کارشــناس انرژی گفت: نمی توان به افزایش سهم فروش نفت ایــران در بازارهای بین المللی خــوش بین بود، زیرا عربستان به عنوان رقیب ایران اســت و بعید است سهمی از بازار خــود را به ایران بدهد.

 

 

 

 

 

 

محســن قمصری، در گفت و گویی با اشــاره به اینکه تــا زمانیکه تحریم ها برطرف نشود امکان افزایش صادرات نفت و گاز وجود ندارد گفت: جزئیاتــی از قرارداد ایران و عربســتان وجــود ندارد ولی نکته ای که باید به آن توجه داشــت ما تا کنون مشــکلی برای فروش نفت خام با عربســتان نداشته ایم.

 

مشکلی که وجود دارد با غرب و آمریکا است و در صورتی که تحریم ها برداشته شود و یا راهی ایجاد شود می تواند بر فروش نفت ما تأثیر گذار باشد.

 

وی ادامه داد: اما اگر توافق ایران و عربستان منتج به بر طرف شــدن تحریم ها نشــود کمک خاصی به ما نمی کند ضمن آنکه ایران و عربســتان دو تولید کننده رقیب یکدیگر هستند.

 

این کارشــناس انرژی توضیح داد: نمی توان به افزایش ســهم فروش نفت ایران در بازارهای بین المللی خوش بین بود، زیرا عربســتان به عنوان رقیب ما شناخته می شــود و اگر توافقی با ایران انجام داده کمی بعید است که سهمی از بازار خود را به ایران بدهد.

 

وی ادامه داد: عربســتان نفتی که تولید می کند را بیش از دو ســوم آن را در بازارهای مربوطه در کشــورهایی نظیر چین، کره و هند ســرمایه گذاری کرده است.

 

قمصری توضیح داد: در چنین شرایطی عربســتان هیچیک از بازارهای خود را به ایران نمی دهد و یک سوم نفتی که به فروش می رساند را به وسیله قراردادهای میان مدت و بلند مدت است.

 

به همین دلیل نمی توان نگاه خوشــبینانه ای داشــت که عربستان بخشی از سهم بازارهای صادراتی خود را به ایران بدهد.

 

این کارشناس انرژی اضافه کرد: ما مشکلمان عربستان نیست بلکه مشکل های بانکی و تحریم ها است و تا زمانی که نفت ما به صورت رسمی خریداری نشود مثمر ثمر نخواهد بود و اکنون به دلیل ملاحظات تحریم ها است که سایر کشورها از ایران نفت خریداری نمی کنند.

 

قمصری خاطر نشان کرد: مشکل ما در زمینه صادرات گاز و نفت عربستان نیست و با نگاهی خوشــبینانه می توان به این نتیجه رسید که اگر در آینده این توافق منتج به تغییراتی در تحریم ها باشد در غیر این صورت زمینه های صادرات نفت و گاز ما فراهم نیست.

 

 

«روزنامه اقتصاد ملی - 23 اسفند 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/12/22     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |