معاون سازمان توسعه تجارت در کرمان: پس از تحریم ها باید با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنیم+ 5 خبر

سایر خبرها: رئیس اتاق بازرگانی: اظهارنظرهای غیر کارشناسی فضای اقتصادی را سخت می کند/ پیش بینی رشد 6.7درصدی تولید ناخالص داخلی ایران/ سند راهبردی فرش دستباف ایران نهایی شد/ توان ایران برای 27 میلیارد دلار صادرات صنعت برق/ لزوم نصب سلول های خورشیدی در ساختمان های بلند تهران  

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم ها فقط وزنه ای بر پای صادرکنندگان بودند و با برداشته شدن این دیوار، تازه باید با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنیم.

به گزارش ایرنا محمدرضا مودودی روز شنبه در همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان افزود: ایران بزرگترین اقتصاد بسته دنیاست، اقتصادی که هنوز به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده است.

وی تصریح کرد: ما در همین شش ماه اخیر موج بزرگی از هیات های تجاری را می بینیم که به سمت ایران می آیند.

وی گفت: در طول 12 سال علیه ایران صحبت شد و به هزار گناه نکرده متهم شدیم اما در همین شش ماه واقعا این بار منفی ایران هراسی از بین رفت.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: به گفته بسیاری از وزرای خارجی، آنها هم دلواپس بازاری هستند که می تواند بخش زیادی از کالاهایشان را مصرف کند.

وی گفت: نکته مهمی که هنوز در کشور ما نهادینه نشده این است که ما به صادرات با دید تخصصی نگاه نمی کنیم.

مودودی افزود: ما در داخل کشور در بخش برندسازی کارهایی کردیم ولی وقتی پا را فراتر از مرزهای جغرافیایی خودمان می گذاریم با مشکلات متعددی مواجه می شویم.

وی بیان کرد: آمریکا 790 میلیارد دلار تراز تجاری منفی دارد و بر مبنای این آمار این کشور باید ورشکسته باشد ولی واقعیت این نیست چرا که ما نمی دانیم سهم آمریکا از صادراتش در کشورهای دیگر چقدر است.

وی گفت: ما باید بدانیم که مرزهای صادراتی با مرزهای جغرافیایی متفاوت است و واقعا بایستی تلاش کنیم که سرمایه گذاران خارجی را جذب و از دانش و نگاه مدیریتی آنها استفاده کنیم.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ما چاره ای نداریم جز اینکه از موج ورود هیات های تجاری به نحوی بهره برداری کنیم که توجیه شوند در کشور برای تولیدات رقابت پذیری که دنیا در سبد کالای خودش گذاشته است، سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: سبد صادراتی ما شبیه سبد صادراتی دنیا نیست، در دنیا و در شرایطی که تقریبا حجم تجارت جهانی حدود 20 هزار میلیارد دلار است 66 درصد این سبد به کالاهایی با فناوری بالا مربوط می شود و این در حالی است که ما وابستگی 80 درصدی به کالاهای خام داریم.

وی اظهار کرد: بازار زعفران در اختیار یک کشور اروپایی است در صورتی که زعفران ما هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی از درجه بالاتری برخوردار است.

مودودی گفت: ما شرکت های مدیریت صادرات را به عنوان تنها حلقه های موثر در توسعه بازار می شناسیم و سازمان توسعه تجارت این را به عنوان یکی از راهبردهایش در آینده معرفی کرده است.

وی بیان کرد: تجارت یک تخصص است و رقابت منفی که بین ما وجود دارد در خارج از مرزها بسیار فرساینده و کشنده تر از راهبرد رقباست و واقعا می شنویم که شرکت های کوچک شرکت های بزرگ را از پای در می آورند.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت توانسته امسال مصوبه ای را بگیرد که 200 میلیارد تومان به عنوان کمک سود و یارانه تسهیلات در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد و در بخش نرم افزارها هم 50 میلیارد تومان دریافت کردیم که قرار شد صرف اعزام و پذیرش هیات های تجاری و ایجاد خطوط منظم هوایی، مشاوره و بسته بندی شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر در دنیا پیشرفتی صورت گرفته مرهون رقابت و نه حمایت بوده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی: اظهارنظرهای غیر کارشناسی فضای اقتصادی را سخت می کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی که عمدتا هم دلسوزانه است و متاسفانه بعضی هم مغرضانه فضای اقتصادی کشور را به شدت سخت می کند.

محسن جلال پور روز شنبه در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان افزود: هر سرمایه گذاری بخواهد در استان و حتی کشور حضور پیدا کند حتما اولین نگاهش، نگاه به وضعیت روانی و آرامش اجتماعی است.

وی بیان کرد: سرمایه گذار مثل آهویی است که از بوی ناامنی فرار می کند چه برسد که ناامنی را به چشم ببیند.

وی گفت: اگر ما اعتقاد داریم که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی است با قوانینی که امروز همه موظف به اجرای آن قوانین هستند باید اعتماد جدی کنیم و بر اساس آن ضوابط حضورهای غیر کارشناسی را در بحث سرمایه گذاری کمرنگ کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: نباید این فضا را به فضای غیر اقتصادی تبدیل کنیم تا بتوانیم امکان حضور سرمایه گذاران را در استان فراهم کنیم.

وی گفت: فضای سرمایه گذاری نباید مخدوش شود به طوری که سرمایه گذار برای حضور در استان احساس ناامنی کند و این یک گناه نابخشودنی است.

جلال پور افزود: باید به ضوابط و قوانین توجه کنیم و قرار نباشد هرکس از یک گوشه صدای شخصی و جناحی و خطی بلند کند چرا که فضا عملا آنچنان مخدوش می شود که هیچ سرمایه گذاری نه در استان و نه در کشور رغبت به حضور را نخواهد داشت.

وی ضمن تبریک روز ملی صادرات بیان کرد: با همت، غیرت و تلاش همه عزیزان صادرکننده در این دولت توانستیم کارنامه خوبی را در بخش صادرات غیر نفتی رقم بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شرایط امروز اقتصادی کشور شرایط ویژه ای در بحث صادرات و حضور در بازارهای جهانی است.

وی افزود: همه بزرگوارانی که بیش از شش تا هفت دهه در عرصه صادرات فعالیت می کنند اذعان دارند که ما در طول سال های گذشته در چنین شرایط سخت اقتصادی نبوده ایم که مشخص هم است ما دوران سوء تدبیرها و وابستگی اقتصادی به نفت را از دهه های گذشته داشته ایم.

جلال پور گفت: کشوری که حدود 78 میلیون نفر جمعیت، بیش از چهار و نیم میلیون نفر حقوق بگیر تقریبا پنج برابر نرم منطقه ای و حدود سه میلیون مستمری بگیر و بازنشسته دارد و بودجه ای که بیش از 70 درصد آن از منابع نفتی تامین می شده اداره کردنش به صورت معمولی پرداخت حقوق و یارانه تقریبا غیر ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما بالای 500 هزار میلیارد تومان بدهی را بر گردن دولتی می بینیم که در روزمرگی و هزینه روزانه خودش درگیر است توقع این را داشته باشیم که اشتغال بیش از پنج میلیون بیکاری که عمده آنها تحصیلات دانشگاهی دارند را بتواند ساماندهی کند انتظاری دور از واقعیت است که بتواند عملی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: بایستی شرایطی را در کشور فراهم کنیم که ایرانیان خارج از کشور وارد سرمایه گذاری شوند چرا که در این موقعیت جمهوری اسلامی از امنیت خوبی برخوردار است و واقعا هم برای این امنیت هزینه های زیادی شده به گونه ای که بخشی از این گرفتاری های اقتصادی ناشی از همین هزینه هایی است که برای امنیت کشور صورت گرفته است.

وی افزود: چند اصل اساسی از جمله امنیت کشور و منطقه و شرایط موجود برای سرمایه گذاری، تعامل با عرصه بین المللی که این امکان را فراهم کند برای سرمایه گذاران تا بتوانند حضور پیدا کنند، بهبود فضای کسب و کار و ثبات نسبی قوانین در عرصه سرمایه گذاری را باید مدنظر قرار دهیم.

جلال پور تصریح کرد: از سه ماه گذشته به طور شبانه روزی مجموعه ای در کشور مشغول تحریر آنچه به عنوان راهنماهای فارسی برجام در حوزه اقتصادی بوده، هستند و اتاق ایران مسولیت خطیری را بر عهده داشته و به تحریر آیین نامه اجرایی برجام پرداخته است.

وی گفت: حداکثر تا دو هفته آینده تمامی تحریم های بانکی برداشته خواهد شد و همه نقل و انتقال های ارزی به حالت عادی و حتی قبل از تحریم های دهه گذشته بازخواهد گشت.

وی اظهار کرد: در هفته های آتی شرایط بسیار خوبی در جهت تعامل و کار با دنیا به جهت ارتباطات بانکی و صادراتی و بخش های مختلفی که دچار مشکل بودیم رفع آنها را شاهد خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در جریان هایی که این روزها در مجموعه ستاد پساتحریم در حال پیگیری است از مشاوران اقتصادی که عمدتا در حقوق بین الملل از تخصص بالایی برخوردار هستند استفاده شده و کمک فراوانی در تدوین راهنماهای خروج از تحریم داشته که نتایج آن در هفته های آتی به اطلاع خواهد رسید.

وی افزود: صادرات را در روزهای آتی بسیار روان تر می بینم ولی تولید را در عرصه بین الملل دچار یک گرفتاری، نگرانی و دغدغه جدی می بینم و آن بحث رقابت ناپذیر بودن کالاهای ماست به دلیل قیمت بالای تمام شده کالاها و نگرانی ما بعد از حل مسائل تحریم، قیمت تمام شده کالاست.

جلال پور بیان کرد: وظیفه ما به عنوان خدمتگذاران مردم در اتاق ایران حل مسائل کسب و کار و رفع موانع پیش رو است.

وی گفت: آنچه در سال آتی اولویت اول است قیمت و کیفیت قابل رقابت در تولیدات است و در فضای تعامل با دنیا اولویت اصلی ما رفع موانع مزاحم که در طول سال های گذشته بوجود آمده و وظیفه دولتمردان ماست.

در این همایش با حضور استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان از صادرکنندگان نمونه استان در سال 1394 تجلیل شد.

 

پیش بینی رشد 6.7درصدی تولید ناخالص داخلی ایران

پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن براساس پیش بینی های بانک جهانی برای اقتصاد ایران نوشت: با لغو تحریم ها، بادهای موافق به سوی اقتصاد ایران وزیدن خواهد گرفت.

بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران که در سال 2015 فقط 1.9 درصد رشد کرده بود، در سال 2016 به میزان 5.8 درصد افزایش خواهد یافت.

بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 معادل 6.7 درصد پیش بینی کرد.

به عنوان بخشی از توافقی که ایران با قدرت های جهانی در سال گذشته کرد، جمهوری اسلامی می تواند پس از اجرای تعهدهای خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، 150 میلیارد دلار دارایی حساب های مسدود خارجی خود را برداشت کند.

تهران همچنین اجازه می یابد نفت بیشتری صادر کند و فروش نفت خود در سال 2016 را پنج دهم تا هفت دهم میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بانک جهانی در گزارش چشم انداز اقتصادی جهان همچنین پیش بینی کرده است، توافق هسته ای راه را برای برای پیوستن دوباره ایران به اقتصادی جهانی می گشاید و جان تازه ای به بخش های نفت، گاز و اتومبیل آن می بخشد.

گزارش بانک جهانی ادامه می دهد، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که دولت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است، لغو تحریم ها از اوایل سال 2016 آغاز خواهد شد.

این گزارش می افزاید: خوش بینی ایجاد شده در مورد پتانسیل اقتصادی ایران موجب سراسیمگی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور شده است.

«مایکل روبین» کارشناس مسایل ایران و خاورمیانه در موسسه «امریکن اینترپرایز» نیز از طریق پست الکترونیکی به واشنگتن فری بیکن گفت که وی نیز انتظار دارد اقتصاد ایران در پی اجرای برجام، رشد کند.

 

سند راهبردی فرش دستباف ایران نهایی شد

مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد : سند راهبردی هنر- صنعت فرش دستباف ایران بعنوان سند بالادستی و نقشه راه ، در این مرکز تهیه و امروز ( شنبه ) 19 دیماه نهایی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مزبور، تدوین این سند به عنوان طرحی جامع برای فرش، با مشارکت خبرگان و ذینفعان مربوطه در سال 1388 آغاز شد و با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه پیدا کرد.

وقوع رخدادهای عمومی کشور و هنر- صنعت فرش دستباف ایران در چند سال گذشته، بازنگری در سند قبلی را ضروری ساخت که به این ترتیب، مرکز ملی فرش ایران با نگاه به اهمیت زمانی و دگرگونی های ایجاد شده در سطح ملی و بین المللی، سند جدید را تدوین کرد.

براساس این سند استراتژی های هر یک از حوزه های راهبری، تأمین، تولید، بازاریابی و توزیع، و نیز حوزه زیرساخت به تفکیک فهرست شده و سپس برنامه ها و پروژه های قابل اجرا در قالب هر راهبرد تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، سند راهبردی هنر- صنعت فرش برای ابلاغ، به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش رئیس مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال را بیش از 142 میلیون دلار اعلام کرد.

به گفته حمید کارگر، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال (دوره هفت ماهه) دو هزار و 620 تن فرش دستباف به 80 کشور جهان صادر شد.

کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس و فرانسه در حوزه اروپا و لبنان، قطر، امارات متحده عربی و کویت در منطقه خاورمیانه و چین و ژاپن نیز از جمله کشورهای شرق آسیا به عنوان خریداران فرش دستباف ایران در دوره هفت ماهه امسال بودند.

براساس اعلام مرکز ملی فرش ایران، ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته بیش از330 میلیون دلار ثبت شد.

 

توان ایران برای 27 میلیارد دلار صادرات صنعت برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قابلیت ارتقای 10 برابری صادرات صنعت برق و همچنین تداوم ارائه مشوق هایی مانند خرید تضمینی برق حاصل از سلول های خورشیدی در ساختمان های بلند خبر داد.

«هوشنگ فلاحتیان» امروز (شنبه) در مراسم افتتاح پروژه های سه گانه شرکت توزیع برق تهران بزرگ در ساختمان شماره 2 شیخ بهایی این شرکت اعلام کرد صادرات نزدیک به دو میلیارد و 700 میلیون دلاری کنونی صنعت برق کشور، قابلیت ارتقای 10 برابری را دارد.

فلاحتیان گفت: سالیانه افزون بر سه میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در بخش های مختلف به خارج کشور صادر می شود که 90 درصد آن متعلق به صنعت برق است.

به گفته او، 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور متعلق به صنعت برق است که توانایی افزایش آن تا 10 برابر میزان کنونی وجود دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: هم اینک ایران اسلامی به جرگه 6 کشور برتر جهان در ساخت نیروگاه ها پیوسته و قادر است صد درصد نیروگاه ها را به طور بومی بسازد.

وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد تجهیزات شبکه انتقال برق و صد درصد تاسیسات مورد نیاز توزیع نیروی برق نیز در داخل کشور تولید می شود.

فلاحتیان گفت: این مهم با تکیه بر صنایع و توان داخلی و در شرایط تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان به دست آمده که افتخاری بزرگ است.

وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی با توجه به کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای کشور، هزینه های برق رو به افزایش است و در چنین شرایطی همراهی و عزم همگانی برای مصرف بهینه برق ضرورت دارد.

به گفته این مقام مسئول، متوسط قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق در کشور یک هزار ریال بدون هزینه سوخت و 2500 ریال با هزینه سوخت است، در حالی که متوسط فروش برق 600 ریال در هر کیلووات ساعت است که البته یکصد ریال آن برای تامین یارانه نقدی مردم به سازمان هدفمندی یارانه ها واگذار می شود.

 

لزوم نصب سلول های خورشیدی در ساختمان های بلند تهران

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز درباره لزوم بسترسازی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر گفت: باید شورای شهر تهران، سازمان نظام مهندسی کشور، استانداری تهران و وزارت نیرو با تشکیل یک ستاد فرماندهی در این زمینه، صاحبان همه برج ها و ساختمان های بلند تهران را به نصب سلول های فتوولتاییک (خورشیدی) ملزم کنند.

به گفته او، نصب سلول های خورشیدی به طور متوسط فقط به اندازه یک درصد هزینه ساخت این برج ها و ساختمان ها سهم دارد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: خرید برق تولید شده به طور تضمینی و تامین 50 درصد هزینه های خرید و نصب این سلول ها، از مشوق های وزارت نیرو در این زمینه است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره برخی اقدام های وزارت نیرو در حوزه زیست محیطی گفت: با هدف افزایش بازده نیروگاه های مستقر در اطراف تهران، قرارداد تبدیل نیروگاه یک هزار مگاواتی گازی پرند به سیکل ترکیبی و ارتقای بازده آن به 50 درصد در دستور کار است.

به گفته این مقام مسئول، طرح یاد شده هم اینک 40 درصد پیشرفت دارد و قادر است بدون استفاده از سوخت اضافی و فقط با استفاده از دود خروجی از نیروگاه، 480 مگاوات برق جدید وارد مدار کند.

وی یادآوری کرد: جایگزین کردن نیروگاه یک هزار مگاواتی شهرری با بازدهی کنونی 23 درصدی با نیروگاهی با بازدهی 60 درصدی در ماه های آینده و با سرمایه گذاری خارجی به انجام می رسد.

فلاحتیان همچنین درباره توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، تصریح کرد: قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این عرصه منعقد می شود که به خوبی مورد استقبال قرار گرفته است.

پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، به ایرنا گفته بود بر پایه تبصره ای در بودجه سال آینده برای حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، دست کم هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.

«آرش کردی» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر، نیز ظرفیت کنونی نصب شده در بخش انرژی های تجدیدپذیر را فقط یک درصد سبد انرژی برشمرد و پیش بینی کرد در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.

وی خواستار آن شد که وزارت نیرو با تصویب قواعد و قوانین جهانی در این زمینه، انرژی های تجدیدپذیر را جزء لاینفک انرژی های کشور قرار دهد.

صبح امروز سه پروژه بهره برداری از نیروگاه خورشیدی، یکهزارمین کلید اتوماسیون شبکه و هوشمندسازی با سامانه AMI برای لوازم اندازه گیری، در محل شرکت توزیع برق شیخ بهایی تهران بهره برداری شد.

سامانه AMI، نسل تازه سامانه های اندازه گیری انرژی الکتریکی در زمینه های مدیریت مصرف مشترکان و کاهش تلفات است که توانمندی هایی مانند قرائت از راه دور، تحلیل اطلاعات مصرف مشترکان، تحلیل کیفیت شبکه های توزیع، بررسی و مدیریت تلفات شبکه و مدیریت و کنترل مصرف از راه دور را دارد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران