ریل توسعه از بازار سرمایه می گذرد

گزارش های شش ماهه شرکت ها در بیشتر موارد رشدهای خوبی را نشان می دهد که ناشی از عوامل مختلفی است.  

 

همایون دارابی کارشناس بورس و سرمایه در گفت و گو با سنا، با بیان مطلب بالا اظهار داشت: نخست بحث تورم در اقتصاد کشور است که رقم های متفاوتی از آن گزارش شده است؛ در همین حال نرخ ارز نیمایی نیز با جهش زیادی از مرز ۲۶هزار تومان گذشت، ضمن اینکه با خروج رقبای خارجی از بازار ایران، سهم بازار شرکت های ایرانی افزایش یافته است. دارابی به برخی نشانه ها و رویدادها در خصوص بهبود بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از سرگیری عرضه های اولیه، یک عامل بهبود دهنده برای بازار است که می تواند شوک مثبتی برای آشتی دو باره حقیقی ها و بازار باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در همین حال قیمت ها در بازار جهانی نیز پس از نوسان شدید به دلیل کرونا در آخر دوره شش ماه، کمی بهتر شد اما پتانسیل این تحول یعنی بهبود قیمت کامودیتی ها(کالای اولیه) در بازار جهانی قطعا در ۹ماهه و ۱۲ماهه، بیشتر خود را نشان خواهد داد.

 

دارابی در عین حال با بیان اینکه بورس تهران همواره جزو بورس های مواد خام محور است، گفت: بورس تهران ساختاری شبیه به بورس های استرالیا، برزیل، روسیه و قزاقستان دارد که شاکله آنها را شرکت های تولید کننده مواد خام تشکیل می دهد؛ به همین خاطر، همواره حساسیت بازار به قیمت های جهانی مواد خام به ویژه نفت خام بالاست. وی افزود: از این نظر با بهبود وضعیت بازار جهانی یا افزایش نرخ برابری ارزها، این شرکت ها مورد اقبال قرار می گیرند.

 

به گفته دارابی، با انتخاب حزب دموکرات نیز برداشت ها در مورد بهبود وضعیت اقتصادی جهان و کاهش جنگ های تجاری تقویت شده که برای کامودیتی های غیر از نفت مثبت است. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: نفت هم البته شرایط پیچیده ای دارد که باید منتظر ماند و دید تقابل دیدگاه های سبزگرایانه دموکراتها و تلاش عربستان و روسیه برای حفظ تعادل و تعامل با ابزار انرژی به کجا می انجامد. وی خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که فعال نفت حداقل در سطوح ۴۰ دلار باقی می ماند ، رشد بقیه کامودیتی ها کمک می کند تا گروه های سه گانه پرتوشیمی، معدنی و فلزی در کنار هلدینگ ها و سرمایه گذاری های وابسته همچنان در صدر بازار قرار گیرد. دارابی اظهار داشت: در همین حال ما رویکرد مثبتی هم به رشد اقتصادی کشور در سایه کاهش تحریم ها و همچنین بازگشت کشور به دوران برجام و کم شدن شدت تحریم ها در ۱۲تا ۲۴ماه آینده داریم که این مساله هم می تواند برای هلدینگ های چند رشته ای ما خبر خوبی باشد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه بازار سرمایه به دو دسته سیاست برای رشد نیاز دارد، گفت: بخش اول به سیاست های کلان از جمله همین کاهش نرخ سود بانکی که خیلی مهم است، برمی گردد. در کنار آن حذف نرخ گذاری دستوری محصولات تولیدی شرکت های بورسی است.

 

به گفته دارابی، برخی شرکت ها هم اکنون در بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال، خودروسازها، صنایع غذایی و لبنی و ... به دلیل نرخ گذاری ها، دچارمشکلاتی هستند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مساله دیگری که باید حل شود موضوع شرکت های پالایشی و ارتباط آنها با دولت است که این هم یک معضل همیشگی بوده و یک بار نیز به افت شدید بازار در انتهای سال ۹۳ منجر شد. به گفته دارابی، نبود رگولاتوری، یک مشکل بزرگ در این بخش است تا روابط میان دولت و بخش خصوصی و عمومی را تنظیم کند. وی افزود: در کنار مسایل اقتصاد کلان، لازم است درون بازار هم برنامه هایی به اجرا گذاشته شود. دارابی با اشاره به اینکه هنوز گام های زیادی تا وضعیت مطلوب و بازگشت اعتماد به بازار باقی مانده است، گفت: یادمان نرود که ۳ ماه پیش بازار با چه فشاری مواجه بود و الان این فشار کمتر شده است. پس زمان برای توسعه بازار بدهی، صدور مجوزهای نهادهای از جمله کارگزاران، سبدگردان ها و صندوق های جدید باید غنیمت شمرده شود . اینها مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در حال حاضر باید نرخ بهره به زیر متوسط درصد سود شرکت های تولیدی کشور باز گردد؛ نرخی که البته مالیات و هزینه های دیگر هم در آن لحاظ شود. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر نرخ بهره به حدود ۸ تا ۱۰درصد برسد و در کنار آن بازارهای مخرب از جمله ارز، طلا و زمین کنترل شود، می توان به راه افتادن اقتصاد کشور امید داشت؛ امری که می تواند شغل و رفاه اقتصادی با خود همراه داشته باشد و ریل این رشد و ثروتمند شدن مردم ایران، از بستر تولید در فضای بازار سرمایه می گذرد.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - چاپ 5 آذر 1399

دیدگاه کاربران