تنها زائر مفقود استان کرمان در مکه پیدا شد

باشگاه خبرنگاران جوان: مطبوعات عربستان و حامیان آل سعود سعی دارند ایران را مقصر حادثه منا معرفی کنند/ روزنامه اینترنتی "سبق" عربستان از قول شاهدان عینی مدعی شده: حادثه منا زمانی اتفاق افتاد که شمار زیادی از حجاج ایرانی با حرکت در مسیر مخالف با سایر حجاج برخورد کردند/ نماینده مردم کرمان و راور خواستار بازنگری در نحوه برگزاری مناسک حج شد/پورابراهیمی: حادثه دلخراش و فاجعه جانسوز کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام بواسطه سوء مدیریت و فقدان نظارت جدی توسط دولت عربستان در سرزمین وحی بود  

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: تنها زائر مفقودی استان کرمان به نام محمدحسین زینلی از شهرستان رفسنجان در بیمارستانی در شهر مکه پیدا شد.

روح الله پور شعبان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این زائر هم اکنون در بیمارستانی در شهر مکه بستری است و در حال پیگیری وضعیت وی و کسب اطلاعات بیشتر از میزان مجروحیت و انتقال زائر هستیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه سایر زائران استان کرمان در سلامت کامل به سر می برند.

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: آخرین آمار زائران جان باخته ایرانی در حادثه روز پنچشنبه دوم مهر ماه در منا همان 131 نفر است.

وی افزود: همچنین 85 نفر مصدوم و 365 نفر مفقودی این حادثه هستند و آمار و ارقامی غیر از این شایعه و نادرست است.

پور شعبان، شمار زائران استان کرمان در حج امسال را 2 هزار و 396 نفر اعلام کرد و گفت: امروز حجاج آخرین مرحله عمل رمی جمره را انجام می دهند و پس از اذان ظهر عازم مکه می شوند.

در پی وقوع حادثه مرگبار رمی جمرات در منا که صبح پنجشنبه دوم مهرماه بر اثر ازدحام جمعیت روی داد رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی سه روز در کشور عزای عمومی اعلام کردند.

نشست فوق العاده هیات دولت نیز عصر جمعه به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد.

 

اتهام به حجاج ایرانی

در همین حال باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: مطبوعات عربستان و حامیان آل سعود سعی دارند ایران را مقصر حادثه منا معرفی کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از حادثه منا که بر اثر آن در روز عید قربان و در حرم امن الهی بیش از 2000 نفر از حجاج بیت الله الحرام جان خود را از دست دادند و بیش از 2000 نفر نیز مصدوم شدند، مقامات و رسانه های سعودی بجای عذر خواهی و پذیرش مسئولیت می کوشند تا حجاج ایرانی را مسئول این حادثه معرفی کنند.

روزنامه اینترنتی "سبق" عربستان روز گذشته با انتشار گزارشی تلاش کرد با متهم کردن حجاج ایرانی در این حادثه، از بی کفایتی مقامات آل سعود سلب مسئولیت کند؛ مسأله ای که بار دیگر داستان وارد آوردن اتهامات واهی به ایران را به اذهان تداعی می کند.

این روزنامه مدعی شد "شاهدان عینی اعلام کردند حادثه منا زمانی اتفاق افتاد که  شمار زیادی از حجاج ایرانی با حرکت در مسیر مخالف با سایر حجاج برخورد کردند."  این در حالی است که گزارشها و شاهدان عینی اعلام کرده اند فشار جمعیتی که علت آن، حرکت کاروان محمد بن سلمان، فرمانده جوان و بی کفایت سعودی که کشتار یمنی ها در 6 ماه گذشته اشتهای سیری ناپذیرش را فرو ننشانده، سبب کشته شدن شمار بالای حاجیان شده است. همچنین روزنامه سبق مدعی شد حجاج ایرانی به دستورات نیروهای سعودی گوش نکرده و با جمعیت حجاج دیگر برخورد کردند. این روزنامه مدعی شد که حجاج ایرانی پیش از این اقدام نیز در حال سردادن شعار بودند!

اما ادعای مضحک تر، اظهارات روزنامه سعودی الشرق الاوسط، چاپ لندن در مقصر دانستن حجاج ایرانی در حادثه منا است. این روزنامه به نقل از یک مسئول ایرانی(!)که نامی از آن نبرده مدعی شد حرکت مخالف 300 حاجی ایرانی، سبب رخداد حادثه منا بوده است.

این رسانه سعودی مدعی شده یکی از مسئولان "مؤسسه مطوفی حجاج ایران،" زیر نظر سازمان حج زیارت به الشرق الاوسط گفته است 300 حاجی ایرانی، صبح پنجشنبه از مشعر به سمت منا برای رمی جمرات حرکت کردند و بدون ورود به چادرهای در نظر گرفته شده برای حجاج، بی آنکه منتظر زمان حرکت گروه خود بمانند، در خیابان 204 در جهت مخالف آغاز به حرکت کردند.

این روزنامه سعودی در ادامه ادعای خود نوشته است هنگامی که گروه های دیگر طبق جدول زمان بندی خود برای رمی جمرات حرکت کردند، با حجاج ایرانی برخورد کرده و پس از فشار و تلاش حجاج برای خروج از مسیری به عرض کمتر از 20 متر، در این منطقه ازدحام بوجود آمد.

اما تأسف بارتر و توهین آمیزتر، مقاله روزنامه سعودی عکاظ است که با تمسخر ایران و حزب الله لبنان، تلاش کرده بر بی کفایتی مقامات رژیم آل سعود سرپوش گذارد. این روزنامه در مقاله ای با عنوان " ابو قمامه ینظم الحج،" (پدر زباله ها مراسم حج را برگزار می کند) با لحنی توهین آمیز آورده است: در میان انبوه زباله هایی که خیابانهای بیروت را پوشانده، حسن نصرالله، عامل ایرانی- که لبنان را به روزی انداخته است که حتا نمی تواند زباله های خود را جمع کند، آمده و خواهان برگزاری بزرگترین تجمع سالیانه بشری جهان شده است.

این روزنامه در ادامه توهین های آشکار خود به ایران و دبیرکل حزب الله لبنان آورده است: "در صورتی که ابوقمامه ( لقب توهین آمیز روزنامه عکاظ به دبیرکل حزب الله لبنان) تنها فیلمی از تلاش شرکت های نظافتی در موسم حج را مشاهده می کرد، می فهمید مسأله خیلی بزرگتر از ظرفیت وی و به طبع ایران است. شاید او، ایران و همکاران روسشان با یکدیگر باید کمک کنند تا بتوانند تنها زباله را در مراسم حج جمع آوری کنند."

  همچنین روزنامه سعودی الحیات تلاش کرد تا با انتشار اخبار و گزارشهایی، ایران را در انتقاد به بی کفایتی عربستان در اداره مراسم حج تنها جلوه دهد. این روزنامه با انتشار گزارشی با عنوان "رؤسا و مسئولان حج: منتقدان تلاشهای سعودی، تنها نمایانگر نظرات خود هستند" نوشت: رؤسا و مسئولان حج کشورهای اسلامی تأکید کرده اند بروز برخی حوادث، از تلاشهای بیشماری که دولت سعودی برای راحتی و خدمت به میهمانان خانه خدا انجام می دهد، نخواهد کاست.

این روزنامه همچنین مدعی شد در حالی که تمامی افرادی که حج بجا آورده اند، از پیشرفت هرساله عربستان در ارائه خدمات به زائران قدردانی می کنند، منتقدان تلاش های عربستان تنها نماینده نظرات و افکار خود هستند. این روزنامه همچنین با انتشار خبری با عنوان "جمعیت علمای پاکستان، اظهارات مقامات ایران را محکوم کرد" تلاش کرد بر بی مسئولیتی مقامات رژیم آل سعود سرپوش گذارد.

موضع رسانه های سعودی در حالی مطرح می شود که مقامات رسمی عربستان نیز تلاش دارند با دادن نشانه های غلط، قصور فاحش مأموران خود را در حادثه منا مسکوت نگه دارند. محمد بن نایف، ولیعهد عربستان با تشکر از اقدامات نیروهای سعودی در حادثه منا، تصریح کرد دولت خادم حرمین شریفین(!) ملک سلمان بن عبدالعزیز همچنان به ارائه خدمات به مهمانان خدا ادامه می دهد و با هر فردی که تلاش کند با امنیت و سلامت حجاج بازی کند، برخورد خواهد کرد. روز گذشته، مجتهد فعال عربستانی فاش کرد محمد بن نایف تلاش دارد با مخفی کردن تصاویر دوربینهایی که بوضوح کوتاهی مأموران سعودی را نشان می دهد، از افشای بی کفایتی مقامات این کشور جلوگیری کند.

همچنین مفتی اعظم آل سعود در اظهاراتی تعجب آور گفته است حادثه منا بر اثر قضا و قدر الهی بوده است. وی همچنین در دیدار با محمد بن نایف، ولیعهد عربستان گفته بود او مسئول آنچه در حج رخداده نیست!

همچنین شماری از به اصطلاح کاربران شبکه های اجتماعی در اقدامی هماهنگ با مسئولان رژیم آل سعود، تلاش کرده اند حادثه منا را به گردن ایران انداخته و آن را طرحی از سوی ایران برای ایجاد هرج و مرج و بهره برداری سیاسی معرفی کنند.

هنگامی که اظهارات رسانه های سعودی را در کنار سخنان مقامات این رژیم قرار می دهیم، آشکار می شود طرحی بزرگتر از سوی عربستان در جریان است تا با فرافکنی و فرار به جلو، مانع از فاش شدن علت اصلی حادثه منا شود؛ حادثه ای که تنها چند روز پس از سقوط  یک جرثقیل در مسجد الحرام اتفاق افتاد و بر بی کفایتی مسئولان رژیم آل سعود مهر تأیید زد./ نویسنده: محمد حسن خلیلی

 

نماینده مردم کرمان و راور خواستار بازنگری در نحوه برگزاری مناسک حج شد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پی فاجعه منا خواستار بازنگری نسبت به صلاحیت دولت عربستان در برگزاری اعمال و مناسک حج در همایش کنفرانس اسلامی شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور، محمدرضا پورابراهیمی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان این فاجعه اظهار کرد: حادثه دلخراش و فاجعه جانسوز کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام بواسطه سوء مدیریت و فقدان نظارت جدی توسط دولت عربستان در سرزمین وحی بسیار تاسف بار است.

وی افزود: آن چیزی که مشخص است، همزمانی این فاجعه با چند حادثه پیاپی، نشان از وضعیت بحرانی مدیریت دولت عربستان در این کشور دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت عربستانی که دستش به خون مردم مظلوم یمن و سوریه و عراق آغشته است امسال به جای تمرکز برای دادن خدمات مناسب به حجاج، تمام تمرکز خودش را در خونریزی و جنگ علیه مسلمین گذاشته است.

وی تصریح کرد: کسانی که خودشان را خادم الحرمین می نامند، امروز بیشترین فجایع را در خصوص مسلمانان به بار می آورند و این وضعیت باعث ایجاد آشفتگی در اثر سوء مدیریت در درون دولت عربستان شده است.

وی از دولت جمهوری اسلامی خواست تا با موضع گیری سریع و شفاف علیه اقدامات صورت گرفته از جانب مقامات آل سعود با عاملان اصلی این حادثه برخورد جدی صورت گیرد تا آنها پاسخگوی این چنین حوادثی باشند.

پورابراهیمی افزود: تامین امنیت زائرین خانه خدا جزو وظایف اولیه دولت عربستان می باشد لذا تخطی از این حقوق باید پیگرد قانونی داشته باشد و کسانی که مسبب این فاجعه هولناک شدند به اشد مجازات برسند، متاسفانه مسئولین عربستانی به جای کمک به بهبود وضعیت، از حضور نیروهای امدادی و هلال احمر نیز جلوگیری کردند و این اقدام به تعداد کشته ها و شدت جراحات مجروحین این فاجعه افزود.

عضو شورای اقتصاد کشور بیان کرد: در صورتی که دولت عربستان از عهده تامین امنیت حجاج و برگزاری مراسم حج بر نمی آید باید اجازه دهد شورایی متشکل از کشورهای اسلامی برگزاری این فریضه الهی را بر عهده گیرند، هرچند بروز چنین حوادثی نشان از ضعف ساختار حاکمیتی دولت مذکور دارد که به جای پرداختن به موضوعات مختص حج و موضوع حمایت از مظلومین شرایطی را فراهم ساخته که منتج به بروز چنین حوادثی شده است.

وی گفت: بازنگری نسبت به برگزاری حج تمتع توسط دولت عربستان باید در همایش کشورهای اسلامی در دستور کار کنفرانس اسلامی قرار گیرد زیرا اعمال و مناسک حج و زیارت خانه خدا متعلق به هیچ گروه و کشور خاصی نیست و باید همه کشورهای اسلامی در برگزاری این فریضه الهی شرکت نمایند لذا به نظر می رسد بازنگری به این روش امری اجتناب ناپذیر است.

وی در پایان ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی عصر (عج، مقام معظم رهبری، امت اسلامی و خانواده های قربانیان، برای جان باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل را خواستار شد.

همزمان با برگزاری آیین رمی جمرات در روز پنجشنبه دوم مهرماه به علت مسدود شدن مسیر بازگشت زائران و ازدحام جمعیت در منا صدها نفر کشته و مجروح شدند. 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران