سخنگوی دولت :خودروسازان خود را با انتظارات مردم تطبیق دهند

رشد ۸ درصدی سالانه در اقتصاد به منابعی نیاز دارد و ما در این مذاکرات می توانیم از این منابع به نحو مقتضی استفاده کنیم/ ما به جای استفاده از فاینانس تلاش می کنیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران داشته باشیم/ با فرض اینکه چند صد میلیارد دلار از منابع بلوکه آزاد شود آیا دولت مگر می تواند تنها با این منابع فعالیت کند/ رویکرد در مذاکرات این است که بتوانیم رشد اقتصادی را بالا ببریم و تولید را افزایش دهیم  

سخنگوی دولت با بیان اینکه کیفیت خودروها باید افزایش یابد گفت: ما ضمن قدردانی از کارگران و مدیران صنعت خودرو انتظار داریم که خودشان را با انتظارات مردم تطبیق دهند.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود، با اشاره به بودجه‌ای که تا ۱۲ شهریور ماه دولت برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است، گفت: ۶۸۰۰ میلیارد تومان تا دوازدهم شهریور ماه برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است و ۲۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای مهار آب‌های مرزی پرداخت شده که در مجموع ۸۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور ماه نیز هزار میلیارد تومان دیگر برای طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود، گفت: پیش‌بینی ما آن است که تا پایان شهریورماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ برای طرح‌های عمرانی پرداخت خواهیم کرد.

سه رویکرد دولت در مذاکره با هیات های اقتصادی اروپایی

سخنگوی دولت با اشاره به سه محور مذاکره و تعامل دولت با هیات های غربی گفت: رشد ۸ درصدی سالانه در اقتصاد به منابعی نیاز دارد و ما در این مذاکرات می توانیم از این منابع به نحو مقتضی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ما از استفاده از منابع مالی خاطرات خوبی نداریم گفت: ما به جای استفاده از فاینانس تلاش می کنیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران داشته باشیم. با فرض اینکه چند صد میلیارد دلار از منابع بلوکه آزاد شود آیا دولت مگر می تواند تنها با این منابع فعالیت کند.

نوبخت ادامه داد: بهتر است دولت زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند و از شرایط بعد از تحریم ها و فضای مناسبی که برای بهبود سرمایه گذاری داخلی و خارجی ایجاد می شود استفاده کند که استفاده از این منابع بهتر از منابع آزاد شده داخلی است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما نیازمند رشد اقتصادی درون زا هستیم گفت: این رشد با بهره وری حاصل می شود لذا موضوع دیگری که در این مذاکرات دنبال می کنیم دانش فنی برای رشد کشورمان است.

وی با بیان اینکه سفر هیات های غربی یک فرصت برای ماست گفت: رویکرد سوم دولت در این مذاکرات این است که بتوانیم رشد اقتصادی را بالا ببریم و تولید را افزایش دهیم.

نوبخت با بیان اینکه ما برای صادرات نیازمند بازار هستیم گفت: ما در این مذاکرات به این توجه داریم که کشورهایی که به ایران سفر می کند چه کمکی می توانند برای بازار کالا و رشد صادرات ایران به ارمغان بیاورند.

تقسیم هیات های خارجی به سه دسته

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در مذاکره با کشورهای غربی آنان را به سه گروه تقسیم کرده ایم گفت: کشورهایی که رقابت پذیری اقتصادی شان مبتنی بر تولید است، کشورهایی که رقابت پذیری اقتصادی شان مبتنی بر بهره وری است و کشورهایی که رقابت پذیری اقتصادی شان مبتنی بر نوآوری است.

ویژگی های برنامه ششم

وی همچنین درخصوص برنامه ششم گفت: ما در برنامه ششم در چند برنامه متمرکز شده ایم که این برنامه ها به سه گروه تقسیم می شوند که یک گروه مسائل بسیار اورژانسی است مانند آب.

نوبخت افزود: اگر برای آب اندیشه نکنیم شاید فردا خیلی دیر باشد و با بحران مواجه شویم.

سخنگوی دولت محیط زیست را یکی دیگر از موضوعات پرداخته شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: وضعیت دریاچه ارومیه، بختگان، هامون و ریزگردها برای ما مشکلاتی را فراهم کرده که نمی توانیم به صورت عادی به آن نگاه کنیم لذا برنامه ششم باید برای این معضلات برنامه داشته باشد و بخشی از منابع و سرمایه هایی که به کشور می آیند باید برای سرمایه گذاری در این بخش ها هدایت شود.

وی ادامه داد: همچنین عرصه فناوری، گردشگری، میادین مشترک نفتی، حمل و نقل و معادن نیز که برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.

نوبخت گفت: طرح هایی که نیاز به منابع ارزی دارد را احصاء کرده ایم لذا در تعامل با کشورهای غربی آنان را تقسیم بندی کردیم و با توجه به ظرفیتشان از آنان استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در تعامل با هیات های اروپایی هدفمند و با چشم باز پیش می رویم.

وی همچنین با اشاره به محرومیت ها در سواحل مکران گفت: ما باید به استان سیستان و بلوچستان توجه خاصی داشته باشیم لذا توجه به سواحل مکران یکی از محورهای برنامه ششم است.

نوبخت در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از همه ظرفیت های داخلی برای تولید و افزایش صادرات که ما اقتصاد مقاومتی را در رشد اقتصادی موثر می دانیم و باور داریم که باید آن را اجرایی کنیم.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری گفت: تاکید ایشان این بود که یک فردی در دولت ستاد اقتصاد مقاومتی را مدیریت کند لذا رئیس جمهور این مسئولیت را به آقای جهانگیری سپردند و فردا نیز برای بازطراحی ستاد اقتصاد مقاومتی جلسه ای تشکیل خواهد شد.

قول دولت از سوی نوبخت؛ در تعامل با کشورهای خارجی حواسمان جمع است

وی همچنین درخصوص جلب مشارکت از هیات های خارجی گفت: یک قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل وضع شده که قطعنامه های قبلی علیه ایران را لغو کرد که اقداماتی توسط ما و اقداماتی از سوی آمریکایی ها باید صورت بگیرد که در ماه های آینده نتیجه قطعی آن مشخص خواهد شد و پیش بینی ما این است که نتایج آن اواخر امسال یا اوایل سال آینده است.

نوبخت با بیان اینکه تحریم ها موجب شده است که اقتصاد ایران برای غربی ها ناشناخته باشد گفت: شرکت های خارجی در سفر به ایران تمهید مقدمات می کنند چراکه آنان استدلال و ارزیابی کافی از اقتصاد ایران ندارند طبیعتا ما نیز در این رفت و آمدها از ظرفیت این کشورها مطلع می شویم و لزومی ندارد که هر کشوری که به ایران می آید به آن خواستگار ما جواب بله را بدهیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: من این قول را از سوی دولت می دهم که حواسمان جمع باشد و بدانید که مردان اقتصادی دولت نیز همانند مردان دیپلماسی آدم های مطلعی هستند.

وی همچنین درخصوص مطالبات شرکت های بیمه گفت: بخشی از مطالبات بیمه ها از بیمارستان هاست و جلسه ای که روز یکشنبه با وزیر تعاون داشتیم قرار شد وزیر تخصیص مناسبی برای حل و فصل این موضوع اختصاص دهد.

نوبخت همچنین درخصوص صنعت خودرو و اظهار نظر اخیر وزیر صنعت در مورد خرید خودروی ملی گفت: ما قطعا به تولید داخل توجه خواهیم داشت و در مذاکرات با کشورهای خارجی نیز در عرصه صنایع داخلی و صنعت خودرو استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کیفیت خودروها باید افزایش یابد گفت: ما ضمن قدردانی از کارگران و مدیران صنعت خودرو انتظار داریم که خودشان را با انتظارات مردم تطبیق دهند.

واکنش به اظهارات وزیر صنعت در مورد خودروی ملی

وی تصریح کرد: ما هیچگاه استفاده از ادبیات و الفاظی که در شأن دولت نیست را در توصیف کسانی که از خودروی ملی استفاده نمی کنند مقتضی نمی دانیم و می دانم که وزیر محترم صنعت نیز قصد تقویت صنعت داخلی کشور را داشته است.

نوبخت تاکید کرد: ما باید همه تلاش کنیم که از کلمات متناسب با شخصیت و فرهنگ فاخر ملت ایران در توصیف آنان و بیان نظرات مان استفاده کنیم.

مصوبات تک برگی دولت گذشته

سخنگوی دولت همچنین در خصوص مصوبات تک برگی دولت گذشته گفت: مصوباتی وجود دارد که سوابقی ندارند که ما اقدامات قانونی را در این زمینه انجام می دهیم و اگر موردی خلاف قانون بود بدون رسانه ای کردن به مراجع قضایی اطلاع خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نیروهای مسلح و بخصوص فرمانده سپاه اعلام کرده است که ما آمادگی همکاری با دولت در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را داریم اما دولت حاضر به همکاری با ما در این زمینه نیست گفت: در بخشی از نیروهای مسلح ما ظرفیت هایی وجود دارد که می تواند برای اقتصاد کشور یک فرصت ایجاد کند و ما نیز از آن استقبال می کنیم و حتما بعد از این جلسه نامه مکتوب به آنان خواهم داد.

نامه نوبخت به نیروهای مسلح برای اجرای اقتصاد مقاومتی

نوبخت ادامه داد: دولت آمادگی دارد هرکسی برنامه دارد برای ارتقای کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی استفاده کند و بسیج عزیز هم می تواند توانایی های خود را در این زمینه عرضه کند.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص پرونده بابک زنجانی گفت: حتما دولت این موضوع را پیگیری می کند و موظف است که به نحو مقتضی و شایسته این موضوع را دنبال کند.

وی همچنین درخصوص انتخابات الکترونیکی گفت: هیات وزیران این موضوع را تصویب کرده و ما می توانیم با مراکز استان های بزرگ انتخابات الکترونیکی را شروع کنیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز موظف شد که منابع آن را تامین کند.

واکنش به اظهارات آیت الله یزدی: انتخابات را الکترونیکی برگزار می کنیم

نوبخت در واکنش به اظهارات آیت الله یزدی در اجلاس مجلس خبرگان در مورد انتخابات الکترونیکی گفت: آن اظهارات نظر شخصی آیت الله یزدی بوده و در جایگاه رسمی به دولت اعلام نشده است و لذا دولت قانون را اجرا می کند و همانطور که نیز قبلا گفته شده است مجری انتخابات دولت است و ناظر انتخابات شورای نگهبان.

تلاش دولت برای گرفتن مجوز لازم جهت ورود به بحث ادغام وزارت صمت

 خبرنگار مهر پرسید: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت در مورد ادغام وزارت صنایع با بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت ، معدن تجارت اظهار گله کرده است آیا دولت برای ساماندهی این وزارتخانه برنامه ای دارد و اینکه در همان دیدار نیز رهبری توصیه کردند، در اقتصاد ایران معدن جایگزین نفت شود، دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد و آیا در برنامه ششم به این موضوع توجه شده است؟

نوبخت پاسخ داد: ادغام چند وزارتخانه در گذشته صورت گرفته است که تبدیل به وزارت صنعت معدن و تجارت شد و اتفاقا بحث کارشناسی و نظری نیز قبلا وجود داشت که این ادغام کار درستی نیست اما صحبت های رهبر انقلاب فرصتی فراهم کرد تا بتوانیم به این موضوع ورود کنیم.

وی تاکید کرد: ورود دولت به این زمینه نیاز به مجوزهای قانونی دارد که ما در صدد تهیه آن مجوزها هستیم و هرگاه زمینه آن فراهم شد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نوبخت همچنین در مورد طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: هفته گذشته شورای توسعه مدیریت تشکیل شد و طرح رتبه بندی فرهنگیان را به تصویب رساند.

سخنگوی دولت گفت: این طرح در ۶ ماهه دوم سال ۹۴، ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای دولت بار مالی خواهد داشت و در سال آینده نیز ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیز باید برای آن هزینه کنیم. با این وجود در جهت طرح تحول نظام آموزش و پرورش معتقدیم که باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت برنامه ششم گفت: برای آنکه این برنامه را در مهلت قانونی به مجلس ارائه دهیم و از طرف دیگر نیز برنامه ای متفاوت تهیه کنیم به همین جهت از مجموع احکام قانونی که در برنامه های گذشته بود و برای توسعه پیشنهاد شده بود را در ۶۰ ماده تهیه و به صورت پیش نویس به هیات وزیران تقدیم کردیم.

انتخابات موفقیت آمیز از دید نمایندگان مجلس

نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم در یکشنبه هفته آینده در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت گفت: ما برنامه ریزی کردیم که بودجه سال ۹۵ را ۱۵ آذر به مجلس بدهیم و تا ۱۵ آذر نیز مجلس وقت دارد احکام برنامه ششم توسعه را رسیدگی کند و بعد نیز بودجه ۹۵ را به تصویب برساند و بعد از آن نیز شاهد انتخابات شورانگیز و موفقیت آمیز خواهیم بود البته از دید نمایندگان موفقیت آمیز این است که مجددا رای بیاورند.

دولت مصمم است استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کند

سخنگوی دولت همچنین در مورد موضع دولت درخصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: دولت مصمم است که این دو باشگاه را با مدیریت بخش خصوصی اداره کند.

وی همچنین در مورد آمار اشتغال در کشور گفت: تنها مرکز رسمی ارائه آمار مرکز آمار است که در قانون نیز تعریف شده است.

نوبخت تصریح کرد: مرکز آمار ایران از طریق نمونه گیری و نه همه شماری هر فصل آماری از وضعیت اشتغال کشور ارائه می دهد

سخنگوی دولت افزود: در آمار فصل بهار مرکز آمار آمده است که در بهار ۹۴ نسبت به بهار ۹۳ حدود ۸۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند یعنی جمعیت فعال اضافه شده است که از این ۸۰۰ هزار نفر حدود ۷۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند و حدود ۱۱۳ نفر هم شغل پیدا نکردند یعنی ۱۱۳ هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه شدند.

وی همچنین درخصوص لایحه برجام گفت: دولت نظر رسمی خود را مبنی بر اینکه نیازی به ارائه لایحه درخصوص برجام نیست بیان کرده است.

نوبخت افزود: بعد از آنکه رهبر انقلاب تاکید کردند که مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود و از آنجا که بیانات معظم له برای دولت فصل الخطاب است ما هر کمکی که در این زمینه لازم و هر اطلاعاتی که نمایندگان مجلس بخواهند در اختیار آنها قرار می دهیم و تاکنون نیز این اطلاعات در اختیارشان گذاشته شده است.

گزارش شورای عالی امنیت ملی از برجام به زودی منتشر می شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای رسیدگی به برجام را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کرده است گفت: از آنجا که من عضو این شورا هستم می گویم که در آینده نزدیک از سوی شورای عالی امنیت ملی گزارشی درخصوص برجام داده خواهد شد و این شورا به صورت جد روی متن برجام توجه کافی داشته و ابعاد حقوقی آن را در یک فضای غیر رسانه ای بررسی کرده است.

نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت بازنگری می شود

وی همچنین در پایان این نشست خبری با بیان اینکه نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت عادلانه نیست گفت: این موضوع نیازمند بازنگری است و در برنامه ششم ما روی آن متمرکز شده ایم.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران