یکی از مزیت های ترانزیت کالا از مناطق آزاد بهره مندی از ظرفیت چهارگانه حمل و نقل و کاهش هزینه های تجارت است.

 

 

 

 

 

 

 

ترانزیت کالا از مناطق آزاد نه تنها به توسعه صادرات و تامین مواد اولیه ارزان برای شرکت های تولیدی می شود.

 

بلکه با توسعه شبکه حمل و نقل هزینه حمل در آن مناطق کاهش می یابد و زمینه استقرار شرکت های تولیدی را نیز فراهم می کند.

 

مناطق آزاد در دنیا با هدف توسعه تجارت و نزدیک شدن به بازارهای جهانی شکل گرفته اند.

 

از این رو توسعه ترانزیت کالا در مناطق آزاد علاوه بر ایجاد اشتغال در بخش ترانزیت و حمل و نقل، موجب رونق کسب و کارهای جانبی نیز می شود.

 

 

سهم 25 درصدی مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور

 

عبدالرسول خلیلی گفت: در حال حاضر یک و نیم درصد از حدود ۶ درصد نرخ رشد اقتصادی کشور ناشی از فعالیت این مناطق بوده است که این سهم در دولت سیزدهم محقق شده و البته باید به ۴ و حتی ۶ درصد نیز برسد.

 

عبدالرسول خلیلی، کارشناس مناطق آزاد در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در باره وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: مهمترین بحثی که درخصوص مناطق آزاد وجود دارد ضرورت اجماع همگانی درمورد اهمیت و کاربرد مناطق آزاد است به این معنا که مناطق آزاد را باور داشته باشیم و آن را در اختیار اقتصاد ملی بدانیم.

 

وی با اشاره به سهم مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر سهم مناطق آزاد از رشد اقتصادی کشور ۲ درصد است که این سهم در دولت سیزدهم تقریبا محقق شد و البته باید به ۴ و حتی ۶ درصد برسد.

 

کارشناس دبیرخانه مناطق آزاد یادآور شد: ما باید به تأمین زیرساخت های مورد نیاز مناطق آزاد متناسب با اهداف و مأموریت هایی که می خواهیم در مناطق آزاد تعریف کنیم، بپردازیم و در گام بعدی هم باید از مدیران با تجربه و علاقمند و آشنا با سازوکار بین الملل در این حوزه و با رویکرد بین المللی به مناطق آزاد استفاده کنیم.

 

 

۱۸۲ قانون متناقض در باره مناطق آزاد وجود دارد.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از تصویب بیش از ۱۸۲ عنوان قانون متناقض با فلسفه تشکیل مناطق آزاد سخن گفت و عنوان کرد: یکی از مهم ترین این قوانین متناقض، قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

 

علی زارعی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو اظهار کرد: فرهنگ مناطق آزاد هنوز در کشورمان جا نیفتاده و شناخت کافی هم نسبت به فلسفه تشکیل مناطق آزاد وجود ندارد.

 

وی افزود: اگرچه قانون مناطق آزاد که در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید قانون درست و جامعی بوده اما وضعیت کنونی مناطق آزاد ناشی از عدم شناخت درست و عدم اجرای درست این قانون است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد اروند از تصویب بیش از ۱۸۲ عنوان قانون متناقض با فلسفه تشکیل مناطق آزاد سخن گفت و عنوان کرد: یکی از مهم ترین این قوانین متناقض، قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

 

زارعی با بیان اینکه موفق نبودن مناطق آزاد در ایران دلیل نمی شود که از فواید این مناطق چشم پوشی کرد گفت: با وجود همه محدودیت های قانونی در مناطق آزاد اما اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در این حوزه صورت گرفته است.

 

شرکت های حمل و نقل در مناطق آزاد به طور قطع با توسعه شرکت های حمل و نقل در مناطق آزاد کشور علاوه بر اینکه اشتغال پایدار شکل می گیرد.

 

رفته رفته شرکت های مولد نیز در مناطق آزاد مستقر می شوند و حتی احتمال رشد سرمایه گذاری در مناطق آزاد بالا می رود.

 

زیرا وقتی شرکت های حمل و نقل به واسطه توسعه ترانزیت در یک منطقه آزاد مستقر می شوند عملا هزینه حمل کالا در آنجا کاهش می یابد.

 

در شرایط کنونی بسیاری از شرکتها برای اینکه بتوانند در بازارهای خارجی قدرت رقابت پذیری بیشتری داشته باشند ملکف به کاهش هزینه های جانبی هستند.

 

از این رو استقرار شرکت ها در مناطق آزادی که محور تجارت هستند سرمایه گذاران و شرکتها در مناطق آزاد جذب می کند.

 

حال با توجه به اینکه مناطق آزاد ایران در کنار آب های آزاد در شمال و جنوب کشور مستقر هستند.

 

همچنین امکان استفاده از خطوط ریلی و هوایی، زمینی برای ترانزیت کالا وجود دارد.

 

همین امر برقراری ارتباط با کشورهای مختلف مانند روسیه، اروپای شرقی، مرکزی و شمالی، آسیای میانه و جنوبی، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را آسان کرده است.

 

بنابراین امکان ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و جنوب آسیا از طریق ترانزیت کالا فراهم می شود. از طرف دیگر این اقدام بستری برای مبادله فناوری خواهد شد.

 

 

«روزنامه اقتصاد پویا - 9 تیر 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/04/09     |     |