راه آهن خواف ـ هرات افتتاح شد

☼☼☼ روحانی:‌امنیت‌افغانستان‌امنیت‌ماست. ☼☼☼ اشرف‌غنی:‌افتتاح‌راه‌آهن‌خواف-هرات‌باعث‌جهش‌ اقتصادی‌ایران‌وافغانستان‌می‌شود.  

 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه آهن خواف-هرات که با حضور رئیس جمهور افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز سام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همســایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

 

روحانی گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانســتان و ایران اســت. روابط ما از طریق دل ها، اندیشه، فرهنگ ها و رفتارها و تلاش ها بوده است و ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می کند. وی ادامه داد: امروز، روزی توام با شادمانی برای دو دولت افغانستان و ایران است و من به سهم خودم بسیار خوشحالم .

 

رئیس جمهور تصریح کرد: ریشه روابط ایران و افغانستان در فرهنگ، تاریخ و زبان است و این موضوع مربوط به امروز نیست بلکه مربوط به هزاران سال پیش است و البته همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشت تاریخی است. اما بهره مندی ما از سایه یکدیگر به اراده ما بستگی دارد. وی تاکید کرد: اراده دولت و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعمت هایی که امکان پذیر است به نفع همدیگر بهره برداری و استفاده کنند.

 

روحانی افزود: ما امروز معتقدیم که فرهنگ و تاریخ ایران و افغانستان در هم تنیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما هم در هم تنیده باشد. برای اینکه اقتصاد دو کشور را در کنار یکدیگر و ارتباطات تجاری و اقتصادی مان را در حد مطلوب برسانیم، اولین قدم زیرساخت هاست.

 

رئیس جمهور خطاب به رئیس جمهور افغانستان گفت: با حضور شما و آقای مودی، ما راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روز تاریخی سه ملت بود و با حضور ویدیو کنفرانسی جنابعالی، راه آهن ایران به افغانستان را افتتاح کردیم که دومین راه آهن در شرق ایران است.

 

وی ادامه داد: راه آهن میرجاوه، راه آهن اول ما بود که ما را به پاکستان متصل می کند و راه آهن خواف-هرات، راه آهن دوم شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می کند و از شمال، ما در سرخس، اینچه برون و جلفا و رازی و در آینده نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و از خرمشهر به بصره راه های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می کند.

 

روحانی گفت: افتتاح راه آهن خواف-هرات می تواند مورد استفاده و بهره برداری مردم افغانستان قرار گیرد. در آینده نزدیک امیدواریم که روزنک به هرات متصل شود. اشرف غنی: افتتاح راه آهن خواف-هرات باعث جهش اقتصادی ایران و افغانستان می شود.

 

رئیس جمهور افغانستان گفت: افتتاح پروژه تاریخی راه آهن خواف-هرات به مثابه گام مهم در جهت توسعه و جهش اقتصادی ایران و افغانستان است.، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صبح روز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه آهن خواف-هرات که با حضور ویدئو کنفرانسی حجت الاسلام حسن روحانی برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستم که شاهد بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف-هرات هستیم که نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال قوی و رسیدن به رفاه اقتصادی است.

 

وی خطاب به روحانی بیان کرد: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری با جناب شما اشتراک نمایم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کنیم.

 

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: با استفاده از فرصت می خواهم مراتب عمیق همدردی مردم خود را با مردم جمهوری اسلامی ایران که با موج دوم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، ابراز کنم. اشرف غنی اظهار داشت: از کمک های شما در مهار کردن موج اول ویروس کرونا و توجه خاص تان در بهبود مهاجران افغانستان در ایران تشکر می کنم.

 

وی خطاب به روحانی ادامه داد: از حضور شما در افتتاح این پروژه حیاتی استقبال می کنم و از بارگاه خداوند متعال برای همه مردم دنیا و به ویژه مردم متدین ایران و افغانســتان توفیق رهایی از موج دوم کرونا را مســالت می کنم.

 

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت های ناشی از گسترش ویروس کرونا نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه روزی و جانفشانی های مسئوان، طراحان، کارگران و همه دست اندرکاران این پروژه مهم است. وی گفت: افتتاح این پروژه تاریخی را به مثابه گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور به فال نیک گرفته و از آن استقبال می کنیم. همچنین از همه همکارانی که در محل افتتاح پروژه حضور دارند، قدردانی می کنم. اشرف غنی در سخنان پایانی خود گفت: امروز یک روز تاریخی است و همه ما براساس اراده و منافع مشترک به ثبات و هماهنگی رسیدیم. افتتاح این پروژه تاریخی را به هر دو ملت تبریک می گویم.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران