کرد: در حوزه مدیریت راهداری نیز 282 کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت، 200 کیلومتر آسفالت حفاظتی و 180 کیلومتر شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی و ایمن سازی راه ها، نصب تابلو و علائم ایمنی با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال انجام شده است که این طرح ها نیز در هفته دولت به بهره برداری می رسند.

وی گفت: سه هزار و 21 واحد مسکن مهر نیز هفته دولت در شهرستان های کرمان، سیرجان، شهربابک، بافت، زرند و رفسنجان آماده بهره برداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: در حوزه راه روستایی نیز 134 کیلومتر راه با صرف 313 میلیارد و 600 میلیون ریال افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: این میزان راه روستایی در شهرستان های ارزوئیه، بم، رابر، راور، رفسنجان، ریگان، زرند، سیرجان، فهرج، کرمان و نرماشیر قرار دارند.

مقبلی گفت: بیمارستان کوهبنان با صرف 93 میلیارد ریال و بیمارستان ارزوئیه با اعتباری بالغ بر 97 میلیارد ریال از اعتبارات ملی احداث شده که به مناسبت هفته دولت افتتاح می شود.

وی ادامه داد: تکمیل ساختمان شماره دو اداره راه و شهرسازی کرمان، تجهیز و آکوستیک کردن کانون بردسیر، احداث و تجهیز ساختمان اداری شهرستان کرمان، تکمیل بخشداری بم، حصار و محوطه سازی بخشداری دهج، حصارکشی اداره کار شهربابک، حصار و محوطه سازی فرمانداری راور و تکمیل و تجهیز آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری سیرجان نیز انجام شده است.

وی گفت: این طرح ها نیز با صرف 31 میلیارد و 234 میلیون ریال در هفته دولت به بهره برداری می رسند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: احداث قسمتی از مجتمع اداری ارزوئیه و احداث بخشی از مجتمع اداری نرماشیر نیز در هفته دولت کلنگ زنی می شود.

وی گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح ها 42 میلیارد ریال است.

 

اهدای اعضای 103 نفر به بیماران نیازمند در کرمان

مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از سال 1388 تاکنون 103 مورد عمل جراحی برداشت عضو از بیماران مرگ مغزی در کرمان انجام شده است.

محمدرضا میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر پیوند کلیه، کبد و قرنیه در کرمان انجام می شود.

وی بیان کرد: پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی در کرمان از سال 85 آغاز شد و از سال 1388 تاکنون 153 پیوند کلیه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است.

مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: پیوند کبد از سال 88 در کرمان آغاز شد که از آن موقع تاکنون 41 مورد پیوند کبد انجام شده و تعداد پیوندهای کبدی که از کرمان در شیراز انجام شده 44 مورد بوده است.

وی گفت: در صورتی که در کرمان بیمار کاندید پیوند عضو وجود نداشته باشد در برخی موارد کبد برداشت شده از بیماران به شیراز منتقل می شود.

میرزایی اضافه کرد: پیوند کلیه از فرد زنده هم در کرمان انجام می شود که تاکنون 668 پیوند کلیه از زنده انجام شده است.

وی گفت: پیوند قرنیه در کرمان نیز از سال های خیلی قبل انجام شده و از سال 1388 تاکنون 401 پیوند از این نوع صورت گرفته است.

وی بیان کرد: قرنیه برای پیوند به بیمار از بانک قرنیه تهیه می شود.

مسوول اداره پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون بیش از پنج هزار نفر در کرمان کارت اهدای عضو را دریافت کرده اند.

وی افزود: استان کرمان یکی از قطب های 9 گانه پیوند عضو کشور محسوب می شود که مباحث مربوط به پیوند عضو در دانشگاه های علوم پزشکی بم، رفسنجان و جیرفت را نیز پیگیری می کند.

وی گفت: همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی رفسنجان، بم و جیرفت فقط کار شناسایی بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو را انجام می دهند.

میرزایی، مهمترین کمبود در حوزه پیوند عضو را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دانست و گفت: رسانه ها باید به این عرصه ورود کنند تا این باور در وجود همراهان بیماران نهادینه شود که بیمار مرگ مغزی امکان برگشت به زندگی را ندارد.

وی گفت: مرگ مغزی بیماران از سوی پنج پزشک متخصص مورد تایید قرار می گیرد.

استان کرمان علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرستان های رفسنجان، بم و جیرفت نیز دانشگاه علوم پزشکی دارد.

کارشناس ستادی پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان گفت: در شش سال گذشته تعدادی از افراد به علت عارضه های مختلف دچار مرگ مغزی و از این تعداد 10 نفر موفق به اهدای عضو به نیازمندان شدند.

محمدحسین کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع بیماران مرگ مغزی شده در این شهرستان، دو نفر در سال جاری برای پیوند عضو به کرمان انتقال داده شده اند.

وی با اشاره به اینکه این افراد بیشتر جوان بودند افزود: سخت ترین شرایط در این زمان گرفتن رضایت از خانواده این افراد بود.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی عضوهای قابل پیوند، بیماران از بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان به مراکز کرمان و شیراز انتقال می یابند.

کاظمیان بیان کرد: آخرین مرگ مغزی که از این بیمارستان به کرمان و شیراز اعزام شد تابستان امسال بود.

وی گفت: در حال حاضر یک جوان به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده و در بیمارستان بستری است که پس از حصول رضایت از خانواده، وی را برای پیوند اعضا انتقال می دهیم.

کارشناس ستادی پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان در خصوص سامانه ثبت نام اهدای عضو گفت: از سال 92 تاکنون از طریق دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برای 2 هزار و 117 نفر کارت اهدای عضو به صورت الکترونیکی صادر شده است.

این دانشگاه شهرستان های رفسنجان و انار را زیر پوشش دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم گفت: تاکنون پیوند اعضا در شهرستان های جنوبی کرمان انجام نشده است.

محمدرضا محمدی افزود: علت انجام نشدن جراحی پیوند عضو به دلیل نبود بخش تخصصی پیوند اعضا در بیمارستان های این منطقه است.

وی گفت: افراد مبتلا به مرگ مغزی برای پیوند اعضا به مرکز استان اعزام می شوند.

هم اکنون دو بیمارستان در شهرستان جیرفت، یک بیمارستان در شهرستان کهنوج و یک بیمارستان در شهرستان منوجان فعال است.

بیمارستان در شهرستان های قلعه گنج، عنبرآباد و رودبار جنوب نیز در حال ساخت است که در شهرستان قلعه گنج و رودبار جنوب مراحل پایانی ساخت بیمارستان ها طی می شود.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان جیرفت، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، عنبرآباد، کهنوج و رودبار جنوب را با جمعیت حدود یک میلیون نفر زیر پوشش دارد.

مسوولان مربوط در دانشگاه علوم پزشکی بم نیز با بیان این که امکان پیوند عضو در این دانشگاه وجود ندارد از اعزام بیماران مرگ مغزی به مرکز استان خبر دادند.

این دانشگاه چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در شرق استان را زیر پوشش دارد.

استان کرمان با جمعیت بیش از سه میلیون نفر در مجموع 23 شهرستان دارد.

 

رییس کل دادگستری کرمان: جلوگیری از تصرف اراضی با جدیت دنبال می شود

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال استان جلوگیری از تصرف اراضی دولتی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را با جدیت دنبال می کند.

به گزارش ایرنا یدالله موحد روز سه شنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: مقابله با زمین خواری و حاشیه نشینی نیز با جدیت در استان کرمان مانند گذشته دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان با اراده جمعی که در آن شکل گرفته در حوزه حفاظت و صیانت از انفال عمومی و حقوق بیت المال پیشگام بوده و عملکرد قابل قبولی دارد.

وی گفت: کارهای سنگین، بسیار خوب و ارزشمندی در تمامی حوزه های مرتبط با صیانت از انفال و حقوق عمومی در استان کرمان انجام شده است.

رییس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: امیدواریم با تجمیع توانمندی ها و امکانات سازمان ها و نهادهای مختلف بتوانیم این روند را دنبال کرده و بیش از گذشته به وظایف قانونی خود در راستای صیانت از اموال عمومی عمل کنیم تا جامعه بتواند بهره وری بهتری از این منابع داشته باشد.

وی بر تعیین مرزهای املاک دولتی و شخصی تاکید کرد و گفت: باید مرزهای مبهم و نامشخص را از بین ببریم تا محاکم بتوانند براساس این مرزها به پرونده های مربوط به اختلافات اراضی رسیدگی کنند.

موحد اظهار کرد: مسایل را باید بصورت ریشه ای حل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت و صیانت از بستر رودخانه گفت: غفلت از این موضوع می تواند خسارت های زیادی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: شناسایی و حفاظت از بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت المال قرار دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: واقعیت این است که حوادث منتظر مطالعات نمی مانند و هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که قابل جبران نباشد و به همین دلیل باید با پدیده رودخانه خواری نیز برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: وزارت نیرو مطالعاتی را در بستر و حریم رودخانه ها دنبال می کند و با مشخص شدن حدود این حریم و بستر می توان از تصرف و تعرض به حریم و بستر رودخانه ها جلوگیری کرد.

موحد گفت: کمیسیون فرعی بررسی مسایل بستر رودخانه ها را در شورای حفظ حقوق بیت المال تشکیل می دهیم.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان از شوراهای فعال کشور در صیانت از اراضی ملی و حقوق بیت المال است.

مسعود منصور افزود: حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آنها از مباحث بسیار مهمی است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت نیز مورد تاکید قرار دارد.

وی گفت: شرایط کشور به لحاظ منابع طبیعی و محیط زیستی شرایط سختی است.

وی با اشاره به مصوبات جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان عنوان کرد: در این جلسه درباره حریم شهرها که حوزه عمل اداره کل راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی است تعیین تکلیف شد.

منصور گفت: همچنین در این نشست درباره حرایم روستاها نیز راهکارهای اساسی به بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی ارایه شد.

وی اظهار کرد: درباره جلوگیری از تصرفات بستر رودخانه ها نیز در این نشست مصوباتی مصوب و قرار شد گشت مراقبت سازمان جنگل ها هرگونه تخلف و تعرض در این زمینه را به مراجع مربوطه اعلام کند.

وی تصریح کرد: در این نشست پلاک های اختلافی در رفسنجان و کوهپایه نیز مورد بحث قرار گرفت و راهکارهایی درباره آنها اتخاذ شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان هم گفت: چهار هزار پرونده مربوط به تصرف اراضی در کرمان تشکیل شده و از این تعداد دو هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مهدی رجبی زاده ادامه داد: در حال حاضر دو هزار پرونده مربوط به تصرف اراضی وجود دارد که در مراحل مختلف رسیدگی قرار دارند و تاکنون منجر به صدور مبایعه نامه نشده است.

وی اظهار کرد: این دو هزار پرونده، 104 هزار هکتار از اراضی را شامل می شوند و اگر این موارد رسیدگی شوند بخش زیادی از مشکلات اداره کل منابع طبیعی حل می شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران