گزارش ویژه :

 

حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان آغاز شد

تونل انتقال آب صفارود به طول 38 کیلومتر آب را از سد شهیدان امیر تیموری در شهرستان رابر استان کرمان به مرکز استان منتقل می کند/ با توجه به وضعیت کم آبی در استان کرمان سه طرح انتقال آب به این استان در دستور کار قرار گرفته است/ سومین تونل بزرگ جهان را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در مدت 60 ماه می سازد/ استاندار کرمان افزود: طرح های توسعه ای این استان در راستای پشتیبانی از طرح مکران بزرگ طراحی و اجرا می شود  

عملیات حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه روز سه شنبه در شهرستان کرمان آغاز شد.

به گزارش ایرنا این تونل به طول 38 کیلومتر احداث می شود و آب را از سد شهیدان امیر تیموری (صفارود) در شهرستان رابر استان کرمان به مرکز استان منتقل می کند.

آئین آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان با حضور استاندار کرمان، مسئولانی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و استان برگزار شد.

با توجه به وضعیت کم آبی در استان کرمان سه طرح انتقال آب به این استان با پیگیری استاندار و تایید وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفته است.

انتقال آب از بهشت آباد به شهرهای شمال استان کرمان، انتقال آب از سد صفارود برای تامین آب آشامیدنی شهرهای کرمان و رابر و انتقال آب از خلیج فارس برای این استان در نظر گرفته شده است.

برنامه میان مدت شامل پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان است.

قرارداد اجرای این تونل که از آن به عنوان سومین تونل بزرگ جهان یاد می شود، با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) منعقد شده است که در مدت 60 ماه انجام می شود و در صورتی که تامین مالی شود بنا به تاکید استاندار کرمان 40 ماهه به پایان می رسد.

احداث تونل انتقال آب از صفارود به کرمان یکهزار و 400 میلیارد تومان هزینه دارد که با هزینه پروژه سد صفارود و خط انتقال به 2 هزار میلیارد تومان می رسد.

با اجرای این پروژه، ارتفاعات گلزار تا روستای گنجان در شهرستان رابر از طریق تونل طی می شود و این تونل کریدور شمال و جنوب استان نیز محسوب می شود.

انتقال آب به کرمان در چارچوب طرح همیاران آب انجام می شود که از طرح های شاخص استان کرمان و حتی کشور به شمار می رود.

یکی از ویژگی های مهم احداث این تونل، انجام مهندسی ارزش در دو سال اخیر است که موجب شد این طرح با هزینه کمتر نسبت به احداث خط لوله و کارایی بیشتر اجرایی شود.

با احداث این تونل نزدیک به 700 میلیون متر مکعب آب به شمال استان کرمان منتقل خواهد شد و مشکل آب شرب شهرهای کرمان و رابر برطرف می شود.

سد صفارود نیز حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است پایان سال 96 یا اوایل 97 به بهره برداری برسد.

به گفته مسئولان در استان انتقال آب به کرمان راهکار نهایی مشکل کمبود آب نیست و بسیاری از مصوبات طرح همیاران آب بر مدیریت مصرف در این بخش متمرکز است.

پروژه انتقال آب به کرمان توسعه می یابد

فرمانده قرارگاه سازندگی قرب نوح (ع) گفت: پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان در همین نقطه ختم نمی شود و به یقین توسعه بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا سردار درگاهی در آئین آغاز عملیات حفاری بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان افزود: این پروژه یکی از کریدورهای انتقال آب به بخش مرکزی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: در این طرح ضمن تامین آب شرب می توان در بخش کشاورزی و صنعت با استفاده از بازیافت آب از آن استفاده کرد و در فصولی که استفاده کمتری از آب وجود دارد بخشی از آب را به زمین تزریق کرد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح مخازن زیر زمینی قابل جایگزین هستند و برای رسیدن به این مهم نیاز است که مدیریت کنونی وجود داشته باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی قرب نوح (ع) با اشاره به اینکه در کشورهای بسیار پیشرفته صرفه جویی در مصرف آب بسیار مد نظر است تاکید کرد: آب در آینده همه چیز از جمله امنیت و اشتغال پایدار را به خود اختصاص می دهد.

وی ضمن تقدیر از همراهی مدیران، مسئولان و مردم استان کرمان از پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء پس از پایان جنگ تحمیلی بنا به مجوز فرمانده کل قوا تمامی تجهیزات مهندسی مورد استفاده در دوران دفاع مقدس را به بازسازی و سازندگی کشور وارد کرد و همواره به دنبال تلاش و کار بیشتر بوده است.

درگاهی افزود: پروژه تونل انتقال آب در کرمان در ابتدای امر بنای رکورد زدن را گذاشته زیرا کارگاه این پروژه که باید در مدت چهار ماه اجرایی می شد در مدت زمان دو ماه اجرایی شده است.

وی تشکیلات مهندسی موسسه حرا را از پیشروترین نیروهای مهندسی کشور دانست و گفت: در حال حاضر 60 کارشناس ارشد روی پروژه تونل انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان کار می کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی قرب نوح (ع) گفت: موسسه حرا ده ها تونل را در مناطق بسیار سخت اجرا کرده و انشاءالله این پروژه را نیز به بهترین شکل اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به بیان جزئیات مربوط به بحران آب، طرح های انتقال آب و سایر جزئیات بین مردم و مسئولان استان کرمان گفت: این امر نشان دهنده آن است که در همه ابعاد در استان کرمان کار شده و بسیار فراگیر موضوعات را مورد بررسی قرار داده اند و با بیان همه جزئیات مسایل مربوط به حوزه آب در کرمان به عنوان یک دانشگاه عمومی در آمده است.

وی ادامه داد: موسسه حرا ابتدا به عنوان یک وظیفه ملی، استراتژیک و یکی از بزرگترین پروژه های تضمیتن امنیت ملی در منطقه، پروژه احداث تونل انتقال از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان را اجرا خواهد کرد.

درگاهی تصریح کرد: با زیر ساخات ها و امکانات فراهم شده در کرمان این آمادگی وجود دارد که ارتباط خوبی با مراکز آموزشی استان به منظور تربیت نیروهای متخصص داریم و می توان یک دانشگاه عملیاتی در کنار این پروژه برای استان کرمان داشته باشیم.

استاندار کرمان: دولت امروز نیازمند پشتوانه جدی مردم است

استاندار کرمان گفت: دولت امروز نیازمند پشتوانه جدی مردم در پروژه های اقتصادی و سیاسی است.

علیرضا رزم حسینی نیز در آئین آغاز عملیات حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان از دولت یازدهم به عنوان دولتی قانونگرا و خردگرا نام برد و افزود: دولت یازدهم اهل مشورت و توسعه گراست.

وی با تاکید بر اینکه توسعه را در توانمند سازی مردم و توسعه همه جانبه آنها می دانیم گفت: توسعه در توزیع پول خلاصه نمی شود و باید هر منطقه با پتانسیل های موجود خود اداره شود.

وی اظهار کرد: شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج از طرح های نمونه دولت یازدهم است که توسط یک موسسه غیر دولتی آباد می شود و مردم و نظام از خدمات آن بهره می برند.

استاندار کرمان افزود: طرح های توسعه ای این استان در راستای پشتیبانی از طرح مکران بزرگ طراحی و اجرا می شود.

وی گفت: اجرای طرح احداث تونل انتقال آب به کرمان با پشتیبانی ویژه رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و همراهی قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شده است.

رزم حسینی بیان کرد: با اجرای کامل این طرح برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود که در حال حاضر 300 نفر در این پروژه مشغول کار هستند.

وی گفت: یکی از اولویت های استان کرمان در دولت تدبیر و امید توسعه فضای کسب و کار بوده که با وجود همدلی و وحدت انجام شدنی بود و با اجرای مثلث توسعه اقتصادی جایگاه استان کرمان در حوزه فضای کسب و کار از رتبه بیست و هفتم به رتبه سوم ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: اجرای طرح همیاران آب و نیز طرح های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر اولویت های استان کرمان بوده است.

استاندار کرمان گفت: پروژه انتقال آب به کرمان در راستای طرح همیاران آب اجرا شده و در بحث میراث فرهنگی نیز علاوه بر کرمان بناهای تاریخی از جمله خانه حاج آقا علی در رفسنجان در دست بهسازی است که در این راستا سه هزار متر مربع مورد بازسازی قرار می گیرد و یکی از بهترین اقامتگاه های کشور در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

وی به راه اندازی کارگاه های تولید فرش عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای حمایت از حوزه صنایع دستی انجام می شود و قرار است 30 هزار متر مربع فرش در این راستا برای عتبات عالیات بافته شود.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمان عقب ماندگی های تاریخی دارد ادامه داد: در حوزه عمران شهری نیز معتقدیم که کرمان را باید ساخت و در این مسیر قرارگاه خاتم الانبیاء در اجرای برخی از پروژه های شهری وارد عمل شده است.

رزم حسینی گفت: طرح مطالعات متروی کرمان با پشتیبانی معاون اول ریاست جمهوری برای کرمان تصویب شده که این کار نیز از پروژه های بزرگ کرمان است.

وی تاکید کرد: هر کاری نیاز به پشتکار و پیگیری دارد و در کشورهای در حال توسعه کارها باید به صورت شبانه روزی دنبال شود.

وی به اجرای طرح شناسایی یکهزار کارآفرین جوان در کرمان اشاره و عنوان کرد: در این طرح جوانان کارآفرین شناسایی می شوند زیرا همین افراد هستند که آینده استان کرمان را خواهند ساخت.

استاندار کرمان بیان کرد: امسال 274 میلیارد تومان در حوزه خود اشتغالی تسهیلات به استان کرمان اختصاص یافته تا زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرح پتروشیمی در کرمان پیشرفت های نرم افزاری خوبی دارد گفت: در کنار خودروسازی وجود پتروشیمی مزیت جدیدی برای استان کرمان فراهم کرده است.

وی افزود: سند اعتدالی و عدالت ورزش نیز در سراسر استان کرمان تدوین شده و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

رزم حسینی گفت: برای مقابله با زمین خواری اقدامات جسورانه و شجاعانه ای در استان کرمان انجام و موجب شده برخی شایعاتی را درباره این موضوع در فضاهای مجازی مطرح کنند و بگویند که منافع شخصی و گروهی داشتند اما براساس تکلیفی که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری بر عهده ما گذاشته اند برای مقابله با زمین خواری اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین به تدوین منشور همدلی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: همه باید در فضایی عادلانه و منصفانه با رعایت خطوط قرمز برای انتخابات رقابت کنند، داوری و مجری را قبول داشته باشند و به جای دعواهای سیاسی و قضاوت عجولانه در فضایی سالم با هم رقابت کنند زیرا در نهایت مردم باید نمایندگان خود را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: رای مردم بسیار تاثیرگزار است و مردم باید در انتخابات شرکت کنند.

پروژه انتقال آب به کرمان زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: مدت زمان تعیین شده برای اجرای پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان پنج سال است که براساس تاکید استاندار کرمان تلاش می کنیم آن را زودتر از موعد مقرر به اتمام برسانیم.

محمدرضا بختیاری در آئین آغاز عملیات حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان افزود: این پروژه قرار بود در سفر ریاست جمهوری اجرایی شود که به دلیل تعویق این سفر و نیز به دلیل وضعیت امکانات و ماشین آلات مستقر شده در منطقه این طرح امروز عملیاتی شد.

وی بیان کرد: پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) به کرمان، کریدور انتقال آب ار جنوب کشور به فلات مرکزی ایران است.

وی گفت: یکهزار و 400 میلیارد تومان باری احداث این تونل هزینه می شود و مجموع اعتبار اختصاص یافته برای اجرای طرح انتقال آب از سد صفارود به کرمان بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با اشاره به وضعیت آب استان افزود: از 110 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در کشور، 24 میلیارد مترمکعب مربوط به استان کرمان است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا هیچ کدام بیشتر از 20 درصد از آب تجدید پذیر خود استفاده نمی کنند اما این میزان در کشور ما 85 درصد و در کرمان 115 درصد است و تقریبا سه برابر آبی که باید از منابع آبی زیر زمینی برداشت شود، در حال حاضر برداشت می شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته با توجه به حساسیت استاندار کرمان بر موضوع آب مواردی را در این باره با ایشان مطرح کردیم.

بختیاری گفت: برای حل بحران آب استان نیاز به بسیج همه دستگاه ها بود که این امر مقدمه اجرای طرح پلیس آب یا همیاران آب شد.

وی افزود: آحاد جامعه در طرح همیاران آب نقش آفرین هستند تا در کشور و در استان کرمان بحران آب مدیریت شود.

وی گفت: تدوین طرح همیاران آب در مهرماه سال گذشته انجام و این طرح وارد مرحله اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان بیان کرد: قبل از اجرای طرح همیاران آب، تمامی دستگاه های مربوط هر کدام کار خود را می کردند که در قالب این ایده، طرح جامع آب استان تهیه شده و در حال حاضر هر دستگاه می داند که چه باید بکند و برنامه های آن مشخص است.

وی گفت: تاکنون 164 شورای حفاظت در سطح استان کرمان تشکیل و تجهیز 18 هزار هکتار از اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده است.

وی بیان کرد: طرح همیاران آب در استان کرمان با خاموشی موتورپمپ های چاه های کشاورزی کلید خورد و در حال حاضر 12 شهرستان خاموشی را دارند.

بختیاری گفت: سال گذشته با خاموشی موتور پمپ های کشاورزی، 251 میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی شد.

وی اظهار کرد: تاکنون دو هزار و 800 کنتور هوشمند در استان کرمان نصب و در این رابطه 891 حلقه چاه آب غیرمجاز بسته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش های همیاران آب موضوع پروژه های انتقال آب به استان کرمان است ادامه داد: از دو ماه قبل طرح جامع آب شرب استان کرمان تدوین شد و منابع تامین اب برای تمامی مناطق استان مشخص است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: از حدود دو ماه آینده طرح انتقال آب از بهشت آباد و سال آینده طرح انتقال آب از عمان به جنوب استان را اجرایی می کنیم و این طرح ها ابر پروژه هستند.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب به کرمان در گذشته قرار بود به صورت خط لوله اجرایی شود و این پروژه نسبت به خط لوله 200 میلیارد تومان ارزان تر است.

وی گفت: کار بسیار مهمی در مهندسی ارزش این پروژه انجام شده و به یقین قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان بهترین پیمانکار کشور و حتی دنیا کار اجرای این پروژه را آغاز کرده است و این موسسه رکوردهای جهانی را در کارنامه خود را دارد.

نماینده مجلس: انتقال آب به کرمان با همت همه کرمانیان محقق شد

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: پروژه انتقال آب به استان کرمان و حفر طولانی ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان اقدامی بسیار بزرگ و با عظمت است که با همت همه کرمانیان و کرمان دوستان محقق شده است.

محمد مهدی زاهدی نیز در آئین آغار حفاری بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در کرمان افزود: با حضور آقای رزم حسینی استاندار و بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فضای فکری جدید در استان کرمان شکل و تلاش زیادی صورت گرفت و با حمایت ریاست جمهوری و سایر مسئولان کشوری که عمق بحران آب در کرمان را احساس کرده بودند، این طرح اجرایی شد.

وی تاکید کرد: مباحث مربوط به انتقال آب و نیز ایجاد اشتغال همواره از مباحث اصلی استان کرمان بوده است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران