برای حمل‌ کالاهای فسادپذیر با کمبود کانتینر یخچالی مواجهیم

مدیرعامل کشتیرانی والفجر  

 

مدیرعامل کشتیرانی والفجر اظهار داشت: هر محموله‌ای ‌که از بندرعباس به واسطه بندر جبل‌علی یا امارات به مقصد اصلی منتقل می‌شود، احتمالا مشکل تحریمی دارد وگرنه در هر حالتی برای تاجر به صرفه نیست که بار خود را از بندرعباس به امارات و از آنجا به مقصد اصلی ارسال کند مگر اینکه نخواهد با کشتی‌ها و کانتینربرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی بار خود را حمل کند.

 

 

محمدرضا احمدی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره راه‌اندازی خطوط منظم حمل کانتینر از مبدا یا مقصد بندر چابهار که طبق گفته اخیر مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یک راهبرد ملی و فرصت طلایی برای احیای کریدور شمال- جنوب است، اظهار داشت: شرکت کشتیرانی ج.ا.ا در راستای حمایت از توسعه چابهار و تقویت کریدور شمال -جنوب برنامه‌هایی را در نظر دارد که در قالب پروژه تقویت چابهار تعریف شده‌ و در این پروژه قرار بر این است که کشتی‌ها به صورت منظم به بندر چابهار تردد داشته‌ باشند. 

وی افزود: اما شرکت‌های کشتیرانی همواره در چابهار با مساله کمبود بار [برای حمل] مواجه هستند و این موضوع هیچ‌گاه نتوانسته هزینه‌های تردد به چابهار را برای آنان توجیه کند. چندین نوبت کشتی‌ها برای سفر های منظم و پی درپی برنامه‌ریزی داشتند و نسبت به آن اقدام کردند اما در نهایت مشکلات داخلی چابهار مانند مشکل در جابه جایی کانتینر بین بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری یا عدم وجود ساختارها و زیرساخت‌های لازم برای لجستیک کانتینر بعد از بندر، ادامه این برنامه را توجیه پذیر نمی کرد. 

احمدی‌زاده با بیان اینکه در بندر چابهار با مشکلات زیرساختی و عدم تکمیل زنجیره لجستیکی مواجه هستیم، ادامه داد: هنوز خط آهن چابهار به زاهدان تکمیل نشده و با مشکلات لجستیکی در این بندر مواجه‌ایم و با توجه به میزان کشش تخلیه و بارگیری کانتینر و محدودیت‌ها برای تردد کشتی،‌ حتی اگر به صورت انبوه و یکپارچه وارد این بازار شویم در حلقه لجستیک به مشکل بر می خوریم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در صورت سرریز بار، تنها مسیر در دسترس جاده است که هم هزینه تمام شده در جاده بالاست و هم کشش جاده و امکانات جاده‌ای و حمل و نقلی در آن منطقه محدود است. 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای حرکت از چابهار با حداقل ۱۰۰ کانتینر انجام می‌شود، گفت: حرکت کشتی از بندر چابهار را با حداقل ۱۰۰ کانتینر می‌توان انجام داد تا هزینه‌های بندری برای شرکت‌های کشتیرانی پوشش داده شود اما در بندر چابهار در هیچ مقطعی به این تعداد کانتینر نرسیدیم البته در جریان حمایت از توسعه این بندر با تعداد کمتر از این تعداد کانتینر هم جابه جایی کالا را انجام داده‌ایم.

احمدی‌زاده درباره حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای فعالیت شرکت‌های کشتیرانی در بندر چابهار ادامه داد: یارانه سازمان بنادر و دریانوردی در حد تخفیف در تعرفه‌های بندری بوده و اگر تردد کشتی‌ها به صورت منظم باشد در تعرفه‌های بندری تخفیفاتی ارایه می‌شود.

اما در قالب حمایت‌های شرکت کشتیرانی در مرحله اول شرکت حافظ دریا - زیرمجموعه کشتیرانی ج.ا.ایران برنامه منظم برای تردد از چابهار ارایه داده‌ است.

مدیرعامل شرکت والفجر با تاکید بر اینکه از لحاظ ظرفیت، آمادگی انجام تردد منظم به / از بندر چابهار وجود دارد، گفت: کشتیرانی ج.ا.ایران برای ورود به بازار بندر چابهار آمادگی کامل دارد اما هر چند در چابهار سر و صداهایی شده اما این بندر به دلیل نابه سامانی افغانستان یا سنگ‌اندازی‌های پاکستان به توفیق نرسید که صرفا کشتیرانی مسئول آن نیست و نباید فراموش کنیم کشتیرانی هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال سود است و شرکت سهامی عام بوده و بورسی محسوب می‌شود و باید در مقابل هزینه‌ها به سهامداران خود پاسخگو باشد. 

وی در پاسخ به انتقادات برخی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه به دلیل نبود ناوگان مجبور که به انتقال کالا و محصولات کشاورزی به امارات و از انجا به مقصد اصلی مانند هند بوده‌ایم، توضیح داد: هر محموله‌ای ‌که از بندرعباس به واسطه بندر جبل‌علی یا امارات به مقصد اصلی منتقل می‌شود، احتمالا مشکل تحریمی دارد وگرنه در هر حالتی برای تاجر به صرفه نیست که بار خود را از بندرعباس به امارات و از آنجا به مقصد اصلی ارسال کند مگر اینکه نخواهد با کشتی‌ها و کانتینربرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی بار خود را حمل کند.

احمدی‌زاده ادامه داد: به طور کلی یکی از مشکلات اصلی حمل‌و‌نقل میوه و کالاهای فسادپذیر کمبود کانتینر یخچالی در ناوگان است که برای رفع این مشکل از یک ماه پیش با دستور مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این مجوز صادر شده که کانتینرهای یخچالی که در تملک کشتیرانی ج.ا.ا نیستند و متعلق به بخش خصوصی هستند (SOC) هم توسط ناوگان کشتیرانی جابجا شوند و درحال حاضر این کانتینرها از بندر عباس به صورت مستقیم به هند حمل می‌شوند. 

مدیرعامل کشتیرانی والفجر همچنین با اشاره به توافق برای اجرای سند همکاری ایران و چین اظهار داشت: داشتن قرارداد با طرف‌های تجاری که کمتر متاثر از تحریم‌های امریکا هستند -چه کوتاه مدت و چه میان و بلند مدت- منافع زیادی را برای ناوگان دریایی کشورمان در پی خواهد داشت.

می‌دانیم که امروز دسترسی ما به بسیاری از ترمینال‌ها و بنادر دنیا حتی  بنادر چین با محدودیت‌هایی مواجه است که این موضوع هزینه‌های تمام شده و در نهایت هزینه کرایه حمل و قیمت نهایی کالا برای مصرف کننده در داخل کشور و هزینه‌های صادرکننده را تحت تاثیر خود قرار می دهد بنابراین شکی نیست که داشتن پیمان همکاری با کشورهای بزرگ که درصد قابل توجه از تجارت جهانی را در اختیار دارند، برای کشتیرانی و صنعت دریایی ایران منافع زیادی خواهد داشت.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 29 دی 1400

دیدگاه کاربران