جهانگیری: گردشگری خارجی در طول ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است+ 3 خبر

سایر خبرها: نوبخت: برنامه ششم و لایحه بودجه 95 نیمه اول آذر تقدیم مجلس می شود/ رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت در اختیار صنعتی شریف است/ عضو کمیسیون انرژی مجلس: 42 میلیون لیتر بنزین کشور فاقد استاندارد یورو 4 است  

معاون اول رییس جمهوری گفت: رشد گردشگری خارجی در ایران در طول ماه های اخیر قابل توجه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در نشستی که پس از بازدید از طرح های توسعه و تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام شد، افزود: با توجه به پیش بینی ها در خصوص استقبال روزافزون گردشگران خارجی برای سفر به ایران، لازم است علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز بیش از پیش در این زمینه فعال شود.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه و دنیای اسلام گفت: باید زیرساخت های لازم برای ایفای نقش بیشتر ایران در شرایط کنونی را فراهم کنیم که یکی از مهمترین زیرساخت ها صنعت حمل و نقل هوایی است.

جهانگیری گفت: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و ویژگیهای جمعیتی و سایر امتیازاتی که ایران از آن برخوردار است ایجاب می کند تا زیرساخت هایی نظیر فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان اصلی ترین فرودگاه کشور و نیز فرودگاه های سایر شهرهای بزرگ هرچه سریعتر توسعه یابند.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید در بخش سیاست خارجی افزایش تعامل بین المللی و معرفی چهره ای مناسب از ایران به جهانیان است، تصریح کرد: باید شرایط را برای ورود و حضور علاقه مندان به جمهوری اسلامی ایران و بازدید از جاذبه های گردشگری و زیارتی کشور هرچه بیشتر فراهم کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با ابراز تاسف از اینکه طرح احداث و توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) با تاخیر و در مدت زمان طولانی انجام شد، گفت: این شرایط باعث شد تا ایران فرصت های بزرگی در رقابت با برخی از کشورهای منطقه را از دست بدهد و امروز باید تمام مساعی خود را برای جبران عقب ماندگی ها در این زمینه به کار ببندیم.

وی با اشاره به طرح های خوب تهیه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح وضع موجود و توسعه ی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: کل ظرفیت این فرودگاه 4 میلیون و 700 هزار نفر در سال است که در 6 ماه اول امسال این تعداد مسافر جابجا شده است و پیش بینی می شود که تا آخر سال به 8 میلیون نفر برسد و این یعنی مردم به خاطر حجم بالای مسافر و محدودیت های زیرساختی، به هنگام ورود و خروج و یا بازرسی ها دچار سختی می شوند که باید از آنها عذرخواهی کرد و برای برطرف سازی محدودیت های موجود تلاش کرد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر هماهنگی درونی میان دستگاه های مختلف برای استفاده از امکانات موجود به منظور ارائه تسهیلات بهتر به مسافران گفت: امیدواریم با اصلاحاتی که در دست اقدام است، ظرفیت موجود فرودگاه امام (ره) تا عید نوروز امسال افزایش یابد.

جهانگیری با اشاره به میزان سرمایه گذاری لازم برای احداث ترمینال سلام و ترمینال ایرانشهر که نیازمند 1.2 میلیارد دلار سرمایه ی خارجی است، گفت: دولت در این زمینه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و تلاش خواهیم کرد تا هدف گذاری 30 میلیون مسافر در سه سال آینده محقق شود.

وی ادامه داد: مردم باید ببینند که در برنامه زمان بندی پیش بینی شده از سوی مسئولان، کار به پایان برسد و از استاندار تهران می خواهم که در هر 100 روز از روند اجرا و میزان پیشرفت احداث ترمینال سلام به دولت گزارش ارائه کند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین درخصوص احداث منطقه ی آزاد تجاری و ویژه در کنار فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: با توجه به علاقه مندی سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه باید برخی نکات و محدودیت ها را به طور شفاف و روشن رعایت کرد.

جهانگیری تاکید کرد: تهران بعنوان یک شهر صنعتی و پرجمعیت، تحمل بار جدیدی در این خصوص را ندارد به همین دلیل هیات دولت در جلسه شب گذشته ی خود به درستی تصمیم گرفت که فقط شرکت های دانش بنیان که مشکلات زیست محیطی و آلایندگی ندارند بتوانند در اطراف تهران مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت منابع آبی در منطقه اجازه نمی دهد که طرح های پر مصرف آبی در این منطقه اجرا شود خواستار جهت گیری احداث واحدها با رعایت الزامات زیست محیطی در منطقه آزاد شد و گفت: باید همه ی استانداردها و سخت گیری ها درخصوص حفظ محیط زیست در اطراف تهران لحاظ شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از عملکرد و تلاش های دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی قدردانی و اظهار امیدواری کرد با همکاری خوب این وزارتخانه با سایر دستگاه ها هرچه سریعتر اهداف تعیین شده برای فرودگاه امام خمینی(ره) محقق شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از طرح های توسعه و اصلاح فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: با احداث ترمینال ایرانشهر که با مشارکت بخش خارجی انجام خواهد شد، 22 میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاه امام (ره) افزایش خواهد یافت.

در این نشست که هاشمی استاندار تهران، سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیز حضور داشتند، مدیر شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گزارشی درباره ی این فرودگاه و طرح های در حال احداث ارائه کرد.

احداث ترمینال سلام در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از سال گذشته با برآورد هزینه ی 450 میلیارد تومان آغاز شده و قرار است تا 31 تیرماه سال 1395 به بهره برداری برسد.

با انتقال سفرهای زیارتی به ترمینال سلام پیش بینی می شود این ترمینال سالانه پذیرای 5 میلیون زائر بیت ا.. الحرام و عتبات عالیات باشد.

 

نوبخت: برنامه ششم و لایحه بودجه 95 نیمه اول آذر تقدیم مجلس می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تقدیم لوایح برنامه ششم و بودجه سال 95 کل کشور در نیمه اول آذرماه سال خبر داد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست روز دوشنبه با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نقاط ضعف و قوت اجرای بودجه سال 94 را بررسی کردند.

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نشست با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: در صحبتی که با هیات رئیسه مجلس صورت گرفته، سعی بر این شده تا تقسیم کار درستی بین اعضای کمیسیون انجام شود. با توجه به اینکه سال انتخابات مجلس است، موضوع برنامه ششم و لایحه بودجه به درستی بررسی شود.

نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظوراز تخصیصات، تخصیص ماده 180 به اعتبارات استانی است، افزود: چرخه فعالیت در استان ها خوابیده و احساس فعالیت در پروژه های عمرانی دیده نمی شود. تخصیص ماده 180 باید با اولویت بندی پروژه ها لحاظ شود که از لحاظ پیشگیری همه نقاط کشور همانند هم هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه برخی استان ها جزو نقاط سردسیر بوده و رئیس جمهوری به آن استان ها سفر نکرده است، ادامه داد: دراین صورت اعتباراتی به این استان ها تخصیص داده نشده است. این استان ها پروژه های نیمه تمام دارند که اگر از ماده 180 برای آن پروژه ها تامین اعتبار شود، کار مثبتی صورت گرفته است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز با بیان اینکه اگر از منظر ملی به سه لایحه مهم که در دستور کار مجلس قرار می گیرد، نگاه نکنیم، دچار آسیب می شویم، تاکید کرد: باید در بحث های اقتصادی در لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، اولویت بندی صورت بگیرد.

نماینده مردم گرمسار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین چالش در کشور بخش سرمایه گذاری و تولید است، تصریح کرد: با 4 هزارمیلیارد تومان اعتبار در بودجه سال جاری نتوانستیم به هدف اشتغال کامل و کاهش نیروی کار بیکار دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه توازن بین استان ها رعایت نشده است، افزود: در برخی از استان ها 120 درصد و در برخی استان ها 40 درصد رشد داشته ایم که انتظار این است که در بحث شاخص رشد توازن بین تمام مناطق برقرار شود و براساس آمایش سرزمین عمل شود.

محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نحوه توزیع منابع با توجه به محدودیت وصول درآمدها به صورت خاصی صورت گرفته است اظهار داشت: نکته مهم در این رابطه عملکرد منابع است در حال حاضر هنوز تحریم ها در حال اجرا و استمرار است نفت با محدودیت صادر شده و درآمدها به دلیل تحریم بانک مرکزی در جامعه خرج نمی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تأکید بر اینکه در یکی از سخت ترین سال های دو دهه گذشته قرار داشته و به نقطه پرچالش رسیده ایم افزود: البته با همکاری قوه مجریه، مقننه، شورای عالی امنیت ملی و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری در حال پشت سر گذاشتن این شرایط هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه 102 هزار میلیارد تومان کل منابع وصولی در بیش از 8 ماه ابتدایی سال 94 است ادامه داد: برای تمام مسائل کشور برنامه های 2 و 6 ماهه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را داریم.

نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه از واقعیت های جامعه مطلع است اظهار داشت سعی این سازمان بر این است که با مسئولیت پذیری مسائل کشور حل شود و محدودیت منابع به هیچ وجه تأثیر منفی بر روحیه تلاشگری ما نگذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه نماینده یک استان نماینده نیازهای یک منطقه از کشور است، افزود: باید در رابطه با منابع محدود اولویت بندی صورت گیرد. در ارتباط با پرداخت های جاری 89 درصد بیشتر نتوانسته اجرایی شود که اگر آن 19 درصد مابقی پرداخت شود به پروژه های عمرانی چیزی اختصاص نمی یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه 14 هزار و 505 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تا کنون پرداخت شده است ادامه داد: از این مقدار 2 هزار و 722 میلیارد تومان برای پروژه های استانی اختصاص یافته است اما با توجه به اینکه درآمدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته میزان تملک دارایی ها برای اختصاص دادن به استان ها نزدیک به سال گذشته است که 2 هزار و 100 اعتبار بین آب های مرزی توزیع شده است.

وی با بیان اولویت های دولت برای تخصیص اعتبارات به پروژه ها تصریح کرد: طرح هایی که در سال جاری به اتمام می رسد از اولویت های اول ما بوده که تا کنون 60 درصد به آنها اعتبار داده شده است علاوه بر این طرح های آموزشی برای اینکه تا مهرماه آماده شود اعتبار آن را تا اواخر شهریور پرداخت کردیم.

نوبخت افزود: به مصوبات سفر مقام معظم رهبری 51 درصد، مناطق سردسیر 54 درصد و سفر دولت 50 درصد اختصاص یافته و پرداخت شده است همچنین به استان هایی که دولت سفر نداشته برای ایجاد توازن عدالت اعتبارات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر توانایی انجام کاری را نداشته باشیم پروژه آن را تصویب نمی کنیم ادامه داد: اولویت خاصی برای هیچ شخصی قایل نیستیم و تمام تخصیص ها مشخص بوده برای همه کارها استدلال داشته و ریز به ریز و به صورت شفاف آنها را پیگیری می کنیم.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور با بیان اینکه موظف به رعایت عدالت و انصاف هستیم اظهار داشت: تمام اعتبارات منطق تخصیص بهینه دارد که اعتبار آبرسانی به مناطق روستایی در روزهای آینده تکمیل می شود.

 

رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت در اختیار صنعتی شریف است

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که این دانشگاه، رتبه نخست ارتباط با صنعت را در میان مراکز دانشگاهی کشور دارا است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمود فتوحی بعدازظهر دوشنبه در مراسم تجلیل از نخستین سازمان ایرانی راه یافته به جمع برندگان جایزه جهانی سازمان دانشی برتر(MAKE) گفت: قرار گرفتن فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت موفق آسیایی و به کارگیری دانش و ارزش در این مجموعه صنعتی باعث افتخار کشور است.

وی به سابقه 50 ساله دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تاسیس صنعتی شریف در سال 1344، وجود صنایع سنگین در کشور از جمله ذوب آهن اصفهان و تربیت نیرو برای این صنعت بوده است.

فتوحی یادآور شد: دانشگاه صنعتی شریف که با پذیرش 400 دانشجو در پنج دانشکده آغاز به کار کرده بود پس از چهار دهه فعالیت دارای 12هزار دانشجو و 13 دانشکده است.

وی ارتباط دانشگاه صنعتی شریف با صنایع کشور را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: با این وجود معتقدیم پروژه های ارتباط با صنعت هنوز ایده آل نیست و به تقویت و توسعه نیاز دارد.

دبیر جایزه جهانی MAKE در ایران نیز در این مراسم از توجه بیش از حد نهادهای حمایتی حاکمیتی از شرکت های کوچک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یک کپی برداری نادرست از غرب در کشور ما صورت گرفته و بسیاری از مسوولین به جای حمایت از شرکت های بزرگ، توجه افراطی به شرکت های کوچک نشان می دهند.

دکتر مهدی شفیع زاده افزود: نشر دانش و اقتصاد دانش بنیان از کمپانی های بزرگ به نتیجه می رسد اما با این حال شاهد ترویج استارتاپ ها به منظور حمایت از شرکت های دو تا سه نفره در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حتی نیم درصدی بهره وری در شرکت های بزرگ، صدها برابر بیشتر از نتایج بهره وری در شرکت های کوچک خواهد بود و ثمره آن موجب رونق اقتصاد ملی کشور خواهد شد.

شفیع زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی مسوولان در کشور تصور می کنند که فعالیت های دانش محور، یک پروژه است و آغاز و پایان دارد در صورتی که باید به این فعالیت ها به عنوان یک فرایند ادامه دار و طولانی نگریسته شود.

وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت برتر آسیا در فرایند جایزه جهانی MAKE توضیح داد: رتبه اول جایزه جهانی MAKE در اروپا طی چند روز آینده از بین چندین شرکت مهم از جمله شل، زیمنس و بوش معرفی خواهد شد و شرکت گوگل نیز 6 روز قبل به عنوان برنده نخست این جایزه جهانی در آمریکا معرفی شد.

مراسم تجلیل از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان تنها سازمان ایرانی راه یافته به جمع برترین های سازمان های دانشی پیشرو در سطح آسیا با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و رئیس جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران، دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از دانشگاهیان و فعالان صنعت برگزار شد.

در این مراسم گواهینامه دریافت جایزه جهانی MAKE در محل دانشگاه صنعتی شریف به دست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعطا شد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس: 42  میلیون لیتر بنزین کشور فاقد استاندارد یورو 4 است

امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:تنها 30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سطح کشور توزیع می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ "امیرعباس سلطانی" نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با این باشگاه خبری در باره واردات بنزین‌های آلوده گفت: تا اردبیهشت ماه سال 1392 بنزین‌های وارداتی به کشور معمولا با استاندارد یورو2 و پایین‌تر بود که عوامل آلاینده آن به مانند بنزن حداکثر تا 6 درصد و گوگرد آن 500جزء در میلیون تخمین زده شده است که این ارقام برای حفظ شرایط زیست محیطی کاملا خطرناک است.

در دهم اردیبهشت ماه سال 1393 هیات دولت مصوبه‌ای را ارائه که کرد که شامل قطع بنزین‌های پتروشیمی‌ها و وارد کردن حداکثر ده میلیون لیتر بنزین یورو 4 به کشور شد. با این احتساب در  حال حاضر ما روزانه 7 الی 8 میلیون لیتر واردات بنزین یورو 4 داریم و همچنین حدودا 16 میلیون لیتر باقیمانده نیاز خود را از پالایشگاه اراک و حدود 7 میلیون لیتر آن را هم از پالایشگاه اصفهان دریافت می‌کنیم که با احتساب همه موارد جمعا حدود سی میلیون لیتر بنزین یورو 4 در سطح کشور توزیع می‌شود. از مابقی 72 میلیون لیتری که روزانه ما به آن احتیاج داریم 42 میلیون لیتر آن از بنزین‌های معمولی هستند که معمولا در سطح شهرها و استانهای کوچک توزیع می‌شوند.

سلطانی افزود: در حال حاضر حدود شش و یا هفت کلانشهر زیر پوشش بنزین یورو 4 هستند که از جمله آنها می‌توان به تهران، اراک، اصفهان و... اشاره  کرد و همچنین شهرهایی چون شیراز، اهواز، کرج و مشهد از 20 تا 50 درصد تحت پوشش بنزین یورو 4 هستند و در  کل 42 میلیون لیتر بنزین از نیاز کلی کشور فاقد کیفیت یورو 4 می‌باشند.

وی در باره سازوکار واردات بنزین در کشور گفت: معتقدم این امر برخلاف سیاست‌های دولت و وزارت نفت است چراکه ما باید در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، بنابراین ما می‌توانیم با ظرفیت‌های خود بدنبال تولید گسترده بنزین یورو4 در کشور باشیم ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که آیا این بنزین وارداتی که با نام یورو4 به کشور وارد می‌کنیم، بنزین یورو4 باکیفیت باشد که حتی برخی محموله‌ها این فرضیه‌ها را نقض می‌کند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران