کرمان در ردیف استان های دارای کمترین نرخ بیکاری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان: این استان با نرخ بیکاری 7.9 درصد جزء سه استانی است که کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارند  

براساس آخرین برآوردی که وجود دارد، جمعیت استان کرمان سه میلیون و 150 هزار نفر است که سالانه 58 هزار نفر به آن افزوده می شود، با این حال استان کرمان جزء سه استانی است که کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارند.

جعفر رودری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس میانگین نرخ بیکاری سال 94، نرخ بیکاری استان کرمان 7.9 درصد اعلام شده است و امیدواریم بتوانیم نرخ بیکاری 7.9 درصد را ثابت نگه داریم.

وی گفت: سهم جمعیت بالای 10 سال استان از کل جمعیت حدود 82 درصد است و سالانه 37 هزار نفر از جمعیت جویای کار که قادر به انجام کار هم هستند، وارد بازار کار می شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: براساس هدف گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری استان کرمان در پایان سال 99 که سال انتهایی برنامه است به حدود هفت درصد خواهد رسید و ما باید براساس این نرخ سالانه 37 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر 34.1 درصد اشتغال استان کرمان در بخش کشاورزی، 26.8 درصد در بخش صنعت و 39.1 درصد در بخش خدمات قرار دارد.

رودری اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی استان تقریبا 2 برابر اشتغال ملی در بخش کشاورزی است.

وی افزود: سهم بخش صنعت استان نسبت به متوسط ملی پایین تر است به گونه ای که سهم کرمان 26.8 و متوسط ملی 32.8 درصد می باشد.

وی گفت: سهم بخش خدمات نیز در استان کرمان نسبت به متوسط ملی حدود 10 درصد پایین تر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: 83.3 درصد از کل اشتغال استان، شاغلان بخش خصوصی و حدود 16.7 درصد هم در بخش عمومی و دولتی مشغول به کار هستند که می توانیم بگوییم این ترکیب با ترکیب ملی سازگار است.

وی افزود: براساس عرضه نیروی کار که در استان وجود دارد جمعیت بیکاران استان حدود 64 هزار نفر بوده و این در حالی است که تعدادی اشتغال ناقص نیز در استان وجود دارد و همچنین بیکاری های فصلی که اگر بخواهیم این تعداد را هم اضافه کنیم تعداد بیکاران و شاغلان ناقص در سطح بالاتری قرار می گیرد.

رودری با اشاره به اینکه توزیع نرخ بیکاری بین سنین مختلف متفاوت است خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ بیکاری را در سنین جوانی و جمعیتی که بتازگی وارد سن کار و فعالیت می شوند داریم ولی در مقایسه با متوسط کشوری نشان می دهد استان کرمان از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی گفت: نرخ بیکاری جمعیت 15 تا 29 سال که عمده این افراد از فارغ التحصیلان دانشگاه و دنبال کار هستند در استان کرمان 19.4 است که متوسط کشوری این رقم 23.3 درصد می باشد.

وی بیان کرد: جمعیت بیکار استان در سال 90 حدود 167 هزار نفر بوده و سالانه حدود 24 هزار فرصت شغلی ایجاد شده که این رقم نسبت به متوسط سال 85 تا 90 به دو برابر رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: با توجه به برنامه ریزی و هدف گذاری که در برنامه ششم توسعه شده و همچنین پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی، حجم زیادی از فعالیت های جدید و سرمایه گذاری در استان کرمان در دست انجام است.

وی اشتغال را میوه فعالیت های اقتصادی توصیف کرد و افزود: هر کجا که بخواهیم سرمایه گذاری جدید شکل بگیرد باعث می شود بتوانیم افرادی که بیکار شده و همچنین افراد جدیدی که وارد بازار کار می شوند را به کار بگیریم.

رودری درباره شاخص نرخ بیکاری افراد براساس میزان تحصیلات گفت: طی یک ماه آینده شاخص نرخ بیکاری استان از زیر دیپلم تا فوق دکترا به تفکیک برآورد و اعلام خواهد شد.

محمدحسین فروزانمهر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور اواخر فروردین امسال طی نامه ای به وزیر کشور به اهمیت موضوع اشتغال و ضرورت انخاذ تدابیر لازم به منظور رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری تاکید و عنوان کرد: استان های کرمان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب دارای کمترین نرخ بیکاری در سال 94 بوده اند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران