رئیس جمهوری در شورای اداری استان کرمان: کرمان و دو استان دیگر پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی شده اند

روحانی: اینکه گفته شد کرمان به عنوان یکی از استان های پایلوت برای اقتصاد مقاومتی باشد ما حرفی نداریم / پایه اصلی یک اقتصاد توانمند، تولید داخلی آن است / تولید داخلی را باید تقویت کنیم البته باید با دنیا هم رابطه داشته باشیم و از امکانات جهانی هم استفاده کنیم/ اینطور نیست که یک ملت تا ابد پیشتاز مساله ای باشد  

رئیس جمهوری گفت: یکی از توطئه های دشمنان که در رسانه های جمعی خود تبلیغ می کنند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم با توجه یا بی توجه، دانسته یا ندانسته همان خط را دنبال می کنند، دو قطبی بودن کشور است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان کرمان تاکید کرد: در سطح کشور هرچه وحدت، اتحاد و همبستگی و یکپارچگی باشد کارها بهتر پیش می رود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در ایران دو قطبی بودن وجود ندارد، خاطر نشان کرد: کشوری که ولی امر و ولایت فقیه دارد و جایگاهی که ولایت فقیه در شرع و قانون اساسی ما دارد اگر قوا مشکلی داشته باشند او حلال مشکل است و خود قوا در کنار یکدیگر هستند.

رئیس جمهوری گفت: تلاش من در دولت یازدهم همواره این بوده که با دو قوه اگر هم مورد، نکته و گله ای بوده با خود آنها مطرح شود و کمتر در سطح رسانه ها مطرح شود ما در کنار هم کار و تلاش کردیم و الان هم همینطور است.

روحانی تاکید کرد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران و قوای سه گانه خود را تحت نظر و فرمان رهبر معظم انقلاب می بینند و همه آنها یک هدف واحد را دنبال می کنند و آن پیشرفت و ارتقای اخلاق و معنویت در کشور است.

وی افزود: نباید به آدم هایی که به ملت ما توطئه می کنند با تکرار حرف آنها در رسانه های داخلی جایزه بدهیم.

روحانی گفت: رسانه های خارجی کارشان این است که یک کلمه از این و آن پیدا کنند اینها را روبروی هم قرار دهند و بگویند این یکی مقصودش این بوده و آن یکی مقصودش آن بوده است.

نمایندگان از شتابزدگی پرهیز کنند

رئیس جمهوری با تاکید بر پرهیز نمایندگان مجلس نهم از انجام کار شتابزده در روزهای پایانی گفت: هیچ کاری با عجله لزومی ندارد، مثلا بخواهیم قانون پنج ساله را عرض چند روز درستش کنیم، اصلا نمی شود.

با بیان این که شرایط را بسیار مناسب می داند، به آغاز بکار مجلس دهم طی روزهای آینده اشاره کرد و خطاب به نمایندگان مجلس فعلی گفت: خواهش می کنم روزهای آخر دوره، کار هول هولکی و سریع انجام ندهند.

روحانی افزود: مجلس بعدی هم همان مجلس است و کار همان را دنبال می کند، اینها متصل به یکدیگر هستند، مجلس دهم ادامه کار مجلس نهم و مجلس نهم ادامه کار مجلس هشتم است و نعوذباالله که انقلاب نشده و چیز جدیدی که پیش نیامده است.

رئیس جمهوری گفت: حکومت که همان حکومت است و برنامه و راه هم که همان است حالا یک عده نماینده می بینند که روزهای آخر است می خواهند اصل «هشتاد و پنجی» کنند آن هم قانون اساسی و قوانین مهم مسائل بانکی و پولی؛ مگر اینها می شود اصل 85، مگر آزمایش است؟

روحانی تصریح کرد: اجرای آزمایشی برای زمانی است که کاری تاکنون نکرده ایم، اینکه 50 -60 سال است انجام می دهیم و 100 بار قوانین را تغییر دادیم، مستحکم کردیم، آزمایشی اصلا معنا ندارد و خلاف قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه اصل 85 برای ضرورت هاست، گفت: هیچ کاری با عجله نه لزومی دارد و مثلا بخواهیم قانون پنج ساله را عرض چند روز درستش کنیم، اصلا نمی شود؛ قانون با فوت کردن درست نمی شود و دوره و زمان می خواهد، مثل این است که دانش آموز به یک باره دانشگاه برود و بگوییم دبیرستان نیازی نیست که امکان پذیر و شدنی نیست.

انتخابات اخیر نشانه توسعه سیاسی است

رئیس جمهوری با یادآوری اینکه انتخابات اخیر کشور در فضایی آرام برگزار شد، اظهار داشت: مردم در تهران و شهرهای بزرگ به لیست اعتماد می کردند اما این دفعه بیش از همیشه اعتماد کردند که نشانه توسعه سیاسی است.

روحانی ادامه داد: مردمی که وقتی عده ای از مسئولان و فرهیختگان را ببینند که از یک لیست حمایت می کنند، می گویند ما به اینها اعتماد داریم همان شیوه ای است که با مرجع تقلید کار می کردیم و مردم که نمی دانستند در قم 10 نفر از علمای بزرگ و فرهیخته هستند، به یک عده فضلا و مدرسان عالی اعتماد می کردند.

رئیس جمهوری گفت: در مجلس خبرگان به نوعی چنین چیزی بود و خبره ها بودند که مراجع از طریق آنها به مردم معرفی می شدند.

وی ابراز امیدواری کرد که با مجلس آینده بتوانیم در برنامه ریزی کشور شریک تر شویم و نزدیک تر، همدل تر و هم صدا تر باشیم.

رئیس جمهوری اظهار داشت: وقتی مجلس و دولت در کنار یکدیگر هستند و یکجور فکر می کنند به حل مشکلات مردم بسیار کمک می کند و راحت تر می توان کار را پیش برد.

شرایط به مراتب بهتر می شود

رئیس جمهوری تاکید کرد: شش ماه پیش شرایط ما به مراتب از شش ماه قبل از آن بهتر بوده و روز به روز شرایط بهتری پیش پای ما است.

وی اضافه کرد: شرایطی که امروز خیلی از موسسات تحقیقی غربی دنیا ایران را یک محیط مساعد برای سرمایه گذاری می دانند موسساتی تحقیقاتی که می گویند ایران استعداد یکهزار میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

روحانی گفت: این موسسات خارجی جنبه های عظیم و مثبت، زیرساخت ها، انرژی، نیروی تحصیل کرده و امنیت این کشور را می شمارند و دهها ویژگی دیگر را نیز برای ایران می شمارند.

وی گفت: ببینید یک شخص و موسسه اروپایی و آمریکایی اینگونه حرف می زند ولی متاسفانه نمی دانیم در داخل کشور یک عده با چه هدفی بذر یاس و ناامیدی را در افکار عمومی کشور می افشانند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بالاترین امید را داریم، افزود: بهترین شرایط را امروز ما داریم، شرایط امروز ما شرایطی است که رابطه ما با جهان تثبیت شده، روابط بانکی و روابط پولی و اقتصادی ما رو به رشد است.

وی عنوان کرد: صدها کمپانی، شرکت و موسسه اقتصادی دنیا مسابقه گذاشتند برای اینکه به ایران بیایند و ایران را بهترین مکان سرمایه گذاری می دانند اما یک رسانه داخلی که از بیت المال هم پول می گیرد، می گوید کسی در ایران سرمایه نمی گذارد و کسی به ایران نمی آید.

رئیس جمهوری گفت: آدم دچار حیرت می شود که این افراد به دنبال چه چیزی و چه هدفی هستند.

روحانی اظهار کرد: امروز شرایط ما شرایطی است که به جز اسرائیل غاصب و نامشروع که علیه ما کار می کند و یکی دو کشور منطقه که با شرایطی که در ماه های اخیر با رقابت ناسالمی که با ایران دارند آن هم به دلیل گذشته های تاریخی و با توجه با بازندگی که در صحنه ها داشتند سراسر دنیا به کار با ایران، رابطه با ایران و سرمایه گذاری در این کشور امید بسته اند.

وی با اشاره به توان محدود دولت برای سرمایه گذاری اقتصادی گفت: باید بخش غیردولتی و کارآفرینان به صحنه بیاید و بخش دولتی و غیردولتی با هم مشارکت کنند تا بتوان کشور را متحول کرد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید اقتصادمان را قدرتمند و توانمند کنیم، اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد قوی، یعنی اگر کسی بخواهد هل بدهد از بین نرود، یعنی اقتصادی که با یک فشار همه چیزش را از دست نمی دهد و توانمند و قوی است.

باید آماده و توانمند باشیم

رئیس جمهوری همچنین گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم برای تقویت توان دفاعی نیروهای مسلح کار نکرده است که اگر لازم شود من این آمار و ارقام را در مقایسه با دولت های گذشته اعلام خواهم کرد.

وی گفت: ما شعار نمی دهیم و وظیفه می دانیم که نیروهای مسلح ما قوی باشند.

روحانی بیان کرد: ما به آینده کشور و دنیا و منطقه بدبین نیستیم اما ساده لوح هم نیستیم که بگوییم کسی با ما کار ندارد و لذا باید آماده و توانمند باشیم.

وی گفت: اگر صلح می خواهیم باید قوی باشیم و اگر ضعیف باشیم یعنی اینکه جنگ می خواهیم و قوی که باشیم یعنی صلح می خواهیم، اما لازم نیست هر روز بیاییم شعار دهیم و حرف هایی بزنیم که تاثیر مثبتی ندارد.

وی گفت: اگر ما نیروی مسلح قوی داریم دیگران می فهمند و ضرورتی ندارد اینقدر بگوییم و تکرار کنیم.

صلح در سایه اقتدار معنا پیدا می کند

رئیس جمهوری با بیان اینکه ما اهل شعار نیستیم اما باور داریم صلح در سایه اقتدار معنا دارد، گفت: باید شعارها را کم کنیم بویژه امسال که سال شعار نیست بلکه سال اقدام و عمل است و همیشه باید سال اقدام و عمل باشد.

روحانی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد قوی یعنی اقتصادی که اگر کسی بخواهد تکانش دهد از جایش تکان نخورد و با یک فشار همه چیزش را از دست نمی دهد و ما باید اقتصادمان را توانمند کنیم.

تولید داخلی، پایه اصلی اقتصاد توانمند

وی با بیان اینکه پایه اصلی یک اقتصاد توانمند، تولید داخلی آن است اظهار کرد: تولید داخلی را باید تقویت کنیم البته باید با دنیا هم رابطه داشته باشیم و از امکانات جهانی هم استفاده کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: یک فعالیت علمی یا فناورانه را اگر بخواهیم از صفر شروع کنیم می توانیم اما ممکن است 20 سال یا 30 سال طول بکشد تا به ثمر برسد.

وی افزود: اما اگر فناوری را از یک کشوری بگیریم و به ترتیب ادامه دهیم و تکمیل کنیم و بعد روی پای خودمان بایستیم 30 سال جلو خواهیم افتاد.

روحانی با بیان اینکه اکنون در صنایع مختلف پیشرفت های خوبی کردیم گفت: اینکه می خواستیم از ابتدا شروع کنیم هیچ جای دنیا این کار را نمی کنند.

وی اظهار کرد: غربی ها در دورانی از ما یعنی دنیای اسلام استفاده کردند چرا که دنیای اسلام در تمدن، علم و دانش، کتابها و تحقیقات پیشرفت بزرگی کرده بود.

وی گفت: اکنون ما باید علم و فناوری آنها را پایه قرار بدهیم و به جلو حرکت کنیم و البته غرب که همیشه پیشتاز علم و فناوری نخواهد ماند؛ دنیا همواره بالا و پایین می شود و یک روز آنها و یک روز ما، اینطور نیست که یک ملت تا ابد پیشتاز مساله ای باشد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: یک زمانی اینطور بوده که ایران و رم پیشتاز بوده اند و یک زمان دیگران خواهند بود و همواره در حال تغییر است، از این رو در این شرایط باید زمینه را هم در سطح استانی و هم ملی برای یک حرکت آماده کنیم.

معرفی کرمان و دو استان دیگر به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی

وی گفت: اینکه گفته شد کرمان به عنوان یکی از استان های پایلوت برای اقتصاد مقاومتی باشد ما حرفی نداریم و در تهران هم در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی بحث کردیم و همانجا هم بحث سه استان مطرح بود.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز گرایی مفید نیست ادامه داد: اینکه همه چیز را به مرکز ببریم ناصحیح است؛ باید هرچه می شود را به استان ها واگذار کنیم، آنها نسبت به استان خود بهتر می دانند که استعدادها و نیازهایشان چگونه است و بهتر می توانند حل و فصل کنند.

رئیس جمهوری گفت: در این کار پایلوت هم هر موردی که دیدیم و یک کار مثبتی صورت گرفت بلافاصله باید به همه استانها منتقل شود یعنی در این پایلوت نباید دو سال صبر کنیم ببینیم چه می شود و سپس به استان بعد برود.

روحانی گفت: البته ماه ها پیش با وزیر کشور چندبار بحث کردیم که ما به یکسری استان ها از لحاظ بودجه و هزینه استقلال کامل بدهیم یعنی بودجه و هزینه بر عهده خودشان باشد و آن چیزهایی که باید استثنا باشد را جدا کنیم.

روحانی افزود: اشکالی ندارد که درباره شیوه های مختلف فکر کنیم؛ دنیا هم در این زمینه تجربیات زیادی دارد که ما باید دنبال کنیم تا به ثمر برسد.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به گفت گوی شب گذشته خود با استاندار کرمان اظهار کرد: به استاندار گفتم بخشی از استان که دارای استعدادهای بیشتر است باید به بخش دیگر مشکلات فراوان دارد، کمک کند و این کار شدنی است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور نیز باید تعادل ایجاد کرد، افزود: اینکه یک استان بهترین وضعیت و یک استان بدترین وضعیت را داشته باشد، قابل قبول نیست.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس به محض اینکه رای می گیرند، بلافاصله نماینده کل ملت ایران هستند و دیگر نماینده حوزه انتخابیه و نماینده استان خود نیستند؛ رئیس جمهور و وزرا هم که معلوم است و رئیس جمهور شخصی است که توسط همه مردم مشخص می شود.

روحانی ادامه داد: خدای ناکرده اینکه بخواهیم استانی را به استانی بی جهت ترجیح دهیم و خلاف عدالت رفتار کنیم، خلاف دین، اخلاق و قانون است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بخش جنوبی استان کرمان یک حرکت بزرگ آغاز شود، به طرح های در دست اقدام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این خطه اشاره کرد و گفت: بنیاد با کمک دولت و مردم هر سه در کنار یکدیگر فعالیتی را در منطقه قلعه گنج آغاز کردند که کار بسیار ارزشمندی است.

رئیس جمهوری اظهار دارد: ما کاملا آماده ایم همه اعضای یک پیکر هستیم بنیاد و دولت و همه ما به عنوان خادمان ملت هستیم و باید به مردم خدمت کنیم و دست به دست هم بدهیم بسیار نمونه خوبی است؛ ما وقتی شهری را با یک روش و برنامه آزمایشی آباد کردیم، بلافاصله باید به بخش های مجاور و استان های دیگر منتقل کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه هماهنگی خوبی بین همه مسئولان استان کرمان وجود دارد گفت: کرمان هم دارای منابع انسانی در حوزه های مختلف از جمله میدان رزم، دفاع مقدس، علم و دانشگاه و هم معادنی رو و زیر زمین مانند مس است که باید نحوه استفاده از این منابع را باور کنیم.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت های کرمان از جمله آثار باستانی و گردشگری خاطرنشان کرد: نشاط روحی ضرورت زندگی ما است و وقتی آثار تاریخی متعلق به سده های گذشته را می بینیم، از این تمدن لذت می بریم.

رئیس جمهوری در ابتدای سخنانش با تبریک روز جانباز گفت: افتخار ما این است که رهبر معظم انقلاب و فرهیخته ما هم خود از جانبازان است و این فخری بزرگ برای ملت و مایه آرامش برای جانبازان محسوب می شود و یکی از ویژگی های مهم انقلاب این بود که در میدان جهاد و جنگ کسی خود را مستثنی نکرد و همه عزیزان خود را به جبهه فرستادند.

روحانی افزود: سال 62 در جبهه جنگ قبل از یک عملیات فرزندان روسای هر سه قوه را در سفر به مناسبت ها و جاهای مختلف دیدم.

وی اظهار کرد: در آن زمان رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه بود مقام معظم رهبری بودند که فرزندانشان را در جبهه دیدم و فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس قوه مقننه و همچنین فرزندان آقای موسوی اردبیلی رئیس قوه قضاییه را هم در آن سفر دیدم.

رئیس جمهوری گفت: در چند بخش جبهه جنوب روحیه دیگری پیدا کردم و گفتم این جنگی است که خداوند ما را در آن پیروز می کند؛ وقتی نماینده مجلس، امام جمعه، بخشدار و فرماندار حضور دارند و یکی از وزاری آن زمان یک فرزند داشت که در دفاع مقدس شهید شد و این خیلی مهم است.

وی افزود: خداوند به ملت ایران از جمله شیعه، سنی و حتی ارمنی هم عشق به رسول خدا و اهل بیت را عطا کرده است و همه به این خاندان علاقه مند هستند.

رئیس جمهوری و هیات همراه دیروز در قالب بیست و هفتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید وارد استان کرمان شد.

رئیس جمهوری در اولین روز سفر با مردم کرمان، علما، ایثارگران و برگزیدگان دیدار و در نشست توسعه و سرمایه گذاران استان کرمان شرکت کرد.

همچنین روز گذشته چند طرح بزرگ در مناطق مختلف کرمان به بهره برداری رسید و علمیات اجرایی چندین طرح نیز به طور همزمان آغاز شد.

معاونان رئیس جمهوری و وزیران دولت یازدهم به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری به شهرستان های استان سفر و در دیدارهای مردمی و نشست با مسئولان محلی، وضعیت مناطق مختلف را بررسی کردند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران