توسط نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین: جزئیات بسته اقتصادی دولت برای رئیس‌جمهور چین فاش شد + 6 خبر

سایر خبرها: ورود ۱۰ فروند هواپیما به کشور تا پایان اسفند/ معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور: خرید هواپیما فعلا مدنظر نیست/ مرکز آمار ایران: نرخ تورم دی‌ماه ۱۲.۲ درصد و تورم نقطه‌ای ۹.۴ درصد شد/ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: برای نوسازی تاکسی‌ها وام 20 میلیونی پرداخت می شود/ گزارش وال استریت ژورنال: جزیره کیش به دنبال رویای بازگشت به رونق گذشته است/ رئیس سازمان حج و زیارت: سود فیش‌های حج عمره در صورت انصراف پرداخت می‌شود  

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اعلام جزئیات بسته اقتصادی دولت یازدهم برای رئیس‌جمهور چین، گفت: روابط تجاری ایران و چین پس از سفر «شی جین پینگ» به ایران قطعا گسترش خواهد یافت.

مجیدرضا حریری در گفتگو با مهر گفت: روابط تجاری ایران و چین بعد از سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران قطعا گسترش خواهد یافت، این در حالی است که البته این سفر، مذاکرات دیپلماتیک را نیز پشتوانه روابط تجاری قرار داده و می‌تواند راه را برای همکاری‌های مشترک میان دو کشور هموار کند. البته در این میان باید پذیرفت که چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و اگر قرار باشد ایران راه جهانی شدن را در پیش گیرد، باید با اقتصادهای بزرگ دنیا در تعامل باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در این میان، اگر ایران قصد نداشته باشد با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد بزرگ دنیا رابطه اقتصادی برقرار کند، باید با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، راه تعامل را در پیش گیرد که البته این تعامل و همکاری مشترک باید بر اساس یک بازی «برد- برد» باشد، این در حالی است که چین، شریک اول تجاری بیش از ۱۰۰ کشور دنیا هم هست.

وی به ورود رئیس‌جمهور چین به ایران اشاره و تصریح کرد: بر اساس سیاست توسعه اقتصادی چین، جاده ابریشم احیا خواهد شد و در کنار ظرفیتی که برای کشورهای قبلی قرار گرفته، در این جاده زمینه توسعه فراهم است. بانک توسعه زیرساخت آسیا نیز تدارکی است که چین برای کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم واقع شده‌اند، دیده است و ایران هم به عنوان یکی از این کشورها می‌تواند به خوبی از این ظرفیت برای توسعه زیرساختهای خود بهره گیرد.

به گفته حریری، ایران می‌تواند از سه پتانسیل چین برای تامین مالی زیرساخت‌ها یعنی منابع بانک توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و صندوق کنفرانس شانگ‌های بهره گرفته و در همه آنها ذی نفع باشد و این درست در زمانی است که ایران برای توسعه خود، به سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد و این می‌تواند زمینه اصلی فعالیت ما با چین در دوره جدید باشد.

وی اظهار داشت: اکنون فرصتی برای انجام سرمایه‌گذاری جدید میان ایران و چین فراهم است، البته این موضوع می‌تواند با ایجاد شرکت‌های مشترک میان دو کشور پیش رود. سفری که رئیس‌جمهور چین به ایران داشته، عمدتا شامل برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها مثل حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بنادر و توسعه مناطق آزاد است و سیاست‌گذاری برای آینده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را پیگیری می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: براساس تفاهم‌های سیاسی و اقتصادی که در حاشیه سفر رئیس‌جمهور چین به ایران صورت می‌گیرد، می‌توان کارهای زیادی برای بخش‌خصوصی تعریف کرد، بنابراین اگر اولویت ما حمل و نقل باشد، چین یکی از کشورهایی است که به صورت رقابتی توانسته بخشی از حمل و نقل ریلی داخلی کشور آمریکا را نیز به عهده گیرد و در مناقصه برنده شود. 

وی اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، سیاست‌گذاری در خصوص روابط آینده اقتصادی و تجاری دو کشور صورت خواهد گرفت و تا جایی که من مطلع هستم، قرار است در توسعه زیرساخت‌ها، بنادر، مناطق آزاد و حمل و نقل ریلی و قطار پرسرعت مذاکراتی با ایران از سوی رئیس‌جمهور چین صورت گیرد.

به گفته حریری، البته اثر این مذاکرات به زودی مشخص نمی‌شود بلکه باید اثرات رفع تحریم‌ها و حضور پررنگ‌تر چینی‌ها در اقتصاد ایران را از سال‌های آتی مشاهده کنیم ولی اتفاق اصلی این است که به هرحال دسترسی به منابع بانکی خارجی از جمله منابع بانکی سه صندوق توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و کنفرانس شانگ‌های برای ایران سهل‌تر می‌شود.

وی افزود: مهمتر از گشایش چند کمپانی مشترک ایرانی- چینی در اقتصاد ایران، فراهم آوردن زیرساخت‌ها از جمله بنادر و صنایع است که بیش از آنکه چند شرکت ایرانی- چینی به اقتصاد ایران اضافه کنیم، باید با استفاده از منابع پولی چین، به این فکر باشیم که زیرساخت‌های کشور را به سرعت توسعه دهیم، چراکه اقتصاد ایران اکنون از نبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد و با توجه به نیاز بالقوه ای که ایران به سرمایه‌گذاری سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار دارد، درصد عمده ای از این رقم باید از سوی چینی‌ها تامین شود.

حریری تصریح کرد: چین هم اکنون ۲۵ درصد تجارت ایران را دارد و در حوزه نفت و گاز نیز حدود ۵۰ درصد محصولات ایرانی را چینی‌ها خریداری می‌کنند و بنابراین این حق برای ما محفوظ است که ۲۵ درصد از سرمایه مورد نیاز کشور را که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، چینی‌ها تامین کنند.

 

ورود ۱۰ فروند هواپیما به کشور تا پایان اسفند

معاون سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۰ فروند هواپیما تا پایان سال خبر داد و گفت: تعیین نرخ بلیت هواپیما در نوروز به پیشنهاد ایرلاین‌ها خواهد بود.

به گزارش مهر، محمد خداکرمی در جمع خبرنگاران در خصوص ورود هواپیما به کشور اظهار داشت: براساس مذاکرات انجام شده، تا پایان سال حدود ۱۰ فروند هواپیما وارد کشور می‌شود، ضمن آنکه برنامه‌هایی هم برای ورود هواپیما در سال آینده داریم.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای تخصیص چند ایرلاین جدید هم به ما داده شده است، افزود: تعداد تقاضا برای مجوز تاسیس ایرلاین خیلی بالا بوده است و ما در حال بررسی این تقاضاها هستیم.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما در نوروز گفت: با توجه به اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شده است، ما به قیمت‌گذاری وارد نمی‌شویم اما براساس جلساتی که با ایرلاین‌ها داشتیم، قرار شده است که بنابر پیشنهاد آنها، نرخ بلیت هواپیما مشخص شود.

خداکرمی در خصوص سن ناوگان هواپیماهای ورودی به کشور، گفت: براساس دستورالعمل خرید هواپیما، هواپیمای خریداری شده نباید بیشتر از ۱۵ سال عمر داشته باشد، همچنین برای اجاره هواپیما هم سن ناوگان باید حدود ۱۲ سال باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور: خرید هواپیما فعلا مدنظر نیست

معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور خبر داد: از فردا شرکت‌های بزرگ هواپیمایی ایرباس و سایر شرکت‌های اجاره‌ دهنده هواپیما در تهران حضور می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اجلاس هوانوردی ایران 2016 از فردا به مدت 2 روز در هتل پارسیان آزادی با حضور کمپانی‌های بزرگ سازنده و اجاره‌دهنده هواپیما در دنیا و ایرلاین‌های داخلی و دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران 2016 در این باره اظهار داشت: در شرایط پساتحریم موضوع نوسازی ناوگان هوایی کشور جدی شده است و در این راستا باید ارتباط با بزرگان صنعت حمل‌ونقل هوایی دنیا را بکنیم.

احمدرضا بیات به برگزاری اجلاس هوانوردی ایران 2016 اشاره کرد و گفت: این اولین اجلاس پس از رفع تحریم‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی است. 160  شرکت‌کننده خارجی از 35 کشور جهان در این اجلاس حضور دارند ضمن آنکه 85 کمپانی خارجی و سازمان بین‌المللی از مدعوین این همایش هستند.

وی افزود: در بخش تولید هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی و مهمتر از آن اجاره هواپیما در این اجلاس مباحثی مطرح خواهد شد.

بیاتی افزود: با توجه به کاهش نرخ نفت و عدم شرایط مناسب مالی ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما اولویت اصلی ما در این همایش موضوع اجاره هواپیما است.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران 2016 با تأکید بر اینکه اجاره هواپیما در این شرایط برای ما مزیت بیشتری دارد، افزود: یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا موضوع اجاره هواپیما را در دستور کار خود قرار داده و 50 درصد ناوگان این ایرلاین اجاره‌ای است، هر گاه مدت زمان اجاره هواپیما تمام شده و اجاره به چک A برسد آن هواپیما را تحویل داده و هواپیمای جدیدی اجاره می‌کنند زیرا در برخی شرایط چک A هواپیما تا یک سوم قیمت هواپیما هزینه دارد اما با این روش هزینه ایرلاین کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه در یکی، دو سال اول پس از رفع تحریم‌ها خرید هواپیما در شرایط مالی ایرلاین امکانپذیر نیست، گفت: موضوع همکاری با بانک‌ها برای تأمین مالی هواپیما هم در دستور کار این همایش قرار دارد.

بیاتی گفت: اجاره هواپیما، استراتژی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای دوران پساتحریم در مهندسی و تعمیر و نگهداری هواپیماها از محورهای همایش مذکور است.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران 2016 با بیان اینکه برای توسعه ناوگان در کنار اجاره هواپیما نیازمند خرید هواپیما نیز هستیم، گفت: کمپانی‌هایی نظیر ایرباس، امبرائو برزیل و ATR انگلیس به عنوان فروشندگان هواپیما در این همایش حضور دارند، البته نماینده شرکت بوئینگ نیست و این به دلیل مشکلاتی است که در تنظیم روادید و گذرنامه‌های آنهاوجود دارد.

وی افزود: از نظر اینکه مرکز اجاره و لیزینگ هواپیما در اروپا قرار دارد شرکت‌هایی در این همایش حضور دارند که 70 درصد کل هواپیماهای دنیا را اجاره می‌دهند،از مهمترین آنها می‌توان به شرکت آورون، ایرکپ و DAE امارات اشاره کرد.

بیاتی افزود: قطعاً با حضور کمپانی‌های اجاره دهنده هواپیما و فاینانس‌ها شرایط اجاره هواپیمای مناسب فراهم می‌شود.

دبیر اجلاس هوانوردی ایران 2016 با تأکید بر اینکه استفاده از فضای ایران برای پروازهای عبوری غیرقابل چشم‌پوشی است،‌گفت: در این راستا کارگاه تخصصی در حاشیه همایش با موضوع استفاده بهینه از فضای پروازی ایران برگزار می‌شود که نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی کشورهایی نظیر لهستان و عمان در این کارگاه تخصصی حضور دارند.

وی به اطلاع‌رسانی این همایش از سوی رسانه‌های دنیا نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‌هایی نظیر رویترز، وال استریت ژورنال، اکونیسم و بلومبرگ از رسانه‌های خارجی هستند که این همایش را پوشش خبری می‌دهند و البته همه رسانه‌های داخلی کشور نیز در این همایش حضور دارند.

 

مرکز آمار ایران: نرخ تورم دی‌ماه ۱۲.۲ درصد و تورم نقطه‌ای ۹.۴ درصد شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در دی‌ماه سال ۹۴ نرخ تورم نقطه‌ای ۹.۴ درصد و نرخ تورم سالانه مناطق شهری با ۲ دهم درصد کاهش به ۱۲.۲ درصد رسید.

به گزارش مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در دی ماه سال 1394 منتشر شد.

شاخص کل (برمنبای 100=1390) در دی ماه سال 1394 عدد 223.4 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 9.4 درصد می‌باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (9.9) کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.2 درصد است که نسبت به همین اطلاع در آذر ماه 1394 (12.6) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 260.4 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 258.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.7 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 10.3 درصد است.

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به مان مشابه سال قبل 7.7 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به دی ماه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.1 درصد است که نسبت به همین اطلاع در آذر ماه 1394 (10.3) کاهش داشته است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در دی ماه 94 به رقم 210.6 رسید که نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده است. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای خوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.2 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به دی ماه سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 13.2 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به آذر ماه 1394 (13.7) کاهش یافته است.

 

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: برای نوسازی تاکسی‌ها وام 20 میلیونی پرداخت  می شود

طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده با اعطای وام 20 میلیون تومانی از دوازدهم بهمن‌ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهبر، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شد، قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت 90 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود.

آن طور که در مراسم رونمایی از این طرح پورمحمدی - معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - توضیح داد، این طرح با هدف کاهش آلاینده‌ها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی همچنین صرفه‌جویی در سوخت مایع انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 60 هزار تاکسی در سطح کشور از نوع پیکان هستند و 90 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که باید خودروهای نو جایگزین آنها شوند، گفت: براساس طرح و توافقی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین دستگاه‌های دیگر انجام شده، قرار است با تامین مالی که بخشی از آن از سوی بانک‌ها و به‌طور غیرتورمی انجام می‌شود این دستگاه‌های فرسوده جایگزین شوند.

پورمحمدی با اشاره به این‌که سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام خواهند داد، گفت: براین اساس برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است.

وی دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیونی وام خودروهای فرسوده را 48 ماهه و با سود 16 درصد اعلام کرد.

به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود پنج میلیون تومان برای هر یک از این دستگاه‌ها کمک یارانه‌ای انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که سمند و پژو جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهند شد، به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و افزود: آغاز ثبت نام جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از 12 بهمن‌ماه همزمان با آغاز دهه فجر است. این در حالی است که تحویل خودروها از اسفندماه آغاز می شود و در این ماه 8000 دستگاه، در فروردین‌ماه 7000 دستگاه و در ماه‌های بعد، در هر ماه 15 هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا این‌که در پایان شهریورماه تمامی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروهای نوع جایگزین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به توافقی که بین این سازمان و دستگاه‌های دیگر برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام شده است، اعلام کرد که در مجموع حدود 450 میلیارد تومان در ردیف‌های بودجه برای بازسازی و نوسازی حمل‌ونقل شهری در نظر گرفته شده که حدود 165 میلیارد تومان آن مربوط به جایگزینی همین 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده است.

اظهارات نوبخت در حالی مطرح شد که هر یک از سه بانک پارسیان، ملت و تجارت نیز تامین مالی 30 هزار دستگاه از این طرح را برای ارائه‌ تسهیلات برعهده خواهند گرفت.

 

گزارش وال استریت ژورنال: جزیره کیش به دنبال رویای بازگشت به رونق گذشته است

وال استریت ژورنال نوشت: منطقه آزاد کیش با برداشته شدن تحریم ها می تواند درها را برای اقتصاد بسته کشور باز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، جزیره خواب آلود و مرجانی که در خلیج فارس سر از آبها بیرون آورده می خواهد دوبی آینده شود تا بومی ها و خارجی ها بتوانند بدون دادن مالیات یا کاغذبازی های اداری دست به دادوستد بزنند. چالش جزیره کیش این است که ایرانی است و درغرب ادعا می شود همینجا بود که مامور اف بی آی، رابرت لوینسون، در سال 2007 هنگام رسیدگی به  قاچاق سیگار، ناپدید شد.

تنش میان ایران و عربستان و دیگر کشورهای عربی نیز می تواند تهدیدی باشد برای ناکام گذاشتن تلاش ها به منظور پایان دادن به انزوای اقتصادی ایران. با این همه، مقامات کیش که از برداشته شدن تحریم ها دلگرم شده اند، جزیره را دروازه ای برای پاک کردن  تصویر بدی می دانند که غربی ها از ایران ترسیم کرده اند. کیش که خبری از مالیات و روادید درآن نیست، همانند هنگ کنگ در زمانی که چین درهای خود را به روی جهان باز کرد اکنون سکوی پرتابی برای اقتصاد ایران به شمار می رود. حمیدرضا شیرزاد، مدیر سرمایه گذاری برای سازمان منطقه آزاد کیش می گوید: «اینجا آزمایشگاهی برای سراسر کشور است.»

کیش تا دهه 70 قرن گذشته تکه زمینی ماسه ای بود. فرودگاه کوچک آن برای پذیرایی از هواپیمای مافوق صوت کنکورد طراحی شده بود تا برای جشنها و شوهای لباس هفته ای یک بار از پاریس به اینجا پرواز کنند.

برخلاف دیگر شهرهای ایران، برای رفتن به کیش نیازی به روادید نیست و این به گفته آقای شیرزاد نشانه دیگری است از آن که این جزیره دروازه ای است برای رسیدن به دیگر شهرهای ایران. او انتظار دارد این جزیره که نزدیک به 90 کیلومترمربع مساحت و 20 هزار نفر جمعیت دارد در سه سال آینده بازدیدکنندگانش دو برابر شده و به چهار میلیون نفر برسد. او می گوید: «هر تجارتی با گفتگو آغاز می شود و با گفتگو پایان می یابد. پس اگر اجازه رفت و آمد آزادانه نداشته باشید، به پایان رساندن گفتگوها بسیار سخت خواهد بود.»

ژان گودارد، رئیس «ای دی آی سرویس» از شرکتهای مشاوره ای لجستیک در امارات پس از بازدید از کیش گفت که اینجا برای رشد در بخش لجستیک و باربری دریایی ظرفیت فراوانی دارد. کاری که اینجا کرده اند برای سرتاسر خاورمیانه سودمند است.»

مناطق آزادی مانند کیش ابزار مهمی برای راهبرد دولت ایران در اقتصاد 400 میلیارد دلاری دررقابت با امارات متحده عربی به شمار می روند. کیش می تواند از الگوی شنژن در چین پیروی کند که زمانی یک روستای ماهیگیری بود و اکنون سرمایه خارجی فراوانی را به خود جلب کرده است.

مقامات کیش می گویند این جزیره، آن دامنه اقتصادی یا فراوانی نیروی کار را ندارد تا همانند شنژن پشتیبان طیفی از کارها و پیشه ها باشد. از این رو، آنها بر چند مورد انگشت شمار تمرکز کرده اند؛ از جمله صنایع پیشرفته، ساخت ابزارهای پزشکی، بیمه و گردشگری. کیش همانند دیگر مناطق آزاد تجاری پلی است میان دو جهان؛ یک پا در سده بیست و یکم، و دیگری در گذشته ایران.

 

رئیس سازمان حج و زیارت: سود فیش‌های حج عمره در صورت انصراف پرداخت می‌شود

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه انصراف دهندگان فیش‌های حج عمره می‌توانند مبالغ سرمایه‌گذاری خود را هم دریافت کنند، گفت: مبلغ پرداختی که به انصراف دهندگان عودت داده خواهد شد با سود ۲۰ درصد خواهد بود.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره این پرسش که آیا سود فیش کسانی که از حج عمره انصراف دهند نیز پرداخت خواهد شد یا خیر؟ گفت: بله هر یک از کسانی که در گذشته برای حج عمره نام‌نویسی کرده‌اند و قصد انصراف دارند می‌توانند با طی مراحل قانونی اقدام به این کار کنند و سرمایه آنان نیز با سود در نظر گرفته شده عودت داده خواهد شد.

وی ادامه داد: متقاضیانی که اقدام به انصراف دارند و مشکلی در رابطه با عودت دادن پول و یا در نظر گرفته نشدن سود فیش‌ها دارند می‌توانند در این‌باره گزارش لازم را به سازمان حج و زیارت ارائه دهند تا از طریق قانونی پیگیری‌های لازم انجام پذیرد.

پیش‌تر نیز رییس سازمان حج و زیارت پس از توقف سفر حج عمره در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه چه تعدادی در طی ماه‌های گذشته فیش سفر به عمره را بازپس آورده و انصراف داده‌اند، گقت: از زمان لغو سفر به عمره توسط مسئولان کشورمان در حدود 18 هزار نفر انصراف خود را اعلام کرده‌اند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران