۲۰ نکته کلیدی اقتصادی سخنان اخیر رئیس جمهور: نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد+ 6 خبر

سایر خبرها: تحلیلگر اقتصادی: تحول اقتصادی در دولت استارت خورد/ با تولید 240 هزار تن امسال رتبه اول دنیا شدیم: تولید پسته در ایران از آمریکا پیشی گرفت/ یک کارشناس بازار سرمایه: بورس منتظر خبر خوش غیرهسته‌ای است/ لاریجانی: تصویب برجام، آغاز تلاش فراگیر برای توسعه کشور است/ عباسی: تحولات عجیبی در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد/ دیوان عالی کشور حکم متهمان پرونده کرسنت را تأیید کرد  

۲۰ نکته کلیدی سخنان تلویزیونی رئیس جمهور درباره اوضاع اقتصادی و سیاست‌های جدید اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی در برنامه زنده تلویزیونی اخیر، درباره اوضاع اقتصادی و همچنین تغییرات جدید در سیاست‌های اقتصادی دولت برای نیمه دوم امسال با مردم سخن گفت که ۲۰ نکته کلیدی این اظهارات به شرح جدول ذیل است:

۲۰ نکات کلیدی اظهارات اقتصادی رئیس جمهور عبارتند از:

۱. برای نیمه دوم امسال یک سیاست‌های کوتاه مدت را تدوین کردیم. البته این سیاست‌ها ۳۰ بند دارد که مسئولان و تیم اقتصادی در هفته آینده در مصاحبه برای مردم توضیح خواهند داد. تقریباً ۳ ماهه اول را پشت سر گذراندیم و احساس کردیم به تحول در رونق نیاز داریم و از همان وقت من به تیم اقتصادی دستور دادم که در این زمینه کار و مطالعه کنند و یک بسته‌ای را آماده کنند. البته یک سیاست جدیدی نیست که بخواهد آن سیاست‌ها را کنار بزند. ما در دوران گذار هستیم. توافق انجام شده، مراحل قانونی توافق در حال نهایی شدن بوده و بعد از آن اجرایی خواهد شد، تحریم برداشته می‌شود و آثار برداشتن تحریم هم ما در اقتصادمان خواهیم دید که در حال حاضر نیاز به یک بسته‌ای داریم تا رونق را سرعت ببخشد، یعنی تسریع در رونق اقتصاد بوجود بیاید.

۲. بورس مشکلاتی دارد و باید مشکلات را حل و فصل کنیم، البته همه بورس دست دولت نیست، اصلاً کلاً در اختیار دولت نیست اما دولت می‌تواند به بورس کمک کند و این کمک را خواهد کرد. آینده بورس، آینده خوبی خواهد بود، البته امسال فراز و نشیب زیاد و مشکلاتی داشته است ولی ما باید از این فضا عبور کنیم و برای شرایط امروز و ماه‌های آینده یک اقداماتی انجام دهیم، دو تا مشکل اساسی پیش رو بود و در این ماه‌ها زیاد گزارش می‌شد.

۳. در بسته سیاستی جدید اقتصادی به بانک مرکزی اجازه می‌دهیم بانک‌هایی را که خوب کار کردند و انضباط درستی دارند، تشویق کرده و میزان دریافت ذخیره قانونی از بانک‌ها را از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهد و این خیلی مهم بوده و به عبارتی، بانک مرکزی با سیاست‌‌های اعتباری، دست بانک‌های منضبط را بازتر خواهد کرد.

۴. سود بانکی باید از کاهش تورم تبعیت کند ولی با توجه به کاهش تورم در کشور هنوز این اتفاق نیافتاده است. اگر بر فرض تورم ما ۱۵ درصد باشد، اما سود تسهیلات خیلی بالاست و سود بانک‌هایی که به بخش‌های تولیدی تسهیلات ارائه می‌دهند را باید کاهش دهیم؛ اگر هزینه بانک‌ها کاهش پیدا کند، اینها می‌توانند سود تسهیلات را پایین بیاورند و این برای تولیدکنندگان یک قدم بزرگ است.

۵. بانک مرکزی نسبت به تشویق برخی از بانک‌ها در زمینه یک ذخیره قانونی دستش باز شده به شرطی که هفته به هفته شرایط تورمی کشور را رصد بکند. از دی ماه تاکنون به طور متوسط تورم ماهانه در کشور ۰.۵ درصد است و ما این اجازه  را دادیم بانک مرکزی بر این مبنا که این میزان  تا ۷، ۸ و ۹ دهم درصد باشد، حرکت کند.

۶. براساس بسته جدید، می خواهیم دستاوردهای مهار تورم را حفظ کنیم و در کنار آن، با رکود مبارزه کرده و رونق را تسریع ببخشیم.

۷. بانک‌ها از یکدیگر وام‌های کوتاه‌مدت دریافت می‌کنند. تاکنون اگر بانکی از بانک دیگر تسهیلاتی را دریافت می‌کرد، نرخ سودش حدود ۲۹ بود اما از زمانی که بانک مرکزی وارد عمل شده، نرخ سود به ۲۶ درصد رسیده است.

۸. ما باید تقاضا را تحریک کنیم، یعنی شرایطی را بوجود بیاوریم که مردم مشکلاتشان برای خرید برطرف شود.

۹. ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی زودبازده و بخش‌های تولیدی طی هفته های آینده اختصاص می یابد و همچنین در زمینه یارانه در بعضی از بخش‌های تولیدی داریم اعمال می‌کنیم. بیشتر برای صادرات غیرنفتی این کار را می‌کنیم، چون اگر می‌خواهیم انبارها خالی شود، باید صادرات را تسهیل کنیم.

۱۰. برای تحریک تقاضا، یک راهش خرید داخلی است. مردمی که می خواهند کالاهای با دوام خریداری کنند، همچنین جوان‌هایی که می‌خواهند تازه ازدواج کنند، جهیزیه‌ای تهیه کنند، برای این کالاها ما دنبال این هستیم که تسهیلاتی در اختیار مردم قرار دهیم. ۲۰ درصد منابع جدیدی که داریم به‌وجود می‌آوریم تا به این مساله اختصاص دهیم تا مردم بتوانند اجناسی که می‌خواهند خریداری کنند. بانک‌ها به آنها تسهیلات بدهند. یک شرایط ویژه‌ای برقرار می‌کنیم از جمله اینکه اقساط آن طولانی می‌شود برای اینکه باری بر دوش مردم نباشد.

۱۱. جزئیات بسته جدید اقتصادی که هفته آینده اعلام می‌شود، در قسمت اولش بانک مرکزی بلافاصله می‌تواند عمل کند، یعنی به بانک‌های خوش حساب به آنهایی که می‌تواند مشوق بدهد به آنها اعلام کند. البته چارچوبی هم مقرر شده که این منابع جدید کجاها مصرف شود. این قدم اول بلافاصله می‌تواند انجام بگیرد. در زمینه تسهیلاتی که به مردم باید داده شود، ممکن است برای تدوین آئین‌نامه‌هایش یکی دو هفته زمان ببرد، آن هم اجرایی و عملیاتی می‌شود. آن ۷.۵ هزار میلیارد تومان هم در هفته آینده و تا پایان هفته می‌تواند به خزانه واریز شود، بنابراین یک حرکتی ظرف سه هفته آینده در بخش تولید احساس می‌شود و این تحرک می‌تواند یک رونق جدیدی به بخش تولید ما بدهد.

۱۲. پول‌هایی که در خارج داریم و آزاد می‌شود، عمدتاً پول‌های بانک مرکزی است و این پول ها قبلا ریالش خرج شده است. البته یک بخشی از آن هم مربوط به خزانه می‌شود.

۱۳. برخی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ورود کمپانی‌های خارجی تذکر می‌دهند و ما این تذکر را به جان می‌خریم و کاملاً درست است.

۱۴. دولت سیاست‌های رفاهی، سلامت، بیمه و تامین امنیت غذایی را تداوم خواهد داد، اظهار داشت: تأکید می‌کنم دولت به همه این سیاست‌ها پایبند است و آنها را ادامه می‌دهد.

۱۵. اگر امروز در اقتصاد به درستی حرکت کنیم، تحریم‌ها قابل بازگشت نخواهد بود. باید همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کرده و دشمن را مأیوس کنیم؛ یعنی کار ما در اقتصاد باید آنچنان بازدارنده باشد تا طرف مقابل احساس کند که تحریم تأثیر گذار نیست.

۱۶. روند پایه پولی تحت کنترل است. اینکه دولت توانست تورم را کاهش دهد، عمدتاً به خاطر انضباط مالی و پولی است که من روی این انضباط حساس بوده و بانک مرکزی نیز از این موضوع به خوبی آگاه است که با چه حساسیتی انضباط را دنبال می‌کنم.

۱۷. قفل بدهی های باقیمانده از قبل به پیمانکاران با اوراق مشارکت، صکوک و برخی اقدامات عملیاتی باز خواهد شد. هم با اوراق مشارکت و هم با صکوک که برای اولین بار در دولت انجام می‌شود که البته نهایی نشده و در هفته‌های آینده اجرا می‌شود،   دولت بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت می‌کند. پیمانکار می‌تواند آن را به بانک بدهد و بدهی او نسبت به بانک تسویه شود و بانک می‌تواند اوراق را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

۱۸. راه نفوذ ناپذیری کشور در برابر قدرت‌های بزرگ رسیدن به قدرت و اقتدار است و ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که در آن امنیت کافی اقتصادی و تسهیلات لازم باشد.

۱۹. استفاده ما از رشد اقتصادی بسیار کم است و در این شرایط معنایش این نیست که دروازه‌ها باز می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان ما تعطیل شود و فناوری را فقط از خارج وارد کنیم بلکه این فناوری‌ها برای این است که به شرکت‌های دانش بنیان رشد داده شود و آنها بتوانند سرعت بیشتری در تحرکات علمی پیدا کنند.

۲۰. پیام من به ملت ایران این است که باید همه آماده شویم برای یک جهش در تولید، جهشی در رشد اقتصادی و در شکوفایی اقتصادی، بخاطر شرایط جدیدی که پیش روی ما است. این نه به خاطر این است که صرفا تحریم برداشته می‌شود، این یک بخش موضوع است، و نه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا و پیاده می‌‌شود، بلکه به خاطر امیدی است که ملت ایران دارد.

 

تحلیلگر اقتصادی: تحول اقتصادی در دولت استارت خورد

یک تحلیلگر مسایل اقتصادی با تاکید بر آنکه برای اجرایی شدن سیاست های اقتصادی دولت، همه نظام باید پشت این سیاست ها بایستند، گفت: ارایه بسته سیاست های اقتصادی از سوی دولت نوعی استارت برای تحول اقتصادی است اما همه نظام باید با وفاق جمعی ماشین اقتصادی را به جلو هدایت کنند.

سعید لیلاز روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: رییس جمهوری در بسته ساستی خود معتقد است که در سال 95 وضعیت اقتصادی کشور از سال 94 بهتر خواهد بود به خاطر آنکه درآمد نفتی بالا می رود و در این میان، اجرای توفق هسته ای اثر کاهش قیمت نفت را جبران خواهد کرد..

وی تصریح کرد: پیش بینی من هم این بود که برجام خیلی در اقتصاد ما تاثیرگذار نخواهد بود و هیچ خدشه ای به استدال قبلی من وارد نشده و مجموعه سخنان رییس جمهوری نیز این بود که می خواهم کارهایی برای بهبود اقتصاد انجام دهم نه آنکه با اجرای برجام اقتصاد خود به خود درست شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: البته همین هفت هزار و 200 میلیارد تومانی که رییس جمهوری قول دادند به اقتصاد تزریق شود، از راه آزاد شدن منابع بدست می آید اما اینها رقمی نیست اما اتفاق مثبتی که رییس جمهوری در بحث آینده اقتصاد کشور خبر دادند تماما برخاسته از اجرای توافق هسته ای نیست بلکه مجموعه ای از تحولات است چرا که خود توافق هسته ای قرار است فقط به اقتصاد یک تحرک ببخشد و در اصل استارت کار را می زند.

وی افزود: یک ماشین برای روشن شدن ابتدا استارت می خورد اما بقیه راه را باید موتور ادامه دهد و این بسته های تشویقی و سیاست گذاری ها که رییس جمهوری از آن سخن گفتند و قرار است اجرایی شود، همان استارت اولیه است و بقیه را باید موتور درونی اقتصاد ایران جلو ببرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسته های سیاستی دولت برای شروع کار حتما موثر خواهد بود، افزود: خود کاهش نرخ سپرده قانونی اثر چشمگیری دارد و ممکن است حدود 30 هزار میلیار تومان از منابع بانک ها را آزاد کند، کاهش نرخ بهره و سایر سیاست ها نیز به همین ترتیب اما پیشبرد همه سیاست های اقتصادی به وفاق احتیاج دارد در غیر این صورت این سیاست ها همه خنثی خواهد شد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری اعلام کردند که هفت هزار و 200 میلیارد تومان به طلب پیمانکاران اختصاص خواهد یافت که به نظر می رسد بهترین سیاست برای خروج از رکود همین است چرا که اینها بلافاصله حقوق کارمندان خود را پرداخت، ماشین آلات خریداری و بدهی بانکی خود را تسویه می کنند و به همین ترتیب تحرک در اقتصاد تسریع می شود.

لیلاز تصریح کرد: من نسبت به آینده خوشبین هستم اما قرار نیست یک شبه اتفاق و یا رخداد خاصی اتفاق بیفتد اما امیدوارم که نرخ رشد اقتصادی سال 94 ایران به حدود 2 درصد و نرخ رشد سال 95 نیز به حدود 3 تا 5 درصد برسد و بتدریج اقتصاد ایران وارد منطقه رونق شود.

لازم به ذکر است؛ رییس جمهوری شب گذشته در گفت و گوی زنده تلویزیونی به تشریح محورهای بسته ویژه تسریع رشد اقتصادی پرداخت و از بسته ویژه اقتصادی با هدف تحریک تقاضا و رفع تنگناهای اعتباری رونمایی کرد که این سیاست ها به دلیل تداوم رکود در بخش واقعی اقتصاد و با هدف گذاری تغییر برنامه ها در نیمه دوم سال جاری پیش از لغو تحریم ها ابلاغ شده است.

دکتر روحانی از هدایت های مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی به دلیل تهیه و تصویب طرح برجام و نیز ملت ایران که در طول 12 سال گذشته و به ویژه در دو سال اخیر در برابر 6 قدرت جهانی و مشکلات ایستادگی و مقاومت کردند، قدردانی و اظهار کرد؛ بعد از آن نوبت کاری است که دولت باید انجام دهد که یک تا 2 ماه پیش رو داریم تا تحریم ها برداشته شود و شرایط جدیدی به وجود آید.

 

با تولید 240 هزار تن  امسال رتبه اول دنیا شدیم: تولید پسته در ایران از آمریکا پیشی گرفت

سال گذشته 182 هزار تن پسته از ایران به 170 کشور جهان صادر شد که امسال میزان صادرات پسته به 190 هزار تن افزایش یافته است.

علیپور کارشناس کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با میزان تولید پسته در سال جاری گفت: امسال حدود 260 هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود در حالی که میزان تولید پسته در سال گذشته 240 هزار تن بوده است.

وی در ادامه گفت: سطح زیرکشت پسته حدود 380 هزار هکتار است که 330 هزار هکتار باغات بارور و حدود 50 هزار هکتار غیر بارور می‌باشد.

علیپور تصریح کرد: مجموع پسته تولیدی در جهان حدود یک میلیون تن است که ایران و آمریکا تولیدکنندگان عمده پسته در جهان هستند اما در پنج سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های پی در پی کشور با اندکی افت تولید مواجه شده و بدین ترتیب آمریکا با تولید حدود 220 تا 230 هزار تن توانست رتبه نخست تولید پسته جهان را به دست آورد.

وی ادامه داد: با اقداماتی همچون مدیریت در اصلاح روش‌های تغذیه‌ای، شیرین سازی آب و کنترل آفات، کشور می‌تواند با تولید بیش از 240 هزار تن رتبه اول تولید پسته جهان را از آن خود کند.

علیپور در بخش پایانی صحبت‌هایش در خصوص میزان صادرات پسته افزود: در سال گذشته 182 هزار تن پسته به 170 کشور جهان صادر شد که امسال میزان صادرات پسته به 190 هزار تن افزایش یافته است.

 

یک کارشناس بازار سرمایه: بورس منتظر خبر خوش غیرهسته‌ای است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها تغییرات اساسی در متغیرهای تاثیرگذار بر صنایع بورسی می تواند رونق دوباره را در میان و بلندمدت به بورس بازگرداند.

علی اکبر زارع در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم گفت: در 12 سال گذشته یکی از ابهامات مهم بازار سرمایه موضوعات سیاسی و موارد مربوط به مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها بوده است که خوشبختانه با روند مثبت مذاکرات و نیز تصویب جزئیات برجام توسط نمایندگان مجلس می توان امیدوار به رفع نگرانی‌های سهامداران و بازگشت رونقی دوباره به بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته با این وجود باید منتظر گذر زمان و تاثیر پذیری صنایع و بنگاهها از رفع تحریم ها و ابهامات سیاسی بود چرا که به دلیل رکود سنگین حاکم بر اقتصاد نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صنایع بورسی در کوتاه مدت پیش‌بینی کرد.

وی در خصوص دلایل تحرکات مثبت در گروه معدنی اذعان داشت: تحرکات مثبتی در گروه معدنی به دلیل رشد قیمت‌های جهانی است که در صورت تداوم این رویداد می‌توان بهبود نسبی در این گروه شاهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت صنعت بانکداری در بورس نیز گفت: با توجه به شرایط بحرانی این صنعت، ارزیابی مناسبی از گزارش‌های شش‌ماهه این گروه وجود ندارد. بعلاوه این که گزارش‌های نامناسب شش ماهه اختصاص به این گروه ندارد و پیش بینی می شود دیگر صنایع و شرکت‌های بورسی هم با گزارشات نامناسب روبرو باشند که ریشه در رکود حاکم بر اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان این که بازار سرمایه نسبت به خبرهای منتشر شده در خصوص مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها واکسینه و بی تفاوت شده است تصریح کرد: تنها خبرهای خوش در خصوص تغییرات اساسی در برخی متغیرهای تاثیرگذار بر صنایع بورسی است که می تواند برای بازار سرمایه مفید باشد و دیگر واکنش ها مقطعی و کوتاه مدت هستند.

 

لاریجانی: تصویب برجام، آغاز تلاش فراگیر برای توسعه کشور است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب برجام توسط اکثریت نمایندگان خانه ملت گفت: این، زمان آغاز تلاش فراگیر برای توسعه ایران خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در مراسم اولین سالگرد ابوالشهدا حاج مرتضی تأمینی در مسجد جامع لیچاء بخش لشت نشاء از توابع شهرستان رشت اظهار کرد: مناقشه ما در بحث هسته ای با غرب، به سرانجامی رسیده و در مجلس ، در این ارتباط بحث هایی جدی شد.

وی ادامه داد: در کمیسیون های مختلف از جمله کمیسیون برجام و امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بحث هایی در این خصوص انجام و نهایتاً بخشی از آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

لاریجانی افزود: تصویب کلیات برجام و جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، آغاز تلاشی فراگیر برای توسعه کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت فراهم سازی زمینه های شکل گیری استعدادها در کشور گفت: مهمترین موضوع در زمان کنونی، رونق تولید است و باید این امر، مسئله اول ما باشد و نباید ذهن ها به سمت و سویی دیگر برود.

لاریجانی تصریح کرد: اگر می خواهیم آبادانی و شغل ایجاد شود، باید تولید ایجاد شود و تا زمانیکه کشور آباد نشود، شغلی نخواهیم داشت و این، یک امر رکنی است.

وی افزود: نگاه به آینده را روشن می بینم، ما شرایط سخت را پشت سر گذاشته ایم و باید با امیدواری به سمت تولید برویم.

وی یادآور شد: سختی ها را تحمل کرده ایم و هم اکنون شرایط برای توسعه اقتصادی کشور فراهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این مهم نیازمند آن است که همه قوا، خط فکری روشنی داشته باشند، گفت: باید گسترش تولید در کشور داشته باشیم چراکه نیروی انسانی ما هم از نظر تولید و هم از نظر ثروت، کارآمد است.

وی ادامه داد: باید یکدل باشیم و دنبال حواشی نباشیم و این، باعث گشایش در کارها شده و موجب می شود جوانان به سمت تولید بروند.

لاریجانی بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را متوجه سوءمدیریت و نشناختن مشکلات دانست و گفت: ما کشور فقیری نیستیم؛ از نظر منابع طبیعی و خدادادی و نیروی انسانی، غنی هستیم و اگر به این مولفه ها توجه کنیم و آنها را در مسیر تولید قرار دهیم، می توانیم جهش قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: اگر شغل در کشور نباشد، تولید هم نخواهد بود و در این زمان، سرخوردگی در جامعه ایجاد می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند توسعه استان گیلان گفت: گیلان، استانی مستعد برای تولید است و باید موانع توسعه آن برطرف شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه که در ماه های آینده در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد، به این موضوع می پردازیم تا بتوانیم موتور محرک را برای سرمایه گذاری در گیلان روشن کنیم البته مدیران استان نیز باید به این امر، توجه داشته باشند.

 

عباسی: تحولات عجیبی در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد

رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: در 10 سال آینده تحولات عجیبی در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد و زیرساخت های برخاسته از انقلاب اسلامی بروز داده می شود.

به گزارش ایرنا حسن عباسی در جمع دانشجویان در مسجد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: مبنای عمل در کشور جمهوری اسلامی ایران، امام حسین (ع) است و در دوران دفاع مقدس تجربه هایی را از نهضت امام حسین(ع) اجرا کرد و آنها را به جهان اسلام ارائه داد به طوری که در عراق، سوریه، فلسطین و لبنان از این تجربیات هشت سال دفاع مقدس استفاده می شود.

وی گفت: عربستان که پز این را می داد که کنفرانس اسلامی را 30 سال پیش راه انداخت امروز با شمشیر به جان مردم 20 میلیونی یمن افتاده و این اتفاقات چهره نفاق را روشن می کند.

وی تصریح کرد: آمریکا خودش واقعه 11 سپتامبر را بوجود آورد، گردن القاعده انداخت و به این بهانه وارد خاک افغانستان شد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: جریانات فتنه در مورد افغانستان می گفتند آمریکا آمده و برای خدمت به مردم افغانستان تلاش می کند و افق خوبی برای افغانستان ترسیم می کردند.

وی گفت: 14 سال از ورود آمریکا به افغانستان می گذرد و ارتش شکست ناپذیر ناتو متشکل از آلمان، ترکیه، بلژیک و... به افغانستان رفتند و این کشور را به تلی از خاک مبدل کردند.

عباسی افزود: کسی که فکر می کند آمریکا و انگلیس برایش نعمت می آورند به اوضاع افغانستان نگاه کند و گرفتاری های افغانستان را پیش چشم خود مصور کند آنگاه به فکر رابطه با آمریکا باشد.

وی بیان کرد: داعشی ها علیه غرب اقدامی نکردند و امروز 50 تُن تسلیحات به داعش کمک کردند و از آنها برای نابودی مسلمانان حمایت می کنند.

وی گفت: رفتار غرب حتی با ایادی خودش مزورانه است؛ آنها می خواهند جهان اسلام نابود شود، جوانان تحصیلکرده به غرب بروند و کشورهای غربی را بسازند و کشورهای مسلمان بدبخت بمانند، غرب هیچ گاه هیچ جا را احیا نخواهد کرد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: در کشوری مانند عربستان زن ها حق رأی دادن و رانندگی کردن ندارند و این سیستم موروثی است.

وی گفت: غربی ها در آینده می خواهند کشورهای منطقه را تجزیه کنند؛ عربستان به پنج قسمت، سوریه سه قسمت، عراق سه قسمت، ترکیه دو قسمت و ایران هفت قسمت که مثال شتر در خواب بیند پنبه دانه، است.

وی با بیان اینکه تمدن ایران چند صد ساله است افزود: ما در این قضایا کوتاه نمی آییم و بخش عمده ای از عراق و عربستان دنبال همگرایی با ایران هستند.

عباسی گفت: طبق معاهده ساکس پیکو کشورها را تجزیه کردند اما آن روز جمهوری اسلامی ایران نبود و نیروهای انقلابی وجود نداشت، نیروهای انقلابی ما حقانیت خود را با خون خود امضا می کنند، آن روز سردار حسین همدانی نبود که حتی 100 ژنرال آنها هم اندازه او نیستند.

وی اضافه کرد: عربستان عجیب در حال پوست انداختن و رژیم صهیونیستی در حال آب شدن است، امیدی درون این رژیم نیست و آمریکا و قدرت های منطقه نمی توانند رژیم صهیونیستی را حفظ کنند.

 

دیوان عالی کشور حکم متهمان پرونده کرسنت را تأیید کرد

در حالی که پیش‌تر اخباری مبنی بر رد حکم دادگاه متهمان کرسنت در دیوان عالی کشور منتشر شده بود، منابع آگاه خبر دادند این دیوان حکم متهمان این پرونده را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که پیش تر اخباری مبنی بر رد حکم دادگاه متهمان کرسنت در دیوان عالی کشور منتشر شده بود، منابع موثق خبر می‌دهند دیوان عالی کشور حکم متهمان این پرونده را تائید کرده است.

شعبه 80 دادگاه کیفری استان تهران مستقر در مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی با توجه به گزارش‌های مستقل 3 نهاد اصل نظارتی کشور وابسته به قوای 3 گانه و بازداشت و بازجویی از اعضای وقت هیأت مدیره شرکت ملی نفت درباره قرار داد کرسنت، متهمان این پرونده از جمله 6 عضو هیأت مدیره وقت شرکت ملی نفت را به اتهام تبانی محکوم اعلام کرد.

بر اساس حکمی که برای متهمین این پرونده در ابتدای سال 91 صادر شد هر یک از اعضای هیأت مدیره وقت شرکت ملی نفت به پرداخت 500 میلیون تومان جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری و دو تن از آنها نیز به یک سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.

«ع.ت» دلال و عامل پرداخت رشوه‌های این قرار داد و حمید ضیاء جعفر مدیر عامل شرکت کرسنت هم در این دادگاه متهم شده و محکوم شناخته شدند.

در جریان رسیدگی به موضوع رأی اعتماد به بیژن زنگنه وزیر وقت نفت، روزنامه جمهوری اسلامی در خبری کوتاه از قول یک منبع آگاه اعلام کرد این حکم در دیوان عالی کشور به دلیل شمول مرور زمان نقض شده است.

این خبر کوتاه روزنامه جمهوری اسلامی مورد استناد وکلای شرکت کرسنت قرار گرفت و این وکلا با ارائه ترجمه این خبر به دیوان داوری بین‌المللی و با توجه به انتصاب محکومان کرسنت به سمت‌های ارشد مدیریتی در وزارت نفت دولت یازدهم، موفق شدند موضوع فساد را از روند بررسی خارج کرده و رأی داوران دیوان را به نفع کرسنت و به ضرر ایران تغییر دهند.

بر اساس اخرین اخبار دریافتی حکم دادگاه کیفری درباره متهمان کرسنت در دیوان عالی کشور تائید شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

انتظار می رود این حکم تغییرات گسترده ای را در وزارت نفت ایجاد کند،زیرا برخیز متهمان این پرونده مسئولیت‌های کلیدی در وزارت نفت بر عهده دارند.

از جمله این متهمان می‌‌توان به برخی معاونان و مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد.

برخی از وزرای دولت یازدهم مانند محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسللامی پیش از این اعلام کرده بودند در صورت اجرا نکردن این قرار داد خسارات کلانی متوجه کشور خواهد بود و به ارقام 18 و 14 میلیارد دلار خسارت اشاره کرده بودند. در عین حال کارشناسان نفتی می‌گویند اجرا کردن این قرارداد با توجه به قیمت‌های پایین گاز و تأثیر آن بر دیگر قراردادهای صادرات گاز ایران خسارت به مراتب بالاتری از اجرا نکردن آن را متوجه کشور خواهد کرد.

این گزارش حاکی است مذاکرات فروش گاز ایران به امارات از سال 1997 آغاز و در نهایت این مذاکرات به امضای قرارداد کرسنت در سال 2001 (1381 )منجر و در زمان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات آقای خاتمی امضا شد.

بر اساس مفاد این قرارداد، با ساخت خط لوله‌ای از میدان سلمان به امارات، مقرر شد گازهای همراه میدان نفتی سلمان از مخزن مشترک با ابوظبی به میزان 500 میلیون فوت مکعب در روز به این کشور صادر شود.

براساس مذاکرات انجام شده، ایران متعهد می‌شد گاز ترش (فرآوری نشده) تولیدی میدان گازی سلمان را به مدت 25 سال و از آغاز سال 2005 میلادی به امارات متحده عربی صادر کند. حجم صادرات هم قرار بود از 500 میلیون مترمکعب گاز آغاز شود و به تدریج به 800 میلیون مترمکعب در روز برسد. در طول دوره 25 ساله این قرارداد، درآمد ایران از فروش گاز به کرسنت بین 16 تا 20 درصد (حدود یک پنجم) بهای گاز قرارداد ایران با ترکیه در دوره مشابه 25 ساله می‌شد.

الف-در مرحله اول به مدت 7 سال تخفیفی هنگفت به امارات داده شده است د راین مرحله، قیمت گاز معادل هربشکه نفت، 18 دلار با ایران حساب می‌شود.

ب-و در مرحله دوم که 18 سال به طول می‌انجامد قیمت گاز، با ایران، معادل هربشکه نفت 40 دلار حساب می‌شود.

 بررسی مفاد قرارداد اصلی، الحاقیه‌ها و توافق‌نامه‌های جنبی آن و نیز اسناد و مدارک مرتبط با قرارداد و مذاکرات راجع‌ به آن، حاکی از وجود ابهامات و شرایط غیر متعارفی است که با اصول و مقررات و رویه‌هایی قراردادهای بین‌المللی در زمینه فروش گاز سازگاری نداشته و مغایر با منافع و مصالح عمومی است. تا حدی که مبانی این قرارداد را تا حد قابل ملاحظه‌ای سست و متزلزل می‌کند و آن را به قراردادی تبدیل می‌کند که موجب از بین رفتن بخشی از ثروت ملی کشور می‌شود. علاوه بر آن پرداخت و گرفتن رشوه در این قرارداد نقش بسزایی داشته است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران