از سرگیری تردد ناوگان حمل و نقل ایران به گرجستان

با رایزنی های دیپلماتیک و نشست‌های متعدد، تردد ناوگان حمل و نقل کشورمان به کشور گرجستان از سرگرفته شد.  

 

 

در پی اعمال محدودیت برای ورود کالاهای ایرانی به کشور گرجستان در ماه‌های اخیر، رایزنی‌های دیپلماتیک با این کشور آغاز شد و سرانجام پس از توافق حاصله در نشست مسئولان حمل و نقل جاده‌ای کشورمان و کشور گرجستان ممنوعیت تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشورمان(رانندگان ایرانی و گرجستانی) به گرجستان رفع شد.

 

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه کشورمان به نقل از مقام‌های گرجستانی ورود 4 محصول ایرانی سیمان، کلینکر، میلگرد و قیر به کشور گرجستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است و مبادی گمرکی گرجستان از ورود این کالاها جلوگیری خواهد کرد.

کالاهای صادراتی ایرانی به گرجستان همواره از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار بوده و در سال‌های گذشته صادرات به این کشور رشد خوبی داشته  است.  

همچنین، تراز تجاری به نفع کشورمان مثبت بوده لیکن در حال حاضر و در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسدود شدن مرزها و تحریم‌های غرب، صادرات به این کشور کاهش داشته است.

صادرات ایران به گرجستان در 9 ماهه 1399، 31 میلیون دلار و واردات کشورمان در 9 ماهه 1399، 57 میلیون دلار بوده است.

گفتنی است، بیشترین اقلام صادراتی کشورمان به گرجستان فلزات(میله‌های آهنی و فولادی)، مصالح ساختمانی(سنگ)، محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی و مهم‌ترین اقلام وارداتی از این کشور روغن‌های نفتی، چوب، گوشت و فروسیلیکو منگنز بوده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری برنا - 19 بهمن 1399

دیدگاه کاربران