بارندگی به 60 واحد مسکونی در کرمان خسارت وارد کرد+ آخرین خبرها از سیل

معاون استاندار: خوشبختانه تاکنون تلفات انسانی و مصدوم نداشته ایم/ اکیپ های پمپاژ آب در شهرستان های استان کرمان فعال هستند/ سامانه بارشی شامگاه دوشنبه وارد استان کرمان شد و امروز بار دیگر شدت گرفت/ مدیرکل مدیریت بحران: متوسط بارندگی های اخیر نسبت به سال گذشته 400 درصد افزایش داشت/ موتورپمپ های کشاورزی در سیرجان همزمان با بارندگی خاموش شد  

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: بارش شدید باران طی 48 ساعت گذشته تاکنون به 60 واحد مسکونی در نقاط مختلف این استان خسارت وارد کرده است.

ابوالقاسم سیف الهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واحدهای مسکونی خسارت دیده بیشتر در جنوب استان هستند.

وی بیان کرد: برخی از واحدهای مسکونی در استان کرمان به دلیل نفوذ آب از سقف دچار خسارت شدند.

وی گفت: امدادگران هلال احمر با توزیع چادر و پلاستیک به ساکنان خانه های آسیب دیده امداد رسانی کرده اند.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان افزود: 16 خانواده عشایری در شهرستان بردسیر که از این منطقه کوچ نکرده بودند، دچار آبگرفتگی شدند که هلال احمر با توزیع پلاستیک، چادر و پتو بین این خانواده ها به آنها امداد رسانی کرد.

وی گفت: یک واحد مسکونی نیز حوالی شهر ماهان از توابع شهرستان کرمان دچار خسارت و آبگرفتگی شد.

سیف الهی بیان کرد: راه های استان کرمان هم اکنون باز است و رفت و آمد در آنها جریان دارد.

وی گفت: تردد در جاده روبار به قلعه گنج و جیرفت به فاریاب در جنوب استان به دلیل ورود آب به جاده با مشکل مواجه است.

معاون استاندار کرمان افزود: خوشبختانه تاکنون تلفات انسانی و مصدوم نداشته ایم.

وی بیان کرد: شهرهای استان کرمان نیز با تخلیه آب توسط پمپ ها و تانکرها آبگرفتگی زیاد ندارند.

وی گفت: اکیپ های پمپاژ آب در شهرستان های استان کرمان فعال هستند.

سیف الهی اضافه کرد: در شمال شرقی استان بارش ها در حال پایان است و کانون بارندگی ها در حال حاضر از کرمان تا جنوب استان ادامه دارد.

وی گفت: تمرکز بارندگی های استان کرمان در جبالبارز، جیرفت و فاریاب است و پپیش بینی می شود سامانه بارشی تا اواخر امشب از استان خارج شود.

وی افزود: میزان بارش باران در استان کرمان طی چند روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود چهار برابر افزایش داشته و موجب خوشحالی مردم و کشاورزان شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: متوسط بارندگی در همین مقطع 50 روزه در استان کرمان 25 میلیمتر بوده است.

وی بیان کرد: بیشترین بارندگی های اخیر در شهرستان منوجان رخ داده و در مناطق شمال و غرب استان کرمان نیز بیشترین بارش در کوهبنان، انار و سیرجان بوده است.

سیف الهی افزود: میزان بارش ها در شهر کرمان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

سامانه بارشی شامگاه دوشنبه وارد استان کرمان شد و امروز بار دیگر شدت گرفت.

 

سیل برخی راه های روستایی جنوب کرمان را بست

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: بر اثر بارندگی های اخیر، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل راه های برخی روستاهای شهرستان رودبار جنوب و قلعه گنج بسته شد.

محمد ساردویی افزود: راه های ارتباطی آبسردوییه و بیژن آباد در رودبار جنوب و روستاهای چاه حسن و چاه لک در قلعه گنج به دنبال بارش شدید باران مسدود شده است.

وی گفت: به دلیل حجم بالای آب و طغیان رودخانه هلیل و رودخانه های فصلی این محورها تا اطلاع ثانوی بسته است.

مدیرکل راه و شهر سازی جنوب استان بیان کرد: ریزش کوه در محور ترانزیتی جیرفت - سه راهی دارزین کیلومتر 27 نیز باعث کندی عبور و مرور شده است.

وی افزود: در محور جیرفت به فاریاب در حوزه روستای باغ باغوییه به دلیل طغیان رودخانه و جاری شدن سیل و نبود پل مسدود است.

ساردویی گفت: 70 نفر راهدار با 120 دستگاه تجهیزات راهداری سبک و سنگین در راه های جنوب استان در آماده باش کامل به سر می برند.

 

بیشترین خسارت بارندگی در جیرفت به بخش جبالبارز وارد شد

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار جیرفت گفت: در پی بارندگی های شبانه روز گذشته بیشترین خسارت به بخش جبالبارز شهرستان وارد شده است.

محمود سالاری افزود: بر اثر طغیان اکثر رودخانه های فصلی منطقه خساراتی به راه های روستایی وارد شده است.

وی بیان کرد: یک دستگاه از پل های راه روستایی گراغان در حال تخریب است و احتمال قطع ارتباط کامل این مسیر وجود دارد.

وی با بیان این که در مسیر جاده اصلی جیرفت به بم خساراتی به یک دستگاه از پل های محور اصلی وارد شده است گفت: این پل نیازمند اصلاح و تعمیرات اساسی است و هم اکنون عبور خودروها به کندی صورت می گیرد.

معاون فرماندار جیرفت افزود: از شب گذشته در منطقه جبالبارز دو ساعت قطعی برق بوجود آمد که با تلاش ماموران اداره برق شهرستان این مشکل برطرف شد.

وی گفت: در زمینه آب آشامیدنی تاکنون خساراتی به هیچ منبع تامین آب مناطق وارد نشده است.

سالاری افزود: خسارات وارد شده در بخش کشاورزی، باغ ها، دام سبک و سنگین در دست بررسی است و در روستای مهرگان بخش جبالبارز یک باب منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شده که امداد رسانی در حال انجام است.

وی گفت: حدود 17 میلیارد ریال خسارت به 175 کیلومتر از محورهای فرعی و اصلی شهرستان جیرفت وارد شده است.

وی افزود: بر اثر بارش های اخیر حدود 440 کیلومتر از راه های روستایی شهرستان جیرفت دچار خسارت شدند.

معاون فرماندار جیرفت بیان کرد: عملیات بازگشایی و امداد رسانی در این شهرستان با 19 نفر در قالب سه اکیپ راهداری در دست انجام است.

بخشدار جبالبارز نیز به ایرنا گفت: به دلیل بارش شدید باران راه ارتباطی 14 روستا مسدود است.

شهاب شهابی افزود: به سبب طغیان رودخانه یک دستگاه خودرو و راننده آن در سیلاب گرفتار و با کمک عوامل راهداری جبالبارز و جیرفت این خودرو و راننده از سیلاب بیرون کشیده شدند.

بیشترین بارندگی در شهرستان جیرفت مربوط به بخش جبالبارز با 60 میلیمتر همچنین در بخش ساردوئیه 12 میلیمتر، بخش مرکزی جیرفت 29 میلیمتر، دهستان اسفندقیه 16 میلیمتر و شهر جیرفت 9 میلیمتر تاکنون اعلام شده است.

 

امداد رسانی به 180 خانوار آسیب دیده از بارندگی در کرمان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: تاکنون به 180 خانوار آسیب دیده از بارندگی و سیلاب در این استان امداد رسانی شده است.

فرشید واحدی افزود: امدادگران هلال استان کرمان از شب گذشته تاکنون حدود 356 کیلوگرم نایلون، هفت دستگاه چادر امدادی، 21 تخته موکت، 302 قوطی کنسرو و 68 تخته پتو را بین آسیب دیدگان از بارش های اخیر توزیع کرده اند.

وی گفت: 34 کارمند هلال احمر کرمان و 60 امدادگر و نجاتگر در قالب 26 تیم امدادی در این استان فعال هستند.

وی اظهار کرد: 21 پایگاه امداد و نجات جاده ای و کوهستانی استان کرمان نیز به آسیب دیدگان از بارش های اخیر امداد رسانی می کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کرمان، اوج بارش های عصر امروز چهارشنبه را در بافت، رابر، ارزوئیه، جیرفت و جبالبارز عنوان کرد و افزود: تیم های امدادی هم اکنون در این مناطق در حال امداد رسانی هستند.

وی بیان کرد: شهرستان های منوجان، جیرفت، بافت، کوهبنان، بردسیر، بم، رابر، ارزوئیه و کرمان طی 48 ساعت گذشته بیشترین بارندگی را داشته اند.

بارندگی از شامگاه دوشنبه در اکثر مناطق استان کرمان آغاز شد و امروز بار دیگر شدت گرفت.

بارش شدید باران، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان خساراتی را بر جا گذاشت.

بارش ها ابتدا از شمال استان کرمان آغاز شد و امروز در مناطق جنوب و غرب استان متمرکز بود.

تاکنون گزارشی از خسارت جانی ناشی از آبگرفتگی و سیلاب در استان دریافت نشده است.

 

همه محورهای استان کرمان باز و ترافیک روان است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: با وجود این که در اغلب راه های استان بارش باران ادامه دارد اما تمامی راه ها باز و عبور و مرور برقرار است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، خداداد مقبلی افزود: از صبح روز گذشته اکثر محورهای ارتباطی شاهد بارش باران بود که این بارش بتدریج شدت گرفت به گونه ای که در راستای ایمنی تردد، عوامل راهداری به صورت شبانه روزی در طول مسیرها وظایف ذاتی خود را دنبال می کنند.

وی گفت: در محور ارتباطی ارزوئیه - حاجی آباد به دلیل طغیان رودخانه، تردد خودروها با کندی مواجه و با تلاش نیروهای راهداری و مهار شدت جریان آب، عبور و مرور تسهیل شد.

وی اظهار کرد: لازم است رانندگان در طول مسیرها سرعت و فاصله مطمئنه و مناسب را جدی بگیرند و به علایم و هشدارهای ماموران راهداری و پلیس راه توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان از رانندگان خواست به دلیل لغزندگی جاده ها با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت و تا جایی که امکان دارد از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

وی به مسافران توصیه کرد هنگام سفر از سلامتی خودروی خود مطمئن شوند و تجهیزات ایمنی را فراموش نکنند.

 

افزایش چهار برابری بارندگی در استان کرمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: متوسط بارندگی های اخیر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 400 درصد افزایش داشته است.

محسن صالحی کرمانی افزود: بارندگی های چند روز گذشته از شمال این استان آغاز شد و به مناطق جنوبی کرمان سرایت کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه خسارت جانی ناشی از بارش های اخیر در استان کرمان گزارش نشده است.

وی گفت: خسارت مالی ناشی از بارندگی در استان کرمان اندک بوده که بعد از فروکش کردن بارندگی ها میزان آنها محاسبه می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به شدت گرفتن بارندگی ها در جنوب استان افزود: محور جیرفت - بلوک - فاریاب تا ساعاتی دیگر مسدود می شود زیرا برخی راه ها به دلیل نداشتن پل به صورت آبنما از داخل رودخانه و مسیل ها عبور می کنند.

وی گفت: جاری شدن رودخانه به دلیل بارندگی، موجب مسدود شدن این راه ها می شود که محور جیرفت - بلوک - فاریاب از جمله این راه هاست.

صالحی افزود: این راه ها بعد از خاتمه بارندگی ها و فروکش کردن آب، بازگشایی می شوند.

وی اظهار کرد: راه های آبنما که احتمال مسدود شدن آنها وجود دارد بیشتر در مناطق جنوبی استان و در رودبار جنوب و جیرفت قرار دارند.

فعالیت سامانه بارشی از شامگاه دوشنبه در استان کرمان آغاز شد و امروز بار دیگر شدت گرفت.

بارش شدید باران، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب خساراتی را در حوزه راه و واحدهای مسکونی برخی مناطق استان بر جا گذاشت.

 

موتورپمپ های کشاورزی در سیرجان همزمان با بارندگی خاموش شد

مدیر امور منابع آب شهرستان سیرجان گفت: همزمان با شروع بارش رحمت الهی موتور پمپ های کشاورزی با همکاری بهره برداران در این شهرستان خاموش شد.

محسن اسدی در گفت و گو با ایرنا افزود: بارش گسترده باران از امروز در شهرستان سیرجان آغاز و یکهزار و 100 حلقه چاه آب کشاورزی نیز خاموش شد تا آب را ذخیره کنند.

وی بیان کرد: این موتور پمپ ها امسال 45 روز خاموش هستند و در این مدت بیش از 50 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی و ذخیره می شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان سیرجان گفت: سال گذشته هم با خاموشی یکهزار و 100 موتور پمپ کشاورزی به مدت یک ماه 35 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و ذخیره شد.

وی از اجرای طرح نصب کنتور هوشمند بر روی موتور پمپ های کشاورزی سیرجان خبر داد و افزود: این طرح با هدف مدیریت منابع آب و صرفه جویی در مصرف آن در دست اجراست.

اسدی اظهار کرد: امسال بیش از 500 موتور پمپ کشاورزی به نصب کنتور هوشمند مجهز شدند که هزینه اجرای طرح برای این تعداد کنتور 25 میلیارد ریال با هزینه کشاورزان بوده و با همکاری کشاورزان و استقبال آنان روبرو شده است.

وی گفت: برای نصب 250 کنتور هوشمند دیگر قرارداد منعقد شده و امید است تا پایان سال جاری موتور پمپ های کشاورزی شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شوند.

بیش از یکهزار و 300 موتور پمپ آب کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی در شهرستان سیرجان وجود دارد که سالیانه 480 میلیون مترمکعب آب را برداشت می کنند.

این میزان برداشت موجب پایین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی تا ارتفاع 80 سانتیمتر شده است.

34 هزار حلقه چاه آب در استان کرمان وجود دارد که 10 هزار حلقه از این چاه ها به صورت غیر مجاز حفر شده اند.

حدود 95 درصد آب موجود در استان کرمان در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش آشامیدنی و یک درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

بیش از 29 درصد از شهرهای کرمان معادل 71 شهر در شرایط کمبود آب و بحران قرار دارند و 70 درصد روستاهای دارای 20 خانوار استان نیز امروز شرایط بحرانی را سپری می کنند.

خاموشی موتور پمپ های کشاورزی و انسداد چاه های غیرمجاز آب با همکاری مردم و بهره برداران از مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان و طرح همیاران آب است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران