ایران بیش از 88 میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا:  

 

 

مهرداد عامدی مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا در مورد روند مذاکرات ایران و کشورهای غربی و تاثیر اقتصادی آن اظهار داشت: بر اساس صحبت هایی که با اعضای دو تیم حاضر در وین داشتیم، پیشرفت خوب و مثبت وجود دارد به طوری که بر سر ۴ مورد از ۶ موضوع مورد بحث توافق شده است.

 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر شکاف اصلی بر سر این موضوع است که ایران می خواهد این گفت وگوها در یک پکیج باشد اما در آن سو صحبت از بازگشت به ۲۰۱۶ است تا ایران به تعهدات خود در مورد غنی سازی بازگردد و تحریم ها برداشته شود.

 

همچنین برخی از تحریم های اعمال شده در زمان ترامپ چون پیشنهاد کنگره بود برداشت آنها با دستور رییس جمهور از نظر حقوقی با مشکل روبه رو خواهد شد.

 

وی گفت: در مورد تحریم های بانکی هم خزانه داری آمریکا مراحل آماده سازی برای پایان تحریم ها را به پایان رسانده است.

 

البته این به معنای بازگشت سیستم بانکی ایران به سیستم جهانی نیست چون هم سوئیفت و هم اروپای ۳ تاکید دارند که تا ایران به FATF نپیوندد، می تواند از خدمات بانکی بدون محدودیت استفاده کند.

 

در نتیجه، در این موضوع شکاف وجود دارد اما فضا و سرعت پیشرفت حکایت از خواست دو طرف برای توافق دارد.

 

وی ادامه داد: شاید تاثیر این اتفاقات در ۱5 ماه آینده بر زندگی مردم در کاهش تورم و در دو سال آینده بر کاهش بیکاری قابل مشاهده باشد.

 

عامدی گفت: اگر قرار باشد، تنها پول ها آزاد شوند و ایران بتواند نفت بفروشد اما انحصارگرایی ها همچنان ادامه داشته باشد، در آن صورت باعث افزایش واردات کالاهای مصرفی می شود چون این پول ها به جای سرمایه گذاری در بخش صنعتی صرف خریدهای عجیب و غریب شده و دلال ها از این راه منتفع می شوند.

 

در این راستا برداشت تحریم شاید کمبود کالاها را جبران کند اما اقدام زیرپایه ای نیست.

 

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا در مورد احتمال آزاد شدن دارایی های ایران گفت: در حال حاضر رقم دقیق پول های بلوک شده ایران را می دانیم اما براساس پرونده ای که در سال 2019 وجود داشت، ایران در 21 کشور سپرده های بیش از نیم میلیارد دلاری داشت.

 

وی مدعی شد: عمده سپرده های ایران در روسیه است که در زمان بهمنی، معاون بانک مرکزی روسیه به تهران آمد و ایران بیش از 31 میلیارد دلار از سپرده های خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد که حرکت عجیبی بود و تنها با این کار 40 درصد از ارزش سپرده ها کاهش یافت.

 

وی ادامه داد: بانک مرکزی سپرده دلاری در بیرون از ایران را در پی سفر هیات روس از بانک مرکزی مسکو به این بانک منتقل کرد.

 

در متن توافق که به روسی هست مسول ایرانی توافق، پذیرفت که با استفاده از این سپرده، ایران تجارت و رابطه بانکی خود را با طرف روس افزایش دهد.

 

در این چهار چوب بهای پرداختی ها و سپرده ها در بانک های خصوصی روسی با نرخ رسمی دلار _ روبل بانک مرکزی روسیه انجام خواهد شد و طرف ایرانی تمامی کوشش خود را انجام خواهد داد که از کانال اعتبار ارزی در برابر این سپرده با پرداخت حق العمل از شرکت ها و بنگاه های روسی استفاده کند.

 

عامدی گفت: در چین در حساب های مختلف نیز بیش از 30 میلیارد دلار پول داریم که استفاده آن منوط به خرید کالاهای چینی است که گزینه درستی برای ایران نیست.

 

وی افزود: همچنین در امارات، ترکیه، کره جنوبی، قبرس، یونان، هند، مالت، مالزی و سنگاپور پول های بلوکه شده وجود دارد.

 

در پنج سال اخیر ایران شروع به باز کردن حساب در ماکوئو و هنگ کنگ کرده است.

 

بنا بر این بر اساس اطلاعات در دسرتس، ایران بیش از 88 میلیارد دلار پول بلوک شده دارد که طبیعتاً اگر امکان استفاده مهیا شود این احتمال وجود دارد که تمامی اینها صرف تزریق تکنولوژی روز از کره، سوئد و ژاپن در راستای بروز کردن صنایع، امنیت اقتصادی و رشد پایدار باشد.

 

عامدی خاطرنشان کرد: بازپس گیری پول ها از روسیه و چین آسان نخواهد بود اما غیر ممکن نیست. 

 

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 12 اردیبهشت 1400

دیدگاه کاربران