نرخ رشد اقتصادی 8.5 درصد برای استان کرمان پیش بینی شد+ 3 خبر

سایر خبرهای استان: 600 هکتار باغ پسته در انار به آبیاری زیر سطحی مجهز شد/ 168 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد نساء ذخیره شد/ مقابله با سرمای بهاره در باغات پسته از طریق ایجاد دود  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: هشت و نیم درصد نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد بهره وری در بخش های مختلف برای استان کرمان در چهار سال آینده پیش بینی شده است.

جعفر رودری عصر یکشنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان افزود: برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی هشت و نیم درصد سالانه بیش از 24 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است و در این رابطه برش استانی آن نیز در دست تدوین است.

وی اظهار کرد: نقش همه دستگاه های استان برای تحقق نرخ رشد اقتصادی استان کرمان جمع بندی شده است.

وی گفت: با تحقق این میزان نرخ رشد اقتصادی در مجموع 170 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود که بر این اساس سالانه 35 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: برنامه ملی اقتصاد مقاومتی اعلام شده و باید برش های استانی این برنامه تدوین شود.

وی با اشاره به برگزاری پنج جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان کرمان عنوان کرد: پنج جلسه دستگاهی و 9 جلسه شهرستانی نیز در این رابطه برگزار شده است.

نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور فرمانداران استان و جمعی از مدیران استانی در کرمان برگزار شد.

 

600 هکتار باغ پسته در انار به آبیاری زیر سطحی مجهز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار گفت: سال گذشته 600 هکتار باغ پسته در این شهرستان به سامانه آبیاری زیرسطحی مجهز شد.

مهدی مسعودی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کشاورزان اناری 200 هکتار از اراضی کشاورزی خود را با هزینه شخصی و 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز با استفاده از منابع دولتی به سیستم آبیاری زیرسطحی تجهیز کرده اند.

وی اظهار کرد: بیش از یکهزار و 200 هکتار باغ مشجر پسته شهرستان انار از سال 90 تاکنون به سامانه آبیاری زیرسطحی تجهیز شده است.

وی گفت: دولت تا سال گذشته برای اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی در هر هکتار باغ پسته 32 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می کرد و این مبلغ در سال جاری به 70 میلیون ریال برای هر هکتار افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار، آبیاری زیر سطحی را بهترین روش آبیاری درختان پسته دانست و اظهار کرد: آب در آبیاری قطره ای و تحت فشار باید شیرین و بدون املاح باشد تا از لوله های این سامانه وارد خاک شود و به ریشه درخت برسد در غیر این صورت سوراخ لوله ها با شوری آب و املاح گرفته می شود.

وی گفت: اگر آب در آبیاری زیر سطحی شور هم باشد به ریشه می رسد و از آنجا که درختان پسته به شوری آب مقاوم هستند مشکلی برای ریشه ها به وجود نمی آید.

مسعودی افزود: کشاورزان سامانه آبیاری قطره ای و تحت فشار را در هر زمان از سال می توانند اجرا کنند اما سامانه آبیاری زیر سطحی را به دلیل کانال کنی تا ریشه درخت، بایستی در زمستان و آبان ماه زمانی که درخت در خواب به سر می برد اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان اجرای سیستم آبیاری زیرسطحی می توانند برای تشکیل پرونده به اداره جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان مراجعه کنند بیان کرد: افزایش 25 درصدی محصول در هر هکتار، رشد نکردن علف های هرز، صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب و کاهش عارضه پوکی پسته از جمله مزایای اجرای این طرح است. شهرستان انار بیش از 24 هزار هکتار باغ پسته دارد.

 

168 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد نساء ذخیره شد

رمان - ایرنا - مدیر امور سد نساء بم با اشاره به سرریز شدن آب این سد در پی بارندگی های اخیر گفت: 168 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد نساء ذخیره شده است.

محسن امینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آب سرریز شده از سد نساء بم در راستای آبیاری مزارع و باغات و امور زیست محیطی استفاده می شود.

وی اظهار کرد: 47 میلیون مترمکعب آب سد نساء صرف امور کشاورزی و 22 میلیون مترمکعب نیز به منظور تامین آب مورد نیاز زیست محیطی در شهرستان بم تخصیص می یابد.

امینی گفت: بر اساس تخصیص های انجام شده باید 10 میلیون مترمکعب برای تامین آب آشامیدنی و همین میزان نیز برای مصارف صنعتی از سد نساء بم رها سازی می شد.

وی ادامه داد: امکان استفاده از آب سد نساء بم در حال حاضر به دلیل اجرا نشدن خط انتقال آب در این دو بخش میسر نیست و فقط آب سد به مصارف کشاورزی و زیست محیطی تعلق می گیرد.

وی از کشاورزان پایین دست سد خواست به منظور بهره وری بهتر از آب سد در مصرف بهینه آب کوشا باشند.

سد نسا بم نخستین و بزرگترین سد سنگریزه ای با رویه بتنی در کشور است که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

آبگیری این سد از سال 90 آغاز شده و در حال حاضر دریچه خروجی آب نیز به منظور کنترل آب داخل مخزن باز شده است.

کشاورزان و حق آبه بران سد نساء بم انتظار دارند با تکمیل آبگیری سد، وضعیت تخصیص آب کشاورزی بهتر از گذشته شود.

سدنسا بم در 80 کیلومتری شهر بم واقع شده است. شهر بم تا مرکز استان کرمان 190 کیلومتر فاصله دارد.

 

مقابله با سرمای بهاره در باغات پسته از طریق ایجاد دود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: براساس پیش بینی ها تا 16 فروردین احتمال سرمای بهاره وجود دارد لذا بهترین روش مقابله با این سرما ایجاد دود در باغات پسته است.

حسین رضایی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بهترین و اقتصادی ترین روش مبارزه با این سرما، استفاده از پوست پسته (نخاله) است.

وی بیان کرد: نخاله ها را در معابر دو طرف زمین پسته ای و مقداری گازوئیل روی آنها بریزید و در سردترین زمان شبانه روز تقریبا نیم تا یک ساعت قبل از طلوع آفتاب اقدام به آتش زدن این نخاله ها کنید.

وی گفت: چون امکان سرما وجود دارد کوپه های آتش را فقط در خیابان درست کنید و وسط پشته ها امکان آسیب پذیری درختان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه آتش زدن لاستیک قابل توصیه نیست اظهار کرد: همچنین کشاورزان می توانند در صورت آبیاری غرقابی در شب سرما ردیف های درختان را دو در میان آبیاری کنند.

وی افزود: در صورت امکان یک دماسنج در محل باغ قرار داده و هر نیم ساعت یک بار دما را یادداشت کنید در صورتیکه دما به کمتر از چهار درجه سانتیگراد رسید آتش زدن نخاله ها را اجرا کنید.

رفسنجان با بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته ای در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران