معاون اول رییس جمهوری: دولت شرایط کاری را برای تمامی نیروهای توانمند ایجاد می کند

جهانگیری: اقتصاد ایران سخت ترین دوران را در سال جاری سپری می کند زیرا با کاهش چشمگیر قیمت نفت روبرو شده ایم/ وقتی سیستم متکی بر فناوری های نو و مدیریت پیشرفته نباشد منابع به آفت توسعه تبدیل می شود و به جای کمک به توسعه، اخلال گر در این زمینه تبدیل می شوند/ می خواهیم از وابستگی به نفت فاصله بگیریم بودجه کشور بشدت به این حوزه وابسته است و این وابستگی موجب می شود که دشمنان در زمان های حساس با تحریم ها مشکلاتی را ایجاد کنند/ سال 95 یکی از بهترین سال های رونق و توسعه اقتصادی ایران خواهد بود/ امروز مشتاقان کار با ایران برای آوردن منابع به کشور ما در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند و باید با برنامه های دقیق این موضوع را دنبال کنیم/ دولت از همکاری تمامی افراد توانمند استقبال می کند گفت: هیچ کس نباید فکر کند که در دولت جایی برای کار ندارد  

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که اقتصاد ایران باید به شرکت های دانش بنیان متکی شود افزود: باید راهی پیدا کنیم که اقتصاد ایران بیش از وابستگی به منابع، به مغز انسان ها وابسته باشد زیرا مغز انسان ها ارزش افزوده تولید می کند.

وی گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی و جهت گیری های اصلی کشور همواره مورد نظر بوده است.

جهانگیری با اشاره به دارا بودن رتبه 16 علمی کشور در افزود: برخی اقتصادها هستند که رشد دو رقمی آنها چندان اثرگذار نیست اما برخی کشورها از نظر رشد اقتصادی به جایی رسیده اند که رشد نیم درصدی آنها دنیا را تکان می دهد.

وی اظهار کرد: وقتی سیستم متکی بر فناوری های نو و مدیریت پیشرفته نباشد منابع به آفت توسعه تبدیل می شود و به جای کمک به توسعه، اخلال گر در این زمینه تبدیل می شوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: اقتصاد ایران سخت ترین دوران را در سال جاری سپری می کند زیرا با کاهش چشمگیر قیمت نفت روبرو شده ایم.

وی تاکید کرد: مصمم هستیم به فضل الهی و تکیه به اراده مردم اقتصاد کشور را شکوفا و پویا کرده و رکود را از جلوی پای مردم برداریم و این امر شدنی است.

جهانگیری به کاهش تورم و رشد مثبت در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای اصلی در این زمینه، نسخه اقتصاد مقاومتی است و این نسخه را تنها برای دوران تحریم نمی خواهیم و برای دوران بعد از تحریم نیز بیشتر به آن نیاز داریم.

وی اضافه کرد: بخش های مختلف صنعتی کشور به همت نیروهای متخصص و کاردانی که جزء مهمترین سرمایه های کشور هستند به نحو مطلوب در حال تولید، سرمایه گذاری و توسعه هستند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: برای بنگاه های مهم اقتصادی مانند مجموعه مس هیچ کاری ارزشمند تر از این نیست که همواره روند تولید رو به افزایش و محصول تولیدی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با محصول جهانی باشد و توسعه مورد نظر در بنگاه و رشته مورد فعالیت انجام شود.

وی افزود: کشور ما به دلیل ظرفیت مواد معدنی در ردیف کشورهای ممتاز و تنوع مواد معدنی در ایران بسیار زیاد است و اکتشافات موجب شده تا معادن بسیار خوبی را در بخش فلزات و به ویژه فلزات رنگی در اختیار داشته باشیم.

جهانگیری گفت: سرچشمه در استان کرمان یکی از معادن شناخته شده در دنیاست و اطراف آن معادنی مانند میدوک و معادن متعدد دیگری وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه غیر مس نیز و سایر فلزات رنگی نیز ذخایر بسیار خوبی را در اختیار داریم.

وی گفت: مس ایران در بدترین شرایط هم وضعیت خوبی داشته است و انتظار داریم مدیران، مسوولان و کارگران مس بانشاط باشند و باید بانی توسعه مس باشید و مس در ایران به جایگاه اصلی خود برسد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: یکی از دلایل این که می خواهیم از وابستگی به نفت فاصله بگیریم این است که بودجه کشور بشدت به این حوزه وابسته است و این وابستگی موجب می شود که دشمنان در زمان های حساس با تحریم ها مشکلاتی را ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: سال های گذشته رهبری تاکید داشته اند که راه هایی را فراهم کنیم که اتکا به نفت کم باشد و یکی از این موارد، معادن هستند.

جهانگیری گفت: دغدغه ای که درباره نفت و گاز وجود دارد، درباره مواد معدنی نیز وجود دارد و آن این است که این ذخایر روزی به اتمام می رسند و باید تلاش کنیم از فرصت های موجود در حوزه منابع طبیعی برای استقلال اقتصاد ایران استفاده و آن را از وابستگی به مواردی ماند نفت گاز و ذخایر معدنی جدا کنیم زیرا این ذخایر روزی به اتمام می رسند.

معاون اول رییس جمهوری امروز شنبه در سفری یک روزه برای افتتاح چند طرح صنعتی و معدنی در سیرجان و رفسنجان وارد استان کرمان شد.

 

ضرورت اقتصاد متکی به شرکت های دانش بنیان حرف اصلی ما است

معاون اول رییس جمهور گفت: اقتصاد ایران امروز یک راه بیشتر ندارد و آن بهره گیری از شرکت های متکی به دانش بنیان که اهمیت آنها بیش از منابع طبیعی است.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر شنبه در مراسم احداث کارخانه مرحله دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه(کرمان)، افزود: ذخایر طبیعی تجدیدناپذیرند و یک روز تمام می شود اما اقتصاد متکی به مغز انسان و ارزش افزوده حاصل از فعالیت شرکت های دانش بنیان همواره تداوم خواهد داشت و تمامی ندارد.

وی تصریح کرد: براساس ارزیابی مراکز بین المللی ایران از نظر رشد علمی در زمینه تولید رتبه 16 را به دست آورده و این توان را داریم که به جایگاه های بالاتری صعود کنیم.

وی یاد آور شد: اقتصاد متکی به منابع طبیعی که از فناوری روز برخورد نباشد، نمی تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد بنابر این بهره گیری از فناوری روز اهمیت بسزایی برای پیشرفت کشور دارد.

جهانگیری افزود: این دولت با همه گرایش های فکری زمینه فعالیت را فراهم می کند و تمام کسانی که بخواهند در کشور خدمت کنند بستر مساعدی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: شرایط کشور در سال 95 روند روبه رشدی خواهد داشت و باید شرایط سخت امروز را تحمل کرد تا این وضعیت را پشت سر بگذاریم.

به گفته جهانگیری، امروز شرایط کشور به گونه ای شده که مشتاقان زیادی برای فعالیت و همکاری با ایران ابراز تمایل کرده اند و جمهوری اسلامی باید انتخاب شریک و همکار نماید که از کدام کشور چه منابع با چه نرخی را وارد کند تا به این ترتیب اقتصاد کشور را به سر منزل مقصود برسانیم.

وی گفت: چنانچه توسعه کشور سیستم متکی به فناوری نو نباشد و از مدیریت پیشرفته بهره گیری نکنیم منابع به جای کمک تبدیل به آفت توسعه می شود.

وی اضافه کرد: شرایط امروز با قیمت هر بشکه نفت 40 دلار در واقع به عنوان یکی از سالهای سخت اقتصادی پیش روی ایران قرار دارد اما گذر از این شرایط هم امکان پذیر است.

جهانگیری خاطرنشان ساخت: دولت تدبیر و امید مصمم است با اتکای به مردم، نیروهای متعهد، تلاشگر و مدیران دلسوز اقتصاد کشور را احیاء کند و رکود سخت را پشت سر گذارد و تحقق این مهم دشوار نخواهد بود.

وی یادآور شد: طی دو سال فعالیت دولت یازدهم دستیابی به نرخ تورم 15 درصد و رشد اقتصادی در واقع شکل گیری اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید و این نسخه مهم تنها برای دوران تحریم ارایه نشده بلکه بعد از آن هم می خواهیم در برابر تمام تکان های بیرونی بتوانیم مقاومت کنیم و از توان همه ارکان و نیروها اعم از بخش خصوصی و نیروهای فعال در عرصه های مختلف باید بهره گیری شود.

وی در ارتباط با شرایط کنونی شرکت مس و افت 50 درصدی قیمت این کالا در بازارهای جهانی، اظهار داشت: مس در بدترین دوران وضعیت مناسب خود را داشت و اکنون جای توسعه بیشتر برای فعالیت در این عرصه وجود دارد.

مرحله دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه با ظرفیت 160 هزار تن کنسانتره مس با عیار 28 درصد و یکهزار و 100 تن کنسانتره مولیبدن با عیار 54 درصد به مجموعه تولیدات شرکت مس افزوده خواهد شد.

این پروژه با هزینه ای بالغ بر 80 میلیون یورو و 280 میلیارد تومان ظرف مدت 66 ماه به اجرا درآمده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی مس: ظرفیت تولید کنسانتره به یک میلیون تن می رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ظرفیت تولید کنسانتره 25 درصد تا پایان امسال به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

احمد مرادعلیزاده عصر شنبه در آیین افتتاح مرحله دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه در رفسنجان افزود: با راه اندازی این کارخانه، ظرفیت تولید کنسانتره 25 درصد از 520 هزار تن به 680 هزار تن افزایش یافت.

وی گفت: کارخانه فاز دوم توسعه تغلیط مجتمع مس سرچشمه با سرمایه گذاری 80 میلیون یورو ارزی و دو هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: بخش عمده احداث این کارخانه در سال های 80 تا 83 اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: برنامه سنگین و پرحجمی در حوزه توسعه صنعت مس تدوین شده است و همه دست اندرکاران مس بر انجام این برنامه ها تاکید دارند.

وی افزود: در بخش توسعه نیز برنامه ای طی دو سال بعد از بازنگری های انجام شده و از مجموع 36 واحدی که قبلا تدوین شده بود و سرمایه گذاری بسیار گسترده ای را می خواست، 18 پروژه با سرمایه گذاری 2.2 میلیارد یورو و چهار هزار و 200 میلیارد تومان مدون شده است تا اجرایی شوند.

مرادعلیزاده تاکید کرد: با اجرای این طرح ها، ظرفیت مس را به 400 هزار تن می رسانیم و تاکنون بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ها تامین شده و تامین منابع مابقی نیز در حال پیگیری است.

وی گفت: از مجموع طرح های توسعه ای تدوین شده برای توسعه صنعت مس، 70 درصد در استان کرمان، حدود 19 درصد در آذربایجان و 11 درصد در سایر استان های کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: 65 درصد ظرفیت معادن دره آلو و چاه فیروزه نیز به بخش خصوصی واگذار می شود تا سرمایه گذاری دو هزار و 300 میلیارد تومانی در آنها صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در حال حاضر توان فنی و عملی همکاران ما به حدی رسیده که در دو سال گذشته تمامی کارخانجات را به بهترین نحو نوسازی کردند.

وی افزود: در بخش فروش نیز از تیرماه 92 و همزمان با آخرین تحریم بر کشور شرایط فروش مس دچار مشکلاتی شد اما سالانه هم طرح های توسعه را پیش بردیم و هم هزینه های جاری شرکت را تامین کردیم.

مراد علیزاده بیان کرد: تاکنون چرخ شرکت بر اساس شرایط، خوب چرخیده و اتفاقی که در کاهش قیمت جهانی مس رخ داده، شرایط را با مشکلاتی روبرو می کند و باید با همه این موارد کاری کنیم که سیستم به نحو احسن مدیریت شود.

وی به سه مشکل عمده در حوزه کاری مس اشاره کرد و گفت: از ابتدای ورود قول دادم که مس را به هلدینگ تبدیل کنم و آذربایجان و کرمان به بنگاه های سرمایه پذیر تبدیل شوند که در این رابطه بیش از 10 جلسه با سازمان های مختلف برگزار شده است و مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس تصریح کرد: آلایندگی منطقه سرچشمه و خاتون آباد از دیگر مشکلات موجود است که با راه اندازی کارخانه اصلی، این آلایندگی ها رفع می شود.

وی گفت: مشکل دیگر این است که کاهش قیمت جهانی مس موجب شده تا تعارضات در واحدهای صنعتی بزرگ بیشتر شود و جا دارد با سعه صدر و تحمل بیشتر زمینه ای را فراهم کنیم که بتوانیم مسایل را حل کنیم.

این پروژه و چهار پروژه معدنی و صنعتی امروز شنبه در سفر یک روزه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به شهرستان های سیرجان و رفسنجان افتتاح شد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران