مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت:

بازار واردات کشور‌های همسایه ما در لوازم خانگی سالانه ۳۷ میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار برنامه ریزی کرده ایم.

 

 

 

 

 

 

جعفر قادری نایب رییس کمیسیون جهش تولید مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان این که قیمت گذاری بر محصولات لوازم خانگی؛ انگیزه تولید کننده را از بین می‌برد، افزود: زمانی که تولید کننده وارد بازار می‌شود مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد و رقابت تضمین کننده کیفیت است.

 

وی با بیان این که حدود 500 تولید کننده لوازم خانگی در کشور داریم، اضافه کرد: به دلیل حجم تقاضا در کشور و رقابت بین تولید کنندگان؛ افزون بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت‌ها نیز رقابتی خواهد شد.

 

 قادری گفت: شرکت‌های لوازم خانگی داخلی به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شده و از نظر کمیت و کیفیت بهبود یافته اند.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از قطعات لوازم خانگی در داخل تولید می‌شود، افزود: هم صنعت فولاد و هم صنایع پتروشیمی نیاز‌های صنایع لوازم خانگی را تأمین می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: اکنون 25 شرکت تولید کننده یخچال و هشت شرکت تولید کننده تلویزیون در کشور فعالند و دانشگاه‌های ما وارد حوزه صنایع لوازم خانگی شده اند.

 قادری افزود: باید مسیری که در صنایع نظامی و هوا-فضا طی شده است در بخش لوازم خانگی دنبال شود و شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی به سمت دانش بنیان شدن یا استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بروند.

وی گفت: اکنون شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری به حوزه‌هایی وارد شده اند که تصور آن سخت است؛ بنابراین صنایع لوازم خانگی با اتکا بر این شرکت‌ها می‌توانند مشکلات خود را رفع کنند.

 قادری افزود: با توجه به برنامه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و قرارداد‌های شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی با دانشگاه ها؛ آینده روشنی در مقابل صنعت لوازم خانگی است.

وی گفت: با توجه به سرمایه گذاری که در بخش بالادستی صنایع لوازم خانگی انجام شده است، هر روز در صنایع پتروشیمی رده‌های جدیدی از محصولات تولید می‌شود که به کیفیت لوازم خانگی می‌افزاید.

نایب رییس کمیسیون جهش تولید مجلس افزود: در موضوع سرمایه گذاری باید جهت گیری به بخش‌های پایین دستی صنعت لوازم خانگی باشد، زیرا سرمایه گذاری چندانی در این بخش انجام نشده است.

 قادری گفت: با توجه به این که اکنون بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع پایین دستی لوازم خانگی وارد می‌شود، سرمایه گذاری در این بخش موجب می‌شود تولید کنندگان نیاز خود را از بازار داخلی تأمین کنند.

وی افزود: در بخش ماشین آلات و تجهیزات تولید لوازم خانگی؛ ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است.

 

تولید کنندگان لوازم خانگی به خودباوری ملی رسیده اند

کیوان گردان؛ مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز در این برنامه گفت: تولید کنندگان لوازم خانگی با اتکا به توان داخلی به خودباوری ملی رسیده اند.

وی افزود: در ابتدای سال 97؛ حدود 60 درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار محصولات خارجی بود، اما در سال گذشته به خودکفایی در این لوازم رسیدیم و 15 و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کردیم که در مقایسه با ابتدای سال 97؛ دو برابر شده است.

گردان گفت: اگر نمی‌توانستیم این کالا‌ها را در داخل تولید کنیم؛ برای واردات آن باید حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص می‌دادیم.

وی افزود: دو سال پیش حدود دو میلیارد دلار واردات قطعات لوازم خانگی داشتیم که اکنون با افزایش عمر ساخت داخل به میانگین 70 درصد؛ واردات قطعات لوازم خانگی به یک و چهار دهم میلیارد دلار کاهش یافته و ارزبری قطعات لوازم خانگی 30 درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: در حالی که در سال 97 حدود 10 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم سال گذشته به 140 میلیون دلار و امسال به 200 میلیون دلار صادرات می‌رسیم.

گردان افزود: کشوری که وارد کننده لوازم خانگی بوده؛ امروز به صادرکننده این لوازم تبدیل شده است.

وی گفت: بازار واردات کشور‌های همسایه ما در لوازم خانگی سالانه 37 میلیارد دلار است که برای ورود به این بازار؛ برنامه ریزی کرده ایم.

گردان افزود: 200 شرکت قطعه ساز لوازم خانگی در کشور فعال اند و صنایع پایین دستی در این بخش راه افتاده است و از این جهت وضع خوبی داریم.

وی گفت: باید به سمت بازار‌های صادراتی برویم و برای این کار نیاز به تنوع و کیفیت داریم.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: اکنون در برخی شرکت‌های لوازم خانگی 300 تن از نخبگان در مراکز پژوهشی آن‌ها مشغول تحقیق و پژوهش هستند و برخی نتایج پژوهش‌ها در آستانه بهره برداری است.

گردان گفت: رمز بقای بنگاه‌های اقتصادی؛ تولید کالا‌های با کیفیت و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست و هر بنگاهی این کار را نکند؛ در بازار حذف می‌شود.

وی افزود: ما برای صنایع لوازم خانگی در تأمین مواد اولیه آن‌ها در صنعت پتروشیمی و فولاد ریل گذاری کرده ایم.

 گردان گفت: اکنون محصولات تولید کنندگان لوازم خانگی کشورمان قابل رقابت با محصولات مشابه دیگر در دنیا بوده و از فناوری بالایی برخوردار است.

وی افزود: در لوازم خانگی قیمت‌ها دستوری نیست، اما سازمان حمایت فرمولی در سامانه 124 برای قیمت‌ها دارد که با قیمت‌های نامتعارف برخورد کند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: البته اکنون این موضوع رعایت می‌شود و قیمت‌ها متعارف است.

گردان افزود: دلیل رفتن شرکت‌های خارجی پس از اعمال تحریم ها؛ سرمایه گذاری نکردن آن‌ها در داخل بود، زیرا سرمایه گذاری را بخش خصوصی ایرانی انجام داده بود.

وی گفت: با رفتن آن‌ها؛ نشان‌های تجاری داخلی ایجاد شد البته از موضوعات مهمی که در پی آن هستیم؛ ساخت اجزاء و قطعات لوازم خانگی نشان‌های خارجی در داخل است.

گردان افزود: در این باره زمینه برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

وی گفت: کشور‌های صنعتی در ابتدای راه اندازی صنایع خود سیاست‌های محکمی در واردات داشته اند و به عنوان نمونه؛ کره جنوبی 12 سال واردات لوازم خانگی را ممنوع اعلام کرد.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت افزود: ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور؛ ظرفیتی را برای شرکت‌های داخلی ایجاد کرده است که با توان بالا محصولاتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید کنند.

 

 افزایش تولید لوازم خانگی

 عباس هاشمی؛ دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: سال 97 به دلیل تحریم‌ها و شوک ارزی؛ میزان تولید لوازم خانگی چشمگیر نبود، اما تولید این محصولات در سال 99 به اوج خود رسید و در شش ماهه نخست امسال روند افزایشی تولید این محصولات را داریم.

وی افزود: در استفاده از قطعه سازان داخلی و شبکه تأمین قطعات به وضع مطلوبی رسیده ایم و امیدواریم با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های جدید؛ این روند ادامه یابد.

هاشمی گفت: انجمن صنایع لوازم خانگی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی را تأسیس کرده است.

وی افزود: وظیفه این کانون؛ بررسی چالش‌های فناوری در صنایع لوازم خانگی است و زمینه پیوند این صنایع را با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها فراهم می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: اگر نظارت کافی بر قاچاق لوازم خانگی مانند کولبری، مرزنشینی، ته لنجی و مناطق آزاد نباشد؛ با توجه به جو روانی ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور؛ قاچاقچیان شبکه قاچاق خود را گسترش می‌دهند و دچار مشکلات بسیاری می‌شویم.

 

حسین فتاحی تولید کننده لوازم خانگی نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: برای نوآوری در صنایع لوازم خانگی نیاز به سرمایه گذاری داریم، اما وزارت صمت برای تجهیزات و ماشین آلات؛ ارز اختصاص نمی‌دهد و مجبوریم ارز حاصل از صادرات را در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا تولید کنندگان خارجی بتوانند با شرکای ایرانی تولید مشترک در لوازم خانگی داشته باشند و برای سرمایه گذاری آن‌ها تضمین ارزی به سرمایه گذاران خارجی داده شود.

فتاحی گفت: دو شرکت کره‌ای که ورود محصولات آن‌ها به کشور ممنوع شد؛ در گذشته محصولات خود را در ایران مونتاژ می‌کردند و عمق ساخت داخل نداشتند.

وی افزود: شرکت‌های خارجی باید فناوری خود را به داخل کشور منتقل کنند که اگر خواستند بروند مشکلی پیش نیاید.

از سال 92 که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد؛ تولید کنندگان لوازم خانگی که بیشتر خصوصی هستند در جهت این سیاست‌ها سرمایه گذاری کردند و دانش خود را افزایش دادند و ماشین آلات وارد کردند.

این تولید کننده لوازم خانگی گفت: تا سال 97 با شرکت‌های خارجی رقابت می‌کردیم، اما با خروج آن‌ها از کشور توانستیم نیاز مصرف کنندگان داخلی را تأمین کنیم و زمان لازم داریم تا به طور کامل بر دانش لوازم خانگی مسلط شویم.

 

«پایگاه خبری اقتصاد آنلاین - 12 مهر 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/07/12     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |