رئیس جمهوری: بدون تعامل مناسب با دنیا نمی توان به نقطه مطلوب رسید

روحانی: 94 سال سختی بود / همیشه معتقد بوده ام و هستم که بار بخش بزرگ اقتصاد بر دوش غیر دولتی است/ بازگشت به عقب مفهوم ندارد / درون زا بودن و برون نگر بودن از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی است / رهبر معظم انقلاب فرمودند کرمان یکی از استان های مورد علاقه ایشان برای زندگی است  

رئیس جمهوری گفت: 94 سال سختی بود که از آن عبور کردیم.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در همایش سرمایه گذاری و توسعه استان کرمان افزود: از یک سو کاهش نرخ نفت و از سوی دیگر اجرایی شدن تصویب بر جامعه ما فشار آورده بود.

وی بیان کرد: بعد از آن هم اجرای برجام بیش از زمان قبلی که پیش بینی می شد طولانی و موانع فراوانی نیز توسط مخالفان این برنامه در منطقه ایجاد شد و توانستیم از این مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهوری گفت: به نظر من مجموعه شرایط کشور مخصوصا با پیام انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط بسیار مناسبی را پیش روی ما قرار داده است.

وی اظهار کرد: مثل یک بیایان خشکی که در انتظار آب بودیم و یک چشمه جوشانی پیش روی ما جوشیدن گرفته است و اکنون باید از این چشمه به درستی و خوبی استفاده شود.

روحانی گفت: برای این وظایفی دولت به دوش داشته و دارد و فرصت های بسیار مناسبی نیز برای بخش غیر دولتی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: همیشه معتقد بوده ام و هستم که بار بخش بزرگ اقتصاد بر دوش غیر دولتی است.

روحانی پیش از این نشست با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان کرمان دیدار کرد.

اضافه می نماید: رئیس جمهوری امروز سه شنبه در بیست و هفتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید از کرمان دیدن کرد.

دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان، شرکت در نشست توسعه و سرمایه گذاران، بازدید و افتتاح چند پروژه، حضور در شورای اداری استان و نشست خبری از جمله برنامه های سفر دو روزه رئیس جمهوری به دیار کریمان است.

معاونان رئیس جمهوری و وزیران در این مدت به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری به شهرستان های استان سفر و در دیدارهای مردمی و نشست با مسئولان محلی، وضعیت مناطق مختلف را بررسی می کنند.

روحانی: اختلاف نظرها باید در چارچوب اخلاق اسلامی مطرح شود

رئیس جمهوری گفت: فرق ما با سایر کشورها در این است که باید در چارچوب اخلاق اسلامی حرکت کنیم و اگر این کار انجام شود فرق ما با دنیا محقق می شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان کرمان افزود: مردم با حضور در پای صندوق های رای به دنیا گفتند اگر مشکل و اختلاف سلیقه ای داریم به پای صندوق ها می رویم و آرای ما مشکل ما را حل می کند و رو به روی هم نمی ایستیم و سخن ناروا نمی گوییم.

رئیس جمهوری پیدا کردن الگوی مناسب را مورد تاکید قرار داد و گفت: هیچ الگویی بالاتر از خاندان ائمه اطهار (ع) نیست و اینها بزرگترین سرمایه ما هستند و سرمایه ای بزرگتر از عاشورا و زندگی ائمه سراغ نداریم.

وی ابراز امیدواری کرد که همه ما پیرو ائمه اطهار به ویژه اباعبدالله الحسین (ع) باشیم.

روحانی گفت: ایمان، انگیزه و شمع فروزان مسیری که خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین برای ما روشن کرده بودند راه را برای ما مشخص کرد.

رئیس جمهوری افزود: آنکه ما را در دنیا آبرومند می کند، پیروی از راه ائمه هدی است و در دنیا دیده ایم که هرجا در مسیر اباعبدالله حرکت کرده ایم پیروز و آبرومند و سرافراز شده ایم.

وی گفت: آنچه ما را در مبارزه حقوقی و سیاسی در برابر دنیا موفق کرد لطف خداوند، توجهات ائمه اطهار، وحدت و ایستادگی مردم بود.

روحانی بیان کرد: خاندان رسالت راه را به ما نشان دادند و امروز الحمدالله می بینید که بعد از برجام، انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو مرحله چه افتخار بزرگی از سوی مردم آفریده شد.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به عقب مفهوم ندارد گفت: ورود برنامه ششم و سایر الگوهای بالادستی به دلیل اهمیت آینده نگری است.

رئیس جمهوری درون زا بودن و برون نگر بودن را از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اقتصاد را بدون تعامل مناسب با دنیا نمی توان به نقطه مطلوب رساند و اگر تعامل وجود نداشته باشد سرعت مناسبی در این حوزه نخواهیم داشت.

وی افزود: برای حل مشکلات معادن، مشکلات تالاب جازموریان و سایر حوزه ها نیاز به کار داریم.

وی گفت: اگر اقتصاد تنها برون گرا باشد این خطر وجود دارد که اگر روزی دیگران برنامه ریزی کنند، اقتصاد ما به خطر افتد.

روحانی اظهار کرد: اگر همه چیز ما وصل به بیرون باشد خطرناک است و اگر بگوییم همه کار را در درون انجام می دهیم پیشرفت ما قابل قبول نخواهد بود و باید با درون زا بودن و برون نگر بودن تولید را به رونق رساند.

وی گفت: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید برخی موارد که ابتدا بسیار بغرنج و پیچیده به نظر می آمد با کمک مردم، اندیشمندان و صاحبنظران برطرف شد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: همواره تاکید داشته ام که هیچ زمانی برای کشور بدون مشورت با صاحبنظران تصمیمی نگرفته ام و فکر می کنم این وظیفه دینی و الهی همه ماست که با صاحبنظران و متخصصان مشورت کرده و بعد تصمیم بگیریم.

وی گفت: امسال به حول و قوه الهی تورم را تک رقمی خواهیم کرد و تاکنون در حوزه رفع رکود تورمی تلاش هایی آغاز شده است.

وی افزود: کاهش روند تورمی در دولت یازدهم بی سابقه به شمار می رود و برای شکستن رکود در سال 93 توانستیم این غول را به زانو درآوریم.

روحانی گفت: از اوایل سال 93 فشار کاهش قیمت نفت آغاز شد و سال 94 را بسیار سخت عبور کردیم و همه کشورهای نفتی با مشکلات متعددی روبرو شدند و برخی کشورها به تورم سه رقمی رسیدند.

وی گفت: با مشکلات توانستیم از این مرحله عبور کنیم که سرعت ما را کند کرد و امسال باید با تجدید قوا در این عرصه اقدام کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به وجود حداقل سه نفر از کرمانی ها در کابینه دولت یازدهم افزود: آقای جهانگیری در دولت فرد پرتلاش، بازوی توانمند و انسان فهمیده و باتجربه ای هستند که کمک فراوانی در دولت یازدهم کرده اند.

وی بیان کرد: امسال با تمام توان دولت وارد تلاش می شویم که بتوانیم به رشد پنج درصدی برسیم و برای این منظور نمی توان به رشد و توسعه و رقابت در دنیا برسیم مگر آنکه زمینه های آن تامین شود.

روحانی با اشاره به امنیت موجود در کشور گفت: باید از تمام نیروهای امنیتی تقدیر کرد و اگر قدرت و توان خوبی در این بخش نداشتیم، کشور پیش نمی رفت.

وی گفت: وحدت، اتحاد و یکپارچکی یکی دیگر از مسایل مهم در مسیر پیشرفت است و در شرایط امروز و با توجه به منطقه ای که در آن قرار گرفته ایم باید با هم وحدت داشته باشیم و امروز باید با وحدت و انسجام از همه توان خود استفاده کنیم.

وی گفت: در استان کرمان خداوند استعدادهای فراوان از جمله مردم کوشا، سخت کوش، برنامه ریز و کارآفرین و سایر استعدادها را قرار داده و در بخش غیر دولتی نیز سرمایه گذاری های خوبی انجام می شود.

رئیس جمهوری بیان کرد: توان بالایی در استان کرمان وجود دارد و مدیریت استانی و وحدت در استان ها بسیار مهم و راه اعتدالی که امام جمعه و استاندار دنبال می کنند بسیار مهم است.

وی گفت: دولت تمام تلاش خود را به کار می گیرد و هر آنچه را وعده دهیم اجرایی می کنیم.

روحانی با اشاره به طرح های قابل افتتاح در استان کرمان افزود: برنامه ما در همه استان ها بر این بوده که قول ما قولی است که ظرف دو سال اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: کاری که دولت می تواند انجام دهد با کاری که مردم می توانند انجام دهند بسیار متفاوت است.

وی گفت: اگر همه دستگاه ها، مردم و مدیران خود را متعهد بدانند که قول دولت در حوزه تحقق رشد پنج درصدی محقق شود به رشد خواهیم رسید و این امر شدنی است.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: نقطه ژئوپلتیک ما در دنیا بسیار مهم است و تحقیقاتی که توسط اندیشکده های بزرگ دنیا منتشر شده ایران را اقتصاد نوظهور در سال های آینده دانسته اند و راه تحقق آن این است که اخلاق اسلامی و ایثار را دنبال کنیم.

وی درس امام حسین (ع) را درس ایثار و فداکاری خواند و گفت: ان شاءالله این درس را از امام حسین می آموزیم و با وحدت و اتحاد و با همه توانمندی خود، کار را به اتمام می رسانیم.

روحانی در ادامه سخنانش به دیدار روز گذشته خود با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: زمانی که سخن از سفر به کرمان به میان آمد ایشان خاطراتی از حضور خود در کرمان نقل کردند که بسیار جالب بود.

وی بیان کرد:معظم له فرمودند کرمان یکی از استان های مورد علاقه ایشان برای زندگی است.

رئیس جمهوری گفت: از خداوند بزرگ سپاسگزارم که به دولت یازدهم این توفیق را داد که در یکی از روزهای بسیار مبارک - سوم و چهارم شعبان- میهمان مردم استان کرمان، کریمان این دیار باشیم.

وی از آیت الله جعفری امام جمعه کرمان تقدیر کرد و گفت: ایشان با وجود کسالت های خود در برنامه ها حضور یافته اند.

روحانی اظهار کرد: همواره خاطره من از علما، طلاب، فضلا و کسانی که در دوره انقلاب و بعد در دوران دفاع مقدس و دوران بعد از آن حضور داشتند، همواره خاطره خوشی بوده است.

وی گفت: کرمان همواره به عنوان دیاری که دلیران، شجاعان، عالمان، فرهیختگان و عرفا از آن به پا خاسته اند در حافظه تاریخی ملت ایران جا دارد.

رئیس جمهوری افزود: در دوران انقلاب که روزهای بسیار پر فراز و نشیبی بود شاید کسی باور نمی کرد امامی که خیلی تنها بود و یاران قلیلی داشت با رهبری او در برابر آن رژیم تا دندان مسلح و در برابر حمایتی که همه قدرت های جهانی از او می کردند انقلاب عزیز ما به پیروزی برسد.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس هم که روزهای بسیار سختی بر مردم ما گذشت، رزمندگان ما بسیار با شهامت عمل کردند و در ظاهر با دست خالی و با قلب مالامال از عشق به خداوند و خاندان رسالت، همه کسانی که جبهه را از نزدیک لمس کرده اند و شب عملیات را درک کرده اند می دانند سپاه، بسیج، ارتش و سایر نیروها می دانند این ملت چه کار بزرگی را به سامان رساند و بعد از جنگ با چه فراز و نشیبی روبرو بوده ایم.

روحانی گفت: تردیدی نداریم که در همه فراز و نشیب ها راه و رسم امام حسین (ع) و ایثار و فداکاری ایشان شمع راه ما بوده است.

وی با اشاره به دشواری های دوران دفاع مقدس گفت: نیروی انسانی با شهامت، انگیزه و ایمان بر انواع سلاح ها پیروز می شد زیرا در آن دوران ما سلاحی در اختیار نداشتیم و کسی به ما سلاحی نمی داد.

وی بیان کرد: در آن دوران وقتی توپ های ضد هوایی که ابزاری دفاعی است را که خراب شده بود برای تعمیر می فرستادیم علاوه بر آنکه تعمیر نمی کردند می دیدیم حتی خراب تر شده است.

روحانی گفت: مدرن ترین سلاح ها را به صدام دادند و در کنار آن هر روز به او اطلاعات می دادند.

رئیس جمهوری امروز سه شنبه در بیست و هفتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید وارد کرمان شد.

دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان، شرکت در نشست توسعه و سرمایه گذاران، بازدید و افتتاح چند پروژه، حضور در شورای اداری استان و نشست خبری از جمله برنامه های سفر دو روزه رئیس جمهوری به دیار کریمان است.

معاونان رئیس جمهوری و وزیران در این مدت به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری به شهرستان های استان سفر و در دیدارهای مردمی و نشست با مسئولان محلی، وضعیت مناطق مختلف را بررسی می کنند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران