جا ماندن از توافقات تجارت آزاد برای کشور گران تمام می شود

انتقاد صریح رئیس اتاق بازرگانی ایران؛  

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید که جا ماندن ایران از توافقات بین المللی تجارت آزاد در نقاط مختلف جهان، می تواند برای کشور گران تمام شود.

 

 

 

 

 

 

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی با اشاره به بزرگرتین توافق تجارت آزاد جهان که چند هفته قبل میان ۱۵ کشور در آسیا و اقیانوسیه به امضا رسید، اظهار کرد: این توافق از نظر تعداد کشورهای حاضر در آن و وسعت جغرافیایی و جمعیتی که در بر می گیرد در نوع خود بی نظیر بود و در حالی که می شد نام ایران نیز در این فهرست جای بگیرد، متاسفانه ما این فرصت طلایی را از دست دادیم.

 

وی با اشاره به حضور کشورهایی در این توافق که تا پیش از این، در رقابت های اقتصادی گسترده با یکدیگر قرار داشتند، بیان کرد: در این توافق برای نخستین بار تجارتی آزاد میان چین و دو کشور مهم ژاپن و کره جنوبی به امضا رسیده است. این در حالی است که امروز چین، رقیب اصلی آمریکا و ژاپن و کره، متحدان این کشور در شرق آسیا به شمار می روند.

 

این توافق اما نشان می دهد که فراتر از دیدگاه های سیاسی، این کشورها برای دستیابی به منافع ملی خود، حاضر به اقدامات گسترده هستند.

 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، توافق هایی که برای تجارت آزاد بسته می شود، راه را برای صادرات و واردات با سرعت بیشتر  باز می کند و برای کشوری مانند ایران که قصد حضور در بازارهای بین المللی دارد اهمیت فروانی خواهد داشت، اما عدم حضور ایران چه در این توافق و چه در توافق های مشابه، باعث می شود انزوای اقتصادی کشور تشدید شود.

 

شافعی با اشاره به اولویت های کلان تعریف شده برای کشور در این حوزه، تصریح کرد: اگر ما قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را داریم، باید مقدمات لازم را برای چنین اقدامی فراهم کنیم اما متاسفانه نپیوستن به توافقات مهم این چنینی که بخش مهمی از جمعیت و جغرافیای جهان در آن فعال هستند، کار را برای ما دشوارتر از قبل می کند.

 

به گفته وی، در کنار منافع مستقیم تجارت آزاد، ورود به توافق های بین المللی در ساختار تصمیم گیری کشور و حرکت به سمت توسعه اقتصادی در حوزه های مختلف نیز بسیار مهم است و از این رو باید تصمیم گیران در این زمینه گام های جدی بردارند

منبع خبر: روزنامه ابرا اقتصادی - 16 دی 1399

دیدگاه کاربران