منطقه ویژه اقتصادی سیرجان: نخستین منطقه ویژه حراست شده ایران است که در چار چوب تبصره 20 قانون برنامه اول و بند « د » تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافته و از شهریور 1372 با استقرار و افتتاح واحد گمرک ایران در منطقه فعالیتهای خود را در قالب ساخت و ساز و بهره برداری از انبارهای دپو و ترانزیت کالا ، واحد های صنعتی ـ تولیدی و مونتاژ و دسته بندی همراه با خدمات پشتیبانی و رفاهی و اقامتی آغاز کرده است .

 

این منطقه در وسعتی به مساحت 1370 هکتار و در حد فاصل جاده ترانزیت تهران ـ بندر عباس و در مجاورت فرودگاه این شهر به شکل یک مثلث شکل گرفته است.

با شروع برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور و با تصویب بند «د» تبصره 25 در سال 1373 این منطقه اهداف جدیدتر و کامل تری را دنبال کرد و با در نظر گرفتن اهداف قبلی بمنظور پشتیبانی از تولیدات داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی و ایجاد تحرک در اقتصاد منطقه ای تحت نام ویژه اقتصادی سیرجان شروع به فعالیت نموده و با پیگیری مراحل قانونی نسبت به رفع مشکلات و معضلات که در اجرای قانونی و آئین نامه اجرائی آن در طول اجرای کار به وجود می آید و یا همچنان وجود دارد همت گمارده شد. (لازم به توضیح است که منطقه حراست شده سیرجان در بیست و دومین جلسه شورای عالی مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی سیرجان تغییر نام داد).

 

 

به منظور آشنایی سرمایه گذاران با قوانین گمرکی که یکی از مهم ترین مسایل در هر منطقه ویژه اقتصادی محسوب می شود، به ذکر پاره ای از این قوانین در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان می پردازیم: 

 

 

1- واردات درصدی از کالاهای تولید شده در مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشور بدون هرگونه محدودیتی مجاز اعلام شده است. این میزان معادل نسبتی از مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی بکار رفته به قیمت کل کالای تولیدی است که نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار ندارد و مشمول شرط غیرمجاز و مجاز مشروط نمی باشد.

 

2- واردات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به هر یک از مناطق دیگر تجاری بنا به تشخیص و تصویب سازمان هر منطقه، از پرداخت عوارض به صورت کلی یا قسمتی از آن، معاف می باشد. گواهی تولید صادره توسط منطقه جهت کالاهای تولید شده، ملاک تعیین محل تولید کالاهای مذکور خواهد بود. 

 

3- ورود هرگونه کالا به داخل منطقه بدون تشریفات گمرکی مانند ثبت سفارش و بازرگانی امکان پذیر است.

 

4- صدور کالا از منطقه بدون هیچ گونه تشریفاتی انجام خواهد شد.

 

5- کالاهای موجود در گمرک به وسیله قبض انبار قابل معامله، قابل انتقال می باشد.

 

6- امکان تفکیک شدن کالا با صدور قبض انبار میسر می باشد.

 

7- گواهی مبدأ و قبض انبار قابل معامله جهت ارائه به بانک گشایش کننده توسط منطقه صادر می شود.

 

8- به دلیل تمرکز منطقه در امر خدمات و اعطای تسهیلات به بازرگانان و صنعتگران که کالا وارد منطقه می کنند، تشریفات گمرکی حداقل و سرعت کار حداکثر است.

 

9- محدودیت زمانی برای نگهداری کالا در انبارهای عمومی و اختصاصی منطقه به شرط تمدید وجود نداشته و کالا متروکه اعلام نخواهد شد.

 

مدیریت منطقه تلفن فاکس پست الکترونیک وب سایت

مهندس محسن وفایی  مدیرعامل شرکت عمران کار سیرجان

 

مهندس قاسم میرزاده  مدیر منطقه

034-42383001 034-42382222 info@ssez.ir www.ssez.ir

 

 

ورود به سایتشرکت عمران کار سیرجان 

 

 


 

 


بازدید:4496
آخرین به روزرسانی: 1400/02/22