هشدار مشاور وزیر شهرسازی: با 20میلیارد دلار خانه خالی در کشور؛ 27میلیارد دلار سرمایه هم به دلیل تخریب زودهنگام ساختمان ها هدر رفته است

عبده تبریزی: ساختمان هایی که می توانستند بیش از 40 و یا 50 سال عمر کنند هم اکنون در پایان 20 و یا 30 سال تخریب می شوند و اینگونه سرمایه های کشور را به هدر می دهند/ شهرداری ها که باید سرمایه گذاران را به نوسازی خانه های فرسوده ترغیب می کردند، به ساخت و ساز در اراضی تازه هدایت کردند که نتیجه اش وجود این همه خانه خالی در تهران و کشور است/ امسال در نهایت دولت بتواند 18 میلیارد دلار نفت بفروشد در حالی که هم اکنون معادل 20 میلیارد دلار خانه های خالی در کشور داریم  

مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون 27 میلیارد دلار سرمایه در ایران بدلیل تخریب زودهنگام ساختمان ها به هدر رفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی افزود: ساختمان هایی که می توانستند بیش از 40 و یا 50 سال عمر کنند هم اکنون در پایان 20 و یا 30 سال تخریب می شوند و اینگونه سرمایه های کشور را به هدر می دهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه این تخریب ها بیشتر در زمینه ساختمان های کوچک مقیاس بوده است و در حوزه ساختمان های بلندمرتبه و بزرگ کمتر به دنبال تخریب بوده ایم.

وی، دلیل وجود چنین پدیده ای را دادن اطلاعات غلط از سوی شهرداری ها به سرمایه گذاران عنوان و خاطرنشان کرد: در حالی که شهرداری ها باید سرمایه گذاران را به نوسازی خانه های فرسوده ترغیب می کردند، به ساخت و ساز در اراضی تازه هدایت کردند که نتیجه اش وجود این همه خانه خالی در تهران و کشور است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: امسال در نهایت دولت بتواند 18 میلیارد دلار نفت بفروشد در حالی که هم اکنون معادل 20 میلیارد دلار خانه های خالی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ارقام سرمایه گذاری در بلندمرتبه سازی بسیار بالاست، افزود: نمی توان با استفاده از روش های سنتی تأمین مالی بناهای کوتاه در این بخش سرمایه گذاری کرد.

وی، نام شیوه های پیشرفته تأمین مالی ساختمان های بلند را « تأمین مالی ساختار یافته» بیان کرد و گفت: در این شیوه پیشرفته با استفاده از امکانات بازار سرمایه و بازار پولی به تأمین مالی ساختمان های بلند اقدام می شود.

وی افزود: در خرید بناهای بلند باید وام خرید به میزانی باشد که قدرت خرید مصرف کننده را تقویت کند و با شیوه های معمول کنونی تسهیلات بانکی نمی توان واحدهای بناهای بلند را به فروش رساند.

وی با یادآوری چگونگی خرید اینگونه واحدهای ساختمانی با استفاده از بازار رهن، گفت: پیش از انقلاب بانک رهنی وجود داشت که در آن زمان وام های بلندمدت 30 تا 40 ساله به مردم می فروخت و حتی برای پیدا کردن مشتری های بیشتر، بازاریابی فروش تسهیلات انجام می داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با یادآوری موافقت اخیر بانک مرکزی با پرداخت وام 100 میلیون تومانی به انبوه سازان یادآورشد: یکی دیگر از مباحث اقتصاد بلندمرتبه سازی، بحث اجاره واحدهای ساختمان های بلند است. در دنیا فروش واحدهای بناهای بلند رایج نیست و به طور عمده این سازه ها را به صورت اجاره های بلندمدت مدت و به شکل لیزینگی به افراد واگذار می شود.

به گزارش ایرنا، در طرح جدیدی، انبوه سازان پیشنهاد کرده اند در صورتی که بانک مسکن بازپرداخت اقساط واحدهای مسکونی در سطح کشور را با دریافت کارمزد تضمیین کند آنگاه انبوه سازان آمادگی دارند تا 100 میلیون تومان برای هر واحد به خریداران تسهیلات اختصاص دهند.

بدلیل اینکه تاکنون بانک مرکزی با تعیین کارمزد پیشنهادی بانک مسکن( سه و یا پنج درصد) موافقت نکرده است؛ بنابراین این طرح هنوز در کشور عملی نشده و با موافقت بانک مرکزی، قرار است طرح یادشده توسط بانک مسکن اجرا شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران