تجارت ۴.۱ میلیارد داری ایران با اوراسیا در ۸ ماه سال۹۹

بر اســاس آمارهای منتشر شده، ایران در هشــت ماه نخست سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تجارت داشته است.  

 

 

 

اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشــاورزی تهران آماری را منتشــر کرده است که بر اســاس آن، ارزش تجارت کالایی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بدون احتســاب نفت خام طی هشت ماهه نخست ســال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیــون دلار بوده که حدود ۸.۲ درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را تشــکیل می دهد و نسبت به مدت مشابه ســال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشــته است.

 

در هشت ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۶۳۹ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و ارزشــی ۶ درصد کاهش را نشــان می دهد.

 

طی این مدت صادرات ایران به دو کشــور روسیه و بلاروس افزایش قابل توجهی از نظر وزنی و ارزشی داشــته در حالی که صادرات به سه کشور ارمنســتان، قرقیزستان و قزاقستان با افت وزنی و ارزشی همراه بوده است.

 

سهم کشورهای اوراسیا از مجموع صادرات کالایی ایران طی هشت ماه سال جاری از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در ســال ۹۸ تغییر معناداری نداشته و فقط با حدود ۲.۰ درصد افزایش به ۴.۲ درصد رسیده است.

 

در میان شرکای تجاری عضو اتحادیه اوراسیا، صادرات ایران طی هشت ماهه ۹۹ مربوط به کشورهای روسیه ۲۸۵ میلیون دلار و ارمنستان ۲۳۳ میلیون دلار بوده اما بیشــترین واردات ایران نیز از کشور روسیه به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است.

 

از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا طی هشت ماه سال جاری ۴۲۵ میلیون تن به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به اقلام کشاورزی و غذایی اختصاص داشته است که سهم این اقلام از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا از نظر وزن معادل ۸.۳۲ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۶.۵۱ درصد اســت.

 

مقاصد اصلی صادرات کشاورزی و غذایی ایران در بین کشورهای اوراسیا، سه کشور روســیه با رقم ۲۴۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و ارمنستان با ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هستند.

 

همچنین تراز تجاری ایران با کشــورهای عضو این اتحادیه در هشت ماهه ۹۹ منفی بوده اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ میلیون دلار از کسری تراز تجاری کاسته شده و به نفع ایران بهبود یافته است.

 

بخشی از بهبود تراز تجاری ناشی از افزایش صادرات و کاهش واردات روســیه و بلاروس بوده و بخشــی دیگر صرفا ناشی از کاهش واردات قزاقســتان محقق شده است اما تراز تجاری ایران طی این مدت با کشورهای ارمنســتان و قرقیزستان تضعیف شده است.

 

در مبادلات تجاری با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تراز تجاری ایران با روسیه طی هشت ماهه نخست ۹۹ نیز همچنان منفی و ۴۴۲ میلیون دلار به نفع روسیه است.

 

از آبان ماه سال ۹۸ موافقت نامه تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اســاس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شــود و در حال حاضر مذاکرات تجارت آزاد با این اتحادیه آغاز شده است.

 

اوراســیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاســت گذاری اقتصادی، اقتصــاد کان و مهاجرت نیروی کار در جهــت تجارت آزاد و موافقت نامه های تجاری با کشــورهای دیگر آغاز کرد.

 

در ۹ ماهه ســال جاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشــورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

 

مقایســه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۷ درصد و ارزش ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد اما در ماه های باقی مانده از ســال همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد.

 

همچنین واردات کالا از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

 

منبع خبر: روزنامه صبح اقتصاد - 13 دی 1399

دیدگاه کاربران