استاندار کرمان: سند نهاد اقتصادی استان تهیه می شود+ 6 خبر

سایر خبرهای استان: حمام گنجعلیخان کرمان برای مرمت تعطیل می شود/ هیات منصفه جدید مطبوعات کرمان تشکیل شد/ استاندار کرمان: باید عقب افتادگی ها را جبران کنیم/ جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته در کرمان برگزار می شود/ عضو لویی جرگه: ایرانیان میزبان خوبی برای افغان ها بودند/ بیش از 52 تن مواد مخدر امسال در کرمان کشف شد  

استاندار کرمان گفت: با همکاری کارشناسان و مشاوران در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، سند تشکیل نهاد اقتصادی استان تهیه می شود.

به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز شنبه در همایش چشم انداز توسعه استان کرمان و ضرورت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در سالن شهید مرتضوی استانداری افزود: شاخص های اختیارات و امتیازات ویژه و الزامات حقوقی مرتبط با اقتصاد مقاومتی از ویژگی های نهاد اقتصادی استان می باشد.

وی گفت: نهاد اقتصادی استان فقط در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت خواهد کرد و از اهدف آن افزایش رشد اقتصادی، ساماندهی درآمدهای مالیاتی و استانی و فراهم سازی فرصت های سرمایه گذاری برای اجراست.

وی اظهار کرد: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهوری جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان در خصوص راهکارهای اقتصاد مقاومتی برگزار شد و استان کرمان آمادگی خود را برای اجرای پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور اعلام کرده است.

استاندار کرمان با اشاره به طرح تاسیس صندوق توسعه اقتصاد محلی افزود: این طرح در چارچوب اقتصاد مقاومتی به منظور جذب سپرده ها و پول های سرگردان در حوزه اقتصاد استان با ضمانت بانک ها اجرا می شود.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی باید با این طرح همراهی و همپوشانی داشته باشند تا در استان کرمان حداکثر بهره گیری از فضای بوجود آمده و سیاست های هوشمندانه ابلاغ شده در جهت توسعه استان را داشته باشیم.

رزم حسینی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان گفت: این طرح ثمرات مختلفی داشت و بین دستگاه های مختلف استان وحدت رویه، هماهنگی و تکریم سرمایه گذاران بوجود آمد.

وی به فرصت ها و موانع طرح مثلث توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: مثلث توسعه اقتصادی امکان شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و موانع اجرای این طرح را شناسایی کرد.

استاندار کرمان افزود: در طرح مثلث توسعه اقتصادی متناسب نبودن اختیارات با مسئولیت ها در سطح مدیران شناسایی شد و خوشبختانه مصوبات اجرایی آن توسط هیات دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه های دولتی استان ابلاغ شد.

وی با اشاره به احصای قوانین مزاحم پیشرفت و توسعه استان گفت: این قوانین تجمیع و تدوین شد و با ارائه آن به هیات وزیران استان کرمان در این اقدام پیشگام بود.

 

حمام گنجعلیخان کرمان برای مرمت تعطیل می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: حمام گنجعلیخان کرمان به علت فعالیت های مرمتی از 19 مهرماه جاری به مدت یک هفته تعطیل است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، محمود وفایی روز شنبه افزود: حمام گنجعلیخان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران صفوی شهر کرمان است که در ضلع جنوبی میدان گنجعلیخان قرار دارد.

وی بیان کرد: این حمام مانند دیگر حمام های تاریخی دارای سربینه، گرم خانه و فضاهای متعدد دیگری است که با کاشی کاری های زیبا، نقاشی ها، گچ بری ها، مقرنس کاری ها و کاربندی هایی هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص پروژه مرمت این بنای تاریخی اظهار کرد: در چند سال گذشته و در چندین نوبت کار مرمت حمام گنجعلیخان توسط این اداره کل انجام گرفته اما مرمت آن هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، بنابراین در نظر داریم که امسال نیز پروژه مرمت آن را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته کار مرمت در بخش های اساسی این بنای تاریخی انجام شده و امسال قصد داریم به مرمت بخش های جزیی آن بپردازیم.

وفایی گفت: این حمام تاریخی به همراه دیگر بخش های مجموعه گنجعلیخان در تاریخ 26 اردیبهشت 1347 با شماره ثبت 829 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حمام گنجعلیخان کرمان در حال حاضر نقش و کارکرد گردشگری دارد و به موزه مردم شناسی تبدیل شده است خاطرنشان کرد: هر ساله تعداد زیادی از مردم از این موزه بازدید می کنند.

 

هیات منصفه جدید مطبوعات کرمان تشکیل شد

اعضای هیات منصفه مطبوعات استان کرمان انتخاب شدند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کرمان رییس کل دادگستری استان گفت: انتخاب هیات منصفه برای جلسات رسیدگی به جرائم مطبوعاتی توسط قانونگذار در راستای حساسیت ویژه و اهمیت جایگاه رسانه است.

یدالله موحد در جلسه انتخاب هیات منصفه جدید مطبوعات استان کرمان اظهار کرد: نقش مطبوعات در هر جامعه ای مهم و تاثیرگذار است و کارکرد مطبوعات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار فعال و مهم جلوه کرده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان افزود: هیات منصفه مطبوعات در مراکز استان ها متشکل از 14 نفر و از افراد مورد اعتماد عمومی از بین گروه های مختلف اجتماعی (روحانیون، اساتید دانشگاه، پزشکان، مهندسان، نویسندگان و روزنامه نگاران، وکلای دادگستری، دبیران و آموزگاران، اصناف، کارمندان، کارگران، کشاورزان، هنرمندان و بسیجیان) انتخاب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مستند به ماده 36 قانون مطبوعات مصوب سال 1379 انتخاب هیات منصفه هر دو سال یک بار در مهرماه برای تعیین اعضای هیات منصفه با حضور نماینده ریاست قوه قضائیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس شورای اسلامی شهر مرکز استان، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی تشکیل می شود.

موحد داشتن صلاحیت علمی و آشنائی با مسائل فرهنگی و مطبوعاتی را از ویژگی های اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات برشمرد و گفت: اشتهار به امانت و حسن شهرت در انتخاب اعضای هیات مذکور مد نظر قرار گرفته است.

بنابر این خبر آقایان حجت الاسلام مهدی حسنی (روحانیون)، سید ابراهیم یزدی (بسیجیان)، مهندس محمد زنگی آبادی (مهندسان)، یوسف جعفری (اصناف)، محمد لطیف کار (روزنامه نگاران)، جمال الدین مودب (هنرمندان)، دکتر محمد صادق بصیری (اساتید دانشگاه)، احمد یوسف زاده (نویسندگان)، دکتر علی اکبر حق دوست (پزشکان)، دکتر مجید شعبانی (وکلاء دادگستری)، محمد علمی (دبیران)، عباس کاربخش (کارگران)، دکتر محمد علی رستمی (کشاورزان) و محمد بصیریان (کارمندان) به عنوان اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان کرمان انتخاب شدند.

 

استاندار کرمان: باید عقب افتادگی ها را جبران کنیم

استاندار کرمان گفت: امروز که عقب افتادگی های گذشته را داریم باید در حوزه استانی و کشوری به گونه ای تلاش کنیم که این عقب افتادگی ها جبران شود.

به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی پست در اداره کل پست استان افزود: از سال آینده باید گذشته را جبران و رشد اقتصادی هشت درصد را محقق کنیم اگرچه در نظام توسعه ای کشور هیچ وقت رشد اقتصادی هشت درصد را تجربه نکرده ایم.

وی گفت: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای تسهیل مسیر توسعه کشور به کار گرفته است.

وی تصریح کرد: مذاکرات هسته ای یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر توسعه کشور بود که با برجام موفقیتی در این زمینه حاصل شد.

استاندار کرمان گفت: موفقیت در حوزه هسته ای با حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و به تدبیر دولت یازدهم صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: اواخر سال جاری گشایش های اساسی را در حوزه اقتصادی خواهیم داشت و سال آینده آهنگ رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

رزم حسینی افزود: می دانیم امروز مردم با مشکلاتی روبرو هستند زیرا باید اسناد بالادستی و توسعه ای را اجرا می کردیم که به دلیل مشکلات این کار انجام نشد و امروز این مشکلات باید برطرف شود.

وی همدلی و همزبانی موجود در استان کرمان را کم نظیر دانست و ادامه داد: براساس این همدلی و همزبانی، امروز در همه زمینه ها پیشرفت های خوبی را حاصل کرده ایم.

استاندار کرمان گفت: یکی از این موفقیت ها در حوزه آب است که با اجرای خطوط تامین آب، در راستای تامین آب و نیز صرفه جویی گام های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: در حوزه عمران شهری نیز با همه محدودیت های مالی پروژه های بزرگی در دست انجام است.

وی گفت: با اجرای این پروژه ها تا 50 سال آینده نیازی به اجرای پل در کرمان نخواهد بود و با اجرای این طرح ها امیدواریم مشکلات ترافیکی استان کرمان حل شود.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: همه کمک کرده اند که استان کرمان مسیری را پیدا کند که نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیران بومی یکی از سرمایه های استان کرمان هستند عنوان کرد: دولت تدبیر و امید به بومی گرایی توجه ویژه ای دارد و این امر جزء سیاست های اصلی دولت یازدهم به شمار می رود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: در استان کرمان تلاش کرده ایم که از مدیران متخصص و با لیاقت بومی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که اولویت کشور اقتصاد، فرهنگ و توسعه است گفت: باید از مواردی که ما را به حاشیه می کشند پیشگیری کرد.

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنانش اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه اداره کل پست دانست و گفت: این سرمایه براساس خدمت صادقانه مدیران و کارکنان این اداره کل حاصل شده است.

وی افزود: با توجه به پیشینه پست در کشور و جهان به نظر می رسد که این سازمان می تواند یکی از واحدها، ادارات و مراکز زیرساخت توسعه کشور باشد.

استاندار کرمان ضمن گر امیداشت روز جهانی پست، اظهار کرد: امروز که جهان با پیشرفت های حیرت انگیزی در حال پیشرفت است طبیعی است کشورهایی مانند ما نیز باید خود را با تکنولوژی روز هرچه بیشتر آشنا کنند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به رشد فن آوری در کشور در حال نزدیک شدن به خدمات پستی به روز جهانی هستیم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه بخش عمده خدمات در دنیا از طریق پست ارایه می شود گفت: اعتماد عمومی به پست یک روزه به دست نیامده است و باید همواره تلاش شود که این سرمایه حفظ شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان خاطرنشان کرد: پست از محدود اداراتی است که رابطه مستقیمی با مردم دارد و باید هر روز در راستای افزایش اعتماد مردمی تلاش کند.

وی از خدمات اداره کل پست در استان کرمان و کسب رتبه برتر در کشور تقدیر کرد و گفت: قدرشناسی و احترام به پیشکسوتان که در مجموعه پست وجود دارد باید برای همه ما الگو باشد و همواره باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم. 17 مهرماه روز جهانی پست نام دارد.

 

جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته در کرمان برگزار می شود

نخستین جشنواره تجاری سازی فناوری های پیشرفته (با رویکرد دانشگاه کارآفرین) در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته روز شنبه در نشست خبری درباره برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره یک روزه 22 مهرماه با برپایی کارگاه های آموزشی تخصصی با حضور اساتید برجسته داخل و خارج از کشور و نمایشگاه تخصصی معرفی طرح های برتر پارک علم و فناوری سراسر کشور برگزار می شود.

محمد میرازیی ادامه داد: این جشنواره اهداف مهمی از جمله معرفی دستاوردهای حاصل از فرایند تجاری سازی و نوآورانه به جامعه و برقرای ارتباط مستقیم بین عرضه کنندگان فناوری و سرمایه گذاران و در واقع پیشنهاد دهندگان و متقاضیان فناوری را دنبال می کند.

وی گفت: از دیگر اهداف جشنواره، فرهنگ سازی به منظور تشویق نوآوری است که یک نیاز مبرم در دانشگاه هاست تا این خلاقیت بروز و بارور شود.

وی بیان کرد: شناسایی ظرفیت های فناوری در استان، بستر سازی رشد و توسعه فناوری، ایجاد شبکه برای تبادل، انتقال و انتشار فناوری از سایر اهداف است.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: تمامی شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری، مراکز رشد آموزش عالی، مراکز پژوهشی و بنیاد نخبگان با فرستادن طرح هایی در این جشنواره شرکت می کنند.

وی افزود: محورهای جشنواره در تمامی زمینه های فناوری، فن آفرینی فنی مهندسی، پزشکی و بهداشت، علوم پایه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، علوم انشانی، فرهنگ و هنر و خدمات را شامل می شود.

میرزایی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای شرکت در این جشنواره وجود ندارد گفت: در این جشنواره هیچ محدوده سنی، جنسیتی و تحصیلی وجود ندارد و محدوده جغرافیایی محدود به کشور ایران نیست.

وی گفت: پس از فراخوان ارایه شده، 55 طرح به دبیرخانه جشنواره رسیده که 44 طرح با نظر داوران انتخاب و در روز جشنواره دوباره بررسی می شوند و نیز چند استان به صورت گروهی در این جشنواره شرکت می کنند.

میرزایی افزود: در این جشنواره طرح ها لازم است از درجه پختگی و میزان تازگی طرح در سطح ملی و بین المللی برخوردار باشند.

وی گفت: طرح هایی که بررسی می شود باید حد نوآوری آنها مشخص باشد، درجه رفع مشکلات را داشته باشند و ارزش اقتصادی و ارزش افزوده را که طرح ایجاد می کند مشخص کند.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان افزود: یکی از شاخص های مهم طرح ها این است که قابلیت ورود به بازار را داشته باشند.

وی گفت: شرکت هایی از کشورهای گرجستان، انگلستان و امارات در این جشنواره حضور خواهند داشت و اعلام آمادگی کردند.

میزرایی در بخش دیگری از سخنانش به قشر فارغ التحصیل از دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در آمار کشوری تعداد فارع التحصیلان بیکار زیاد شده و رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس دو دهه است دانشمندان به فکر کارآفرینی افتاده اند تا خروجی دانشگاه ها سرباری برای جامعه نباشد.

وی گفت: جامعه امروز به فناوری های جدید، دانش و تکنیک های جدید نیاز دارد و در این زمینه رقابت شدید است.

میرزایی افزود: رویکرد دانشگاه های کارآفرین به سمت این باشد که در فضای اقتصاد رقابتی بتوانند افرادی را تربیت کنند که هم مشکلات شرکت های فعلی در رقابت جهانی را حل کنند و هم ایده های جدید را به مرحله تجاری سازی برسانند.

وی گفت: انشاءالله بعد از انجام برجام و باز شدن فضای بین المللی به روی اقتصاد کشور ما نیازمند افراد کارآفرین بیشتری هستیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها به سمتی حرکت کنند که افراد فارغ التحصیل دانشگاهی آمادگی ایفای نقش در یک جامعه باز رقابتی را داشته باشند البته زمینه ها باید فراهم شود و مسئولان به سمتی حرکت کنند که اقتصاد رقابتی باشد و این نیازمند علم و دانش است.

میرزایی افزود: اگر این جهت گیری ها انجام شود دانشگاه ها کم کم از کمیت کم می کنند و بر کیفیت می افزایند و دانشگاهای با کیفیت می توانند کمک موثری به جامعه خود انجام دهند.

 

عضو لویی جرگه: ایرانیان میزبان خوبی برای افغان ها بودند

عضو لویی جِرگه افغانستان گفت: الحق و الانصاف ایرانی ها میزبانان خوبی برای افغان ها بوده اند.

به گزارش ایرنا دکتر فاطمه فاطمی روز شنبه در نخستین همایش تخصصی دانشجویان و فارغ التحصیلان خارجی در استان کرمان با محوریت دستاوردهای مهاجرت و نقش دانشجویان در فرایند بازسازی افغانستان افزود: چهار دهه پیش، مردم افغانستان با تجاوز شوروی سابق مهاجرت کردند.

وی گفت: سال 57 خورشیدی با اتحاد دو حزب خلق و پرچم در افغانستان کودتا شد و مردم مجبور شدند به ایران پناه بیاورند و در رابطه با شرایطی که دو حزب پرچم و خلق در افغانستان با هدف گرفتن عقاید مردم اتحاد داشتند ایران این عقاید آنها را تقویت کرد.

عضو لویی جرگه افغانستان افزود: حزب های خلق و پرچم با اندیشه مارکسیستی می خواستند عقاید اسلامی و اعتقادات افغان ها را مورد تاخت و تاز قرار دهند ولی موفق نشدند و سال 71 سرنگون شدند.

وی گفت: از زمانی که مهاجران به ایران پناه آوردند بعد از دستور رهبری ایران و تاسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شاید اولین کسانی که وارد این دانشگاه شدند افغان ها بودند و در رشته های هنر، فیزیک و ریاضی و حتی تخصص های پزشکی بهترین رتبه ها را کسب کردند.

فاطمی افزود: این افراد متخصصان متعهد و سفیران ایران در افغانستان هستند و برای امنیت و سلامت کشورشان همواره غم خوار می باشند.

وی گفت: برخی پزشکان فارغ التحصیل از ایران به افغانستان بر می گردند و خدمت می کنند و خدا را شکرگزاریم که بانوان افغان که فقط دو درصد باسواد بودند اکنون به نعمت سواد در رشته های مختلف پزشکی و غیر پزشکی بویژه در حوزه جراحی قلب و جراحی زنان خوش می درخشند.

مشاور عالی استاندار کرمان هم در این همایش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان به نوعی از دانشگاه آزاد کرمان پیشتاز است و در دهه های گذشته حجت الاسلام شیخ محمد هاشمیان موسس این دانشگاه اذعان داشتند اگر دانشگاه ایجاد شود آبادانی به دنبال خواهد داشت.

نصرالله گرامی خطاب به دانشجویان افغان بیان کرد: شما رسالت دارید که با تحصیل علوم و فنون برای آبادانی افغانستان به کشور خود بازگردید و فقط به فکر گذراندن دروس نباشید بلکه خلاقانه به فکر رشد علمی باشید.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی سرمایه هر کشوری است و ما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نیروی انسانی زُبده کم داشتیم اما به برکت وجود دانشگاه ها اکنون ایران در سطح بین الملل در عرصه های علمی حرف برای گفتن دارد.

امام جمعه رفسنجان هم گفت: افغانستان به عمران و آبادانی نیاز دارد و مردم این کشور باید این کار را انجام دهند.

حجت الاسلام عباس رمضانی پور افزود: این کشور ده ها سال در جنگ و خونریزی و فشارهای روحی و روانی که آمریکا ایجاد کرده به سر می برد.

وی اظهار کرد: آمریکا به مردم کشورهای یمن، سوریه، افغانستان و سایر کشورها ظلم و ستم و فقط به خاطر چاه های نفت عربستان است که از آل سعود حمایت می کند.

وی گفت: اگر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مذاکره با آمریکا را ممنوع می کنند این توصیه مربوط به همه کشورهاست لذا گوش فرا دهیم و از این امر اطاعت کنیم.

این همایش با حضور سفیر افغانستان در تهران در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان برگزار شد.

 

بیش از 52 تن مواد مخدر امسال در کرمان کشف شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: امسال 52 هزار و 570 کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده است.

به گزارش ایرنا سردار حسین چناریان روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در استانداری افزود: امسال سه درصد کاهش کشف را داشته ایم که به دلیل کاهش کشفیات ماده مخدر تریاک است.

وی از دستگیری یکهزار و 142 خرده فروش مواد مخدر در استان کرمان طی سال جاری خبر داد و گفت: در مجموع چهار هزار و 18 نفر در این رابطه در استان کرمان دستگیر شده اند.

وی با اشاره به رشد 10 درصدی قیمت مواد مخدر در استان کرمان گفت: شیشه بیش از 15 درصد افزایش قیمت داشته که نشان دهنده افزایش برخوردها و کشف های انجام شده است.

فرمانده سابق انتظامی استان کرمان برخورد جدی تر با معتادان متجاهر و خرده فروشان را از موارد مورد تاکید در استان برشمرد و گفت: این اقدام در سطح کشور نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آموزش های فرهنگی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بین خانواده ها، مدارس، ادارات، محلات و سایر نهادها بیش از 100 درصد افزایش داشته ست.

چناریان گفت: در حوزه اقدامات رسانه ای و فرهنگی نیز در تولید و پخش برنامه های تلویزیونی، تربیت نیروی متخصص و برگزاری کارگاه های آموزشی علمی گام های بلندی در استان کرمان برداشته شده است.

وی نرخ آسیب زنان در کرمان را نسبت به سایر استان ها بالاتر عنوان کرد و افزود: باید برای حل این معضل برنامه های جدی تری را دنبال کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران