حســین کنعانی مقدم

 

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: بحث ما این است که حکمرانی خوب یــا مطلوب بایــد مورد نظر قــرار بگیــرد.

مشکل ما این است که مدل حکمرانی مطلوب، مورد سوال است.

 

 

 

 

حســین کنعانی مقدم فعال سیاســی اصولگرا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این ســوال که در گذشته بارها در باره راهکارهای برون رفت از شــرایط موجود گفته شــده است اما هنوز نتیجه ملموســی نداشــته چه راهکارهایی وجود دارد تا به وســیله آن بتوانیم از این شــرایط گذر کنیم، گفت: اول باید مساله را کاملا شــناخت.

 

یکی از مشــکلات ما امروز این است که مســائل را خوب نشــناختیم و به خاطر اینکه مساله خوب تحلیل و مشخص نشده، راهکارهایی که انتخاب می شود عمدتا مقطعی و در حکم مُسکّن اســت و بعضی ها ممکن است کار را بدتر کند.

 

نکته ای که الان وجود دارد این است که آیا مشکلات اقتصادی ما مربوط به شرایط ما در اقتصاد جهانی است، یا تابعی از مدیریت اقتصادی کشور است یا اینکه شرایط اقتصادی دنیا امروز در یک شــرایط رکود و نزول قــرار دارد و یا به نظر می آید که مسائل سیاســی در داخل ما موجب چنین موضوعاتی شده است.

 

وی افزود: بعضی از مدیران فقط به فکر عبور از بحران هســتند، یعنی اینکه شــرایط را تثبیت کرده و گذر کنند.

 

اما مدیر واقعی کسی اســت که بحران را خوب بشناســد و آن را برای همیشه حل کنــد.

 

راهکارهایی کــه می دهد برنامه هــای کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را در بر بگیــرد.

 

ما هنوز به یک اجماع بین مسئولین اجرایی کشور و مجلس نرسیدیم که مشکلات امروز کشور ناشــی از ناتوانی و ناکارآمدی وزرا است، برنامه هایی که برای اقتصاد طراحی شده ناکارآمد اســت، یا مشکل ما برجام، اقتصاد جهانی و تحریم هاســت، یا اینکه ما دچــار یک بحران اقتصادی شــدیم که هنوز مدل اقتصادی مان مشخص نیست و هنوز نمی دانیم مدل اقتصادی ما سوسیالیســتی یا لیبرالیسم، ســرمایه داری، چینی یــا دیگر کشــورهای مطــرح در نظام اقتصادی دنیا است.

 

به نظر می رسد هنوز این مساله در هاله ای از ابهام اســت یا اگر مشخص باشــد تصمیمی در این خصوص گرفته نشــده که ما مدل اقتصادی مشخصی را دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم.

 

کنعانی مقدم در پاسخ به این ســوال که از نظر شما اشکال کار کجاســت، گفت: من همه موارد را مورد اشــکال قرار می دهم.

 

یعنی در همه موارد ما دچار مشکل هستیم و این مشکلات هم به این صورت نیست که یک روزه حادث شده باشد، بعضی از این مشکلات به صورت اپیدمی اســت و بعضی زخم های کهنه ای هستند که درمان آن خیلی سخت است.

 

وی افزود: اما اگر این مشــکلات تعیین و تکلیف شــود و مردم بدانند حداقل تا 10 ســال آینده تابع چه شرایطی خواهند بود؛ شرایط بحرانی، شــرایط جنگی، شرایط توســعه یا هر شرایط دیگری که واقعیت دارد، آن وقت آن ها می توانند خودشــان را با شرایط تطبیق دهند.

 

اما اگر شــرایط به گونه ای باشد که هر لحظه یک شرایطی باشــد و هر وزیری یک مسیر را نشان دهد و بعد از یک مدت هم بینیم آن وزرا نتوانســتند به شعارهایی که می دادند عمل کننــد و بعد کنار می رونــد و هزینه اش را مردم پرداخت می کنند، به نظرم درست و منطقی نیست و باید تدبیر جدیدی اندیشیده شود.

 

وی تصریح کرد: به نظرم اولین کاری که باید انجام شود تعیین تکلیف نظام در خصوص مسائل کلان کشــور است، اول بحث مدل اقتصادی اســت، دوم بحث روابط بین الملل در مســائل اقتصادی است، سوم در رابطه با مســاله برجام است که اگر این موارد حل نشــود، فقط ما با بحران هایی که پیش رو داریم یک نوع همزیستی مسالمت آمیز خواهیم داشت.

 

کنعانی مقدم در پاســخ به این ســوال که علت موج ســواری اپوزیسیون خارجی روی مشــکلات داخلی ما چیست و چرا به دنبال تاثیرگذاری هســتند و به چه شکلی می شود این نقش را خنثی کرد، گفت: ما اگر مسیرمان درســت باشد و مشکلات را حل کنیم، تمام تبلیغاتی که اپوزیسیون انجام می دهد به باد فنا خواهد رفت و هیچ اثری هم نخواهد داشت.

 

وی افزود: جــز بحث تبلیغات و آن ســخنانی کــه رهبری هم گفتند که دشــمن فکر می کند با پروپاگانــدا می تواند نظام را ساقط کند، ما در آیات قرآن هم صراحتا داریم که آنها با زبانشان اراده می کنند تا اقداماتی علیه ما انجــام دهند و خداوند آنها را نابود می کند و نمی گذارد نور خدا خاموش شود.

 

همان طور که رهبری در بیانات اخیرشــان این آیه را خواندند و نیاز به تبیین هم دارد که در آیه 139 سوره مبارکه آل عمران آمده است که: وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ  «شرط ایمان اســت که شما نباید نگران باشــید و نترسید، شما پیروز هستید.

 

اگر ایمان مان ضعیف باشد و کسانی که مجریان اصلی هستند، از نظر ایمانی ضعیف باشــند نمی توانیم منتظر وعده نصرت الهی باشیم».

 

کنعانی مقدم در پاســخ بــه این ســوال که اشــتباهات ما در حکومت داری چقــدر باعث تقویت مخالفان خارجی ما شــده است، گفت: بزرگترین مشکلی که ما داریم یا اشتباه و انحرافی که پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد، این بود که حضرت امام(ره) و رهبری تلاش کردند که ما امت ســازی کنیــم یعنی جامعه خودمان را بسازیم و بر اســاس این جامعه، نظام و حکومت مان را شــکل دهیم، اما به جای ملت ســازی، به دنبال دولت سازی رفتیم.

 

یعنی مــا ملــت را رها کردیــم و مدام گفتیــم برویم دولت های خوب یا مجلس های خوب بر ســرکار بیاوریم.

 

تمام ســرمایه اجتماعی ما که اعتماد مردم بود را قربانی این موضوع کردیم که فلان فــرد رئیس جمهور و فلان فــرد رئیس جمهور نشــود.

 

حالا می بینیم که به هر یک عناوین مختلف زده شــده است.

 

وی افزود: ما اگر ســرمایه گذاری را روی ملت سازی می کردیم امروز جواب می گرفتیم و امروز بهترین حکمران ها را داشــتیم.

 

مشکل ما در این مساله این اســت که ما فکر می کنیم حکومت خوب یا حاکمان خوب کفایت می کنند، اما مســاله حکمرانی خوب است.

 

یعنی ممکن اســت آدم های خوبی داشته باشیم و پشت سرشان نماز بخوانیم، اما حکمرانی خوب بلد نباشند، کار مردم را به اینها نمی شود سپرد و این خطا است.

 

کنعانی مقدم در پاســخ به این ســوال که موضوع حکمرانی نو بارها در گذشــته توسط اشــخاص مختلف حتی از سوی آقای قالیباف هم بارهــا مورد تاکید قرار گرفتــه، لازمه حکمرانی نو چه شرایطی اســت، گفت: تعبیر من از حکمرانی خوب با آقای قالیباف خیلی متفاوت است.

 

آقای قالیباف می گوینــد نواصولگرایی، حکمرانــی نو، اما من می گویم با نــو و کهنــه اش کار نداریم.

 

بحث ما این اســت که حکمرانی خوب یا مطلوب باید مورد نظــر قرار بگیرد.

 

بعضی ها فکر می کننــد همین مســئولان می تواننــد حکمرانی خوب را محقق کنند، بســم الله، فرصت در اختیارتان بوده و چندین دوره شــما رئیس جمهور بودید، چندین دوره اصلاح طلبان یا مستقلین بودند.

 

این افراد امتحان شان را پس دادند.

 

مشکل ما این است که مدل حکمرانی مطلوب، مورد سوال اســت.

 

حکمرانی مطلوب یعنی چه؟ یکی از شاخه های آن این است که مطالبات مردم را پاسخ داده و مشکلات مردم را حل کنند.

 

 

 

«روزنامه اقتصاد مردم - 10 بهمن 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/10     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |