گردشگری یک صنعت جدی و بسیار ارزآور است تا جایی که برخی کشورها، درآمد اصلی خود را به جای نفت و گاز، بر روی گردشگری بنا نهاده‌اند و اتفاقا هم درآمدشان از پول نفت و گاز بیشتر است و هم با ثبات‌تر. 

 

 

 

 


ایران نیز برجستگی‌ها و امکانات بسیار بالایی برای جذب گردشگر از سراسر دنیا دارد و می‌تواند بر اساس آمار کارشناسان، ده برابر درآمد نفت را به دست آورد.

 

با این حال، وضعیت گردشگری در ایران خوب نیست و در‌آمد ناشی از آن، نه ۲۰۰ میلیارد دلار، بلکه نزدیک به صفر است.

 

چند و چون این صنعت مهم و پردرآمد را با رامین یعقوبی، فعال گردشگری که علاوه بر لیدری تورها، مالک یک کمپ گردشگری در سرزمین‌ آبشارهای ایران است مورد بررسی قرار دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

 


گردشگری نجات‌بخش اقتصاد ایران

 

رامین یعقوبی در ابتدا به بررسی ماهیت صنعت گردشگری می‌پردازد و با اشاره به وضعیت جهانی این صنعت می‌گوید: صنعتی جدی است که با هزینه کم، امکان ارزآوری بالا دارد.

 

این را می‌توان از آمار و ارقام کشورهای دیگر به خوبی مشاهده کرد.

 

کشورهایی مانند ترکیه و یونان که طی دهه اخیر سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده‌اند و درآمد سرشاری هم جذب می‌کنند.

 

بخش مهمی از دلارهای ترکیه را مردم ایران تامین می‌کنند و جای تاسف دارد که ما موقعیت‌های بکرگردی فراوان داریم ولی دلارها از ایران به ترکیه کوچ می‌کنند که امکانات خاصی هم برای ایرانیان در نظر نگرفته است. 

 

وی اثر تبلیغات را مهم می‌داند و می‌گوید: تبلیغ گردشگری و مکان‌های گردشگری در ایران بسیار ضعیف و در مقابل، تعریف و تمجید گردشگری در کشورهای دیگر بسیار قوی و زیاد است؛ تا جایی که ایرانیان قبل از آن که جای جای کشور خود را گردش کنند، به فکر رفتن به جایی مانند آنتالیا هستند که هیچ ندارد و هر چه هم داشته باشد، نه زیباتر از کیش و قشم و شمال است و نه برتری خاصی دارد.

 

به هر ترتیب، قابلیت گردشگری در ایران واقعا بالاست.

 

این را من نمی‌گویم، آمارهای جهانی می‌گوید.

 

اما متاسفانه نه آموزش مناسب گردشگری داریم و نه تبلیغات مفید و موثر. 
 

 


وزارت گردشگری اگر از سکون خارج شود،  پرچمدار گردشگری ایران می شود

 

یعقوبی بر این باور است که اگر وزارت گردشگری کمی از رکود و سکون فعلی خارج شود، می‌تواند پرچمدار گردشگری ایران باشد.

 

درست است که ده‌ها ارگان و سازمان دیگر در کنار وزارت گردشگری در صنعت گردشگری ایران سهیم و دخیل هستند و گاهی منافع و اهداف سازمانی آن‌ها در تضا د و تعارض همدیگر قرار می‌گیرد؛ با این حال، انتظار این است که وزارت گردشگری با یک سری اقدامات فرهنگی و مردم‌گرا، حال و هوای گردشگری ایران را بهبود ببخشد  و توزیع ثروت کند. 

 

 


تسهیلات برای سرمایه‌گذاران

 

این تورگردان حرفه ای که کمپ گردشگری دارد و در تمامی طول سال، مشغول به فعالیت گردشگری است در باره تسهیلات برای سرمایه‌گذاران نکته نظر جالبی دارد.

 

وی می‌گوید: سرمایه‌گذار واقعا وابسته به مبلغ وام نیست؛ هر چند که این هم مهم است و باعث انگیزه می‌شود؛ اما به نظر من انگیزه و هدف اول یک سرمایه‌گذار نیست؛ بلکه اولویت اول یک سرمایه‌گذار، امنیت است.

 

سرمایه‌گذار باید خیالش از برگشت سرمایه راحت باشد تا سرمایه‌گذاری کند. 

 

وی امنیت و سرمایه‌گذاری را به تخم‌گذاری پرندگان تشبیه می‌کند و می‌گوید: اگر پرنده‌آی احساس امنیت نکند، اقدام به تخم‌گذاری نمی‌کند.

 

وقتی یک پرنده امنیت را درک می‌کند، چگونه ممکن است که یک سرمایه‌گذار چنین درکی نداشته باشد؛ واقعا مساله به این روشنی است. 

 

تسهیل اصلی این است که خیال سرمایه‌گذار را از امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌اش راحت کنید، آن‌ وقت هزاران نفر مانند من اقدام به ساخت کمپ و فعالیت در صنعت گردشگری می‌کنند. 

 

پس تسهیل اول، تسهیل و تامین امنیت سرمایه و بازگشت سرمایه است.

 

یک سرمایه‌گذار باید بداند اگر سرمایه‌گذاری کرد تا سال‌های سال می‌تواند فعالیت کند؛ اما اگر از فردای خود و سرمایه‌اش مطمئن نباشد، سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. 

 

در این رابطه، اشاره به مسائل فرهنگی روز مهم است.

 

برخی آدم‌ها از پوشش قانونی استفاده نمی‌کنند و متاسفانه اغلب باید لیدر تور یا صاحب کمپ جواب این قانون‌شکنی را بدهد! این نمی‌تواند منطقی باشد و باید فکر دقیق‌تری کرد. 

 



آینده گردشگری ایران، دریایی است

 

یعقوبی می‌گوید: اگر روند به همین روال باشد، باید نگران آینده صنعت گردشگری ایران بیش از الان بود.

 

یکی به خاظر این که رقبا به شدت در حال تاختن هستند و هر روز از ما فاصله می‌گیرند و دیگری برای این که سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری گاهی زمان بر است.

 

مثلا ساخت یک بندر گردشگری کار یک روز و دو روز نیست؛ این است که اگر اقدامات جهادی و حرکات انقلابی در صنعت گردشگری در دستور کار قرار نگیرد، ما در آینده بازنده‌تر از امروز خواهیم بود.

 



گردشگری دریایی ایران در حد حرف است

 

وی می‌گوید: با توجه به تعریف دقیق از انواع گرد‌شگری، باید گفت که گردش‌گری دریایی هم تعریف خاص خودش را دارد.

 

این که هر کس به سمت استان‌های دریاکنار برود که گردش‌گر دریایی محسوب نمی‌شود.

 

در نگاه تخصصی و حرفه‌ای باید دانست که کیش‌گردی، با قشم‌گردی فرق دارد. همین‌طور، این‌ها با دریاگردی فرق دارند.

 

این نگاه که کیش یک جزیره است و اطرافش اب است؛ پس هر کس کیش می‌رود، پس گردشگر دریایی است، یک نگاه عوامانه و تبلیغاتی است.

 

نگاه تخصصی این است که بدانیم چند نفر به گردش‌گری دریایی به معنای واقعی روی می‌آورند؛ چند نفر به کیش‌گردی و پاساژ گردی می‌پردازند، چند نفر به خطه آب‌شارهای ایران در لرستان می‌روند، چند نفر به سرزمین‌های بلند کردستان می‌روند، چند نفر به سبلان زیبا می‌روند و ... با این نگاه می‌توان آمار درست داشت و درست قضاوت کرد و درست برنامه‌ریزی کرد.

 

با این نگرش، گردشگری دریایی در ایران هنوز در حد حرف است و هیچ پرو بالی ندارد. 

 


صنعت گردشگری می‌تواند سالانه ده برابر پول نفت را به مردم برساند

 

وی در پایان این گفت‌و شنود تاکید کرد: مسئولان عزیز، صنعت گردشگری می‌تواند سالانه ده برابر پول نفت را به مردم برساند؛ لطفا در باره این صنعت نگاه جدی‌تر و عمیق‌تری داشته باشید.

 

صنعت گردشگری، هم فرهنگ‌ساز است هم اقتصادپرور و به راحتی می‌تواند هم ارز بیاورد و هم بی‌کاری را از میان بردارد.

 

 

«روزنامه سرآمد - 10 تیر 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/04/10     |     |